saapasi kirjoitti:Jos nyt muuten mainitaan alue tietotekniset laitteet / kännykät / digiboxit, niin minä en ainakaan koskaan ikinä ole ohjekirjaa niissä tarvinnut. Eri asia on sitten auton kanssa...80% joudun kyselemään täältä
Ja minä kun tunnen muutaman henkilön, joka tienaa leipäänsä tekemällä näitä käyttöohjeita suomeksi.
Joo mulla oli Canonin skannerin manuskassa laite nimetty "pyyhkimeksi" ...hetken meni kun keksin, että mistä peuseen pyhimestä täsä on oikein kysymys. Jos yleisesti tuon tasoista jälkeä näiltä kääntäjiltä tulee, niin ei olle kovin kummoset koulutusvaatimukset rekrytoinnissa.
Käyttöoppaat siis kuuseen. Nyt jouluna vaikka oksalle roikkumaan
Noniin, ensin näytti kaikki hyvältä tuon ACC:n kanssa, mutta tänään taas samat ongelmat uusiutui.
Eli, välillä toimi lämmön säätö ihan hienosti, kun tiputtaa kylmemmälle niin tuleva ilma viilenee ja toisinpäin.
Tänään sitten ei taas tullutkaan enää viileää ilmaa laisinkaan, pelkkää kuumaa, on ACC missä asennossa tahansa.
Sitten siihen kummallisimpaan osuuteen, eli heti kun auton sammuttaa, rupeaa säätö toimimaan. Kyse ei voi olla kennon viilenemisestä, sillä aikaa tuohon ottaa joitain sekunteja siitä kun auto on sammutettu, että tulee täysin viileää ilmaa.
Samoin kalibrointi olikin tänään todella vaivalloista. Kesti n.5min, kun ohjekirjan mukaan pitäisi kestää n.30s, sekä koko ajan pitäisi taulussa olla joku numeroista 0-5, itsellä 0 käy näytössä mutta sitten tulee normaali näyttö takaisin ja rupeaa ledit kiipeämään, tosin todella hitaasti.
Mahtaako vika olla vain käytön puutteessa?
Auto on ainakin seissyt melko pitkään tuolla autoliikkeen pihassa mistä sen ostin, joten varmasti joitain alkukankeuksia löytyy.
Samoin on tuo keskuslukitus, ei nimittäin toimi laisinkaan, eikä kyllä toiminut ostettaessakaan. Autossa on myös varashälytin (alkup.), joka toimii moitteetta. Ilmoittaa vieläpä että vikaa on (10 välkähdystä kun pistää päälle), ja huutaa jos oven avaa avaimella hälyn ollessa päällä.
Keskuslukko sen sijaan ei inahdakkaan, paitsi tankin luukussa, jonka se sulkee mutta ei avaa. Myös takakontin nappi toimii tuosta hälyttimen kakesta. Toinen takaovi jää välillä "jumiin", eli nappi on lukossa eikä saa edes manuaalisesti auki. Keskikonsolin napista ei tapahdu mitään.
Haulla katselin jo, että tuolla kuskin jalkatilassa on aivolaatikko, joka on ainakin syytä tutkia, mutta voikos tuo toinen takaoven jumiutuminen tehdä myös keskuslukon toimimattomaksi?
Ja sitten vielä, sellainen ongelma on muutamia kertoja ilmennyt, että liikkeelle lähdettäessä jää mittaristoon palamaan siihen tauluun mikä ilmoittaa auton oven olevan auki taakse 2 kpl sumuvalon merkkejä?
Takasumari toimii kyllä oikein, ja vika on häipynyt joka kerta kun takakontin luukun on käynyt avaamassa ja sulkemassa uudelleen, mutta voiko tällä olla jotain yhteyttä tuohon keskuslukko ongelmaan?
Itse epäilen tuota jonnekin takavaloihin kohdistuvaksi viaksi, yleensä kontin luukun taitteessa kulkeviin johtoihin jotka katkeavat (ainakin edellisissä autoissa ollut tällaista ongelmaa), mutta onko tuossa kenties joku "mallivika" mitä en ole vielä bongannut?
ihottuma kirjoitti:Ja sitten vielä, sellainen ongelma on muutamia kertoja ilmennyt, että liikkeelle lähdettäessä jää mittaristoon palamaan siihen tauluun mikä ilmoittaa auton oven olevan auki taakse 2 kpl sumuvalon merkkejä?
Takasumari toimii kyllä oikein, ja vika on häipynyt joka kerta kun takakontin luukun on käynyt avaamassa ja sulkemassa uudelleen
Ei kai ainakaan tietääkseni sumuvalolle ole omia merkkivaloja??? Tuon kuuluukin sytyttää piktogrammiin aina 2kpl noita valoja käynnistettäessä, ja ne sammuu kun jarrua ensimmäisen kerran painaa, jos kaikki takavalot (ajovalot ja jarruvalot) on kunnossa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mimmi kirjoitti:Toimimaton/jumittava ovimoottori tekee k-lukon toimimattomaksi, koska boxin virranrajoitus astuu kehiin ja estää lisävauriot.
Eli: ovipahvia pois ja yksitellen moottoreita irrottamaan, kunnes löydät viallisen.
ACC:stä; minä kokeilisin toisella paneelilla.
Eipä ole toista paneelia, mutta pitänee katsoa miten tuo lähtee pelittämään ajan kanssa, vai lähteekö. Eipä tuo "ominaisuus" edes näillä keleillä juurikaan mitään haittaa, sillä ajoviima pitää huolen siitä että ei auton sisätilat pääse liikaa lämpenemään.
Täytyypä availla nuita keskuslukkoja ja katsella mitä siellä tapahtuu, vai tapahtuuko yhtään mitään
Mimmi kirjoitti:Toimimaton/jumittava ovimoottori tekee k-lukon toimimattomaksi, koska boxin virranrajoitus astuu kehiin ja estää lisävauriot.
Eli: ovipahvia pois ja yksitellen moottoreita irrottamaan, kunnes löydät viallisen.
ACC:stä; minä kokeilisin toisella paneelilla.
Eipä ole toista paneelia, mutta pitänee katsoa miten tuo lähtee pelittämään ajan kanssa, vai lähteekö. Eipä tuo "ominaisuus" edes näillä keleillä juurikaan mitään haittaa, sillä ajoviima pitää huolen siitä että ei auton sisätilat pääse liikaa lämpenemään.
Täytyypä availla nuita keskuslukkoja ja katsella mitä siellä tapahtuu, vai tapahtuuko yhtään mitään
Kannattaisi ehkä myös tarkistaa ettei kylmä/kuuma -läpän akseli ole katkennut.. (akvaariomuovin alta)
Onko auton akku OK, esim. mitä näyttää ajotietokone akkujännitteeksi ajon aikana kun noita oireita ilmenee?
Toisen ACC-panelin voisi saada lainaksi klubilaiselta kokeiltavaksi, ei sitä sitä varten ostaa tarvitse.
Akku on kyllä itsessään ollut ihan hyvä, ainakin lähti siinä liikken pihassa pitkän seisonnan jälkeen kuin palmun alta, mutta tuo latausjännite hyppii aika tavalla, ainakin omasta mielestä.
Menee välillä 13,4-14,2 V.
Tosin kaikki kyllä toimii hienosti, lataa akkuakin (kai) ihan nätisti, joten katsotaan nyt mitä sieltä sitten ilmenee. En ole autolla vielä niin kauheasti ajellut, että siitä voisi mitään tarkkoja diagnooseja antaa (n.200km), joten kokeillaan nyt pidemmän seisonnan jäljiltä herätellä nuita varusteita toimintaan ihan käytöllä, ja jos ei onnistu niin sitten rupean purkamaan.
Pakkasella ja auto kylmänä on latausjännite jopa selvästi yli 14V... EDU yleensä näyttää mulla maksimissaa jotain 14,1V ...heti kun konetila lämpenee niin latausjännite laskee sitä mukaa. Kesällä lämpimillä keleillä edu näyttää jotain 13.1 ja ny talvellakin on alimmillaan ollu 13.5V. Vaikuttaa toki myös se paljonko on sähkövärkkejä päällä. Eli lämpötilan mukana vaihteleva latausjännite on ihan normaali. Mutta jos jännite sahaa tuota välia jatkuvasti/nopeasti on tuossa lataussäätimessä/laturissa todnäk, jotain vikaa vikaa.
Mulla parani nuot jännitearvot selvästi, kun kävin lävitte navat, sen virranjakoplokin, maadotuspisteet ja liittimet ...eli hioin puhtaaksi sekä käsittelin akkunaparasvalla. Samalla poistui kummat näppihäiriöt sähköpuolella. Edu siis yleensä näyttää hiukan liian vähän todellisiin jännitteisiin verrrattuna... tarkemman latauksen jännitearvon saat kun mittaat suoraan yleismittarilla akkukaapeleista, kun auto käynnissä. Akun napajännite kannattaa mitata maajohto irti.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Joulu 22, 2006 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahtopaine kirjoitti: Samalla poistui kummat näppihäiriöt sähköpuolella. Edu siis yleensä näyttää hiukan liian vähän todellisiin jännitteisiin verrrattuna... tarkemman latauksen jännitearvon saat kun mittaat suoraan yleismittarilla akkukaapeleista, kun auto käynnissä. Akun napajännitekin kannattaa mitata maajohto irti.
Meikäläisellä EDU näyttää 0,8 volttia liian vähän akun navasta mitattuun jännitykseen verrattuna.
Joo sama mulla tuon napajännitteen kanssa.... latausjännite taasen on lähempänä. Taisi näyttää jotain 0.2-0.3V tuota liian vähän, jos oikein muistan. Pitää käydä josain välisä mittaamassa. Mutta tuo kontaktien puhdistus hapettumista tms sekä rasvausoperaatio on kyllä sen verran tärkeä, että kannattaa tehdä melkein joka vuosi... vähintääkin joka toinen.
Juu, kyllä tuo latausjännite näytti pysyvän tasaisena kun tuossa matkaa ajeli. Mutta heittelee kyllä jonnin verran kylmästä lämpimään, ts. jännite nousee kun kone lämpenee, mutta ilmeisesti normaalia?
Jännä myös tuo ilmastointi juttu, tänään taas onnistui kalibrointi hienosti, ja rupesi kylmää tulemaan aivan normaalisti. Olisko sitten käytön puutetta, tai mitä lie mutta sormet ristissä tässä istutaan että toimii :p
Omassa tontussa jouduin vaihtamaan tuon läppiä likuttelevan askelmoottoripaketin. Toisen askelmoottorin "vaihteisto" oli rikki ja välillä toimi hyvin, mutta jumiutui milloin kuumalle - toisinaan kylmälle. Vikakoodeja ACC antoi 0.