Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Jos sulla on kulmahiomakone, niin vedä se "tulppa" tasaiseksi ja poraa 3 mm reikä läpi, siihen "vääränkierteinen" ruuvi ja avot. Sitten pitää laittaa peliin kuusiokulma-avainta. Jotta käsijarru toimii, niin takalevyt ihan kiinni (pyörä pyörii hieman nihkeästi käsin). Älä koske vaijereiden säätöön, sillä sitten on pilalla koko homma.
Laittakaa se Biilteman iskumeisseli myös sinne pakkiin. Yleishyödyllinen ja saa virittämällä myös erikokoisia hylsyjä käytettyä. Napakka isku on se joka monesti avaa jumittuneet.
Kerran käyttänyt Saabin Länsiautolla huollossa. Eivät saanneet takajarrusatuloiden ilmausruuveja auki (ei ilmeisesti uskaltanut yrittää).
Sen juotui tekemään itse. Kyllä aukes kun vähän antoi lämpöä, rostoffia naputusta jne.
Kerran käyttänyt Saabin Länsiautolla huollossa. Eivät saanneet takajarrusatuloiden ilmausruuveja auki (ei ilmeisesti uskaltanut yrittää).
Sen juotui tekemään itse. Kyllä aukes kun vähän antoi lämpöä, rostoffia naputusta jne.
kannattaa katsoa vaijerin liikkuvuus ennenkuin pokkana satulan vaihtaa ( siis jos vain kässäri takkuaa). Jos vaijeri ei palaudu niin sitä ei yleeensäkannata yrittää tekohengitellä, koska ovat halpoja haratsussa. Uudet vaan molemmat samantien jos kärryä pitää, koska siinä joutuu availemaan kabiinin puoleltakin. Haulla lisää tarua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Joo pitää tarkistaa vaijerin liikuminen, toivottavasti vika olisi siltikin satulassa koska on helpompi vaihtaa.stara kirjoitti:kannattaa katsoa vaijerin liikkuvuus ennenkuin pokkana satulan vaihtaa ( siis jos vain kässäri takkuaa). Jos vaijeri ei palaudu niin sitä ei yleeensäkannata yrittää tekohengitellä, koska ovat halpoja haratsussa. Uudet vaan molemmat samantien jos kärryä pitää, koska siinä joutuu availemaan kabiinin puoleltakin. Haulla lisää tarua.
Käyttöjarrut pelasivat hienosti ja tasaisesti.
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Kun tämä kerta on tonnarin UKT osiosakin niin selventäkää nyt, pitääkö vaijereita mennä sorkkimaan kun säätää vai ei?
Itsellä tilanne että että ei meinaa sada säätöihin, voi olla osuutta osaamattomuudellakin.
Tehty nyt niin että kahvasta vedetty 3 napsua ja satulasta ruuvvattu pyörät jumiin.
Itsellä tilanne että että ei meinaa sada säätöihin, voi olla osuutta osaamattomuudellakin.
Tehty nyt niin että kahvasta vedetty 3 napsua ja satulasta ruuvvattu pyörät jumiin.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
ei .
kahvan juuresta säädetään se välys sille kielelle... kahva alhaalla..
sen säädön jälkeen kuusiokoloruuvilla rengas jumiin ja sen verta auki et pyörii.
kahvan juuresta säädetään se välys sille kielelle... kahva alhaalla..
sen säädön jälkeen kuusiokoloruuvilla rengas jumiin ja sen verta auki et pyörii.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Ei kun just toisinpäin..tein eilen juuri noinpäin ja käsijarru ei pidä kun vasta 7.naksulla.kahvan juuresta säädetään se välys sille kielelle... kahva alhaalla..
sen säädön jälkeen kuusiokoloruuvilla rengas jumiin ja sen verta auki et pyörii
Ensin kuusiokolosta niin että pitää, 1/4...1/2 kierrosta auki ja sitten vasta vaijerista tuo millin välys.
Linkki kuvallisiin ohjeisiin löytyi tuolta jus:n aikaisemmasta viestistä
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re:
Minäen koske enään tikullakaan noihin Bilteman satuloihin, koska säätöruuvi vaeltelee miten sattuu.ng900aero kirjoitti:Onkos Biltemassa vielä niitä edullisia takasatuloita? Katsastuksessa oli vasen käsijarru aivan mykkä, ei toiminut ollenkaan, oikea toimi hyvin.
Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula. ( Muista ottaa vanha satula mukaan, säästät pantin hinnan)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Re:
No jaa.. Hiljattain tutkin kahta kappaletta moisia tehdaskunnostettuja satuloita, oikeata ja vasenta ja täytyy sanoa että sellaisia "tehdaskunnostuksia" voi ihan hyvin kuka tahansa tehdä vaikka keittiön pöydän ääressä.Firges9000 kirjoitti: Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula.
Eli käsijarruvivun akselin reikähän noista rungoista oli kulunut soikeaksi, ja oli "korjattu" kemiallisella metallilla ja toisessa vieläpä samalla emmeellä liimattu peltiliuska reikään tilkkeeksi. Selvisi siinä sekin että miksi tämä liuskalla tilkitty satula tahtoi hirttää käsijarrun päälle, kaikista säätötoimenpiteistä huolimatta ja vieläpä ärsyttävän randomisti: Peltilipare oli irronnut liimauksestaan ja kiilasi reijässä liikkuessaan akselia satunnaisesti jumiin.
Mutta Motonettihän hankkii tavaraa milloin mistäkin ja nämä olivat muutama vuosi sitten hankitut eli ei tuo tietenkään kaikkia koske (toivottavasti).
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Itellä on Bilteman satulat pelanneet kohtuu hyvin. Ekassa parissa, jonka ostin, oli huonohko tuo käsijarruvaijerin hahlo - karkasi jos ei sitonut nipparilla.
Nykyisessä on tuo säätö kuskinpuoleisessa satulassa vähän kehno. Moneen kertaan piti ottaa uusiksi ennen kuin löytyi semmoinen asetus, ettei laahaa, mutta käppäri pitää. Aiemmin oli tosi helppo löytää oikeat asetukset ja renkaat oli ihan jumissa jo kolmannella kahvan napsauksella, nykyisillä menee viidenteen pykälään.
Hirmu tarkkaa touhua sen kuusiokoloavaimen kanssa siis
Jos se säätöruuvin peitepultin kanta on muljautunut pyöreäksi, lähtee se kevyellä lämmityksellä ja pienillä putkipihdeillä auki. Viilaa sitten penkissä pienempään kokoon kannan niin aukeaa ens kerrallakin, eikä sitten kiristä sitä niin tiukalle ku ranteesta lähtee
Nykyisessä on tuo säätö kuskinpuoleisessa satulassa vähän kehno. Moneen kertaan piti ottaa uusiksi ennen kuin löytyi semmoinen asetus, ettei laahaa, mutta käppäri pitää. Aiemmin oli tosi helppo löytää oikeat asetukset ja renkaat oli ihan jumissa jo kolmannella kahvan napsauksella, nykyisillä menee viidenteen pykälään.
Hirmu tarkkaa touhua sen kuusiokoloavaimen kanssa siis
Jos se säätöruuvin peitepultin kanta on muljautunut pyöreäksi, lähtee se kevyellä lämmityksellä ja pienillä putkipihdeillä auki. Viilaa sitten penkissä pienempään kokoon kannan niin aukeaa ens kerrallakin, eikä sitten kiristä sitä niin tiukalle ku ranteesta lähtee
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Re:
Firges9000 kirjoitti: Mulle kelpaa vain Motonetin vaihtosatula. ( Muista ottaa vanha satula mukaan, säästät pantin hinnan)
No, on se toiminut molemmat kerrat kun jarrua on tuon jälkeen testattu, että en ihan sudeksi kehtaa morkata...kuvateksti kirjoitti:Tässäkö näkyy Motonetin korjatun satulan laatu? Käsijarrun säätöruuvi lähti ulos avaimen mukana. No, katsotaan ryömiikö säätö tai aiheuttaako tapaus muita vastaavia ongelmia - palikka meni helposti takaisin omalle paikalleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
MOTONETTIIN voi viedä sieltä ostetut paskat osat takaisin ( ostokuitti vain mukaan).
Tuo firma hoitaa kyllä hommansa ja vastaa laadusta, kokeiltu on
Tuo firma hoitaa kyllä hommansa ja vastaa laadusta, kokeiltu on
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Joo, niin voi - Biltemaanko ei? Päätin kuitenkin erinäisten syiden kombinaationa ottaa mahdollisesti takkiin tuossa tilanteessa, jos satula failaa pahemmin. Tuo säätöruuvihan on tulpan takana piilossa, joten se ei pääse karkuun ajaessa ja kuva on tosiaan pohdintaa, että näinkö paljastuu ongelmalliseksi. Ainakaan vielä ei ole failannut (tosin ei ole juuri ollut käytössäkään), mutta näkyy ettei ainakaan tuo yksilö ihan vimpan päälle priimaa ole.
Käyttöauton kanssa voisi hieman potuttaa, jos tarttisi satuloita vaihdella jatkuvaan sitä priimaa etsiessä, vaikka kauppa takuuhommat oikein hoitaisikin. Siksi käyttöauton kohdalla saattaisin sihdata uuteen laatusatulaan.
Edit: Mulla siis ei ole mitään kokemusta Bilteman takuujutuista, kun ei sinne ole mitään tarvinnut takaisin roudata, eli en ihan oikeasti tiedä miten he nuo hoitelevat. Siksi ihan rehellinen kysymys, että eikö homma toimi.
Käyttöauton kanssa voisi hieman potuttaa, jos tarttisi satuloita vaihdella jatkuvaan sitä priimaa etsiessä, vaikka kauppa takuuhommat oikein hoitaisikin. Siksi käyttöauton kohdalla saattaisin sihdata uuteen laatusatulaan.
Edit: Mulla siis ei ole mitään kokemusta Bilteman takuujutuista, kun ei sinne ole mitään tarvinnut takaisin roudata, eli en ihan oikeasti tiedä miten he nuo hoitelevat. Siksi ihan rehellinen kysymys, että eikö homma toimi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käsijarrun säätämisongelma (Oli:Biltemasta jarrusatulat?)
Kyllä Biltemakin hoitaa takuuasiat änkyttämättä, mutta miksi vaihtaa uuteen paskasatulaan.
Kyllä Bilteman satula on kaunis ja näyttää hienolta, mutta ei toimi sekään kunnolla, mm tuo käsijarrun kuusiokolo-säätöruuvi vaeltelee miten sattuu, siellä suojamutterin alla
Kyllä Bilteman satula on kaunis ja näyttää hienolta, mutta ei toimi sekään kunnolla, mm tuo käsijarrun kuusiokolo-säätöruuvi vaeltelee miten sattuu, siellä suojamutterin alla
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Kesä 04, 2012 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3