2.3 T:n kulutuksista.
Pisin matka tankillisella on 605km, silloin tieturi oli näyttänyt jo hetken 0:aa jäljelläoleviksi kilometreiksi. Ei puhettakaan 800 kilometristä, tuon tankillisen ajoin varovasti, kokeillen kuinka pitkälle sillä pääsee. Jotain täytyy olla pielessä, joko ratin ja penkin välissä tai sitten konehuoneessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulla on enkat jotain 6.3/100 2.3t:llä.. Normaalisti 6.5-6.7 matka-ajossa, jos ei tosissaan yritä.
Ohjeet:
- aja liikennevirtojen mukaan (eli jos on 80-alue ja jono menee edes lähelle kaheksaa kybää, niin sitten sinäkin menet)
- älä ohittele paljoa, ellei tosiaan mennä alinopeutta
- käytä vitosvaihdetta niin paljon kuin voit (mutta järki käteen, ei kande väännättää lootaa paskaksi kiipeämällä vitosella tuntureita!)
- ilmastointi econ-moodiin kesäiltaisin.. se tekee näkyvän eron kulutukseen, mutta käytännössä minä ainakin mielummin pidän lämpötilan siedettävänä, kuin nipistäisin sen 0,5l/100..
Siinäpä se. Parikyt kilsaa lisää tuntinopeutta näkyy heti kulutuksessa kun mennään 80-100-120.. 120:n jälkeen sitä soppaa alkaakin sitten kulumaan ihan hulvattomia määriä (motarilla kesällä).
Jonon mukana kun ajelee rauhallisesti, niin pysyy ihan siisteinä kulutukset, mutta heti kun lähtee ohitusrumbaan, voi heittää noille hyvästit.
Ollaan todettu tää monet kerrat samalla autolla minä ja faija. Itse en juuri ohita, faija ohittaa ihan kaikki.. Lopputuloksena mulla kulutukset seiskan pintaan, faijalla kymppiä ja siitä ylös.
Kaupunkiajossa sitten kulutuksen saa pieneksi kun pitää vetoa päällä mahdollisimman paljon, ajelee rauhallisesti ja katsoo edessä olevia liikennevaloja.. Kannattaa aloittaa moottorijarrutukset hyvissä ajoin, jos edessä on punaista, ei rallata täysiä punaiselta toiselle. Pysähtyminen on kallista, joten mielummin sitten ajelee vähän hitaammin sen välin, jos edessä on punainen. Ajaminen muuttuu paljon sulavammaksi, kun ennakoi vähäsen, ei tarvi kokoajan kiihdyttää pysäyttää kiihdyttää pysäyttää.
Ennen mulla oli kaupungissa lukemat 14l/100km, sitten kun otin taloudellisuusvinkit käyttöön, putosi kaupunkilukemat 9:n ja 10:n hujakoille.
Vaan toivottavasti ette ota näitä horinoita minään jeesusteluna, en minä mikään mikko mallikas ole itsekään.. Nämä ovat kuitenkin faktoja, millä kulutusta saa alas, pyrin myös useimmiten soveltamaan niitä käytäntöön. Vinkit myös toimivat.
Eipä silti, on se valoista lähettäminen ja ohittelukin joskus itselleen sallittava, kun kerta on hevosia pellin alla. ;-)
Ohjeet:
- aja liikennevirtojen mukaan (eli jos on 80-alue ja jono menee edes lähelle kaheksaa kybää, niin sitten sinäkin menet)
- älä ohittele paljoa, ellei tosiaan mennä alinopeutta
- käytä vitosvaihdetta niin paljon kuin voit (mutta järki käteen, ei kande väännättää lootaa paskaksi kiipeämällä vitosella tuntureita!)
- ilmastointi econ-moodiin kesäiltaisin.. se tekee näkyvän eron kulutukseen, mutta käytännössä minä ainakin mielummin pidän lämpötilan siedettävänä, kuin nipistäisin sen 0,5l/100..
Siinäpä se. Parikyt kilsaa lisää tuntinopeutta näkyy heti kulutuksessa kun mennään 80-100-120.. 120:n jälkeen sitä soppaa alkaakin sitten kulumaan ihan hulvattomia määriä (motarilla kesällä).
Jonon mukana kun ajelee rauhallisesti, niin pysyy ihan siisteinä kulutukset, mutta heti kun lähtee ohitusrumbaan, voi heittää noille hyvästit.
Ollaan todettu tää monet kerrat samalla autolla minä ja faija. Itse en juuri ohita, faija ohittaa ihan kaikki.. Lopputuloksena mulla kulutukset seiskan pintaan, faijalla kymppiä ja siitä ylös.
Kaupunkiajossa sitten kulutuksen saa pieneksi kun pitää vetoa päällä mahdollisimman paljon, ajelee rauhallisesti ja katsoo edessä olevia liikennevaloja.. Kannattaa aloittaa moottorijarrutukset hyvissä ajoin, jos edessä on punaista, ei rallata täysiä punaiselta toiselle. Pysähtyminen on kallista, joten mielummin sitten ajelee vähän hitaammin sen välin, jos edessä on punainen. Ajaminen muuttuu paljon sulavammaksi, kun ennakoi vähäsen, ei tarvi kokoajan kiihdyttää pysäyttää kiihdyttää pysäyttää.
Ennen mulla oli kaupungissa lukemat 14l/100km, sitten kun otin taloudellisuusvinkit käyttöön, putosi kaupunkilukemat 9:n ja 10:n hujakoille.
Vaan toivottavasti ette ota näitä horinoita minään jeesusteluna, en minä mikään mikko mallikas ole itsekään.. Nämä ovat kuitenkin faktoja, millä kulutusta saa alas, pyrin myös useimmiten soveltamaan niitä käytäntöön. Vinkit myös toimivat.
Eipä silti, on se valoista lähettäminen ja ohittelukin joskus itselleen sallittava, kun kerta on hevosia pellin alla. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
Mullakin ruvennut tonnarille löpö maistumaan...9,4 näyttää tieturi, ja aika samaan päätyy tankkaus/ajetut kilometrit tarkastelulla. Viime talvena 9,0...9,2 sai EDU-tauluun. Uudet, parempipintaiset talvirenkaat selittänee osan (pitäis käydä paineet katsomassa, saattaa vaikuttaa paljonkin), samoin kuin duunista lähtiessä nää tulipalopakkasten kylmäkäynnistykset. Myös työmatka on muuttunut, nykyisellä reitillä muutama urheilulliseen (
) ajoon houkuttava mutkainen EK, ja pari taajaman läpiajoa (Kellokoski / Jokelan asema / Hyvinkää), ennen oli enempi "suoraa" maantietä. Kesällä tieturin mukaan imaisi semmoista yhdeksää litraa. Jotain häikkääkin tuossa omassa tontussa on (rykimistä kylmänä), lienee silläkin oma osuutensa...

-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei toki oteta jeesusteluina noita ajotapaohjeita, mutta kuten jo mainitsinkin, pääsen ng900:lla ja tonnaria painavammalla 9-5:llä seiskan pintaan "sukankärkiajolla", eli ajotyylistä se ei ole kiinni. Talvirenkailla on ajettu 2500km, eli uudenveroiset, ilmansuodatin, öljyt, tulpat, vaihdettu, ja katsastuksessa päästöt olivat huippuluokkaa, inssi kokeili vielä kierroksillakin, eikä saastetta pahemmin tullut, jotain kaiketi silti pielessä
Kaupunkiajossa lukemat ovat siinä 13 nurkilla eli aivan ok, mutta maantiellä vie liikaa, sillä alamäkeä lukuunottamatta ei kulutus ole ikinä ollut alle 8 litraa, ei millään nopeudella, vaan pyrkii aina menemään yli 9l. Ja tieturi näyttää aika oikein verrattuna trippimittarin näyttämän/kuluneen bensan suhteeseen.

Kaupunkiajossa lukemat ovat siinä 13 nurkilla eli aivan ok, mutta maantiellä vie liikaa, sillä alamäkeä lukuunottamatta ei kulutus ole ikinä ollut alle 8 litraa, ei millään nopeudella, vaan pyrkii aina menemään yli 9l. Ja tieturi näyttää aika oikein verrattuna trippimittarin näyttämän/kuluneen bensan suhteeseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mä en ole koskaan kovin tarkkaan katsonut, että kuinka oikein se EDU näyttää, mutta reilusti yli 700km tankillisia ajelen jos kys. tankkausväli on pääasiassa matka-ajoa.
Finlandiaa en ole koskaan saanut viemään alle 10l/100, mutta se onkin automaagi ja T8. :-)
Finlandiaa en ole koskaan saanut viemään alle 10l/100, mutta se onkin automaagi ja T8. :-)
Ville Jouppi #1780
Arvauksia: bensanpaine/tuotto, IMM, lämpöanturit, jarrut, aurauskulmat, pyöränlaakerit, vetoniveletng900aero kirjoitti:Eli jotain lienee pielessä konehuoneen puolella, arvauksia? Auto toimii kaikin puolin hienosti, ei mitään käyntihäiriöihin viittaavaa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Ruisku"
9000 AERO automaatti. Aina kaikki lelut käytössä ja ilmastointi AUTO-asennossa. Vie osapuilleen kaiken mitä tankkiin laittaa kuitenkin maksimissaan vain tankin kerrallaan
.
Eli jos jotakin kiinnostaa 2tkm matka-ajoa yhtäsoittoa ja parissa kaupungissa vierailu. Keskikulutus 7,8L ja marssivauhti n.110km/h. Kaupungissa syö erittäin vaihtelevasti.

Eli jos jotakin kiinnostaa 2tkm matka-ajoa yhtäsoittoa ja parissa kaupungissa vierailu. Keskikulutus 7,8L ja marssivauhti n.110km/h. Kaupungissa syö erittäin vaihtelevasti.
Jos todelliset ja tietokoneen lukemat poikkeavat paljon toisistaan niin bensan paineet ei ole kohdallaan. Siellä ei edelleenkään ole mitään virtausmittareita jotka kertoisivat paljonko kierrosta häviää tavaraa.peinu kirjoitti:Kyllä mulla vie lähinnä noita ng900aero:n lukemia.
Ajotietokoneen mukaan tosin menee ihan sopivasti, mutta todellisuudessa reippaassa matka-ajossa lähenee kymppiä.
Vaan tuo tietokoneen näyttö perustuu suuttimien aukiolo aikoihin.
Ja oletukseen että suuttimesta on mennyt läpi bensaa määrä X.

No niin. Hyvää keskustelua näyttää syntyneen ja ihan hyviä ohjeita taloudelliseen ajamiseen! Tulin just tien päältä ja välillä koneen mukaan olisin voinut ajaa jopa 900km tankillisella! Keskinopeus siinä 80 paikkeilla ja ihan suht koht rauhassa mentiin, lukuunottamatta muutamaa ohitusta. Ainoa poikkeus menomatkaan oli se, että nyt en käyttänyt cruisea ollenkaan. Toki heti kaupunkiin tullessa alkaa kulutuskin kasvamaan. Eli, ihan kohtuullisissa lukemissa automaatilla mennään.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
Tuli kans kokeiltua taloudellisuusajoa kaupungissa. Nollasin mittarit ja 10 kilometrin kiepin jälkeen kaupungissa, näytti tieturi keskikulutukseksi 8,5 l/100km. Ihan pintakaasulla ajelua ja aina tilanteen tullen annoin hurutella vapaalla, jos esim. näki, et edessä on punaiset. Kolmissa valoissa jouduin seisomaan ja sillon aina kulutus tietty nousi kummasti. Vähälläkin tietty pääsee, jos vaan malttaa ja eikä tarvi olla ees liikenteen tukkona. Autona CS 2.0t.