Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?
Voisikos se vika olla jossain muussa kuin tuossa painekytkimessä? Jottei turhaan tyhjennä/täytä järjestelmää.
Eräästä liikkeestä kysyin tuota järjestelmän päivittämistä 134a:ksi sanoi että kuivain ja ne liittimet kompurassa tulisi vaihtaa ei muuta. Järjestelmä tietysti tyhjäksi ja uudet aineet sisään+öljy. Eihän tuo kuivain kovin kallis osa ole.(?)
Eräästä liikkeestä kysyin tuota järjestelmän päivittämistä 134a:ksi sanoi että kuivain ja ne liittimet kompurassa tulisi vaihtaa ei muuta. Järjestelmä tietysti tyhjäksi ja uudet aineet sisään+öljy. Eihän tuo kuivain kovin kallis osa ole.(?)
Missä tuon tarran pitäisi olla? Ei ole sattunut minullakaan silmään.Mimmi kirjoitti:Jos autossasi on kylmäaineena R12, ainetta pitää olla tuo 1100g ja jos kylmäaineena on R134a, aineen määrä on 950g.
Autossasi on tarra, joka kertoo kylmäaineen tyypin JA määrän.
Jos paineet ovat oikeat, vika on luultavimmin painekytkimessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tyhmä kysymys?
Aerossa on Seiko-Seikin kompuralla oleva R12 ilmastointi. Olen tähän asti kuvitellut, että konversio R12 -> R134A:lle on ns. pakollinen, kun freonia ei enää ole saanut vuosikausiin käyttää.
Mutta onko sitten olemassa korvaavaa ainetta ja/tai käsittelytapaa, jolla tälläinen vanha, vuosikausia pyörimättä oleva järjestelmä saataisiin käyntiin?
Onko jollain suosituksia pk-seudulla olevasta ilmastointiputiikista, joka osaisi a) vanhat manuaaliset järjestelmät (ei pahemmin elektroniikkaa:), b) omaisi Saabin (Hellan) varaosat hyllyssä ja mielellään edukkaasti ja c) tietää, mitä tekee?
Viime kesänä tuli muutamaan paikkaan soitettua, ja mm. vuotojen tarkistukseen typellä oli hiukan eri kantoja. Kun ei ole tietoa, vuotaako järjestelmä vai ei, niin sekin pitäisi saada selville. Ja jos vuotaa, niin se ilmastoinnin keulassa ole jäähdytin pitäisi vaihtaa. Sitten pitäisi omata tietoa näistä R12-systeemien jäähdytysaineistakin..
Haluaa kylmää, mutta menoeria olisi ko. kiesin kohdalla muitakin. Kuten se takapuskuri..![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta onko sitten olemassa korvaavaa ainetta ja/tai käsittelytapaa, jolla tälläinen vanha, vuosikausia pyörimättä oleva järjestelmä saataisiin käyntiin?
Onko jollain suosituksia pk-seudulla olevasta ilmastointiputiikista, joka osaisi a) vanhat manuaaliset järjestelmät (ei pahemmin elektroniikkaa:), b) omaisi Saabin (Hellan) varaosat hyllyssä ja mielellään edukkaasti ja c) tietää, mitä tekee?
Viime kesänä tuli muutamaan paikkaan soitettua, ja mm. vuotojen tarkistukseen typellä oli hiukan eri kantoja. Kun ei ole tietoa, vuotaako järjestelmä vai ei, niin sekin pitäisi saada selville. Ja jos vuotaa, niin se ilmastoinnin keulassa ole jäähdytin pitäisi vaihtaa. Sitten pitäisi omata tietoa näistä R12-systeemien jäähdytysaineistakin..
Haluaa kylmää, mutta menoeria olisi ko. kiesin kohdalla muitakin. Kuten se takapuskuri..
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Voit pyytää ilmastointipuljua tarkastamaan vuodot, jos järjestelmäsi on tyhjä niin sinne voidaan laittaa testikaasut ja testerillä "haistella" mistä vuotaa..
Ei sun tarvitse itse tietää aineista mitään
Pyydät vain laittamaan sinne kylmäaineet ja kerrot että tässä on ollu alkup. r12.
Kyllä ne tietää mitä sinne tulisi laittaa korvaavaksi aineeksi.
Ei sun tarvitse itse tietää aineista mitään
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä ne tietää mitä sinne tulisi laittaa korvaavaksi aineeksi.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minun tonnarissa tuo 134R tarra on vasemmalla puolella edessäMacTurbo kirjoitti:Missä tuon tarran pitäisi olla? Ei ole sattunut minullakaan silmään.Mimmi kirjoitti:Jos autossasi on kylmäaineena R12, ainetta pitää olla tuo 1100g ja jos kylmäaineena on R134a, aineen määrä on 950g.
Autossasi on tarra, joka kertoo kylmäaineen tyypin JA määrän.
Jos paineet ovat oikeat, vika on luultavimmin painekytkimessä.
( autoa keulasta päin katsottuna )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mun tonnari on vuosimallia 93 (valmistettu 92 vuoden puolella). Onko siinä nyt sitten käytetty ilmastoinnissa tuota R12-mömmöä? Just kävin konepellin alla kurkkimassa, mutta mitään tarraa en sieltä löytänyt. Enpä kyllä löytänyt mitään "silmääkään" josta niitä litkuja/vaahtoa olisi nähnyt.
Auton olen ostanut vuonna 2000 ja koko aikana ei ilmastoinnille ole tehty mitään, joten nyt vois olla jo syytä huollattaa se. Mikä olisi suositeltava paikka Tampereella josta sitä korvaavaa R413A eli Isceon 49 ainetta saa (siis jos tuossa mun tonnarissa on sitä R12-ainetta)?
t. Mika
EDIT: Sainkin jo vinkin, että tää olis hyvä paikka: http://www.tampereenautokylma.fi/
Auton olen ostanut vuonna 2000 ja koko aikana ei ilmastoinnille ole tehty mitään, joten nyt vois olla jo syytä huollattaa se. Mikä olisi suositeltava paikka Tampereella josta sitä korvaavaa R413A eli Isceon 49 ainetta saa (siis jos tuossa mun tonnarissa on sitä R12-ainetta)?
t. Mika
EDIT: Sainkin jo vinkin, että tää olis hyvä paikka: http://www.tampereenautokylma.fi/
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Noniin, tänään kurkin pellin alle sitten uudestaan auringon valossa. Kompuran kyljessä on kyltti jossa lukee Saab jne. Siinä myös maininta kylmäaineesta ja kyllä se on tuo Mimmin arvelema R134A. Joten senhän nyt sitten saa täytettyä missä tahansa jossa nyt yleensä noita hommia tehdään. Täytyypä kysellä hintoja...
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi