Jälleen check enginestä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mitäköhän tämä tarkoittaa?

Eilen motaria tasakaasua n. 120km/h ajaessa syttyi "Check engine" ja puhti tuntui hieman uupuvan. Pieni kaasunlisäys ja valo sammui eikä syttynyt uudestaan matkan aikana.

Nyt pihalla valo antaa seuraavaa ennen ja jälkeen käynnistyksen, joka on nähtävissä kuppasen joskin ison videopätkän muodossa:
http://www.esnips.com/doc/c957aff3-8407 ... V02001.MPG


Ja kysehän on -89 9000TA/DI. Boxeina seuraavat:
http://thor.prohosting.com/henrih/9000/ruiskuboksi.JPG
http://thor.prohosting.com/henrih/9000/DI-APC1.JPG
Vaikka tokko voikaan liittyä tohon APC-rasiaan...

Löytyvät myös tuon alta:
http://thor.prohosting.com/henrih/9000/
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Taitaakin jäljet johtaa tuohon snöreniin, josko oiskin syynä:

http://www.esnips.com/doc/1db5300e-2ee4 ... C02002.jpg


Silti vielä kummastuttaa tuo vilkunta, eikai tän pitänyt mitään itsestään tällä tavoin ilmaista...[/url]
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nonni!

Itsellä kanssa alkoi 2.3T CSE tonnari polttamaan tuota "check engine" valoa kojelaudassa koko ajan.
Mimmin ohjeistuksen mukaan löytyi autostani sitten Trionic. Ei ole LHlla tämä peli.
Nyt on ajo takkuista ja esim kulutusmittari näyttää kymmentä tai yli ihan pintakaasullakin, kun normaalisti olisi yksi tai kaksi pykälää. Vauhtia oli 80km/h ja vaihde tasaisella maantiellä viitonen.

Sitten rampista ylös noustessa ja vauhdin vähentyessä sammui koko roska.
Ei jaksanut lähteä vaikka oli vauhtia ja tuuppasin kakkosen pesään ja nostin kytkimen.
Tien reunaan ja sitten hetken päästä starttasi OK ja pääsi nilkuttamaan himaan.
Muutenkin ajaminen tukkoista.

Posliinit oli puhalluttamassa mökkitiellä ja siitä puhaltamisen jälkeen lähdettäessä, ikkunan ollessa auki, oli jotenkin todella suuret ahtoäänet ja sihahdus vaihdetta vaihdettaessa. Omaa mielikuvitusta, vai johtuuko nyt tämäkin "check engine" valon palamisesta.
Oli tietysti kiva katsoa kyttien ilmettä taustapeilistä, kun oli äänet kuin parhaimmassa WRCssä 8)

En vielä viitsisi viedä Länsi autoon Olariin ja maksaa itseäni kipeäksi.

Jos vain on mahdollista saada tonnari tietäjiltä nyt apuja, olisin toudella kiitollinen.

Mitä otan ja mistä irti ja mitä teen. Onko tällaiset oireet tyhjäkäyntimoottorin reistaillessa?
Tulpat on vaihdettu viime syksynä. Alle vuoden olleet ja ovat oikeat, tsekkasin mallin ja merkin täältä sivuilta. On tsekkattu alipaineletkut, klemmarit putkissa tiukasti kiinni.
Ilmanputsaria ei ole vaihdettu vähään aikaan. Sen vois käydä hakemassa...

Onneksi on punainen satku kaunotar vielä tallissa. Saa sen TAAS ajoon. Se ei ole koskaan jättänyt tien varteen **koputtaa puuta**.

Hyvää jussin jatkoa kaikille!

-Hessu-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos auto on kerran Trionicilla ja check engine -valo palaa, ei vian haku voi olla enää helpompaa:

Saab 9000 FAQ, Check Engine valo palaa

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

No mutta prkl :oops:

Mennään pihalle tutkimaan koodeja.
Oli yksi ennen huomaamatta jäänyt alipaineletku hapertunut rikki ja sen sieltä kanssa uusin.
kaikki muut, mitä silmämääräisesti näin, ovat kunnossa. Turbon putket ja muut tärkeät palikat tiukasti kiinni.

Nyt tsekkaamaan koodeja...

-Hessu-

Edittii:

Kävin ja tein testin.

Kahta vikakoodia naputti: 2 - paineanturi, imuilma ja 6 - happitunnistin.

Nyt ois sitten viisaammilta toivottavaa saada ehdotuksia ja ohjeistusta (missä palikat autossa :oops: ), kiitos kaunis...

Edittii ver II:

Lämmöt kanssa kesän tullessa vähän normaalia korkeammat koko ajan. Ei edes flekti tuo normaaliin puoleenväliin mittaria.
Syylari vanha? Ei se kuitenkaan näytä rupuselta. Saako Motonetista ilmastoinnilla varustettuun 2.3T tonnariin syylareita?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

hessu75 kirjoitti:No mutta prkl :oops:
Kahta vikakoodia naputti: 2 - paineanturi, imuilma ja 6 - happitunnistin.

Nyt ois sitten viisaammilta toivottavaa saada ehdotuksia ja ohjeistusta (missä palikat autossa :oops: ), kiitos kaunis...
Happianturi eli lambda tököttää turbon jälkeen downpipessä vesipumpun vieres ja paineanturi eli MAP on imusarjan takana akvaarion etureunas konehuoneen puolella. siihen tulee imusarjasta noin 20cm letku. Se letkun kunto kannattaa tarkistaa ihan ensimmäisenä, sen jälkeen siihen tulevan sähköjohdon liittimen hapettuneisuus.
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Itellä vilkuttaa kanssa tuota happitunnistinta.
Vaihdoin sen ja kesti ehkä 2 min kun alkoi valo palamaan.
Onko tuon vilkkukoodin takana mahdollisesti muutakin kuin ko lambda?
Ymmärtääkseni niitä koodeja on satoja?
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

JouniCSE kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:No mutta prkl :oops:
Kahta vikakoodia naputti: 2 - paineanturi, imuilma ja 6 - happitunnistin.

Nyt ois sitten viisaammilta toivottavaa saada ehdotuksia ja ohjeistusta (missä palikat autossa :oops: ), kiitos kaunis...
Happianturi eli lambda tököttää turbon jälkeen downpipessä vesipumpun vieres ja paineanturi eli MAP on imusarjan takana akvaarion etureunas konehuoneen puolella. siihen tulee imusarjasta noin 20cm letku. Se letkun kunto kannattaa tarkistaa ihan ensimmäisenä, sen jälkeen siihen tulevan sähköjohdon liittimen hapettuneisuus.
Ahaa!

Lambaada onkin tuttu härpätin siellä putkessa. Uutta kehiin vaan.
Sen MAPin letkun juuri uusin, se oli aivan finaalissa. Enhän nyt tehnyt mitään katastrofaalista, kun oli osa ihan irti minulla autosta. Putsasin sen vain hyvin ja katsoin juuri tuon liittimen kunnon. Pitää vielä kerran se puhdistaa sitten.

Kiitti infosta kaikille ja kovaa ajoa...

-Hessu-
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Eipä taida olla informaatiota jaossa "suullisessa" muodossa tuohon meikäläisen kysymykseen -89:n vilkuttamasta CE:sta.

Peinun sivujen linkin mukaan päättelin, että DI/APC herjasi virheellisestä moottorin kuormitustiedosta:

"
Fault codes (DI/APC)
5 Engine load signal from LH or MAP sensor incorrect
"

Loogiselta tuo tuntuisi siltäkin kannalta, että vilkkuminen poistui letkun korjaamalla. Eli nyt varmaankin saa oikeat alipainetiedot.

Eli jotain tuo valo tässäkin kertoo (ainakin DI/APC-boxin kautta?), väitetään mitä tahansa. Poikkeuksellista tai ei, sitä en tiedä :lol:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joopa joo,

Ei vielä hävinnyt CE valo mittaristosta, vaikka sen MAPin alipaineletkun korjasin.

Onko mitenkään mahista lambdaa tsekata?
Ei muuten myydä Motonetissa kyseistä osaa. Mistä on jengi ostanut uuden lambdan, onko Länsi-Auto kamaa?

Nyt auto kuitenkin pelasi ja kulutusmittarikin meni niinkuin pitää. Ainoastaan kierroksien palautuminen tyhjäkäynnille kestää nyt ja välillä nostaa melkein 2000 kiekkaan ennen laskua.
Varmaan kantsii se tyhjäkäyntimoottori putsata kanssa varuiksi...

Kiitti taas etukäteen wizardeille.

-Hessu-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hessu75 kirjoitti:Onko mitenkään mahista lambdaa tsekata?
Ei muuten myydä Motonetissa kyseistä osaa. Mistä on jengi ostanut uuden lambdan, onko Länsi-Auto kamaa?
No kyllähän tuota Lambdaa Motonetistä saa, ja pitäisi toimivan ihan mainiosti.

9000 Lambda-anturi jos 3 johdolla. . . . . . . . . . . . . 28-3414 49.90
9000 2,0-16 --91 Lambda-anturi 2 johdolla. . . . . . . . . 28-3412 34.50
9000 2,3-16/3,0-V6 91-- Lambda-anturi 4 johdolla. . . . . . 28-3422 49.90
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

V.J.S kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:Onko mitenkään mahista lambdaa tsekata?
Ei muuten myydä Motonetissa kyseistä osaa. Mistä on jengi ostanut uuden lambdan, onko Länsi-Auto kamaa?
No kyllähän tuota Lambdaa Motonetistä saa, ja pitäisi toimivan ihan mainiosti.

9000 Lambda-anturi jos 3 johdolla. . . . . . . . . . . . . 28-3414 49.90
9000 2,0-16 --91 Lambda-anturi 2 johdolla. . . . . . . . . 28-3412 34.50
9000 2,3-16/3,0-V6 91-- Lambda-anturi 4 johdolla. . . . . . 28-3422 49.90
No höh, puusilimä mikä puusilimä.

Justiinsa sain puhelun päätökseen Länsi-Auton huoltoneuvojan kanssa ja hän sanoi, että kantsii ekaksi nyt tziigata se lambdan johdon liitin ja putsata se.
Ei osannut/ muistanut sanoa, missä se liitin on. Jossain rintapellin lähellä moottoritilassa.
Osaako kukaan sanoa tarkemmin, kiitos.

Jos ei sekään auta, niin HC mittauksella saisi selville sen, että onko lambda pois pelistä.

Entä jos on pieni vuoto pakoputkessa? Meneekö jo samantein CE päälle?

-Hessu-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

hessu75 kirjoitti: Justiinsa sain puhelun päätökseen Länsi-Auton huoltoneuvojan kanssa ja hän sanoi, että kantsii ekaksi nyt tziigata se lambdan johdon liitin ja putsata se.
Ei osannut/ muistanut sanoa, missä se liitin on. Jossain rintapellin lähellä moottoritilassa.
Osaako kukaan sanoa tarkemmin, kiitos.

Jos ei sekään auta, niin HC mittauksella saisi selville sen, että onko lambda pois pelistä.

Entä jos on pieni vuoto pakoputkessa? Meneekö jo samantein CE päälle?

-Hessu-
Ei mee pienestä vuodosta. Jos putsaat lambdan liitintä niin älä laita siihen mitään contact cleaneria, rasvaa tms. se on kiellettyä :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hessu75 kirjoitti: Justiinsa sain puhelun päätökseen Länsi-Auton huoltoneuvojan kanssa ja hän sanoi, että kantsii ekaksi nyt tziigata se lambdan johdon liitin ja putsata se.
Ei osannut/ muistanut sanoa, missä se liitin on. Jossain rintapellin lähellä moottoritilassa.
Osaako kukaan sanoa tarkemmin, kiitos.
Liitin on ainakin -92 tonnarissa akvaariokotelon kannen alla pelkääjän puoleisessa reunassa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

V.J.S kirjoitti:
hessu75 kirjoitti: Justiinsa sain puhelun päätökseen Länsi-Auton huoltoneuvojan kanssa ja hän sanoi, että kantsii ekaksi nyt tziigata se lambdan johdon liitin ja putsata se.
Ei osannut/ muistanut sanoa, missä se liitin on. Jossain rintapellin lähellä moottoritilassa.
Osaako kukaan sanoa tarkemmin, kiitos.
Liitin on ainakin -92 tonnarissa akvaariokotelon kannen alla pelkääjän puoleisessa reunassa.
Näin minäkin sitä eilen päivällä pähkäilin. En vain ehtinyt sitä akvaarion kantta avaamaan. Seurasin sitä lambdan johtoa kyllä sormipelillä ja ei siellä konehuoneessa mitään liitintä ole.

Nooh, tänään fiilistelemään punaisella menijällä ja rauhassa tutkia tuo tonnarin mysteeri.

Kiitos taas infosta kaikille.

-H-
Vastaa Viestiin