Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Voisikos se vika olla jossain muussa kuin tuossa painekytkimessä? Jottei turhaan tyhjennä/täytä järjestelmää.

Eräästä liikkeestä kysyin tuota järjestelmän päivittämistä 134a:ksi sanoi että kuivain ja ne liittimet kompurassa tulisi vaihtaa ei muuta. Järjestelmä tietysti tyhjäksi ja uudet aineet sisään+öljy. Eihän tuo kuivain kovin kallis osa ole.(?)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mimmi kirjoitti:Jos autossasi on kylmäaineena R12, ainetta pitää olla tuo 1100g ja jos kylmäaineena on R134a, aineen määrä on 950g.
Autossasi on tarra, joka kertoo kylmäaineen tyypin JA määrän.


Jos paineet ovat oikeat, vika on luultavimmin painekytkimessä.
Missä tuon tarran pitäisi olla? Ei ole sattunut minullakaan silmään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tyhmä kysymys?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aerossa on Seiko-Seikin kompuralla oleva R12 ilmastointi. Olen tähän asti kuvitellut, että konversio R12 -> R134A:lle on ns. pakollinen, kun freonia ei enää ole saanut vuosikausiin käyttää.

Mutta onko sitten olemassa korvaavaa ainetta ja/tai käsittelytapaa, jolla tälläinen vanha, vuosikausia pyörimättä oleva järjestelmä saataisiin käyntiin?

Onko jollain suosituksia pk-seudulla olevasta ilmastointiputiikista, joka osaisi a) vanhat manuaaliset järjestelmät (ei pahemmin elektroniikkaa:), b) omaisi Saabin (Hellan) varaosat hyllyssä ja mielellään edukkaasti ja c) tietää, mitä tekee?

Viime kesänä tuli muutamaan paikkaan soitettua, ja mm. vuotojen tarkistukseen typellä oli hiukan eri kantoja. Kun ei ole tietoa, vuotaako järjestelmä vai ei, niin sekin pitäisi saada selville. Ja jos vuotaa, niin se ilmastoinnin keulassa ole jäähdytin pitäisi vaihtaa. Sitten pitäisi omata tietoa näistä R12-systeemien jäähdytysaineistakin..

Haluaa kylmää, mutta menoeria olisi ko. kiesin kohdalla muitakin. Kuten se takapuskuri.. :oops:
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Voit pyytää ilmastointipuljua tarkastamaan vuodot, jos järjestelmäsi on tyhjä niin sinne voidaan laittaa testikaasut ja testerillä "haistella" mistä vuotaa..

Ei sun tarvitse itse tietää aineista mitään :) Pyydät vain laittamaan sinne kylmäaineet ja kerrot että tässä on ollu alkup. r12.
Kyllä ne tietää mitä sinne tulisi laittaa korvaavaksi aineeksi.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jopa sulla vastustaa ton ilmastoinin kanssa. Eikö ne samalla laita väripanosta sisään jotta vuotokohdat löytyy mahdollisimman helposti täytön yhteydessä ??? kannattaa kysyä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Ei ainakaan Joensuussa laiteta väripanosta, koska se on kuulemma tosi kallis. Toinen liike sanoi että ei oo kallis ja aina laitetaan, mutta r12 järjestelmässä on erilaiset liittimet kuin r134a:ta käyttävässä järjestelmässä, tämä rajoittaa ilmastoinnin täyttämisen monissa liikkeissä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MacTurbo kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Jos autossasi on kylmäaineena R12, ainetta pitää olla tuo 1100g ja jos kylmäaineena on R134a, aineen määrä on 950g.
Autossasi on tarra, joka kertoo kylmäaineen tyypin JA määrän.


Jos paineet ovat oikeat, vika on luultavimmin painekytkimessä.
Missä tuon tarran pitäisi olla? Ei ole sattunut minullakaan silmään.
Minun tonnarissa tuo 134R tarra on vasemmalla puolella edessä
( autoa keulasta päin katsottuna )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Paljon järjestelmässä pitää olla painetta, jotta kompura lähtee käyntiin?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mun tonnari on vuosimallia 93 (valmistettu 92 vuoden puolella). Onko siinä nyt sitten käytetty ilmastoinnissa tuota R12-mömmöä? Just kävin konepellin alla kurkkimassa, mutta mitään tarraa en sieltä löytänyt. Enpä kyllä löytänyt mitään "silmääkään" josta niitä litkuja/vaahtoa olisi nähnyt.
Auton olen ostanut vuonna 2000 ja koko aikana ei ilmastoinnille ole tehty mitään, joten nyt vois olla jo syytä huollattaa se. Mikä olisi suositeltava paikka Tampereella josta sitä korvaavaa R413A eli Isceon 49 ainetta saa (siis jos tuossa mun tonnarissa on sitä R12-ainetta)?

t. Mika

EDIT: Sainkin jo vinkin, että tää olis hyvä paikka: http://www.tampereenautokylma.fi/
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mun -93 :ssa on uudemmat liemet

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Noniin, tänään kurkin pellin alle sitten uudestaan auringon valossa. Kompuran kyljessä on kyltti jossa lukee Saab jne. Siinä myös maininta kylmäaineesta ja kyllä se on tuo Mimmin arvelema R134A. Joten senhän nyt sitten saa täytettyä missä tahansa jossa nyt yleensä noita hommia tehdään. Täytyypä kysellä hintoja...

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tampereen autokylmä oy, huolto maksaa satasen ja on reilu viikon jono. Jos kuivaimen haluaa vaihtaa niin se on noin 60-70 euroa lisää. Varasin ajan ens viikon perjantaille.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Autokylmässä käyty ilmastoinnin huollossa. Ilmastointi oli ihan kunnossa. Kylmäaineen 950 grammasta oli jäljellä reilu 300 grammaa, joten ihan hyvää aikaan tuli käytyä. Nyt taas puhaltaa tehokkaasti. Harmi vain että tänään on viileää ja sateista. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minun vanhassa 91 tonnarissa ei ollut tarraa mutta letkussa luki R12...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Jartsa67
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:49
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jartsa67 »

Ajankohtainen asia itselläkin. Vm: -89 ja konehuoneessa tarra R134A.
Liemet on haihtunu taivaan tuuliin... :cry:
Vastaa Viestiin