vakionopeudensäädin reistailee
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Tuota se teki aikoinaan mullakin, mutta lakkas toimimasta hetken päästä uudelleen...Ässä kirjoitti:Minulla joskus harvoin ei mene tonnarissa (-93 eli alipaine) cruise päälle. Kun "boottaan" auton, eli sammutan ja laitan takaisin käyntiin, niin aina on taas toiminut
Oikein toimii... tuolla kakkossivulla laittamassa linkissäni on noiden nastojen toiminnat selitetty. Eli tuo uudempi poksi ohjaa tuon ykkösnastan kautta virtaa alipainepumpulle. Elis kun vauhtia on tarpeeksi n. 45km/h ja cruise laitetaan päälle sekä painetaan SET:iä, antaa boksi tuohon nastaan jaksoittain 12v niin , että pumppu ehtii sopivasti imeä läppää auki tai puskea kiinni, jotta vauhti säilyy asetetussa. Pumpullehan menee kolme johtoa... joista kaksi (harmaa ja oranssi) ohjaavat ilmeisesti pumpun suuntaa. Yksinkertaista eikö...jani03 kirjoitti:Mittasin jännitteitä boksille tulevista johdoista:
nro. 1 punainen, ei tule jännitettä (12v)
kaikkiin muihin tulee jännitteet oikein
Onko siis vikaa jossakin?

Kun kerran se toinen poksi toimii satunnaisesti ok, niin melkein kyllä lähtisin siitä, että muu systeemi on todnäk kunnossa. Tosin tuota satunnaista vikaa on kuulemma ollut myös viiksessä. Ittellä oli kuitenkin boksissa, joka tämän uudemman mallin kyseessä ollen on mielestäni selvästi todennäköisempi vaihtoehto.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, La Joulu 09, 2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Lykkyä pyttyyn.... itte väsäsin tosiaan johdot ja lattaliittimet vain noittein päihin. Ei meinanneet latat puristamalla pysyä, niin myöhemmin vielä tinasin varmistukseksi. Menihän siinä näprätessä jonkin aikaa... ei meinannu oikein malttaa kun teki mieli päästä heti kokeilemaan.
Sellainen ero tuossa vanhassa boksissa on että, ei nosta jokaisella SET-namiskan lyhyellä painalluksella vauhtia sitä 1,6km/h kuten tuo uudempi. Eli nappia täytyy pitää pohjassa pidempään, että vauhti nousee... ei siis ole tuollaista porrastusta. Lisäksi vanhemman boksin reagointi on ehkä aavistuksen hitaampaa. Mutta kaiken kaikkiaan toiminta on kuitenkin ihan tarpeeksi nopeaa ja mikä tärkeintä pelaa pomminvarmasti!
Sellainen ero tuossa vanhassa boksissa on että, ei nosta jokaisella SET-namiskan lyhyellä painalluksella vauhtia sitä 1,6km/h kuten tuo uudempi. Eli nappia täytyy pitää pohjassa pidempään, että vauhti nousee... ei siis ole tuollaista porrastusta. Lisäksi vanhemman boksin reagointi on ehkä aavistuksen hitaampaa. Mutta kaiken kaikkiaan toiminta on kuitenkin ihan tarpeeksi nopeaa ja mikä tärkeintä pelaa pomminvarmasti!

Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Vanhan boksin päähän ihan tavalliset naarapuoliset liittimet... onkohan ne jotain 6mm leviät... tuonne autossa olevaan liittimeen pitäisi saada n. 3mm leviät uroslatat. Noita pieniä en löytäny mistään, niin tein silleen että sivuleikkurilla puolitin tuommosten isompien päät. Noita normaaleja liittimiähän ny saa melkein mistä vain... itte ostin tommosesta halvasta sekatavarakaupasta (Ilmat Pois
Kajaani). Löytyy varmaan sähkö/elektroniikkaliikkeistä, mutta ovat tyyriimpiä. Saattaapa hyvinkin löytyä Motostakin... Biliksestä löytyy ainaski. Erehdyin kiireessä ostamaan kaapelin Expertistä ja maksoin heikompilaatuisesta lakusta n. kymmenkertaisen hinnan, mitä oisin sittemmin saanut tuolta halpaliikkeestä. Kannattaa sitten melkein ostaa sellainen kokoelmapaketti erilaisia liittimiä, saa selvästi edullisemmin kerralla isomman läjän.

Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
No nyt siitä halkesi koko set-nappula, eli viiksen päässä oleva kansi. Saakohan tuota edes varaosana mistään? Kokeilen liimata sen kasaan.Ässä kirjoitti:Minulla joskus harvoin ei mene tonnarissa (-93 eli alipaine) cruise päälle. Kun "boottaan" auton, eli sammutan ja laitan takaisin käyntiin, niin aina on taas toiminut
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Tammi 11, 2007 00:42
- Paikkakunta: Itä-suomi
Mahtaako kukaan tietää millaista nopeus signaalia cruiseboxin nastaan 11(uudempi)pitäisi tulla ? Auto on 2,3 9000 CD vm 92.Onko signaali vaihtosähköä vai DC pulsseja .Cruisen "viiksi" on mitattu samoin letkut ja polkimien kytkimet on ok ja boksin juotokset on läpikäyty.Samoin "kompura" on kunnossa ,mutta ei vaan toimi. Haluaisin mitata nopeussingnaalin ,jotta voin varmistua onko vika siinä vai boksissa.
Kiitoksia etukäteen.
Kiitoksia etukäteen.
Siis onko tuo silti alipainetoiminen, kun mainitsit "kompuran".Saappiäijä kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää millaista nopeus signaalia cruiseboxin nastaan 11 (uudempi) pitäisi tulla ? Auto on 2,3 9000 CD vm 92. Onko signaali vaihtosähköä vai DC pulsseja.
Signaali on pulssimuotoista, pulssitaajuus 2458 pulssia/km.
Oletko varma, että boksin nasta 11 nimenomaan on se nopeuspulssin nasta?
Pitävätkö poljinkytkimet alipaineen, liikkuuko kaasuläppä kun tarjoat pumpun liittimeen napaan 3 akkujännitteen ja maata ykköseen ja kakkoseen? Kakkosen maadoitus käyttää pumppua. Ykkösen maadoitus säilyttää alipaineen.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Tammi 11, 2007 00:42
- Paikkakunta: Itä-suomi
Cruise on alipainetoiminen,mutta uudempaa mallia kuin "linkissä".Olen varma ,että nasta 11 on nopeusanturin nasta,koska minulla on siitä ja vanhemmasta tiedot paperilla.Tässä uudemmassa on vain yksi pistoke boksiin ja siinä 10 nastaa(1-11 ja kakkonen tyhjä).Vanhemmassa on kaksi pistoketta ja 9 nastaa. Tämän uudemman boksin saab numero on 4108650.Pistokkeeseen tulevat sähköiset toiminnat muilta laitteilta paitsi nopeusanturilta olen mitannut ja ne on ok.Mielestäni nopeustieto täytyy olla jotain pulsseja /s (Hz).Toisinsanoen kun nopeus kasvaa niin taajuus (pulssimäärä/s kasvaa).Tarkoititko ilmoittamallasi 2458pulssia/ km seuraavaa:esim. 40km tunnissa =40X2458=98320,00(pulssia)ja se jaettuna 3600sekunnilla saadaan 27,31Hz (pulssia /sekunti).satasen nopeuden taajuus olisi näinollen 68,27Hz (pulssia/sekunti).Tuollaiset pulssimäärät tuntuisivat järkeviltä?? Kaasuläppä liikkuu letkusta imettäessä ja alipainepumppu toimii kun siihen kytkee sähköt.Vika löytynee boksista tai tuosta nopeusanturista.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Tammi 11, 2007 00:42
- Paikkakunta: Itä-suomi
Onko tuossa samassa muoviläystäkkeessä kiinni 8-napainen muoviboksi? Olenko kaivanut väärän läystäkkeen esiin?V.J.S kirjoitti:Ja sitten kun toteat, että poljinkytkimissä ei sittenkään vika ollut, ota kolvi käteen, cruisen boksi kuskin jalkatilasta irti(*) ja käytä kaikki boksin piirilevyn juotokset sulana. Toimii taas hetken aikaa.
*jalkatilan yläverhoilu & puhaltimen muovinen kanava irti, cruisen metallinen (alumiini) boksi on valkoisen muoviläystäkkeen takana "piilossa".
-Ville
Itselläni viiksestä löytyy nuo cruisen toiminnot, mutta rupesi epäilyttämään, onko koko autossa edes cruisea. Onkohan tuon boksin paikka automaattivaihteisessa sama?
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
On 8 napainen musta keskuslukituksen ohjausyksikkö. Tarkista löytyykö sieltä akvaariosta hantin puolelta alipainepumppu ja jarrupolkimen takaa poljinkytkin näin varmistat cruisen olemassaolon! Ja Boxin paikka on sama automaatissa kuin manuaalissakin.makinju2 kirjoitti:Onko tuossa samassa muoviläystäkkeessä kiinni 8-napainen muoviboksi? Olenko kaivanut väärän läystäkkeen esiin?V.J.S kirjoitti:Ja sitten kun toteat, että poljinkytkimissä ei sittenkään vika ollut, ota kolvi käteen, cruisen boksi kuskin jalkatilasta irti(*) ja käytä kaikki boksin piirilevyn juotokset sulana. Toimii taas hetken aikaa.
*jalkatilan yläverhoilu & puhaltimen muovinen kanava irti, cruisen metallinen (alumiini) boksi on valkoisen muoviläystäkkeen takana "piilossa".
-Ville
Itselläni viiksestä löytyy nuo cruisen toiminnot, mutta rupesi epäilyttämään, onko koko autossa edes cruisea. Onkohan tuon boksin paikka automaattivaihteisessa sama?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
No nyt oikea boksi löytyi. Otin boksin irti ja näyttää siltä, että vikaa on ainakin auton kytkennöissä. Ylärivin pinneistä keskimmäinen ja oikeassa reunassa oleva näyttävät menevän suoraan maihin.J.V.A kirjoitti: On 8 napainen musta keskuslukituksen ohjausyksikkö. Tarkista löytyykö sieltä akvaariosta hantin puolelta alipainepumppu ja jarrupolkimen takaa poljinkytkin näin varmistat cruisen olemassaolon! Ja Boxin paikka on sama automaatissa kuin manuaalissakin.
Edit: Tuo näyttäisi ajoittain toimivan, mutta käynnistyksen jälkeen ei enää. Taitaa sittenkin boksissa olla vikaa.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Olisiko kenelläkään lähellä asuvalla aikaa/tahtoa lainata toimivaa boksia? Katsoin auton sähköt ja näyttävät toimivan boksille asti oikein. Asiaa katsottaisiin tietysti juhannuksen jälkeen.
Edit: Cruise rupesi toimimaan boksin juotosten uudelleen tinaamisen jälkeen. Kannattaa myös lisätä tinaa, jos juotos näyttää heikolta.
Edit2: Tuo alkoi reistailla uudelleen. Hankin tuon vanhemman boksin ja tein adapterin tuosta alkuperäisen boksin kuoresta. Otin alkuperäisestä boksista pelkän liittimen irti. Tein johdot, joissa toisessa päässä on 4,2mm naarasapikot ja toisessa 2,8mm naarasapikot. Noista 2,8mm apikojen päät kannattaa eristää, koska liittimessä olevat latat ovat lähellä toisiaan. Yritin tehdä alkuperäisen boksin kuoresta suojan johdoille, mutta siitä tulee helposti liian pitkä, jotta sopisi alkuperäiselle paikalleen.
Linkki ohjeeseen löytyy aikaisemmin tästä ketjusta.
Edit: Cruise rupesi toimimaan boksin juotosten uudelleen tinaamisen jälkeen. Kannattaa myös lisätä tinaa, jos juotos näyttää heikolta.
Edit2: Tuo alkoi reistailla uudelleen. Hankin tuon vanhemman boksin ja tein adapterin tuosta alkuperäisen boksin kuoresta. Otin alkuperäisestä boksista pelkän liittimen irti. Tein johdot, joissa toisessa päässä on 4,2mm naarasapikot ja toisessa 2,8mm naarasapikot. Noista 2,8mm apikojen päät kannattaa eristää, koska liittimessä olevat latat ovat lähellä toisiaan. Yritin tehdä alkuperäisen boksin kuoresta suojan johdoille, mutta siitä tulee helposti liian pitkä, jotta sopisi alkuperäiselle paikalleen.
Linkki ohjeeseen löytyy aikaisemmin tästä ketjusta.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg