Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Ei kuplinut säiliössä, ei kuulu suhinaa imusarjasta eikä öljyntäyttöputkiesta, ei oireile mitenkään muuten kuin käymällä kolmella, lämmöt eivät nouse yhtään puolivälin yli, vaikka paikallaan käytinkin yhteensä 30 min kun tuota roplasin.
Pitääpä lähteä hankkimaan sitä mittaria.
Pitääpä lähteä hankkimaan sitä mittaria.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juu puristukset kannattaa mitata, niin alkaa vika selvitä. Tuossa oman tonnarin konetta mittailin pari viikkoa sitten ja yhdestä oli hieman puristukset kateissa. hups Tästä jo tosin aiheutui muitakin oireita...ng900aero kirjoitti:Ei kuplinut säiliössä, ei kuulu suhinaa imusarjasta eikä öljyntäyttöputkiesta, ei oireile mitenkään muuten kuin käymällä kolmella, lämmöt eivät nouse yhtään puolivälin yli, vaikka paikallaan käytinkin yhteensä 30 min kun tuota roplasin.
Pitääpä lähteä hankkimaan sitä mittaria.

Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Bilteman mittarilla mitatut puristukset:
1: 9.4
2: 0
3: 9.6
4: 9.5
Kone toimi täydellisen hienosti ennen kuin tuo tulppa katkesi, tuohon on tehty kansiremontti hiljattain.
Mahtaisiko olla venttiilin välissä jokin kökkäre tms, milläs sen saa sieltä pois? Puristuspaineen mittari ei heilahdakaan tuon kakkosen kohdalla.
1: 9.4
2: 0
3: 9.6
4: 9.5
Kone toimi täydellisen hienosti ennen kuin tuo tulppa katkesi, tuohon on tehty kansiremontti hiljattain.
Mahtaisiko olla venttiilin välissä jokin kökkäre tms, milläs sen saa sieltä pois? Puristuspaineen mittari ei heilahdakaan tuon kakkosen kohdalla.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Huhti 28, 2005 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos sylinterin puristuspaineet on nolla, niin täytyyhän p-ilman suhina jostain kuulua! Kuuntelitko pakoputkesta? Josko siellä olisi se siru pakoventtiilin välissä? Silloinhan tosin pitäisi sytyshetkellä "ampua" putkessa, niinhän nämä ns. paukkuturbot toimii kilpa-autoissakin.
Sirua ei taitane saada pois muutenkuin vapauttamalla venttiili jousensa puristuksesta (mikäli varsi ei ole vääntynyt).
Sirua ei taitane saada pois muutenkuin vapauttamalla venttiili jousensa puristuksesta (mikäli varsi ei ole vääntynyt).
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Pakoventtiili/venttiilit ovat saaneet selkäänsä, olivatpas herkkiä
Siis suhisee pakosarjassa kun venttiilit ovat kiinni.
Mitäs mieltä olette noista puristuspaineista, onko jo harva ja kannattaisiko samalla täysremontoida alakertakin?
Voiko kannen napata irti ilman että irrottaa pakosarjaa tai imusarjaa, tilaa ainakin näyttäisi olevan?

Siis suhisee pakosarjassa kun venttiilit ovat kiinni.
Mitäs mieltä olette noista puristuspaineista, onko jo harva ja kannattaisiko samalla täysremontoida alakertakin?
Voiko kannen napata irti ilman että irrottaa pakosarjaa tai imusarjaa, tilaa ainakin näyttäisi olevan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei muuta kuin kansi kuntoon ja auto ajoon. Kyllä noi puristuspaineet vielä mukavasti autoa kuljettaa.ng900aero kirjoitti:Mitäs mieltä olette noista puristuspaineista, onko jo harva ja kannattaisiko samalla täysremontoida alakertakin?

Tietenkin kannen ollessa irti olisi männänrenkaat ja kiertokangen laakerit melko helppo vaihtaa, mutta samalla sitten vois olla runkolaakereiden uusiminenkin ja tasapainoakselin ketjun poisto aiheellista suorittaa yms. Ja tällöin remontti sitten räjähtääkin laajuudessaan käsiin...

Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Taitaa se mahdollista olla, mutta melkoinen sankari saa kyllä olla. Helpommalla pääsee jos irrottaa vaan kiltisti molemmat.ng900aero kirjoitti:Pakoventtiili/venttiilit ovat saaneet selkäänsä, olivatpas herkkiä![]()
Siis suhisee pakosarjassa kun venttiilit ovat kiinni.
Mitäs mieltä olette noista puristuspaineista, onko jo harva ja kannattaisiko samalla täysremontoida alakertakin?
Voiko kannen napata irti ilman että irrottaa pakosarjaa tai imusarjaa, tilaa ainakin näyttäisi olevan?
Nyt taisi mennä termit sekaisinandelin kirjoitti:Ei muuta kuin kansi kuntoon ja auto ajoon. Kyllä noi puristuspaineet vielä mukavasti autoa kuljettaa.
Tietenkin kannen ollessa irti olisi männänrenkaat ja kiertokangen laakerit melko helppo vaihtaa, mutta samalla sitten vois olla runkolaakereiden uusiminenkin ja tasapainoakselin ketjun poisto aiheellista suorittaa yms. Ja tällöin remontti sitten räjähtääkin laajuudessaan käsiin...

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Vasta kannen irroittaneena tekisin sen näin:MacTurbo kirjoitti:Taitaa se mahdollista olla, mutta melkoinen sankari saa kyllä olla. Helpommalla pääsee jos irrottaa vaan kiltisti molemmat.ng900aero kirjoitti:Voiko kannen napata irti ilman että irrottaa pakosarjaa tai imusarjaa, tilaa ainakin näyttäisi olevan?
Eli turbo irti ja pakosarja irti. Sitten bensakisko suuttimineen irti imusarjasta, läppäkotelo ja imusarjan alla oleva johdotuksen suoja/tukirauta irti imusarjasta. Laturin alempaa kiinnityspulttia löysälle (kuusiokoloruuvi) ja ylemmän moottorituen kannake irti kannesta. Sitten vaan "kaataa" laturin tulipellin eteen, että saa ketjun kiristimen irti. Toki noita letkuja sun muita pitää irroitella n-kappaletta imusarjalta yms. paikoista, mutta osapuilleen näin sen muistelisin olevan suht helppo tehdä. Sitten vaan nostaa kannen imusarjan kanssa pois. Saattaishan tuo tulla kyllä imu JA pakosarjakin kiinni edellä kuvatun operaation jälkeen, hmm



-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eipä tainnut mennä sekaisinMacTurbo kirjoitti:Nyt taisi mennä termit sekaisinandelin kirjoitti:Ei muuta kuin kansi kuntoon ja auto ajoon. Kyllä noi puristuspaineet vielä mukavasti autoa kuljettaa.
Tietenkin kannen ollessa irti olisi männänrenkaat ja kiertokangen laakerit melko helppo vaihtaa, mutta samalla sitten vois olla runkolaakereiden uusiminenkin ja tasapainoakselin ketjun poisto aiheellista suorittaa yms. Ja tällöin remontti sitten räjähtääkin laajuudessaan käsiin...



Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Saattaapa olla että projekti venyy juurikin noihin mittoihin, eli männänrenkaat, uusi jakoketju (hammaspyörät olivat ihan kelvolliset), kiertokankien laakerit ja runkolaakerit. Mopoaikana tuli hoonattua sylinereitä niillä porakonehooneilla, siihen ei kannattane ryhtyä tämän kanssa?
Samallahan tuossa pääsee mittailemaan sylintereiden kuluneisuudenkin.
Niin ja itse kysymys: milläs tuon kannen saa oikein irti, siihen on vaihdettu hiljattain tiiviste ja on niin samperin tiukassa, eikä tuota oikein uskalla mottaillakaan lujaa?? Pari tuntia olen sitä yrittänyt noitua irti muttei hievahdakaan, outoa..
Niin ja kaikki kannen ja lohko väliset kiinnitykset ovat irti, tarkistin asian ainakin 5 kertaa.
Samallahan tuossa pääsee mittailemaan sylintereiden kuluneisuudenkin.
Niin ja itse kysymys: milläs tuon kannen saa oikein irti, siihen on vaihdettu hiljattain tiiviste ja on niin samperin tiukassa, eikä tuota oikein uskalla mottaillakaan lujaa?? Pari tuntia olen sitä yrittänyt noitua irti muttei hievahdakaan, outoa..
Niin ja kaikki kannen ja lohko väliset kiinnitykset ovat irti, tarkistin asian ainakin 5 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lähtihän se kun aikansa yritti, en halunnut rikkoa kantta vaikka jälkeenpäin ajatellen olisi voinutkin:
Kansi on halki kolmesta kohtaa, kahdesta tulpanreiästä venttiiliin ja yksi kolmas paikka, tuon kakkossylinterin halkeaman voin pistää omaksi syyksi mutten noita kahta muuta, muiden sylintereiden tulpat olivat paikallaan kun pari kertaa aika varovasti annoin vastakierretapille alkuvauhtia kakkoseen, enkä tosiqankaan lyönyt lujaa.
kakkossylinterin männän reunassa (pakoaukon kohdalla on pieni jälki ja sylinterissä on lievät naarmut eli roskat pikkuisen viilsivät sylinteriä, ne eivät sinänsä haittaisi mitään.
Kuinka ylhäällä männänrenkaat ovat männän ylätasosta, siis millimetreinä, jäljet ovat ehkä 2mm??
Lisäksi tuon jakoketju oli hammasratasten väliltä turhan löysä, ainakin verrattuna meidän 9-5:een jossa ketju oli aivan tiukka.
Eli koko kone menee uusiksi.
Perkules kun menin ottamaan sen 3kk:n ajoluvan, pitää perua se ja maksaa se ns. sakkovero tuon käytöstä, menee aikaa ennenkuin tuon saa taas kasaan.
Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm

Kansi on halki kolmesta kohtaa, kahdesta tulpanreiästä venttiiliin ja yksi kolmas paikka, tuon kakkossylinterin halkeaman voin pistää omaksi syyksi mutten noita kahta muuta, muiden sylintereiden tulpat olivat paikallaan kun pari kertaa aika varovasti annoin vastakierretapille alkuvauhtia kakkoseen, enkä tosiqankaan lyönyt lujaa.
kakkossylinterin männän reunassa (pakoaukon kohdalla on pieni jälki ja sylinterissä on lievät naarmut eli roskat pikkuisen viilsivät sylinteriä, ne eivät sinänsä haittaisi mitään.
Kuinka ylhäällä männänrenkaat ovat männän ylätasosta, siis millimetreinä, jäljet ovat ehkä 2mm??
Lisäksi tuon jakoketju oli hammasratasten väliltä turhan löysä, ainakin verrattuna meidän 9-5:een jossa ketju oli aivan tiukka.
Eli koko kone menee uusiksi.


Perkules kun menin ottamaan sen 3kk:n ajoluvan, pitää perua se ja maksaa se ns. sakkovero tuon käytöstä, menee aikaa ennenkuin tuon saa taas kasaan.
Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm


Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rempan jälkeen pitäisi kestää enemmänkin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868
Onhan siinä se hyvä puoli, että tämän jälkeen tiedät ihan tarkasti moottorin kunnon. Lisäksi uusilla tiivistellä öljytkin pysyvät sisäpuolella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868
Onhan siinä se hyvä puoli, että tämän jälkeen tiedät ihan tarkasti moottorin kunnon. Lisäksi uusilla tiivistellä öljytkin pysyvät sisäpuolella.

900C -86