Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Saab 9000 CDE 2.3 turbo autom. -92 onnellinen (?) omistaja

Viesti Kirjoittaja kaipa »

kaipa kirjoitti:
blobbo kirjoitti:En halua kiertää puukkoa haavassa, mutta olitko tietoinen tuosta TCS-viasta kun tuon tonnarin ostit? Kuulostaa nimittäin hyvältä syyltä myydä ko. kapistus...

TCS viat eivät välttämättä sinällään ole mitään rakettitiedettä, vaikka ovatkin vähän työläitä diagnosoida ja varaosien saatavuus on se suurin ongelma. Nuo 90-luvun alun TCS tonnarit ovat aika harvinaisia, ja ilmeisesti läppäkoteloitakin on useita eri versiota.

Itsellänikin on yksi vm 92 saksantuonti, joka on nyt talven aikana poltellut TCS CTRL valoa parin startin yhteydessä, mutta aina on korjautunut kun on startannut kerran pari uudestaan. Aiempi omistaja kertoi samoista oireista ennen kaikkien alipaineletkujen uusimista ja kansiremonttia, itse pääsin 1,5 vuotta ja noin 25tkm ennen ensimmäistä vikavaloa. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää.
No joo, myyjä kertoi yhdestä TCS-häiriöstä 8 vuoden aikana jonka poiston hän kertoi hoitaneensa jonkun liikkeen kautta. Kun kyselin tietääkö hän Saab klubin sivuista joista voi TCS-tietoa kysellä, niin eipä sanonut tietävänsä. Nyt hänellä on 2 kpl. 9-5 tyypin Saabeja perheessään. Minun TCS-tapaus sattui kun pysähdyin laittamaan renkaisiin ilmaa jolloin sammutin moottorin. Startatessa käyntiinlähtö oli hankalaa ja kun sen käyntiin sain, kotiin tultiin n. 6-7km matkan TCS valo päällä ja tuo check engine teksti taulussa joka ei ole nyt poistunut, muuten auto toimii nyt normaalisti ja on aivan mukava ajaa. Ei kait tuo check engine-teksti sinällänsä kojetaulussa haittaa, mutta joutaa se poiskin jos sen sieltä helposti saa.
Nyt on auto käynyt tp-akselin ketjunpoistossa, on uusittu laakerit ja vikakoodit poistettu taulusta ja eikun kovaa ajoa. Ketju oli lähtenyt ilman jakopään purkua, laakerit olivat olleet aivan kunnossa (kts. kilometrit) ja rattaassa oli ollut hampaat tallessa (kampiakselilla). Ketjunkiristin oli ollut tapissaan ja ketju aivan löysällä, mutta öljypohjassa oli ollut yllättävän vähän metallipurua, eli autoa on nähtävästi kengitettyä vähän ja kevyesti, ainakin näin voisi ajatella koska hampaan kappaleet öljypohjasta yms oli puuttuneet, mutta kumminkin tp-systeemi oli ollut aivan lopussa ketjun löysyydestä päätellen.
Vastaa Viestiin