öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Moi. Itselläni oli viimeiset 8000 km tuota kuvassakin näkynyttä GM-öljyä, jonka ostin Motonetistä,koska oli viiden litran pänikkä.Hyvin pysyi sisällä.Yhtään ei tarvinnut lisätä.Tosin autolla,9000 CS t -98, on ajettu vain 134000 km,mutta jos öljy on huonoa, niin kaipa se se katoaa johonkin parammastakin koneesta.Siis kun öljy on ns. hyvää niin ei kai sillä merkillä voi olla niin suurta merkitystä,taitaa ne laatuerot olla pikemminkin siellä korvien välissä ja kuulopuheiden varassa.Kaikissahan on perusaineena sama öljy,ja sitten siihen laitetaan lisäaineita,ja sen jälkeen se onkin jotain aivan ennenkuulumattoman ainutlaatuista ja muiden valmistajien tuotteita suunnattomasti parempaa.Näin toimii markkinatalous ja mainostajat tekee tilinsä ja sitten me kuluttajat menemme retkuun,tai sitten emme.
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
#3478
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Moi
Nyt laitetiin asentajan toimesta Mobilia,niin täytyy seurata miten sitä kuluu,mutta luulenpa ettei siinä mitään eroa ole.Mittatikku kertoo enemmän,kuin luulot
Nyt laitetiin asentajan toimesta Mobilia,niin täytyy seurata miten sitä kuluu,mutta luulenpa ettei siinä mitään eroa ole.Mittatikku kertoo enemmän,kuin luulot
9000cs 2.0t -98. Kenties vimeinen autoni, on niin hyvä!
#3478
#3478
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Mimmille ja jouskarille kiitokset tiedosta. Enemmän askarrutti tuon viskositeetti ei niinkään öljymerkki. Taidan siirtyä jatkossa tuohon.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Tässä on keskitytty vain eri öljymerkkeihin.
Ehjän Moottorin tulee kuluttaa öljyä, koska sitä roiskitaan (sylinterit) ja pumpataan kuumiin (laakerikaulat) kohteisiin, joissa se höyrystyy jäähdyttäen samalla kuumat pinnat.
Kun on käytössä paljon ajettu moottori kannattaa käyttää alapään arvona 5W tai jopa 10W.
Öljyyn voi sekoittaa lisäaineita, jotka elvyttävät stefat ja irroittavat jumiutuneet männänrenkaat ja siten pienentävät öljyn kulutusta ja parkkiruudun sotkua.
Yhtä tärkeätä, kuin öljyn merkki ja riittävän usein tehty öljynvaihto, on myös öljyputsarin valmistaja.
Mulla on ystävinä kaksi eri Moottorikoneistamon omistajaa. Kumpikin sanoo, että totaalisen laakerivaurion korjauksen alussa poistetaan aina samanmerkkinen öljynputsari.
Ihan mukava tietää, pläjäys=
Lentokonemoottoreissa on käyttöturvallisuus etusijalla, siksi sanotaankin öljyistä; moottorin tulee kuluttaa öljyä 1 dl /100 hv/ tunti.
Jos ei kuluta öljyä , kuluttaa metallia.
Kannattaa muistaa, että öljyn tehtävänä on muuttaa mekaaninen kitka nestekitkaksi ja jäähdyttää kuumia moottorin sisäosia.
Ehjän Moottorin tulee kuluttaa öljyä, koska sitä roiskitaan (sylinterit) ja pumpataan kuumiin (laakerikaulat) kohteisiin, joissa se höyrystyy jäähdyttäen samalla kuumat pinnat.
Kun on käytössä paljon ajettu moottori kannattaa käyttää alapään arvona 5W tai jopa 10W.
Öljyyn voi sekoittaa lisäaineita, jotka elvyttävät stefat ja irroittavat jumiutuneet männänrenkaat ja siten pienentävät öljyn kulutusta ja parkkiruudun sotkua.
Yhtä tärkeätä, kuin öljyn merkki ja riittävän usein tehty öljynvaihto, on myös öljyputsarin valmistaja.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Mulla on ystävinä kaksi eri Moottorikoneistamon omistajaa. Kumpikin sanoo, että totaalisen laakerivaurion korjauksen alussa poistetaan aina samanmerkkinen öljynputsari.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ihan mukava tietää, pläjäys=
Lentokonemoottoreissa on käyttöturvallisuus etusijalla, siksi sanotaankin öljyistä; moottorin tulee kuluttaa öljyä 1 dl /100 hv/ tunti.
Jos ei kuluta öljyä , kuluttaa metallia.
Kannattaa muistaa, että öljyn tehtävänä on muuttaa mekaaninen kitka nestekitkaksi ja jäähdyttää kuumia moottorin sisäosia.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Kaltaistasi "wiisastelua" saattoi odottaa. Kulutus on koneellasi minimaalista.Risto kirjoitti:No voi sentäänFirges9000 kirjoitti:Tässä on keskitytty vain eri öljymerkkeihin.
Ehjän Moottorin tulee kuluttaa öljyä, koska sitä roiskitaan (sylinterit) ja pumpataan kuumiin (laakerikaulat) kohteisiin, joissa se höyrystyy jäähdyttäen samalla kuumat pinnat.
Kun on käytössä paljon ajettu moottori kannattaa käyttää alapään arvona 5W tai jopa 10W.
Öljyyn voi sekoittaa lisäaineita, jotka elvyttävät stefat ja irroittavat jumiutuneet männänrenkaat ja siten pienentävät öljyn kulutusta ja parkkiruudun sotkua.
Yhtä tärkeätä, kuin öljyn merkki ja riittävän usein tehty öljynvaihto, on myös öljyputsarin valmistaja.![]()
Mulla on ystävinä kaksi eri Moottorikoneistamon omistajaa. Kumpikin sanoo, että totaalisen laakerivaurion korjauksen alussa poistetaan aina samanmerkkinen öljynputsari.![]()
![]()
Ihan mukava tietää, pläjäys=
Lentokonemoottoreissa on käyttöturvallisuus etusijalla, siksi sanotaankin öljyistä; moottorin tulee kuluttaa öljyä 1 dl /100 hv/ tunti.
Jos ei kuluta öljyä , kuluttaa metallia.
Kannattaa muistaa, että öljyn tehtävänä on muuttaa mekaaninen kitka nestekitkaksi ja jäähdyttää kuumia moottorin sisäosia.. 670 tkm ajetun tonnarini kone on siis rikki, kun se ei ole koskaan kuluttanut öljyä. Nyt siis remonttia tekemään, että saadaan kone väljäksi.
Mene kurkkimaan pakopuolen suuttimesta, siis pakoputkesta, mitä sinistä sieltä tupruaa, ettei vain olis palanutta öljyä.
Kerroppas ihan asiaakin: Miksi käytät koneessasi öljyä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Tammi 25, 2009 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Minä käytän nopassani motoruppia jota ostin ostos-tv:stä.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Ko. tuotemerkki olisi mielenkiintoista saada kuulla, vaikkapa yv:llä jos ei muuten.Firges9000 kirjoitti:Mulla on ystävinä kaksi eri Moottorikoneistamon omistajaa. Kumpikin sanoo, että totaalisen laakerivaurion korjauksen alussa poistetaan aina samanmerkkinen öljynputsari.![]()
2003 9-5 estate 2.0t automatic
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Finn kirjoitti:Ko. tuotemerkki olisi mielenkiintoista saada kuulla, vaikkapa yv:llä jos ei muuten.Firges9000 kirjoitti:Mulla on ystävinä kaksi eri Moottorikoneistamon omistajaa. Kumpikin sanoo, että totaalisen laakerivaurion korjauksen alussa poistetaan aina samanmerkkinen öljynputsari.![]()
Tuotemerkki jota vain tulee käyttää on,
alkuperäinen
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
siinä toimii suodatus, läpivirtaus ja takaiskuventtiili.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Kaikki muut kuin alkuperäiset AIDOT
osat ovat täyttä paskaa!!!
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Hmmm...ei oikein tykkää kone tuosta GM:n 5W-30 öljystä; öljynvaihdon jälkeen ajettu n. 7 tkm maantieajoa ja 5 tkm:n jälkeen alkoi öljypinta tikussa pudota n. puoleen väliin per tankillinen bensaa. Ei hyvä. Onks tuo ylä- ja alarajan väli litra?
Mitäs seuraavaksi, 5W-40?
Mitäs seuraavaksi, 5W-40?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Litra se on. Max-Life voisi olla kokeilemisen arvoinen öljy, joko 10W-40 osasynteettisenä tai 5W-40 täyssellaisena.
Itse tuolla kymppiversiolla huomasin kampiakselin tiivisteen vuodon tyrehtyvän eli kait ne kumitiivisteiden pehmennys- ja turvotuslisäaineet joltensakin toimivat kuten on mainostettu.
Itse tuolla kymppiversiolla huomasin kampiakselin tiivisteen vuodon tyrehtyvän eli kait ne kumitiivisteiden pehmennys- ja turvotuslisäaineet joltensakin toimivat kuten on mainostettu.
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Kiitti tiedosta. Taidan alkaa kallistua tuon Valvoline suuntaan - onpahan sitten samaa merkkiä kun Vettessäkin. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Tonnarissa on nyt Bilteman täyssyntettiset 5W-40:t, hyvin tuntuu kone niillä pelaavan, venannaputuksetkin loppuivat tyystin.
Tuo öljyhän pärjäsi ihan hyvin jossain öljytestissäkin, ja on niin halpaa (alle 11e/4l), että vaihdoin öljyt kahteen kertaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, nyt pysyy öljyt kirkkaina, kun kone huuhtoutui kunnolla. Suodattimena on jokin WIX-merkkinen laatusuodatin.
Pitää jatkossakin tehdä öljynvaihto kahteen kertaan, niin ei jää montaa desiä likaista öljyä koneeseen pilaamaan uusia öljyjä.
Max-lifeä (5W-40) en osaa suositella, tuo nykyinen tonttuni ei pitänyt niistä ollenkaan, kulutti sitä jonkin verran (kun aiemmin ei ollut vienyt vaihtovälillä yhtään), ja venat naputtelivat pahemmin heti kun olin ne vaihtanut koneeseen.
Eli ainakin tonttu käyttäytyi niillä juuri päinvastoin kuin olisi pitänyt, ja sama ilmiö tuli huomattua Xsara 1.9TD:ssäkin (siihen ostin Max-life Dieseliä), mokoma alkoi syömään Max-lifeä, kun sitä ennen ei sekään ollut öljyä juuri vienyt, ja sen öljyvuoto paheni Max-lifella. Ei siis välttämättä sovi kaikkiin koneisiin.
Tonnarin käyntiääni pehmeni huomattavasti Bilteman laatuöljyillä.
Tuo öljyhän pärjäsi ihan hyvin jossain öljytestissäkin, ja on niin halpaa (alle 11e/4l), että vaihdoin öljyt kahteen kertaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen, nyt pysyy öljyt kirkkaina, kun kone huuhtoutui kunnolla. Suodattimena on jokin WIX-merkkinen laatusuodatin.
Pitää jatkossakin tehdä öljynvaihto kahteen kertaan, niin ei jää montaa desiä likaista öljyä koneeseen pilaamaan uusia öljyjä.
Max-lifeä (5W-40) en osaa suositella, tuo nykyinen tonttuni ei pitänyt niistä ollenkaan, kulutti sitä jonkin verran (kun aiemmin ei ollut vienyt vaihtovälillä yhtään), ja venat naputtelivat pahemmin heti kun olin ne vaihtanut koneeseen.
Eli ainakin tonttu käyttäytyi niillä juuri päinvastoin kuin olisi pitänyt, ja sama ilmiö tuli huomattua Xsara 1.9TD:ssäkin (siihen ostin Max-life Dieseliä), mokoma alkoi syömään Max-lifeä, kun sitä ennen ei sekään ollut öljyä juuri vienyt, ja sen öljyvuoto paheni Max-lifella. Ei siis välttämättä sovi kaikkiin koneisiin.
Tonnarin käyntiääni pehmeni huomattavasti Bilteman laatuöljyillä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: öljyn vaihto ostamaani tonttuun
Hmm..itse käytän vain Kendall Elite 5W/50 öljyä...siksiköhän toi pannu kilahti
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)