Käsijarru remonttia.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja jus »

saabvector kirjoitti:Haulla en löytänyt selostetta EI ABS jarrujen ilmauksesta suomenkielisenä ohjeena. Oisko kellään?
Ei siihen ihmeempiä tarvita. Nestettä lasketaan satulan ilmausnipasta pois niin kauan kunnes tulee pelkkää nestettä eikä yhtään ilmaa. Tämän havainnoimiseen auttaa nippaan asetettu läpinäkyvä letku. Letkun toinen pää keräysastiaan.

Vaihtoehtoja sen nesteen saattamiseen ulos nipasta on useita.

Perinteisin kai on se apumiehen polkiessa poljinta nipan avaaminen ja sulkeminen vuorosanojen "Painetta - Auki - Pohjassa - Kiinni" tjsp tahdissa.

Nipan jatkuvalta avaamiselta ja sulkemiselta välttyy hankkimalla jarrujen ilmaamiseen tarkoitetun letkun jonka päässä on takaiskuventtiili. Riittää että poljetaan jarrupoljinta kunnes letkussa ei näy ilmakuplia.

Polkimen polkemiselta vapautuu kun paineistaa jarrunestesäiliön. Tähän voi käyttää tarkoitusta varten tehtyä korkkia, paineilman voi ottaa kompressorista, auton renkaasta tai pumpusta. Erityisen ilmauskorkin puuttuessa säiliön voi paineistaa katkaistulla polkupyörän sisäkumilla, toinen pää säiliön suulle, toinen pää tukitaan ja pumpulla ilmaa renkaaseen reilusti.

Ilmaamiseen voi käyttää nipasta imevää paineilmatoimista ilmauslaitetta.

Tässä kai yleisimmät ilmaamistavat. Jokaisessa on olennaista vahtia että nestepinta säiliössä pysyy riittävän korkealla, jotta piiriin ei mene lisää ilmaa.

Jarrut ovat kahdessa ristikkäisessä piirissä, VE+OT ja OE ja VT. Periaatteessa pitäisi ilmata piiri kerrallaan. Etujarruja ei käytännössä tarvinne ilmata jos et satulaa vaihtaessasi valuta koko takajarruputkea tyhjäksi. Silti ihan hyvä ilmata ne etujarrutkin, vaihtuupahan jarrunesteet sieltäkin. Vanha neste on yleensä reilusti tummempaa kuin uusi. Lsketaan nestettä nipasta niin kauan kunnes tulee uutta kirkasta nestettä.

Jarruneste sitoo kosteutta ja ajan mittaan sen vesipitoisuus nousee. Kahden vuoden välein pitäisi nesteet muistaa vaihtaa.

Jos auto on käsivaihteinen, samassa yhteydessä on hyvä vaihtaa kytkimestäkin nesteet.

Jarrujen ilmaamisohjetta polkemismenetelmällä (tosin ABS): http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

saabvector kirjoitti:
Kniitti kirjoitti:Änkeän (tyhmän?) kysymykseni samaan ketjuun. Onko normaalia että jarrupalojen vaihdon jälkeen takajarrut kuluttavat vain ulompaa kehää jarrulevystä molemmilla puolilla? Näin mennyt jo parisataa kilsaa.
Ainankin täällä on ulommat jarrupalat kuluneet huomattavasti enemmän kuin sisemmät, kummaltakin puolelta.
Siis tarkoitin että tuon jarrulevyn ulkoreuna kuluu, mutta sisäreuna ruostuu hieman kun ei ota siihen kiinni. Ulompi jarrupala ei siis ota koko pinnallaan kiinni jarrulevyyn vaan vain osittain. Edessä ei tätä ongelmaa ole.
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Käsijarru remonttia.

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Oletko Kniitti painanut sen satulan jousen kunnolla paikalleen (jos siellä on samanlainen jousi kuin 9-3 SS:n satulassa)? Minulla oli samanlainen oire satulan irrotuksen jälkeen, olin ilmeisesti ollut intoa täynnä kuin ilmapallo kun oli jarru mukamas kasassa ja kiire päästä kokeilemaan. Jousi paikalleen kunnolla ja jopa ottaa tasaseen :lol:
Vastaa Viestiin