Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

jariha kirjoitti:Uutena vikapaikkana on startti, sillä ajoittain virta-avaimesta käännettäessä ei tapahdu startilla mitään. Toinen tai kolmas kerta sitten jo auttaa ja kertaakaan ei oo viellä jäänyt käyntiin lähtemättä. Pitää tarkistaa maadoitukset.
Voi olla myös virtalukon pohja, mutta hyvä tarkistaa maadoitukset joka tapauksessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

sarka kirjoitti:Tässä itekin oon ostamassa pommia (9000i 16v CC -89) , tuntui olevan jotain vikaa ajovaloissa (lyhyet/pitkät) muttei tarkemmin kertonut. kuinka vika ilmenee.

Mitähän tuossa mahtais ehkä olla? Onko joku tonnarin tyyppivika vai..? Jos ei ole kova homma niin haen ehdottomasti ooppelin tilalle :D

--> lisätietoja kyselemään
Vika voisi olla viiksessä, jolloin viiksen uusiminen auttaisi. Voi se toki olla myös muualla...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

ajovalorele

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

sarka kirjoitti:Tässä itekin oon ostamassa pommia (9000i 16v CC -89) , tuntui olevan jotain vikaa ajovaloissa (lyhyet/pitkät) muttei tarkemmin kertonut. kuinka vika ilmenee.

Mitähän tuossa mahtais ehkä olla? Onko joku tonnarin tyyppivika vai..? Jos ei ole kova homma niin haen ehdottomasti ooppelin tilalle :D

--> lisätietoja kyselemään
Yleinen vika on ajovaloreleen huonot juotokset. Haulla löytyy varmasti ohjeet korjaukseen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: ajovalorele

Viesti Kirjoittaja ASTech »

9000LPT kirjoitti:
sarka kirjoitti:Tässä itekin oon ostamassa pommia (9000i 16v CC -89) , tuntui olevan jotain vikaa ajovaloissa (lyhyet/pitkät) muttei tarkemmin kertonut. kuinka vika ilmenee.

Mitähän tuossa mahtais ehkä olla? Onko joku tonnarin tyyppivika vai..? Jos ei ole kova homma niin haen ehdottomasti ooppelin tilalle :D

--> lisätietoja kyselemään
Yleinen vika on ajovaloreleen huonot juotokset. Haulla löytyy varmasti ohjeet korjaukseen.
Hyvin todennäköistä. Mulla ei jäänyt pitkät päälle oikein millään. Välähtivät vain viiksestä. Lisäksi lähivalot välkähteli (himmeni) satunnaisesti, ilmeisesti pitkät yritti olla päällä. Vikana valorele.
900C -86
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

sarka kirjoitti:Tässä itekin oon ostamassa pommia (9000i 16v CC -89) , tuntui olevan jotain vikaa ajovaloissa (lyhyet/pitkät) muttei tarkemmin kertonut. kuinka vika ilmenee.

Mitähän tuossa mahtais ehkä olla? Onko joku tonnarin tyyppivika vai..? Jos ei ole kova homma niin haen ehdottomasti ooppelin tilalle :D

--> lisätietoja kyselemään
-89 tonnarissa pitkät/lyhyet vaihtuu releen avulla. Omassani pitkät eivät suostuneet menemään päälle, koska yksi valoreleelle tuleva liitin oli löystynyt. Viallinen valorelekin on yksi potentiaalinhen vikakohde.

Alkupään tonnareissa ei ko. relettä ole, vaan viiksen lautta kulkee suurehko virtamäärä, mikä ajan oloon syö kytkinpinnat pilalle.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, tossa tonnarissa nyt vaivaa tuo startti. Elikkäs... ajelin tänään sillä hieman enempi ja huomasin, että vain noin joka toisella yrittämällä startti pyörähtää. Ärsyttää jopa enempi kuin pitkä vieteri. Joo, en oo tutkinu konehuoneen anatomiaa niin paljon, että tietäisin, onko maajohdot hapettuneet tms, mutta mitä veikkaatte, onko vikaa virtalukon pohjassa vai startissa itsessään ja oisko tuohon jotain ensiapua? Pelottaa, että jos nyt jo virta on vähissä, niin miten se sitten talvipakkasilla... :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:...
Naksahtaako se startti edes niillä yrityksillä kun ei lähde pyörittämään? Molempia noissa kuulemma on ollut.. sekä virtalukon pohjaa että starttia vialla. Itsellähän oli startin bendix sökönä, eli lähti pyörittämään mut sitten lipesi.. eli startti pyöri vain tyhjää. Lohdutuksena tonnarin starttiongelmiin, että 900:n startti käy heittämällä paikalleen jos vaan on senverta tuore(-83 loppuvuosi/-84?) että startti on imusarjan alla.. eli niitä löytyy ja kalliita ei ole.

PS. Jari, mites teillä tuo sauna lämpiää tässä ennen talvea..? Meinaan josko ottaisi hiukka osaa mukaan ja ajelisi...?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:PS. Jari, mites teillä tuo sauna lämpiää tässä ennen talvea..? Meinaan josko ottaisi hiukka osaa mukaan ja ajelisi...?
Jo vain, hyvin se lämpiää :D

Ja niin, ei se pyöritä ollenkaan, mutta että naksaako, niin siitäkään en ole yhtään varma. Kyllä se aina viimeistään neljännellä yrityksellä on sitten lähtenyt, mutta vaikka ja kun insinööri olen, niin olen yrittänyt ymmärtää, että millä perusteella se jättää välillä starttaamatta, niin en vain keksi. Eli ihan on satunnaista.

Ajattelin, että josko viikonloppuna purkais nuo romppeet tuosta virtalukon ympäriltä, kun joutuu joka tapauksessa kojetaulun kimppuun mittaritaulun valojen vaihdon vuoksi, mutta mihinkä se toisaalta ihmettelemällä siitä muuttuis. Pitäis löytää jotain toimiva pohja, minkä samalla vaihtais...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:... mutta vaikka ja kun insinööri olen...
Siinäpä se olennaisin tulikin.. :twisted:

Joo.. :D .. tottapuhuen, niin ota selvää johtojen väreistä(mulla ei ole kytkiksiä, mut vertailuauto kylläkin jos sinne tulen) ja vertaa virtalukon pohjalta startille lähtevän herätteen piuhan jännitearvoja verraten virtalukon päävirran piuhaan.. ehkä voltti-pari on hyväksyttävä arvo ja sillä kunnossa oleva startti herää kyllä.

Voin ottaa startin, sulakkeita, mittarit, työkaluja, releitä, virtalukon pohja yms. mukaan.. suunnitellaan..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Myrkky kirjoitti:Naksahtaako se startti edes niillä yrityksillä kun ei lähde pyörittämään?
Nyt on tutkittu tilannetta pelti auki ja kyllä se startti ihan selvästi naksahtaa. Mittausteni mukaan vika ei ole herätejännitteessä eli virtalukon pohja ei liene aiheuttamassa tätä ongelmaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Täällä sama vaiva startissa, ja ennen teki tuota vaivaa vain kuumana, nyt jatkuvasti...

Vaihdettuja osia ovat starttimoottori uuteen Bosch car servicessä, koska auto jätti reissulla, samassa yhteydessä tarkastettu johdot ja maadoitukset, virtalukko vaihdettu kokonaan uuteen, sekä akku.

Vaiva vain jatkuu ja pahenee, enkä enää ymmärrä missä vika :(

Nimim. Ei mikään pakoauto...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kokeilkaas Jari ja Minuteman sulkea pois moottorin ja akun välisen maadoituksen viallisuuden mahdollisuus: Käynnistyskaapeli akun miinuksesta moottorin nostokorvakkeeseen tms. luotettavaan paikkaan.

Mites.. niillä kerroilla kun ei starttaa, niin sammuuko kaikki valot kuten virran loppuessa vai uupuuko vain startin toiminta?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla, nyt on vain pihalla jo liian pimiää.

Niin, mittarivalot ja ajovalot himmenevät kyllä kuin akku olisi huono, ja startti "kahahtaa" ja jämähtää siihen ikäänkuin olisi niin väljä että kentät ottaisi kiinni.

En vain jaksa uskoa että uusi olisi valmiiksi väljä, henkimaailman hommia...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Dodii, nyt se sitten teki sen vihonviimeisen tempun eikä inahdakaan enää :evil:

Kokeilin tuota Myrkyn neuvomaa apukaapelimaadoitusta, eikä mitään eloa siltikään...

Ääh, nyt alkaa palaa päreet tuohon Pommariin ja mennä järki, vaikka taitaa se vähäkin olla mennyt jo kauan sitten...

Niin, ja yksi uusi piirre viassa ilmeni, eli nyt ajovalot sekä mittarivalot eivät juuri "startatessa" himmene :?:
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ettei olis latausvika, laturin hiilet lopussa?
Startti jos ei jaksa kunnolla pelata, voi olla akku tyhjä ja voi johtua tuosta huonosta latauksesta.
Jos saat pyörimään, mittaa latausjännite.
Ja muutenkin sammuksissa kannattaa akun jännite tarkistaa, ettei ole tyhjentynyt.
Oma satku oli aika huono starttaamaan huonoilla laturin hiilillä, edes roikasta ei jaksanut kunnolla startata. Lopulta tilttasi täysin kauppamatkalla, jäi tienposkeen. Samalla uusin hiilet ja akun, oli taas hyvä starttaamaan.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Vastaa Viestiin