Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M sulla on siis puolisynteettiset turbokoneessa, eli ei siis pidä paikkansa että turbo vaatisi täyssynteettiset?

Mietin kanssa millaisilla öljyillä rupeaisi ajamaan tuota 99:iä, kone on pesty tupla-annostuksella moottrinpesuainetta ja koneesta tuli niin puhdas että pesun jälkeiset öljyt eivät muutu miksikään vaan ovat yhtä kirkkaat kuin purkista kaadettaessa.
Mutta tuossa 34-vuotiaassa koneessa saisi varmaankin olla just jotkin vanhanaikaiset öljyt joilla tuota on ajettukin tähän asti, ei ainakaan täyssynteettisiä tuohon taida viitsiä laittaa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 09, 2007 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kerran kävi näin....

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

crashline kirjoitti:Omistin 1½vuotta sitten Mercedes-Benz 230E bensa ruisku(W124) vm-90...
...
sitä oliko se nyt Goldia? laitoin sitä Mersuun ja ajoin sen sata kilometriä (kesällä) ja öljyvalo vilahti menin katsastamaan konehuoneen puolelta ja siellä oli kone aivan märkänä vuodoista, ei ollut tuo Teboilin öljy pysynyt Mersun koneessa sisällä. 8)


En ole sen jälkeen ostanut teboilin öljyjä...(paitsi Wvolkkarrii) :D
Ostin Saab 900c vuosimalli 1985 auton vuonna 2002 ja omistan se edelleen tänäkin päivänä. Ensimmäisen öljynvaihdon taisin ajaa Nesteen öljyillä, sittemmin aina Teboilin Goldilla. Matkaa on tullut n. 90 000km. Olenko nyt pilannut autoni moottorin kelvottomalla öljyllä? Uskaltaako tuolla enään ajaa? Käynkö heti vaihtamassa Mobiliin? Johtuiko auton nelosvaihteen ulvonta moottorissa käyttämästäni Teboilin öljystä? Entäs ovien ruostuminen, oliko sekin Teboilin öljyjen vika?
Kyselee nimimerkki epätietoinen :roll: :wink:

Kovin on vaikea uskoa, että yksi öljymerkki tulee sadassa kilometrissä ulos, mutta toinen saman speksin öljy taas pysyy sisällä ilman minkäänlaisia vuotoja...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No ei todellakaan tarvi, jokainen toki tekee mitä tahtoo. Kysehän on vain siitä miten antaa koneen lämmetä ennen liikkeelle lähtöä talvella. Kesällä tuo toimii ilman mitään erikoisia juttuja. Mulla on siis se perus T25 paikallaan, enkä ole kovinkaan kevyt kenkäistä tyyppiä. Lohkolämppärissä auto on ympäri vuorokauden sekä toissä että kotona (tai tallissa). Töissä toisin pätkivät tuota alle -20C pakkasissa.

Vanhemassa kulkineessa (jollaseksi luen ennen 90 lukua valmistuneet) käyttäisin ehkä ihan mineraali öljyä kesäisin. Ite käyttäsin myös kovempaan rääkkiin tarkoitetussa hieman uudemmassakin mineraalia (ennen 2000 lukua valmistuneissa) esim Kendalin öljyjä.

Noissa eri öljyissä on erilaisia lisä aineita ja jotkut on tosiaan yhteen sopimattomia esim. akselitiivisteiden (toiset tuntee nimen Stefa joka on kyllä valmistaja eikä tyyppi) kumi materiaalin kanssa. Ja siitä syystä tollasia öljykylpy juttuja saattaa esiintyä. Mikä ei kyllä tarkoita että öljy olis mitenkään huonoa.

Esim. Ite en ole Nesteen öljyä laittanut koneeseen muuten kuin koneen kasaus vaiheessa käyttänyt. Vaikka Nesteen öljylabran (auto/moottori) porukoiden kanssa tuli monesti asiaa puitua (olin 50m päässä töissä tuosta labrasta Kilpilahdessa) ja tietoa ja osaamista heillä on/oli rutkasti... Silti niiden öljyjen ominaisuudet jostain syystä notkahtivat nopeammin kuin muiden? Vaikka lähtö tilanteessa ominaisuudet saattoivat olla jopa paremmat kuin muilla premium merkeillä. Tilanne on toki saattanut muuttua tänä 13v aikana kun tuolta olen lähtenyt :roll: Mutta oma mielipide ei. Shell, Mobil,Valvoline ja Kendal saavat minulta äänet.

V-M

Ja nämä nyt oli sitten omaa empiiristä ja osiltaan tutkittuakin asiaa... eli vain mielipide joka jokaisella on omansa
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Re: Kerran kävi näin....

Viesti Kirjoittaja crashline »

Ostin Saab 900c vuosimalli 1985 auton vuonna 2002 ja omistan se edelleen tänäkin päivänä. Ensimmäisen öljynvaihdon taisin ajaa Nesteen öljyillä, sittemmin aina Teboilin Goldilla. Matkaa on tullut n. 90 000km. Olenko nyt pilannut autoni moottorin kelvottomalla öljyllä? Uskaltaako tuolla enään ajaa? Käynkö heti vaihtamassa Mobiliin? Johtuiko auton nelosvaihteen ulvonta moottorissa käyttämästäni Teboilin öljystä? Entäs ovien ruostuminen, oliko sekin Teboilin öljyjen vika?
Kyselee nimimerkki epätietoinen :roll: :wink:

Kovin on vaikea uskoa, että yksi öljymerkki tulee sadassa kilometrissä ulos, mutta toinen saman speksin öljy taas pysyy sisällä ilman minkäänlaisia vuotoja...[/quote]

Kerroin vain omakohtaisen TODELLISEN tarinani ei muuta 8)
Minulle on aivan sama mihin te uskotte. :roll:
esh
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:31
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja esh »

Erilaisten kokemuksieni perusteella (huonoja) mobil 1 ei kuulu ainakaan minun öljykokoelmiini. Teboilin diamontti on ollut kokeilussa toista kymmentä vuotta ilman moittimista mutta tehothan on ollutkin alta 300hv:n
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Joo, en viitti ruveta uutta topiikkia tekemään vaan herätetään uusi, elikkäs minkälainen homma on vaihtaa automaattiloota öljyt?

Hakua käytin ja opin sen verran että dextron II pitää laittaa ja kaikki öljy ei tule propusta ulos, eli sinne jää about 2 litraa. Niitä ei ilmeisesti saa mitenkään sieltä pois, joten uudet tilalle.. Onkos siellä mitään suodatinta mikä kannattaa vaihtaa samalla? Entäs minkälaisesta propusta tulee vanha öljy ulos ja mistä laitetaan uudet sisään? Tarvitaanko jotain pumppu pruuttaa uuden öljyn sisään saamiseen vai onnistuuko jollakin kannulla?

Pitääkös vaihteistoölyn määrä tarkistaa mittatikusta kuumana, kun sellaistakin olen kuullut? Auttakaa tyhmää :oops:
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuota Mobil 1 5w-40 testivoittajaa saa olen löytäny halvimmillaan 35e/5l pänikkä noista halpamarketeista. Ei ole enää juuri eroa edes Teboilin Diamondiin...

Itte huomasin satkussa aikoinaan valtavan eron talvella kun olin vaihtanut Mobilin 10w40 mineraalit 5w40 Pyroilin täpösyntteihin. Mineraaleilla kone tuntui aina jähmeisen siirappiselta startatessa, kun taasen noilla synteettisillä lähti kuin palmun alta hyrräämään.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Kiitokset avusta mimmille! Tämä sihti on varmaan hyvä puhdistaa samalla. Yritin löytää vastausta haku toiminnolla, mutta en löytäny suoraa vastausta. Mutta tämä auttoi paljon!
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja rotisko »

:saab: 9000 turbo manuaalivaihteistolla, vm. 1987 käyttöohjekirja M 1987

sivu 71

moottoriöljyn laatu:

Saab Turbo moottoriöljy tai
API service SF/CD tai
API service SF/CC tai
SF/CC

moottoriöljyn viskositeetti:

10w30, 10w40 tai 5w30.
jos tällaista ei ole käytettävissä voi käyttää öljyä
15w40 tai 15w50

voiko käyttää hätätilanteessa siis vaikka yleisöljyä, bensiini- ja dieselmoottoreille ja märkäkytkimille luokiteltua Mobil Delvac Super 15w40 tai MX 15w40 ?

näitä viimeksimainittuja olen käyttänyt ongelmitta ja hyvällä menestyksellä korkeaviritteisissä moottoripyörien moottoreissa vuosikausia ja yli 100 000 km ajan.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Vastaa Viestiin