Automaattivaihteisto rikki!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tonppa kirjoitti:Lisää vettä myllyyn: Automaattivaihteiston vaihtaminen - onko ehdottomasti ammattimiestä vaativa homma, ja jos, niin kustannusarvioita? Vai onnistuuko ankaran ähellyksen, kiroamisen ja kaljoittleun avulla myös kotikonstein "varikolla"? :lol:

Muoks: Mistähän mahtaa olla tomaatissa oire, jos lämpimänä alkaa ykkönen luistamaan mutta kylmänä toimii ihan hyvin..?

Edit no2. Niin ja siis muut vaihteet (lukuun ottamatta ykköstä lämpimänä) toimivat moitteetta, eikä vaihteistosta kuulu ylimääräisiä kolinoita tms. . .Voisko vikaa ensin etsiä öljyistä ja suodattimista, vaiko mahdollisesti jostain muualta (mistä?)..? :P
Onnistuu kyllä sopivassa paikassa (mieluusti autotalli). Ei sinänsä vaadi ammattimiestä, mutta jokunen ärräpää varmasti irtoaa, ennenkuin jokainen pultti on löysä ja aski lattialla 8)

Noi kuvaamasi oireet eivät tunnu itselle tutuilta...
Korjaamokäsikirjasta kattelin ja kohtuullisuuden rajoissa oleva korjausehdotus em. oireelle on mm. Kepakokin vaihtamat renkaat keskipakosäätimestä. Muut mahdolliset korjauskohteet näyttivät vaativan laatikon irrottamista autosta.

Ei niistä öljyjen ja suodattimen vaihdosta harmiakaan ole, ja vika voi ehkä korjaantua silläkin, liikaa ei kannata silti odottaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

9000CD23T kirjoitti:No niin keskipako säätäjä on purettu, takimmainen O-rengas oli poikki
kolmesta kohtaa ja lisäksi aivan kivikova.

Laitoin tilalle tavalliset O-renkaat 46,2 x 3,0 NBR 2kpl.
Laakkosella olisi maksanut 1,- euron kappale.
Nyt ne tuli maksamaan 0,03 euroa kappale ( löytyi hyllystä suoraan )
http://www.hytaflex.fi.

Nyt auto toimii kuin unelma...ei nyöki eitkä rytki.
8) :lol:
Onkos tuo O-renkaiden koko varmasti "oikea" :?: , kun mulla alkuperäiset neliskanttiset on vain 2,5mm paksut ja toi 3mm:n O-rengas ei mene sovinnolla uraansa öljyttynäkään ja kun ne saa survottua sinne uraansa niin ei se keskipakosäätäjä enää mene paikoilleen ilman että renkaat kärsii. Tarttee hakea merkkiliikkeestä oikeat neliskanttiset kun ei tota hommaa viitti kovin moneen kertaan tehdä vaikka se aina seuraavalla kerralla helpommin meneekin :wink:.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Neliskanttisten säätiimen tiivisterenkaiden mitat on 56,0 * 2,5 mm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

No onkos kukaan kokeillu citikan / peugeotin varaosia :?: , käyttivät näköjään samaa ZF4HP18 laatikkoa eli eikös niitten osatkin pitäis käydä vai saako Saabi hylkimisreaktion? :oops: , väärän merkkiset tiivisteet (varaosanro 257806) maksaakin puolta vähemmän, "vain" 9 euroa kappale, tosin niille annetaan jostain syystä mitoiksi 56*2,4mm.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Janza kirjoitti:No onkos kukaan kokeillu citikan / peugeotin varaosia :?: , käyttivät näköjään samaa ZF4HP18 laatikkoa eli eikös niitten osatkin pitäis käydä vai saako Saabi hylkimisreaktion? :oops: , väärän merkkiset tiivisteet (varaosanro 257806) maksaakin puolta vähemmän, "vain" 9 euroa kappale, tosin niille annetaan jostain syystä mitoiksi 56*2,4mm.
Noita keskipakosäätimiä on erilaisia riippuen vuosimallista ja moottorityypistä. Sitä en tiedä, paljonko noi itse tiivisteet vaihtelevat.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Janza kirjoitti:No onkos kukaan kokeillu citikan / peugeotin varaosia :?: , käyttivät näköjään samaa ZF4HP18 laatikkoa eli eikös niitten osatkin pitäis käydä vai saako Saabi hylkimisreaktion? :oops: , väärän merkkiset tiivisteet (varaosanro 257806) maksaakin puolta vähemmän, "vain" 9 euroa kappale, tosin niille annetaan jostain syystä mitoiksi 56*2,4mm.
Nyt en tiedä mistä tuo kirjoittamani 56*2,5 mm on lähtöisin. Tuon tiedon varaan ei siis kannata laskea kovin paljon.

Säätimen päässä olevan männänrenkaan mitat on 52,0 * 56,0 * 2,5 mm,
ZF-osanumero 0750 113 025 H, Saab-osanumero 7592272

Säätimen O-renkaiden
ZF-osanumero 0501 306 310, Saab-osanumero 7557465
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Janza kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:No niin keskipako säätäjä on purettu, takimmainen O-rengas oli poikki
kolmesta kohtaa ja lisäksi aivan kivikova.

Laitoin tilalle tavalliset O-renkaat 46,2 x 3,0 NBR 2kpl.
Laakkosella olisi maksanut 1,- euron kappale.
Nyt ne tuli maksamaan 0,03 euroa kappale ( löytyi hyllystä suoraan )


Nyt auto toimii kuin unelma...ei nyöki eitkä rytki.
8) :lol:
Onkos tuo O-renkaiden koko varmasti "oikea" :?: , kun mulla alkuperäiset neliskanttiset on vain 2,5mm paksut ja toi 3mm:n O-rengas ei mene sovinnolla uraansa öljyttynäkään ja kun ne saa survottua sinne uraansa niin ei se keskipakosäätäjä enää mene paikoilleen ilman että renkaat kärsii. Tarttee hakea merkkiliikkeestä oikeat neliskanttiset kun ei tota hommaa viitti kovin moneen kertaan tehdä vaikka se aina seuraavalla kerralla helpommin meneekin :wink:.
No saman oireen huomasin kyllä minäkin, kannattaisi kuitenkin käyttää
esim.. 49 x 2.6 ( siksi tuo 3mm paksuus kun tuota 46mm halkaisijaltaan
joutuu venyttämään ja kun o-rengasta venytetään niin se ohenee )
Ei se onnistunut minullakaan tuo 3mm vahvuisten O-renkaitten asennus
Vaihdoin ne 49,5 x 2.6mm renkaisiin ( nyt toimii hyvin )
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ma Maalis 05, 2007 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

No sitähän minäkin että aika ahtaaksi kävi 3mm:n renkailla, no katsotaan mitä tykkää "ranskiksen" renkaista.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tämä taitaa olla se perinteiden aut. tonnareiden vakiovika pahimmillaan. Faijan cse:ssä vaihdettiin stefat ennen kuin meni noin pahaksi. Että näin.
9-3.1972
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Noniin kerkesihän se saabbi ainakin 2 päivää olla ilman ongelmia. Nyt vaihtaessa välillä jyrisee todella ilkeästi, pakki ei mene välillä päälle ja saattaa sammua risteykseen D asennossa. Onko nämä oireet nyt tyypilliset tuolle vioittuneelle O renkaalle ja mikä muu voisi olla vikana? Ja onko tietoa kuka Joensuussa osaa näitä saabin laatikoita tutkia, en millään kehtaisi viedä tuohon riistäjä merkkiliikkeeseen :cry:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllähän tuo tuntuu että keskipakosäätäjän O-renkaat ovat pettäneet.
Ei niitten vaihtaminen nyt niin vaikeata ole etteikö sitä itse pysty tekemään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Se on ikävä tuossa pienellä parkkipaikalla ruveta säätämään...

Kuvia nyt tarkemmin tutkittuani: Onko tuo suojakupu miten kiinni? Onko tuo akseli miten kiinni? Lähteekö akselin mukana nuo inner bearing, outer bearing yms. jolloin pääsee suoraan käsiksi noihin O renkaisiin. Vai pääseekö siinä ihmettelemään montaa pientä osaa? Pohdin tässä että jos ei muu auta niin tuossa parkkipaikallahan sitä pitää tutkailla.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hommaa en itse ole tehnyt, mutta muutamia huomioita:
Nuo saabsiten ja townsendimportsin ohjeet (govsealreplacement) eivät varsinaisesti ole keskipakosäätimen O-renkaiden vaihto-ohjeet, vaan niissä keskitytään putsaamaan säätimen venttiilit. Ohjeessa jopa kielletään vetämästä säädintä ulos paikaltaan, käsketään ruuvata ne venttiilit irti säätimen olessa paikallaan.

Jos O-renkaat meinaa vaihtaa, tuota ohjetta ei pidä noudattaa kirjaimellisesti, venttiilien ruuveihin ei tarvitse koskea, vetää vaan säätimen ulos sen jälkeen kun kansi, iso pultti ja ratas ja laakerikehä on irrotettu.

Kuumailmapuhaltimelle saattaa olla tarvetta tuon laakerikehän irrottamisessa, jos vaihteisto ei ole ajolämmin. Omasta työkaluvalikoimastani myöskin puuttui 36 mm hylsy, joka tarvitaan pultin aukaisuun. Nyt on sellainenkin hankittuna, mutta motiivia O-renkaiden vaihtoon ei autossani tällä hetkellä ole, sen verran hyvin toimii.

Luulisin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Voivoi kotelon pultteihin tyssäsi, niin ovat tiukassa ja heikentyneet että nirhautuivat. Neljää vaille ois ollut auki. Noh ens viikolla pitää ajaa tallille, eihän tuo tuosta enää pahene? Että ei haittaa jos ajaa (paitsi että hermot menee sen laatikon käyttäytymiseen)? Niin ja enhän minä nyt saa öljyjä syliini kun lopulta sen kotelon kannen saan auki?
Vastaa Viestiin