Heitin pois sen koppuran MAP-letkun, joten en voi mitata. Tilalle laitoin hyllyssä ollutta silikoniletkua, joka tuntui siihen sopivalta.
Sain purkuautosta vielä kolmannen virtalukon, mutta eipä se tilannetta muuttanut. Jälkiasennettu ajoestoboksi ei osanumeron perustella ilmeisesti ole VSS-versio. Sitä en ole vielä yrittänyt mitata värähteleekö syöttö vai ohjaus trionicin releellä.
Käyntihäiriöt katoavat, kun ajaa reilun kymmenen kilometriä ja laittaa auton hetkeksi parkkiin. Releen pärinä ei kyllä katoa mihinkään, joten onkohan tässä kyseessä kaksi eri ongelmaa?
käyntiongelmaa tonnarissa
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Kannattaisi varmaan niitä rätiseviä releitä ohittaa jo niin saisit ainakin tietoa siitä vaikuttaako rätinän poisto ajettavuuteen.
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Releen rätinän loppui, kun vaihdoin ODB-pistokkeen palaneen sulakkeen. Käyntihäiriökin näyttäisi kadonneen.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Eipä ollut käyntiongelma vielä korjaantunut. Talven ajan tällä on ajettu vain muutaman kymmenen kilometrin lenkkiä ja nyt kun ongelma tuntui kadonneen, niin lähdin eilen vähän pidemmälle reissulle. Käynnistymisessä ei ollut ongelmia ja tyhjäkäynti oli kunnossa. Auton alta kuului pientä ylimääräistä ääntä ja arvelin että pakoputki varmaan vähän vuotaa.
Ajoin reilut sata kilometriä 80-120 vauhtia ja aluksi kaikki tuntui olevan kunnossa. Bensaa tosin kului 8 l sadalla, joka on reilu litra liikaa. Isolla vaihteella moottori ei oikein jaksanut vetää ja ratti vähän täristi. Perillä ajoin vielä 30 kilometrin lenkin moottorin vähän jäähdyttyä ja aloin jo vähän kiinnittää huomiota pieneen vedon puutteeseen ja ratin tärinään. Paluumatkalla Linnatuulen kohdalla kone alkoi selvästi käydä vajailla pytyillä ja vauhti hiipui alle kuudenkympin, bensaa kyllä näytti kuluvan 15 l sadalla. Siitä se sitten vähän toipui ja sain ajettua Riihimäen ABC:lle. Moottori sammuili matkalla moottotieltä huoltoaseman pihaan useamman kerran, mutta käynnistyi kuitenkin aina uudelleen. Moottoritilassa oli palaneen käryä ja arvelin, että sytkäkasetti voisi olla viallinen. Uuden saaminen kesti tunnin ja moottori ehti vähän jäähtyä. Vaihdoin kasetin, mutta vika ei ollut siinä. Moottori kyllä käynnistyi, mutta paukkui kummallisesti ja kävi varmaan kolmella pytyllä. Kierroksia kun laittoi enemmän, niin ääni vähän parani. Päätin yrittää ajaa Helsinkiin ja hyvinhän tuo onnistui. Jostain syystä ongelma oli sen verran taka-alalla, että ajo oli melkein normaalia 110 km/h vauhdissa, tosin bensaa kului nyt jo 11-12 l sadalla. Moottoritieltä katuja pitkin kotiin ajaminen oli hankalampaa, mutta moottori sammui itsestään vasta kun olin jo kääntynyt kotipihaan. Kokeilin nyt aamulla käynnistää ja kyllähän tuo käynnistyy, mutta paukkuu ja savuaa. Moottorin vikavalo ei pala.
Kuulostaako oireet tutuilta? Mitähän vikaa tuosta pitäisi alkaa etsimään?
Ajoin reilut sata kilometriä 80-120 vauhtia ja aluksi kaikki tuntui olevan kunnossa. Bensaa tosin kului 8 l sadalla, joka on reilu litra liikaa. Isolla vaihteella moottori ei oikein jaksanut vetää ja ratti vähän täristi. Perillä ajoin vielä 30 kilometrin lenkin moottorin vähän jäähdyttyä ja aloin jo vähän kiinnittää huomiota pieneen vedon puutteeseen ja ratin tärinään. Paluumatkalla Linnatuulen kohdalla kone alkoi selvästi käydä vajailla pytyillä ja vauhti hiipui alle kuudenkympin, bensaa kyllä näytti kuluvan 15 l sadalla. Siitä se sitten vähän toipui ja sain ajettua Riihimäen ABC:lle. Moottori sammuili matkalla moottotieltä huoltoaseman pihaan useamman kerran, mutta käynnistyi kuitenkin aina uudelleen. Moottoritilassa oli palaneen käryä ja arvelin, että sytkäkasetti voisi olla viallinen. Uuden saaminen kesti tunnin ja moottori ehti vähän jäähtyä. Vaihdoin kasetin, mutta vika ei ollut siinä. Moottori kyllä käynnistyi, mutta paukkui kummallisesti ja kävi varmaan kolmella pytyllä. Kierroksia kun laittoi enemmän, niin ääni vähän parani. Päätin yrittää ajaa Helsinkiin ja hyvinhän tuo onnistui. Jostain syystä ongelma oli sen verran taka-alalla, että ajo oli melkein normaalia 110 km/h vauhdissa, tosin bensaa kului nyt jo 11-12 l sadalla. Moottoritieltä katuja pitkin kotiin ajaminen oli hankalampaa, mutta moottori sammui itsestään vasta kun olin jo kääntynyt kotipihaan. Kokeilin nyt aamulla käynnistää ja kyllähän tuo käynnistyy, mutta paukkuu ja savuaa. Moottorin vikavalo ei pala.
Kuulostaako oireet tutuilta? Mitähän vikaa tuosta pitäisi alkaa etsimään?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Ihan samalta kuulostava vika yhessä t-tontussa. Kierrokset humppaa, pyörii epätasaisesti. Välillä rundimittari näyttää nollaa, vaikka jenkaa moottorissa piisais. Ja pärisee Kaikkee mieleen tulevaa kokeiltu. (asentoanturi, kasetti, alipaineet)
Missä vika?
Missä vika?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96