Laturin vaihto/Komp hihnapyörä/momenttituki: Case Closed

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

DIggItaLLr kirjoitti:Empä muista koska oisin viimeksi kironnut yhtä luovasti jotain saatanan murkulaa!!

Tilanne:
Hiilet aivan loppu! Toinen liukurengas kulunut olemattomiin.
Kannattaisko tota lähteen korjauttaa jonnekkin? Vaiko suosiolla uutta tilalle n.200€!!
Laturina oli Boschin 90A "sisätuuletettu"

Tuosta lyhyestä remmistä... Kiertääkö muuten samanlailla mutta ohitetaan kompura? eli menee vesipumpulta suoraan laturille? Tuntuis että ei jää paljoa varaa ennekuin hihna osuu kiristimeen.

Saa tarjota laturia! Hiilet voin vaihtaa itse, kunhan vain liukurenkaat kunnossa ja muton OK
90A tai järeempi
Laturin saa tosiaan pois myös yläkautta, mutta MAP:N ja moottorin momenttituen telineineen joutuu ottamaan pois, lisäksi sisälokaria joutuu heiman vääntämään, jotta saa laturin alemman pultin pois.

Itse käytin laturin Boschin huollossa ja hinta oli liukurenkaiden ja vaihdolle ja laakereille 85€ ja siihen lisäksi uusi säädin ja hiili paketti (liukurenkaat ja laakerit osina n.40€ ja seuraavaan vaihda ne itse). Harmittavasti en ole vielä ehtinyt kunnostaa vanhaa laturiani myytäväksi.

Ilmastoinnin kompuran voi ohittaa lyhyellä hihnalla ja siihen ei kannata vaihtaa kuin hihnapyörä laakereineen, niin ei tarvitse laskea aineita pihalle. Hihnapyörä/magneettikytkin paketin saa myös erikseen ostettuna, mutta itse ostin purkaamolta kokonaisen kompuran ja vaihdoin tarvittavat osat muuten toimivaan systeemiin. Oma oli tosiaan alkujaan ilman ilmastoistia ja kiristimen päähän oli kulunut pienet urat moniura hihnasta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

9000LPT kirjoitti:.....ja siihen ei kannata vaihtaa kuin hihnapyörä laakereineen, niin ei tarvitse laskea aineita pihalle. Hihnapyörä/magneettikytkin paketin saa myös erikseen ostettuna, mutta itse ostin purkaamolta kokonaisen kompuran ja vaihdoin tarvittavat osat muuten toimivaan systeemiin.
Ei sulla ois mitään ohjetta linkkiä tms että miten tuon hihnapyörän saa irti kompurasta "kotikonstein". Netistä löysin jotku seikin ohjeet PDF:änä, mutta siinä piti käyttää iso liuta mitä ihmeellisimpiä erikoistyökaluja.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

DIggItaLLr kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:.....ja siihen ei kannata vaihtaa kuin hihnapyörä laakereineen, niin ei tarvitse laskea aineita pihalle. Hihnapyörä/magneettikytkin paketin saa myös erikseen ostettuna, mutta itse ostin purkaamolta kokonaisen kompuran ja vaihdoin tarvittavat osat muuten toimivaan systeemiin.
Ei sulla ois mitään ohjetta linkkiä tms että miten tuon hihnapyörän saa irti kompurasta "kotikonstein". Netistä löysin jotku seikin ohjeet PDF:änä, mutta siinä piti käyttää iso liuta mitä ihmeellisimpiä erikoistyökaluja.
Riippuu tietysti kompuran mallista, mutta omasta lähti iroittamalla kytkin levy (6mm pultti kuusiokolo kannalla. )ja levyn alta löytyi seegeri rengas, millä paketti on kiinni. Pitää vielä vilkaista löytyykö purku kuvaa. Kompuran pystyy kääntämään hieman työskentelyä helpotavaan asentoon letkujen varassa irroittamalla sen koneesta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kompuran kolina ja laturin lataamattomuus.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

9000LPT kirjoitti:Riippuu tietysti kompuran mallista...
Seiko Seiki (Se jossa erilliset lähdöt)

Noniin.
Tänään kävin paikallisessa varaosakaupassa tilailemassa osia.
Remmin hihnapyörät, valmistajana INA
Momenttituen puslat, valmistajan Bilstein

Nuo hihnapyörät on muoviset, autossa kiinniolevat hihnapyörät vaikutti metallisilta, tosin niissä oli kulumaa ja pykälää reunassa.

Meinas varaosmyyjällä loppua huumorin kun vaadin saada tietää osien valmistajan. Myyjä meinasi että kaikki on "laadukkaita" osia, johon minä vastasin että jos eteeni ilmestyy scantecin laatikko niin se jää silloin tiskille.

Eilen ropatessa irtosi venakopasta huohottimen nippa.
Huomasin että motonetin(LUE! Scantech) kumiholkki oli 6kk aikana pehmennyt, ja muistutti lähinnä löysää sikamassaa kuin kumia 8O
Paljonkohan tuosta on nyt sitt jääny venakopan sisään. :roll: .
Tiskillä tuo samainen osa makso 6€, numerolla 75 15 190 löytyy.
Tässä jouduin neuvomaan merkkiliikkeen myyjää EPC:n käytössä. Raukka klikkaili väärää riviä saaden vain enemmän ja vähemmän rivejä vuoron perään. Ei hahmottanut että pitää klikata alinta riviä päästäkseen kuvaan.

No niin taas tänään. Keskiviikkona pääsee kasaamaan.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Autossa pitäisi olla Sandenin kompura ainakin EPC tarjoaa sandenia 94-98.
Pellin alta löytyi kuitenkin Seiko Seiki, jota on käytetty 90-93.
molemmat on R139a vehkeitä j kuvasta äkkiseltään näyttäis et putkektin menee samanlailla kiinni, mutta?
Onko näin? Onks nää nyt ihan vaihtokelposia keskenään?
Sanden 47 58 181
Seiko 40 71 882

Soitin saabille ja kysyin mitä tuo kytkin paketti maksaa seikoon: 512€ :lol:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

DIggItaLLr kirjoitti:Autossa pitäisi olla Sandenin kompura ainakin EPC tarjoaa sandenia 94-98.
Pellin alta löytyi kuitenkin Seiko Seiki, jota on käytetty 90-93.
molemmat on R139a vehkeitä j kuvasta äkkiseltään näyttäis et putkektin menee samanlailla kiinni, mutta?
Onko näin? Onks nää nyt ihan vaihtokelposia keskenään?
Sanden 47 58 181
Seiko 40 71 882

Soitin saabille ja kysyin mitä tuo kytkin paketti maksaa seikoon: 512€ :lol:
Tiesin tuon hinnan ja siksi ehdotin käytettyä. Todennäköisesti sinulla on samanlainen kompura kuin tuossa minunkin tonnarissa. Kannattaa tutkia sitä ja ottaa kytkin levy irti. 98 tonnarissa oli Sanden, nykyinen Seiko on vuosimallista -94 ja -95 vuosimallissa oli Seiko. Purkaamon Seiko oli muistaakseni -97 tonnarista. Mielestäni Seikon ja Sandenin letkulähdöt ovat erilaiset.

Jos kytkimen osat täsmäävät vanhempaan niin kannattaa katsoa SCDD:ltä vanhemman mallista uutta kompuraa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tässä tämä sylttytehas!
Kuva

Elikkäs kytkinkello/hihnapyörä jossa laakeri sisällä.
Itse laakeri tuntui pyörivän hyvin ja olevan välyksetön. Mutta laakeri on irti hihnapyörästä ja holottaa tyhjänpanttina.

Kuvaa klikkaamalla aukeaa isompi kuva josta selviää että laakeri on varmistettu pesäänsä kynsillä.

Vilperi käteen ja kiertelemään koneistamoja, luulis että joku osais tuon fiksata/ranettaa/sovittaa kuntoon. Uudella laakerilla tottakai.

EDIT:tiä.
Itse irrotus ei ollut mikään amerikantemppu ja meni jetsulleen niinkuin 9000LPT ylempänä kertoi.
Kompura irti koneesta, sitten sen saikin nostettua lukkopellin päälle josta pääsee hyvin operoimaan.
Kuusiokolopultti akselilta auki, tässä pitää ruuvarilla tai jollain kammetta vastaan. Sitten irtoaa itse kytkinlevy nätisti vetämällä.
Kuva
Alta paljastuu lukkorengas, jonka irrotettua saa nailon vasaralla nätisti naputeltua hihnapyörän irti.
Kylmäaineita EI tarvitse laskea ulos, eikä muutakaan jännittävää hommassa ole.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, To Tammi 21, 2010 01:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Minkäslainen tiiviste kuuluisi venttiilikoppaan?
Puolikuilla vai ilman? Ilmeisesti kuitenkin b2x4 koneissa eri kun b2x2 johtuen kannen/venakopan pituuden erosta?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Puolikuilla, jotka ovat kiinteästi tiivisteessä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onko jollain antaa lainaan momenttituen puslien irrotus työkalua!
Maksan tottakai postikulut.

Ohessa kuva minkä verran piti "avartaa" jotta laturin sai nätisti pois.

Kuva

Eli momenttituki jalkoineen pois, imusarjasta MAP:in nippa irti, ja tehostajan letkus sivuun imusarjan alle.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ke Kesä 05, 2013 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja Risto »

DIggItaLLr kirjoitti:Onko jollain antaa lainaan momenttituen puslien irrotus työkalua!
Maksan tottakai postikulut.

Ohessa kuva minkä verran piti "avartaa" jotta laturin sai nätisti pois.

Kuva

Eli momenttituki jalkoineen pois, imusarjasta MAP:in nippa irti, ja tehostajan letkus sivuun imusarjan alle.
Eikö samalla vaivalla voisi ottaa momenttituen kainaloon ja marssia jonnekin, missä on prässi? Ilmeisesti olet ottanut ohjaustehostimen pumpun sivuun, joten tuo moottorinpuoleinen kiinnikekin on hyvin esillä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tosiaan juu, kun siitä on jo laturi pois niin tämä momenttituen etukiinnike/laturinjalkahan on enää muistaakseni kolmella pultilla kiinni, kaksi kannessa ja yksi lohkossa. Ja uudet puslathan tulee laittaa niiden avoimet osat auton kulkusuuntaan päin jotta toimisivat oikein, ja jos jostakin syystä joutuu asentamaan Scanshittiä niin kannattaa sikamassata ne umpeen jo uusina (muottirasvat puslista voi poistaa vaikkapa tinnerillä tai ksyleenillä niin viritys myös pysyy), paljaaltaan Scanshiteillä kestoikää on odotettavissa max. n. 1 vuosi riippumatta ajomäärästä.

Alkuperäiset oikeasta kumista valmistetut osathan eivät luonnollisestikaan tämänlaisia ranepoppakonsteja vaadi kestääkseen käytössä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Laturin vaihto/Kompuran korjaus "Blogi".

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Noniin, Case closed tähänkin hommaan.

Tuo moottorissa oleva pusla on hankalempi, omassa kun oli jo laturi irti niin sen koko jalan sai helposti irti.

Vanhat puslat saakin helposti irti kunhan on se koko varsi/jalka irti.
Mitä tulee uusien puslien asennukseen, tässä kannattaa luottaa ulkoistukseen. Uudet puslat jalkoineen johonkin pajaan missä on prässi, ellei omista kunnon (isoa) ruustukkia. Itse onnistuin hajottamaan ruustukin kun ite puristelin 8)

Auto on taas entistä ehompi. Tosin nyt kun sai sivuääniä pois, niin rupesi pienemmät sivuänet häiritsee. m.m. painimien naputus ja ilmastoinnin sisäanturin ropina...

Suo siellä, vetelä täällä :D, Tonnari on niinkuin höyrylaiva:
Se on valmis juuri sen hetken kun tehtaalta tullessaan, sitten käytössä onkin kokoajan korjailtavaa ja laitettavaa.

EDIT:hakusanoja:

kompura kompressori kompressorin hihnapyörä laturi laturin hiilet momenttituki momenttituen puslat moottorin puslat yläpään puslat
Vastaa Viestiin