Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
haapta-6
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 18:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja haapta-6 »

Jos sulla on kulmahiomakone, niin vedä se "tulppa" tasaiseksi ja poraa 3 mm reikä läpi, siihen "vääränkierteinen" ruuvi ja avot. Sitten pitää laittaa peliin kuusiokulma-avainta. Jotta käsijarru toimii, niin takalevyt ihan kiinni (pyörä pyörii hieman nihkeästi käsin). Älä koske vaijereiden säätöön, sillä sitten on pilalla koko homma.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Laittakaa se Biilteman iskumeisseli myös sinne pakkiin. Yleishyödyllinen ja saa virittämällä myös erikokoisia hylsyjä käytettyä. Napakka isku on se joka monesti avaa jumittuneet.

Kerran käyttänyt Saabin Länsiautolla huollossa. Eivät saanneet takajarrusatuloiden ilmausruuveja auki (ei ilmeisesti uskaltanut yrittää).

Sen juotui tekemään itse. Kyllä aukes kun vähän antoi lämpöä, rostoffia naputusta jne.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos Biltemassa vielä niitä edullisia takasatuloita? Katsastuksessa oli vasen käsijarru aivan mykkä, ei toiminut ollenkaan, oikea toimi hyvin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kannattaa katsoa vaijerin liikkuvuus ennenkuin pokkana satulan vaihtaa ( siis jos vain kässäri takkuaa). Jos vaijeri ei palaudu niin sitä ei yleeensäkannata yrittää tekohengitellä, koska ovat halpoja haratsussa. Uudet vaan molemmat samantien jos kärryä pitää, koska siinä joutuu availemaan kabiinin puoleltakin. Haulla lisää tarua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

stara kirjoitti:kannattaa katsoa vaijerin liikkuvuus ennenkuin pokkana satulan vaihtaa ( siis jos vain kässäri takkuaa). Jos vaijeri ei palaudu niin sitä ei yleeensäkannata yrittää tekohengitellä, koska ovat halpoja haratsussa. Uudet vaan molemmat samantien jos kärryä pitää, koska siinä joutuu availemaan kabiinin puoleltakin. Haulla lisää tarua.
Joo pitää tarkistaa vaijerin liikuminen, toivottavasti vika olisi siltikin satulassa koska on helpompi vaihtaa.
Käyttöjarrut pelasivat hienosti ja tasaisesti.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Kun tämä kerta on tonnarin UKT osiosakin niin selventäkää nyt, pitääkö vaijereita mennä sorkkimaan kun säätää vai ei?

Itsellä tilanne että että ei meinaa sada säätöihin, voi olla osuutta osaamattomuudellakin.
Tehty nyt niin että kahvasta vedetty 3 napsua ja satulasta ruuvvattu pyörät jumiin.
Saabiton saabisti
#1470
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24015
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei .

kahvan juuresta säädetään se välys sille kielelle... kahva alhaalla..
sen säädön jälkeen kuusiokoloruuvilla rengas jumiin ja sen verta auki et pyörii.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja teesalama »

kahvan juuresta säädetään se välys sille kielelle... kahva alhaalla..
sen säädön jälkeen kuusiokoloruuvilla rengas jumiin ja sen verta auki et pyörii
Ei kun just toisinpäin..tein eilen juuri noinpäin ja käsijarru ei pidä kun vasta 7.naksulla.

Ensin kuusiokolosta niin että pitää, 1/4...1/2 kierrosta auki ja sitten vasta vaijerista tuo millin välys.

Linkki kuvallisiin ohjeisiin löytyi tuolta jus:n aikaisemmasta viestistä
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re:

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ng900aero kirjoitti:Onkos Biltemassa vielä niitä edullisia takasatuloita? Katsastuksessa oli vasen käsijarru aivan mykkä, ei toiminut ollenkaan, oikea toimi hyvin.
Minäen koske enään tikullakaan noihin Bilteman satuloihin, koska säätöruuvi vaeltelee miten sattuu.
Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula. ( Muista ottaa vanha satula mukaan, säästät pantin hinnan)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Firges9000 kirjoitti: Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula.
No jaa.. Hiljattain tutkin kahta kappaletta moisia tehdaskunnostettuja satuloita, oikeata ja vasenta ja täytyy sanoa että sellaisia "tehdaskunnostuksia" voi ihan hyvin kuka tahansa tehdä vaikka keittiön pöydän ääressä.

Eli käsijarruvivun akselin reikähän noista rungoista oli kulunut soikeaksi, ja oli "korjattu" kemiallisella metallilla ja toisessa vieläpä samalla emmeellä liimattu peltiliuska reikään tilkkeeksi. Selvisi siinä sekin että miksi tämä liuskalla tilkitty satula tahtoi hirttää käsijarrun päälle, kaikista säätötoimenpiteistä huolimatta ja vieläpä ärsyttävän randomisti: Peltilipare oli irronnut liimauksestaan ja kiilasi reijässä liikkuessaan akselia satunnaisesti jumiin.

Mutta Motonettihän hankkii tavaraa milloin mistäkin ja nämä olivat muutama vuosi sitten hankitut eli ei tuo tietenkään kaikkia koske (toivottavasti).
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itellä on Bilteman satulat pelanneet kohtuu hyvin. Ekassa parissa, jonka ostin, oli huonohko tuo käsijarruvaijerin hahlo - karkasi jos ei sitonut nipparilla.

Nykyisessä on tuo säätö kuskinpuoleisessa satulassa vähän kehno. Moneen kertaan piti ottaa uusiksi ennen kuin löytyi semmoinen asetus, ettei laahaa, mutta käppäri pitää. Aiemmin oli tosi helppo löytää oikeat asetukset ja renkaat oli ihan jumissa jo kolmannella kahvan napsauksella, nykyisillä menee viidenteen pykälään.

Hirmu tarkkaa touhua sen kuusiokoloavaimen kanssa siis :roll:

Jos se säätöruuvin peitepultin kanta on muljautunut pyöreäksi, lähtee se kevyellä lämmityksellä ja pienillä putkipihdeillä auki. Viilaa sitten penkissä pienempään kokoon kannan niin aukeaa ens kerrallakin, eikä sitten kiristä sitä niin tiukalle ku ranteesta lähtee :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja aero »

Firges9000 kirjoitti: Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula. ( Muista ottaa vanha satula mukaan, säästät pantin hinnan)
Kuva
kuvateksti kirjoitti:Tässäkö näkyy Motonetin korjatun satulan laatu? Käsijarrun säätöruuvi lähti ulos avaimen mukana. No, katsotaan ryömiikö säätö tai aiheuttaako tapaus muita vastaavia ongelmia - palikka meni helposti takaisin omalle paikalleen.
No, on se toiminut molemmat kerrat kun jarrua on tuon jälkeen testattu, että en ihan sudeksi kehtaa morkata...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

MOTONETTIIN voi viedä sieltä ostetut paskat osat takaisin ( ostokuitti vain mukaan).
Tuo firma hoitaa kyllä hommansa ja vastaa laadusta, kokeiltu on
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, niin voi - Biltemaanko ei? Päätin kuitenkin erinäisten syiden kombinaationa ottaa mahdollisesti takkiin tuossa tilanteessa, jos satula failaa pahemmin. Tuo säätöruuvihan on tulpan takana piilossa, joten se ei pääse karkuun ajaessa ja kuva on tosiaan pohdintaa, että näinkö paljastuu ongelmalliseksi. Ainakaan vielä ei ole failannut (tosin ei ole juuri ollut käytössäkään), mutta näkyy ettei ainakaan tuo yksilö ihan vimpan päälle priimaa ole.

Käyttöauton kanssa voisi hieman potuttaa, jos tarttisi satuloita vaihdella jatkuvaan sitä priimaa etsiessä, vaikka kauppa takuuhommat oikein hoitaisikin. Siksi käyttöauton kohdalla saattaisin sihdata uuteen laatusatulaan.

Edit: Mulla siis ei ole mitään kokemusta Bilteman takuujutuista, kun ei sinne ole mitään tarvinnut takaisin roudata, eli en ihan oikeasti tiedä miten he nuo hoitelevat. Siksi ihan rehellinen kysymys, että eikö homma toimi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kyllä Biltemakin hoitaa takuuasiat änkyttämättä, mutta miksi vaihtaa uuteen paskasatulaan.
Kyllä Bilteman satula on kaunis ja näyttää hienolta, mutta ei toimi sekään kunnolla, mm tuo käsijarrun kuusiokolo-säätöruuvi vaeltelee miten sattuu, siellä suojamutterin alla :twisted:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Kesä 04, 2012 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin