Ikkunat huurussa, raitisilmasuodatin???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mun ongelmat ratkesi...ensin vaihdoin raitisilmasuodattimen, ei auttanut. liikkeelle lähtiessä myös haisi eli kenno vuosi. koitin laittaa jäähdyttimen paikkausainetta sinne....sitten ajoin auton lämpimäksi ja ajoin puoli tuntia kuten ohjeissa luki.

sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia hajun eikä ikkunan huurtumisen kanssa.
BMW 525iA Touring Executive
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Itsekkin vaihdoin toissa päivänä raitisilmasuodattimen ja auttoi siihen ettei kuskin puolelle enää ilmesty sitä yhtä huurtunutta kohtaa suoraan näkökenttään. Seuraavana pitäs alkaa miettiin mitä keksisin tolle kennolle. Meinaa jo kyllästyttää tuo pakkasnesteen haju nenään. :? Käynnistettäessä muistuttaa joka kerta et "check radiator" :?
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Minua epäilyttää nyt kovasti omassani tuo lämmituslaitteen kenno. Tosin mulla menee nestettäkin melko lailla. Ensin kyllä vuosi kansikin kun kupli säiliöön, tartuttiin toimenpiteisiin, enään ei kupli eikä pakoputkestakaan tunnu tulevan vesihöyryä, mutta nestettä vaan katoaa melko lailla. Pirssissä kyllä minusta haisee välillä voimakaasti jäähdytinneste. Myöskään ikkunat ei pysy mitenkään auki, ei edes tuulilasi kokonaan.

Mietityttää vaan että voiko sitä mennä noinkin reilusti pelkän kennon vuodon takia, kun ei mihinkään kuitenkaan nestettä tiputa? Nestettä kuluu niin että pari kertaa viikossa saa täytellä kun check radiator level pompsahtaa näytöön?? Veikataan että noin 200 kilsan välein about, ellei useamminkin. Vai onko jossain vielä koira haudattuna :cry:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
TeukkaK
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 22, 2004 18:19
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja TeukkaK »

Ikkunat hieman huurussa täälläkin. Ongelmat alkoi pari vkoa sitten. Suunnilleen yhtäaikaa tapahtui se, että ikkunat ei meinaa pysyä kunnolla auki (aivan kuin olisi sisäilmankierto kokoajan päällä), kylmää ilmaa ei tule vempeleestä ollenkaan (kyseessä ACC2), ja siitä alkoi kuulua raksutusta ja naksutusta (sekä silloin kun se ilmiselvästi säätää/mittaa jotain ja sitten hieman kellon tyyppistä tasaista raksutusta).
Itse epäilen kojelaudassa olevaa sisätila-anturia (en ole tarkistanut tai ottanut pois). Jossain foorumin keskusteluissa oli mainittu, että sen särkyminen aiheuttaa nomaalista poikeavaa käyttäytymistä lämpötilojen suhteen. Kun auto on saavuttanut norm. lämpötilan (moottori + sisätilat) ja kun säätää sisäilmaa alemmaksi esim. 18-19 asteeseen, niin automaatti säätää ilman tulemaan sivu+keskisuuttimistä (kuten kesällä kun se haluaa jäähdyttää autoa) mutta ilma on ja pysyy lämpimänä tai oikeastaan kuumana. Myöskään Lo-asento ei tuo muutosta. Kalibrointi antaa 0 virhettä. Sisäilmankierron moottorin tarkistin ja se ei liikuta läppää, eli lienee siten sökö. Läppä tosin on auki-asennossa...
Vuotoa ei ole tai ainakaan sisällä ei tunnu mitään hajuhaittoja.

Jossain keskusteluissa muistan lukeneeni tuosta ACC:n kello-/raksutusäänestä, mutta enpä sitä enää löytänyt...

Joten onko hyviä ehdotuksia - kannattaako tarkistaa/vaihtaa tuo sisälämpöanturi ja onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä.

Lisäksi, jos joku sattuu tietämään Oulun lähistöltä jonkun hyvän Saab korjaamon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan :lol:
________________
9000 CS 2.0t 96 nyt
9000 CC 2.3 90 ennen
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

TeukkaK kirjoitti:Ikkunat hieman huurussa täälläkin. Ongelmat alkoi pari vkoa sitten. Suunnilleen yhtäaikaa tapahtui se, että ikkunat ei meinaa pysyä kunnolla auki (aivan kuin olisi sisäilmankierto kokoajan päällä), kylmää ilmaa ei tule vempeleestä ollenkaan (kyseessä ACC2), ja siitä alkoi kuulua raksutusta ja naksutusta (sekä silloin kun se ilmiselvästi säätää/mittaa jotain ja sitten hieman kellon tyyppistä tasaista raksutusta).
Itse epäilen kojelaudassa olevaa sisätila-anturia (en ole tarkistanut tai ottanut pois). Jossain foorumin keskusteluissa oli mainittu, että sen särkyminen aiheuttaa nomaalista poikeavaa käyttäytymistä lämpötilojen suhteen. Kun auto on saavuttanut norm. lämpötilan (moottori + sisätilat) ja kun säätää sisäilmaa alemmaksi esim. 18-19 asteeseen, niin automaatti säätää ilman tulemaan sivu+keskisuuttimistä (kuten kesällä kun se haluaa jäähdyttää autoa) mutta ilma on ja pysyy lämpimänä tai oikeastaan kuumana. Myöskään Lo-asento ei tuo muutosta. Kalibrointi antaa 0 virhettä. Sisäilmankierron moottorin tarkistin ja se ei liikuta läppää, eli lienee siten sökö. Läppä tosin on auki-asennossa...
Vuotoa ei ole tai ainakaan sisällä ei tunnu mitään hajuhaittoja.

Jossain keskusteluissa muistan lukeneeni tuosta ACC:n kello-/raksutusäänestä, mutta enpä sitä enää löytänyt...

Joten onko hyviä ehdotuksia - kannattaako tarkistaa/vaihtaa tuo sisälämpöanturi ja onko kenelläkään muita hyviä vinkkejä.

Lisäksi, jos joku sattuu tietämään Oulun lähistöltä jonkun hyvän Saab korjaamon, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan :lol:
Periaatteessa välivainion shellillä on silloin tällöin töissä semmoinen kuin "heikki" joka on saabeja räpännyt koko ikänsä työkseen. Hänelle auton uskaltaa työntää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Minullakin oli huurtumisongelmaa, ajossa ei meinaa pysyä mikään ikkuna auki, ja takalasi jatkuvasti ummessa. Sisäkierron läppä oli jumittunut kiinni. Noh, mittailin että piuhasta tulee käskyä moottorille mutta mitään ei tapahdu. Totesin sitten että acc käskee läppää vaihtamalla napaisuutta (auki/kiinni) moottorin syötössä, ja sitten vaan akusta johdoilla 12v napoihin ja toimiihan se perskule. Jätin sitten sen läpän auki ja rensselit takas kasaan, tuskin hirveästi on tarvetta sisäkierrolle.

Huomasin muuten sisäkierron jumittamisen siitä, että takalasin molemmin puolin olevista poistosäleiköistä ei tullut pihaustakaan kun tuuletus täysillä ja ovet kiinni. Operaation jälkeen johan alkoi puhaltamaan :O
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Huurre ongelmaa ja jäähdytys nesteen häviämistä esiintyi täälläkin.

Eilen huoltomies ehti vaihtamaan lämmityslaitteen kennon ja puhaltimen+moottorin. Kaikki osat Motonetista.

Vanha lämppärin kenno vuosi hieman. Lämppärin moottori vaihdettiin samalla kun paikat oli auki. Olisi vaihdettu pelkkä moottori, mutta Motonetin saldot olivat eilen väärin ja Vantaalta löytyi vain puhallin+moottori yhdistelmää, eikä aikataulujen takia lähdetty Espoosta metsästämään.

Lisäksi vaihdettiin alapallonivelet (Motonet osat).

Jos vaikka taas hetken pääsisi eteenpäin (uudet ajovalojen lasit on jo hankittu ja odottavat vaihtoa:-)

Terkuin,

-Make
EN9kcd20t
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 19:16
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Ritiläaukot?

Viesti Kirjoittaja EN9kcd20t »

9-5T kirjoitti:Eipä ole takalasia tuuletettu ehkä missään autossa. Tonnarin RAC voisi hiukan auttaa myös takalasia.
Mikä niiden ritilöityjen "tuuletusaukkojen" tehtävä on, jos ne eivät kuulu lämmitysjärjestelmään? 97 CD-tonnarissa sellaiset on, mutaan mitään tuuletusta sieltä ei tule. Näillä keleillä takalasi tahtoo olla sumussa, varsinkin jos takapenkkiläisiä on kyydissä.
Vastaa Viestiin