HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

jus kirjoitti:Voi se proppu hyvinkin olla alkuperäinen. Jos on hitsausmahdollisuus, niin täräyttää tulpan perään ison mutterin, niin aukeaa helposti, eikä tarvitse investoida kalliisiin erikoishylsysarjoihin.
Toisaalta jos ei ole hitsausmahdollisuutta, erikoishylsysarjaan investoiminen kannattaa kun ryssii jonkin toisen kannan paskoilla työkaluilla.....
Kannatusjäsen
#3382
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

13 millisellä avaimella kulmat kyllä pyöristyvät. Kaikkissa minulla olleissa Saabeissa öljypohjan proppu on ollut puoli tuumaa (12,7 mm). Otanta kattaa vuoden -75 b-moottorista vuoden -00 234:een .
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

turkkaki kirjoitti:tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Samaa itsekin ihmettelen. Ei sieltä tietysti ihan kaikki tule pois vaihdon yhteydessä, mutta silti tuntuu tuo 5,5 litraa aika paljolta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja eth0 »

jmt kirjoitti:
eth0 kirjoitti:Öljyä jäi mittatikun mukaan n. 1 cm pohjalle. Lisäsin uutta öljyä reilun 3 litraa, eli tikun mukaan ylärajaan.
Ulottuukohan se mittatikku ihan pohjaan asti :roll:
Tarkistin aamulla öljyt ennen pidempää reissua, ja sain lisättyä vielä puolisen litraa öljyä max. merkkiin. Parin päivän ajoissa suodatin on ottanut osansa ja autokin oli tänään paremmin vaaterissa. Suodattimen tilavuus ja koneen kanavissa makoileva öljy huomioiden likaista öljyä jäi moottoriin näin vaihtaen reilusti alle litra, jos 4,3 litran tilavuuteen on luottaminen. Pahin mokko jää tietysti öljypohjaan klimpiksi.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Jepjep, eipä tarvinnut kalliita erikoishylsyjä.

Laadukkaalla Wurthin 6-kulmaisella hylsyllä aukeni proppu ihan helposti. Tulipahan erikoishylsyt hankittua jos vaikka joskus tarttee...
Kannatusjäsen
#3382
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja ilzu »

t.t.j kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:tuo pitkälohkon 2,3 litrasen tilavuus pitää varmaan paikkansa, mutta kertokaahan nyt, että millä tuonne lyhytlohkoseen saa yli 5 litraa menemään, tai siis saahan sinne, mutta että merkin alapuolelle...
ei mulla ainakaan. väkisin tulee jo maksimin yli...
vai jääkö öljyropun aukaisun ja suodattimen irrotuksen jälkeen koneeseen vielä noin julmetusti tavaraa.
aina on nimittäin viiden litran pönttöön jäänyt tavaraa vaihdon jälkeen..
Samaa itsekin ihmettelen. Ei sieltä tietysti ihan kaikki tule pois vaihdon yhteydessä, mutta silti tuntuu tuo 5,5 litraa aika paljolta.
Liityn ihmettelijöiden joukkoon. Ja niitä kiristysmomentteja kannattaa aina miettiä. Tuommosella öljypropulla kupari-/muovitiivisteellä se ei ole paljon mitään. Omassa pysyy möljyt koneessa, vaikka melkein "sormilla aukeaa proppu".
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ööö. typerä kysymys öljynvaihdosta...

Yleensä olen vaihtanut öljyt "rasvamontussa" auton alta. Nyt meinasin vaihtaa öljyt hallitunkin ja akselipukkien avustuksella. Siis tuohon M1997 2.0t:hen.

Tyhmä kysymykseni onkin: pitääkö auton keula laskea alas, jotta kaikki öljyt tulevat ulos?

Selviäähän se kohta kun lorotan öljyt ja katson paljonko ulos tulee..jos kaikki siis tulee ulos. Onhan se proppu tietysti moottorin takaosassa ja luulis olevan "alin piste".
Se täyttömääräkin on ohjeen mukaan 5 litraa, muttei sinne kyllä paljon yli 4 litraa koskaan mene.

Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy :roll:
http://www.saab9000.com/procedures/general/jacking.php

Pientä uusavuttomuutta havaittavissa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja aero »

teesalama kirjoitti:Tyhmä kysymykseni onkin: pitääkö auton keula laskea alas, jotta kaikki öljyt tulevat ulos?
Ikinä en oo noin tehny, alempanahan se roppu on keula ilmassa, kun se on moottorin takaosassa.
teesalama kirjoitti:Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
Se piste erottuu sieltä edukseen. Muistaakseni kyseessä on vahvistettu reikä siinä palkin keskellä, mutta ihan selkeästi sen kohdan siitä näkee, kun vaan avaa silmät ja katsoo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja mestari »

saahan pyöristyneen ropun jämän pois kiinnittämällä kierteestä porakoneeseen ja pyörittämällä rälläkällä leipoen sen verta pyöreäksi että joku mutteri menee päälle ja sitten sen verran on naapureillaikin hitsipuikkoa jotta saa sen kiinni.
taikka jos vimosen päälle haluaa nin sorvaa sen senverta pieneksi jotta saa siihen 1/2 kannalla olevan mutterin hitsattua kiinni, ja taas aukeaa....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja teesalama »

aero kirjoitti:
teesalama kirjoitti:Täytyy ensi etsiä joku sopiva tunkkauspiste keulata, jotta saa keulan kerralla ylös.
Onhan tuossa kuvallinen "ohje", mutta miten sitten käytännössä löytyy
Se piste erottuu sieltä edukseen. Muistaakseni kyseessä on vahvistettu reikä siinä palkin keskellä, mutta ihan selkeästi sen kohdan siitä näkee, kun vaan avaa silmät ja katsoo.
Jep, kiitos. Sieltähän se nostokohta löytyi ihan selvästi. Pylpyrä ja ympärillä vahvistukset pellissä.
Akselipukit laitoin muuten veivitunkinpisteiden kohdalle, mutta "sisäänpäin" sen palkin kohdalle. Hyvin tuntui kestävän :)

Jottei menisi täysin omiksi horinoiksi, niin onkos toi motonetin kuparitiiviste öljypropulle ihan OK? Aika kapealta vaan vaikutti.
Tuli toi motonetin proppukin vaihdettua originaalin tilalle, samanlaiselta vaikutti joskin oli jonkinverran pidempi. Tosta ei nyt haittaa ole.

Öljyä meni matalapaineiseen 2.0:aan 4,5 litraa suodattimineen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
Kannatusjäsen
#3382
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mimmi kirjoitti:
tlaakso kirjoitti:Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
Ai on vai?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-3440
Sieltä saa, tai sai myös 22mm kannalla olevaa proppua, joka on minun mielestäni turhan riskialtis silloin jos ei omista momenttiavainta tai erityisen tarkkaa rannetta ja malttia.

Tiivisteistä ehkäpä huolettomin on M14 USIT-tiiviste (metalliprikka jossa sisäreunassa kaksinkertainen kumihuuli) joita saa ostettua asiantuntevista autovaraosaliikkeistä, sekä traktori- ja hydrauliikkaosia myyvistä liikkeistä.
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Mimmi kirjoitti:
tlaakso kirjoitti:Motonetin kuparitiiviste on ihan hyvin pitänyt. Motonetin öljyroppu on myös orkkista mukavampi kun on isompi kanta.
Ai on vai?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-3440
Jos nyt tuolla sitä tarkoitit että tulpan kanta ei olisi suurempi, aiemmasta viestistä on mielestäni ymmärrettävissä että tarkoitin 22mm kannalla olevaa tarviketulppaa, en orkkista.
Kannatusjäsen
#3382
Vastaa Viestiin