Nokkaketjusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Milläs tuo uusi ketju kannattaa liittää vanhaan että pysyy asennuksen aikana paikallaan ? Ja nokkapyöriä ei siis välttämättä tarvitse ottaa irti ? Kunhan ei vaan pyörittele niitä asennusvaiheessa ?

Tilasin "länkkäristä" uuden ketjun , 123 euroa on päivän hinta. Toivottavasti saavat ketjun tehtaalta minulle asti. Tässä kohtaa alkaa Saabin nykytilanne vähän näkymään nimittäin.

Nyt pitää vaan toivoa että pääsen varovasti ajellen kotiin ;-) Päästää nimittäin jo kivan pamauksen putksesta startatessa mutta käy suht nätisti joskin ketju kolisee ihan armottomasti. Jako saattaa siis jo olla hampaan pielessä :twisted: Ja pitkään jatkuneen rallatuksen syy selvisi viimeistään nyt, enää ei ole epäselvää mistä se 30tkm kuulunut rallatus on peräisin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minulla oli käytössä käytössä ketjulukko jota en kuitenkaan käyttänyt lopulliseen asennukseen vaan niittasin ketjun. Ketjulukkoja saa kyllä mm. laakeriliikkeistä ja vaikkapa bilteman mp-osastolta sellaisia jotka kelpaavat ketjun läpivetämiseen, ja saahan ne liitettyä väliaikaisesti vaikka rautalangalla sitomalla.

Tuo nokkaketju Saabin tiskiltä oli jo pari vuotta sitten tilaustavaraa eikäpä se ketju Saabin tehtaalta tule eli ei se kuuluisa Saabin nykytilanne varaosatilanteeseen vaikuta. Uskallan sanoa että kun saat ketjun käsiisi, siinä lukee "Made in Japan" :wink:

Ei sen jaon pitäisi kuluneillakaan osilla helposti hyppimään päästä, mutta aijai jos tosiaan on menty 30tonnia rolisevalla jakopäällä, mahtaakohan pelkkä ketju enää korjata tilannetta..?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Joo, nyt pitää tehdä vaan paniikkikorjaus, kunhan toi pysyy nipussa vielä hetken kunnes "voimamoottori" valmistuu :twisted: Piti aikasemmin sellasta rallatusta 2000-2500rpm tasakaasulla ja loppui kun vetoa pisti lisää -> ketju taisi kiristyä. Nyt rallattaa tyhjäkäynnillä kivasti jo.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siellä on voinut pelkkä kiristimen lukitushammastuskin pyöristyä, etenkin jos sattuu olemaan scanshitin tarvike. Kannattaa ketjuhomman yhteydessä testata vetämällä luisti ulos ja lyömällä voimakkaasti kämmenpohjaa vasten, ei saisi narahtaa kasaan.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kiristin on alkuperäinen. Muttamutta...otin kiristimen irti, liikuttelin sitä ja laitoin takasin -> rallatus katosi ! Oli tosin ulkona 16mm joten ketju vaihtuu kyllä
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Enpä kyllä viittis pelkkää ketjua ostaa.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671

Tuossa tulee valmiiks niitattu ketju ja koko jakopää samaan rahaan. Tota settiä pitäs löytyä marmoriltakin ja hinnan jäädä alle 200e. Tonne UKT palstalle olis hyvä saada kaikki nää korjauskitit, ne on huomattavan edullisia verrattuna yksittäisten osien hintaan.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Joo, tyhmäähän se on ostaa pelkkä ketju, mutta nyt ei jaksa aukoa konetta. Muuten on tossa tallin lattialla 2 konetta levällään eikä yhtään käytössä :lol:

Toi jakopään korjaussetti maksaa "marmorilla" hiukka yli 300 eemeliä . On näemmä varaosien hinnat taas pompsahtaneet kivasti
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja t8 »

http://i224.photobucket.com/albums/dd28 ... c00183.jpg
Ketju normaalitilassa.

http://i224.photobucket.com/albums/dd28 ... c00184.jpg
Ketju nostettuna. N.18mm sain eroksi kun ensin painoin ketjua alas ja sitten nostin.

http://i224.photobucket.com/albums/dd28 ... ristin.jpg
Kiristin. Tuo kirkas kohta on n. 1mm.

http://i224.photobucket.com/albums/dd28 ... merkki.jpg
Vauhtipyörän merkki. Nolla näkyy juuri pyöreästä reiästä.

Kampuran merkistä en katsonut mihin näyttää. Tein ruuvarilla jäljet jotta näkee onko hihnapyörän vulkanointi hajalla. Nokkapyörien merkit on kohdallaan. Onko ketju jo vaihtokunnossa? Kiristin ainaki oli tullut ihan reilusti ulos. Ketju ääntää hieman muttei vielä liikaa. Auto toimii muuten niinkuin pitääkin, paitsi hevosista arviolta 50 karannut.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei sen ketjun kuuluisi olla noin paljon nosteltavissa jos kiristin on kiinni ja ehjä. Tuolla löysällä kiristimen täytyisi olla tullut reilusti ulommas kuin miltä kuvassa näyttää, ja minun silmääni tuo näyttääkin lauenneelta kiristimeltä jos se kuvassa on kuten moottorissa on ollut eikä sitä ole auottu tai vapautettu. Näyttää muuten ketjukin uponneen laahaimeen jo aika syvälle..

Ruuvasitko kiristimen ulos ja mittasitko ulkoneman?

Tuo vauhtipyöräkuvan reikä ei ole nollakohta vaan se on tehty jollekin jakajallisten mallien ajoitustyökalulle, oikea ajoitusmerkki on se takatähtäimen näköinen hahlo siinä kuvassa hieman oikealle, eli nollamerkin viiva siihen.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja t8 »

Kiristintä en avannut, enkä muutenkaan purkanut mitään. Venttiilikopassa olevassa muovilirpakkeessa oli suurimmillaan n.0,5mm urat, mutta sitä kiristimen laahainta en sen kummemmin tutkinut. Ensiapuna varmaan kannattaisi kokeilla uutta kiristintä? Jos ei auta niin sitten ketju ym.

Tuo vauhtipyörän merkki tuli tuohon kohtaa, kun laitoin nokka-akselien merkit kohdalleen. Sen verran tarkkaa oli tuo vauhtipyörän nollamerkin haku, etten yksin yrittänytkään.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa avata se kiristäjä niin että ensin pikkupultti ja jousi karoineen ulos, sitten varovasti itse kiristäjä niin saa luotettavan lukeman ulkonemasta. Se tuossa tosiaan pisti silmään että kiristäjä näyttää painuneen kasaan koska noilla löysillä kiristimen vartta täytyisi näkyä jo enemmän, kiristimen koko liikevarahan loppuu jossakin 19mm:n tietämillä ja vasta sen jälkeen ketjua voisi noin nostella. Eli vaikka jakopään osat kuluvatkin ohi vaihtorajoistaan (kiristimeltä n. 11mm) niin kiristin pitää kyllä ketjun kireällä aika pitkälle jos se on ehjä ja/tai joku muu kuin Scanshitin tarvike.

Parempi irroittaa se kiristin ja koittaa meneekö lyömällä kasaan.

Tosin, nyt näyttää siltä että kun yläkerta on ajoitusmerkeissään niin alakerta kuvasta päätellen näyttää menevän jo n.10 astetta edellä eli yläkerran jako laahaa jo pahasti jäljessä niin voipi olla ettei pelkkä ketjun tai kiristimen uusiminen enää riitä. Kuten sanottu niin kuvassa ketju kulkee jo varsin syvällä laahaimessa.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mites muuten se jakokoppa lähtee irti? onko öljypohjan ja jakokopan kiinnityksessä useampi kuin yksi pultti? olen yrittäny ny ottaa koppaa irti, kaikki pultit mitkä olen löytänyt olen irroittanut mut nyt epäilyttää että onko öljypohja kopassa kiinni useammalla pultilla...

Vai voiko se liima purra niin saatanasti kiinni?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ainakin uudemmissa missä on automaattikiristeinen moniurahihna, on yksi pultti ovelasti piilossa kiristinasetelman kiinnitysjalustan alla jakokopassa. Sitä pelkkää jakokoppaa irroittamalla ja takaisintunkemalla voi olla että kannentiivistettä ei saa pysymään ehjänä ja tiiviinä jakokoppaan vastaavilta pinnoiltaan. Öljypohjan ja jakopään kopan välisiä kiinnityspultteja on muistaakseni ainakin kaksi ellei kolme.
Vastaa Viestiin