Toisaalta jos ei ole hitsausmahdollisuutta, erikoishylsysarjaan investoiminen kannattaa kun ryssii jonkin toisen kannan paskoilla työkaluilla.....jus kirjoitti:Voi se proppu hyvinkin olla alkuperäinen. Jos on hitsausmahdollisuus, niin täräyttää tulpan perään ison mutterin, niin aukeaa helposti, eikä tarvitse investoida kalliisiin erikoishylsysarjoihin.
HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Kannatusjäsen
#3382
#3382
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
13 millisellä avaimella kulmat kyllä pyöristyvät. Kaikkissa minulla olleissa Saabeissa öljypohjan proppu on ollut puoli tuumaa (12,7 mm). Otanta kattaa vuoden -75 b-moottorista vuoden -00 234:een .
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Samaa itsekin ihmettelen. Ei sieltä tietysti ihan kaikki tule pois vaihdon yhteydessä, mutta silti tuntuu tuo 5,5 litraa aika paljolta.turkkaki kirjoitti:tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Tarkistin aamulla öljyt ennen pidempää reissua, ja sain lisättyä vielä puolisen litraa öljyä max. merkkiin. Parin päivän ajoissa suodatin on ottanut osansa ja autokin oli tänään paremmin vaaterissa. Suodattimen tilavuus ja koneen kanavissa makoileva öljy huomioiden likaista öljyä jäi moottoriin näin vaihtaen reilusti alle litra, jos 4,3 litran tilavuuteen on luottaminen. Pahin mokko jää tietysti öljypohjaan klimpiksi.jmt kirjoitti:Ulottuukohan se mittatikku ihan pohjaan astieth0 kirjoitti:Öljyä jäi mittatikun mukaan n. 1 cm pohjalle. Lisäsin uutta öljyä reilun 3 litraa, eli tikun mukaan ylärajaan.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Jepjep, eipä tarvinnut kalliita erikoishylsyjä.
Laadukkaalla Wurthin 6-kulmaisella hylsyllä aukeni proppu ihan helposti. Tulipahan erikoishylsyt hankittua jos vaikka joskus tarttee...
Laadukkaalla Wurthin 6-kulmaisella hylsyllä aukeni proppu ihan helposti. Tulipahan erikoishylsyt hankittua jos vaikka joskus tarttee...
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Liityn ihmettelijöiden joukkoon. Ja niitä kiristysmomentteja kannattaa aina miettiä. Tuommosella öljypropulla kupari-/muovitiivisteellä se ei ole paljon mitään. Omassa pysyy möljyt koneessa, vaikka melkein "sormilla aukeaa proppu".t.t.j kirjoitti:Samaa itsekin ihmettelen. Ei sieltä tietysti ihan kaikki tule pois vaihdon yhteydessä, mutta silti tuntuu tuo 5,5 litraa aika paljolta.turkkaki kirjoitti:tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Ööö. typerä kysymys öljynvaihdosta...
Yleensä olen vaihtanut öljyt "rasvamontussa" auton alta. Nyt meinasin vaihtaa öljyt hallitunkin ja akselipukkien avustuksella. Siis tuohon M1997 2.0t:hen.
Tyhmä kysymykseni onkin: pitääkö auton keula laskea alas, jotta kaikki öljyt tulevat ulos?
Selviäähän se kohta kun lorotan öljyt ja katson paljonko ulos tulee..jos kaikki siis tulee ulos. Onhan se proppu tietysti moottorin takaosassa ja luulis olevan "alin piste".
Se täyttömääräkin on ohjeen mukaan 5 litraa, muttei sinne kyllä paljon yli 4 litraa koskaan mene.
Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
http://www.saab9000.com/procedures/general/jacking.php
Pientä uusavuttomuutta havaittavissa
Yleensä olen vaihtanut öljyt "rasvamontussa" auton alta. Nyt meinasin vaihtaa öljyt hallitunkin ja akselipukkien avustuksella. Siis tuohon M1997 2.0t:hen.
Tyhmä kysymykseni onkin: pitääkö auton keula laskea alas, jotta kaikki öljyt tulevat ulos?
Selviäähän se kohta kun lorotan öljyt ja katson paljonko ulos tulee..jos kaikki siis tulee ulos. Onhan se proppu tietysti moottorin takaosassa ja luulis olevan "alin piste".
Se täyttömääräkin on ohjeen mukaan 5 litraa, muttei sinne kyllä paljon yli 4 litraa koskaan mene.
Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
http://www.saab9000.com/procedures/general/jacking.php
Pientä uusavuttomuutta havaittavissa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Ikinä en oo noin tehny, alempanahan se roppu on keula ilmassa, kun se on moottorin takaosassa.teesalama kirjoitti:Tyhmä kysymykseni onkin: pitääkö auton keula laskea alas, jotta kaikki öljyt tulevat ulos?
Se piste erottuu sieltä edukseen. Muistaakseni kyseessä on vahvistettu reikä siinä palkin keskellä, mutta ihan selkeästi sen kohdan siitä näkee, kun vaan avaa silmät ja katsoo.teesalama kirjoitti:Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
saahan pyöristyneen ropun jämän pois kiinnittämällä kierteestä porakoneeseen ja pyörittämällä rälläkällä leipoen sen verta pyöreäksi että joku mutteri menee päälle ja sitten sen verran on naapureillaikin hitsipuikkoa jotta saa sen kiinni.
taikka jos vimosen päälle haluaa nin sorvaa sen senverta pieneksi jotta saa siihen 1/2 kannalla olevan mutterin hitsattua kiinni, ja taas aukeaa....
taikka jos vimosen päälle haluaa nin sorvaa sen senverta pieneksi jotta saa siihen 1/2 kannalla olevan mutterin hitsattua kiinni, ja taas aukeaa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Jep, kiitos. Sieltähän se nostokohta löytyi ihan selvästi. Pylpyrä ja ympärillä vahvistukset pellissä.aero kirjoitti:Se piste erottuu sieltä edukseen. Muistaakseni kyseessä on vahvistettu reikä siinä palkin keskellä, mutta ihan selkeästi sen kohdan siitä näkee, kun vaan avaa silmät ja katsoo.teesalama kirjoitti:Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
Akselipukit laitoin muuten veivitunkinpisteiden kohdalle, mutta "sisäänpäin" sen palkin kohdalle. Hyvin tuntui kestävän
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jottei menisi täysin omiksi horinoiksi, niin onkos toi motonetin kuparitiiviste öljypropulle ihan OK? Aika kapealta vaan vaikutti.
Tuli toi motonetin proppukin vaihdettua originaalin tilalle, samanlaiselta vaikutti joskin oli jonkinverran pidempi. Tosta ei nyt haittaa ole.
Öljyä meni matalapaineiseen 2.0:aan 4,5 litraa suodattimineen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Sieltä saa, tai sai myös 22mm kannalla olevaa proppua, joka on minun mielestäni turhan riskialtis silloin jos ei omista momenttiavainta tai erityisen tarkkaa rannetta ja malttia.Mimmi kirjoitti:Ai on vai?tlaakso kirjoitti:Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-3440
Tiivisteistä ehkäpä huolettomin on M14 USIT-tiiviste (metalliprikka jossa sisäreunassa kaksinkertainen kumihuuli) joita saa ostettua asiantuntevista autovaraosaliikkeistä, sekä traktori- ja hydrauliikkaosia myyvistä liikkeistä.
Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)
Jos nyt tuolla sitä tarkoitit että tulpan kanta ei olisi suurempi, aiemmasta viestistä on mielestäni ymmärrettävissä että tarkoitin 22mm kannalla olevaa tarviketulppaa, en orkkista.Mimmi kirjoitti:Ai on vai?tlaakso kirjoitti:Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-3440
Kannatusjäsen
#3382
#3382