Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Alihankkija kirjoitti:Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.
Ihan hyvä vinkki olikin.
Nyt kelpaa vain rälläkkä tai kilo dynamiittia...........kylä irtoo


Kiva lukea Korjaamokäsikirjasta ohje iskarin vaihtoon.
1) Nosta auto rungosta ylös pukeille.
2) Aseta aputunkki jousen kohdalle ja nosta hieman.
3) IRROITA pultit


4) Pyörän irroitus, antaa lisätilaa, ei välttämätön????????????????
Hynesin kirjassa on jopa kaksi kuvaakin
Simppeli homma.

Oikean puoleinen pultti pyörii nyt kallistuksen vakaajan kumiholkin kanssa, vasen meni katki. Sai nähdä Woimaa. Saa nähdä pistosahan Woimaa seuraavaksi.
Kohta meen taas makaamaan taka-akselin alle. Hittolainen ku woi olla kivaa.

Viimeksi muokannut Firges9000, To Tammi 24, 2008 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Kävin tänään Motonetissä ostoksilla.
Ostin kumiset kallistuksenvakaimen puslat ( sisällä putki ). Kiva todeta hyppysissä, etteivät olleet aitoa muovia.
Samalla ostin tuon turbon ulostulon kierteiden aukaisuun kierretapin M8x1,25.
Tuolle oli erikoinen valmistaja; BUCOVICE cztool. ZAVITOREZNE NASTROJE. Závitniky sadové. On aika helppoa antaa palautetta , jos tappi murenee reikään
Ostin kumiset kallistuksenvakaimen puslat ( sisällä putki ). Kiva todeta hyppysissä, etteivät olleet aitoa muovia.

Samalla ostin tuon turbon ulostulon kierteiden aukaisuun kierretapin M8x1,25.
Tuolle oli erikoinen valmistaja; BUCOVICE cztool. ZAVITOREZNE NASTROJE. Závitniky sadové. On aika helppoa antaa palautetta , jos tappi murenee reikään

Viimeksi muokannut Firges9000, Pe Tammi 18, 2008 00:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
[quote="Firges9000"]Kävin tänään Motonetissä ostoksilla.
Ostin kumiset puslat ( sisällä putki ). Kiva todeta hyppysissä, etteivät olleet aitoa muovia.
Muttei myös kestävää kumia! Tiedä häntä mitä ihmesekoitusta nämä Mätänetin kumipuslat ovat?
Momenttituen puslat vaihdoin, aitoa motonet laatua!!?? Kumiltahan ne kätösissä tuntuu mutta jo muutamassa kuukaudessa selvästi murtuneet.
Ei taida saada kestäviä puslia muualta kuin marmoritiskiltä vai saako? EN puhu nyt mistään uretaanipuslista! Kierretapista voit lähettää palautteen Tsekkiin Bucoviceen. Helppoahan palautteen antaminen on / onhan Tsekki EU maa
.
Ostin kumiset puslat ( sisällä putki ). Kiva todeta hyppysissä, etteivät olleet aitoa muovia.

Muttei myös kestävää kumia! Tiedä häntä mitä ihmesekoitusta nämä Mätänetin kumipuslat ovat?
Momenttituen puslat vaihdoin, aitoa motonet laatua!!?? Kumiltahan ne kätösissä tuntuu mutta jo muutamassa kuukaudessa selvästi murtuneet.
Ei taida saada kestäviä puslia muualta kuin marmoritiskiltä vai saako? EN puhu nyt mistään uretaanipuslista! Kierretapista voit lähettää palautteen Tsekkiin Bucoviceen. Helppoahan palautteen antaminen on / onhan Tsekki EU maa


46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Jumittunut pultti
No juu, minultapa murentui momenttituen pusla oltuaan vuoden päivät hyllyssä
Scantech...

Scantech...

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Minuteman kirjoitti:No juu, minultapa murentui momenttituen pusla oltuaan vuoden päivät hyllyssä![]()
Scantech...
just, kaikki on nykyisin niiiin halpaa, että laadusta on tingitty rajusti.
Menin aikoinaan TV-huoltooni aamulla ja ihmettelin hyllystä roikkuvia rihmoja.
W**ttu ne mitään rihmoja olleet. Olivat valuvia nauhureiden vetohihnoja. Siinä roikkuivat hyllystä kuin "äijän räkä"
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Ei ne kallistuksenvakaajan puslat ole marmoritiskillä mitenkään mahdottoman hintaisia, jos vertaa odotettavissa olevaan käyttöikään. Mulla on autossa vielä alkuperäiset puslat(-96 belgiantuonti) ja nekin erinomaisessa kunnossa. Iskarit vaihdoin viime kesänä yhdessä jousten kanssa ja olihan se helppoa verrattuna esim. Jaskan kokemuksiin. Ostin kuitenkin varuiksi nuo kallistuksenvakaajan puslat tiskiltä, mutta eipä niitä ole ainakaan vielä tarvinnut asennella. Piti vielä tarkistaa maksamani hinta niistä vakaajan puslista, 24€ yhteensä. Ei tuossa mielestäni kannata säästää, vaikka tuleehan Motonetin osille hintaa 11€ eli yli puolet vähemmän.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Do dii
Nyt on homma jo puoliksi tehty, eli oikea takaiskari ja kallistuksenvakaajan pusla on uusittu.
Piti irroittaa jarrusatula/käsijarruvaijeri/ takajousi.
Ton takajousen sain kivasti pois kun irroitin tukivarren takimmaisen nivelpuslan pultin ja laskin aputunkilla tukivartta alas. Jousta ei tarvinnu puristaa
Nyt oli työtilaa rälläköidä pultit poikki. Ensin vakaajan pultti poikki. Sitten iskarin alakorvakkeen kummaltakin puolelta pultti poikki. Olihan kovaa kamaa noi-SAAB-pultit.
Kasauksessakin oli omat kohdistuspulmat ja kikkailunsa.
Ostin Motonetista , myyjän neuvon mukaiset, 12 mm:n pultit. W***tu ne olivat aivan liian lyhkäsiä.
Oikea koko on M12x105. Onneksi oli puretuista satkuista pulttiloota nurkassa.
Kauniin näköinen pultti tilalle
No, huomenna vasen puoli työn alle.

Nyt on homma jo puoliksi tehty, eli oikea takaiskari ja kallistuksenvakaajan pusla on uusittu.
Piti irroittaa jarrusatula/käsijarruvaijeri/ takajousi.
Ton takajousen sain kivasti pois kun irroitin tukivarren takimmaisen nivelpuslan pultin ja laskin aputunkilla tukivartta alas. Jousta ei tarvinnu puristaa

Nyt oli työtilaa rälläköidä pultit poikki. Ensin vakaajan pultti poikki. Sitten iskarin alakorvakkeen kummaltakin puolelta pultti poikki. Olihan kovaa kamaa noi-SAAB-pultit.
Kasauksessakin oli omat kohdistuspulmat ja kikkailunsa.

Ostin Motonetista , myyjän neuvon mukaiset, 12 mm:n pultit. W***tu ne olivat aivan liian lyhkäsiä.
Oikea koko on M12x105. Onneksi oli puretuista satkuista pulttiloota nurkassa.
Kauniin näköinen pultti tilalle

No, huomenna vasen puoli työn alle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
No nyt on kuskin puoleinenkin iskari uusittu ja kallistusvakaimen pusla vaihdettu.
Oli suht helppoa tehdä, kun tiesi työjärjestyksen ja näytti laikkakonetta.
Tuo vakaimen puslan vaihto kesti pari tuntia, varsinkin uuden tuuppaaminen sisään.
Parhaat työkalut olivat rälläkkä ja
kiristävä kevyt sidontaliina.
Tuolla sidontaliinalla sain vedettyä muutama pultin auki, laittamalla avaimen varteen tuon liinan kiinni. Liinalla vedin myös vinksallaan olevat ripustusosat linjaan kasauksessa.
Oli suht helppoa tehdä, kun tiesi työjärjestyksen ja näytti laikkakonetta.
Tuo vakaimen puslan vaihto kesti pari tuntia, varsinkin uuden tuuppaaminen sisään.
Parhaat työkalut olivat rälläkkä ja
kiristävä kevyt sidontaliina.

Tuolla sidontaliinalla sain vedettyä muutama pultin auki, laittamalla avaimen varteen tuon liinan kiinni. Liinalla vedin myös vinksallaan olevat ripustusosat linjaan kasauksessa.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Nyt nuo pultinpätkät ovat hallin lattialla, laatikossa.
Säästän ne ja keväällä grillaan ne punasiksi.
Saavatpa sitten hikoilla, kuin minä talvella.
Tässä mietin vielä tuota "sirkusta".
Tuo sidontaliinan avulla saatu mutterin irroitus oli kiva keksintö.
Silloin saa kunnon väännön aikaiseksi, voi naputella lekalla pultin päätä, ja voima ei katkaise pulttia.
Jos mikään muu ei auta, auttaa rälläkkä.
jk. onpas tiet tasoittuneet tuon rempan jälkeen
Säästän ne ja keväällä grillaan ne punasiksi.
Saavatpa sitten hikoilla, kuin minä talvella.
Tässä mietin vielä tuota "sirkusta".
Tuo sidontaliinan avulla saatu mutterin irroitus oli kiva keksintö.
Silloin saa kunnon väännön aikaiseksi, voi naputella lekalla pultin päätä, ja voima ei katkaise pulttia.
Jos mikään muu ei auta, auttaa rälläkkä.
jk. onpas tiet tasoittuneet tuon rempan jälkeen

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Nostetaan aihetta ylös,
Olisi omaan tonnariin kanssa iskareiden ja takajousien vaihto edessä.
Eikö voisi viedä jonnekin pajalle ensi auto ja pyytäisi paineilmapysyllä tykittämään pultit auki ja sitten hennosti takaisin kiinni?
Sitten itse jatkaisi hommaa, kun ko pultit ovat tärryytetty auki?
On vähän heikko paikka alkaa hallissa auton alla heilumaan, kun ei ole kaasupilliä tai muuta lämmitysmahista.
Kuumailmapistooli on, riittääkö? Sillä ensin isoimmalla lämmöllä ja sitten tätä rost-off icea ja taas lämpöä ja icea jne jne.
Ne jarrukilven lähellä olevat napsahtaa kyllä kotikonstein auki ja ne on otettu jo kerran auki jo.
Sama ongelma on minullakin sitten sen jälkeen. Ne pultit eivät tule pois iskarin alakiinnikkeen ja puslan läpi, prkl.
Eikös tuo kallistuksenvakaaja lähde irti, kun ottaa ne vakaajan kaksi keskimmäistä kiinnikettä vain auki. Tietysti nyt ne ulommat puslat iskarien vieressä edelleen vielä kiinni.
Mutta pääsisi vaikka heluttelemaan vakaajaa ja toivoa, että irroitusöljyä menisi paremmin sinne holkin väliin.
Mielellään tulisin jonkun klubilaisen luokse pääkaupunkiseudulla, jolla vehkeet, pelit ja pensselit, millä saataisiin takapää autostani hoitoon.
Tietysti korvaan menetetyn vapaa-ajan rahallisesti tai muulla ohraisella materiaalilla.
Pistä YVllä viestiä, jos viitsit klubilaista hädässä auttaa, kiitos.
-Hessu-
Olisi omaan tonnariin kanssa iskareiden ja takajousien vaihto edessä.
Eikö voisi viedä jonnekin pajalle ensi auto ja pyytäisi paineilmapysyllä tykittämään pultit auki ja sitten hennosti takaisin kiinni?
Sitten itse jatkaisi hommaa, kun ko pultit ovat tärryytetty auki?
On vähän heikko paikka alkaa hallissa auton alla heilumaan, kun ei ole kaasupilliä tai muuta lämmitysmahista.
Kuumailmapistooli on, riittääkö? Sillä ensin isoimmalla lämmöllä ja sitten tätä rost-off icea ja taas lämpöä ja icea jne jne.
Ne jarrukilven lähellä olevat napsahtaa kyllä kotikonstein auki ja ne on otettu jo kerran auki jo.
Sama ongelma on minullakin sitten sen jälkeen. Ne pultit eivät tule pois iskarin alakiinnikkeen ja puslan läpi, prkl.
Eikös tuo kallistuksenvakaaja lähde irti, kun ottaa ne vakaajan kaksi keskimmäistä kiinnikettä vain auki. Tietysti nyt ne ulommat puslat iskarien vieressä edelleen vielä kiinni.
Mutta pääsisi vaikka heluttelemaan vakaajaa ja toivoa, että irroitusöljyä menisi paremmin sinne holkin väliin.
Mielellään tulisin jonkun klubilaisen luokse pääkaupunkiseudulla, jolla vehkeet, pelit ja pensselit, millä saataisiin takapää autostani hoitoon.
Tietysti korvaan menetetyn vapaa-ajan rahallisesti tai muulla ohraisella materiaalilla.
Pistä YVllä viestiä, jos viitsit klubilaista hädässä auttaa, kiitos.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Ei ole hyötyä, koska pultit ruostuvat iskarin ja kallistuksen vakaajan puslissa oleviin metalli holkkeihin kiinni. Holkit lähtevät pyörimään pultin mukana, joten ei lähde pultti pois.hessu75 kirjoitti:Nostetaan aihetta ylös,
Olisi omaan tonnariin kanssa iskareiden ja takajousien vaihto edessä.
Eikö voisi viedä jonnekin pajalle ensi auto ja pyytäisi paineilmapysyllä tykittämään pultit auki ja sitten hennosti takaisin kiinni?
Sitten itse jatkaisi hommaa, kun ko pultit ovat tärryytetty auki?
-Hessu-
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
hessu75 kirjoitti: Eikös tuo kallistuksenvakaaja lähde irti, kun ottaa ne vakaajan kaksi keskimmäistä kiinnikettä vain auki. Tietysti nyt ne ulommat puslat iskarien vieressä edelleen vielä kiinni.
Mutta pääsisi vaikka heluttelemaan vakaajaa ja toivoa, että irroitusöljyä menisi paremmin sinne holkin väliin.
-Hessu-
Ei tuohon mitään lämpöä ja öljyä tartte.. rälläkkä laulamaan ja sillä selvä

Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Kyllä, usein jopa yhtä helposti kuin kallistuksenvakaajan pään ja iskarin alapään pultitkin. =)hessu75 kirjoitti: Eikös tuo kallistuksenvakaaja lähde irti, kun ottaa ne vakaajan kaksi keskimmäistä kiinnikettä vain auki. Tietysti nyt ne ulommat puslat iskarien vieressä edelleen vielä kiinni.
Ne pikku M8 pultit kun tykkäävät ruostua niihin hitsimuttereihin niin tehokkaasti, että pultit katkeavat ennenkuin aukeavat. Sitten on taas tekemistä =)
Tuo alapään pulttien katkaisu on varmaankin helpoin konsti saada tuo operaatio tehtyä. Näin oli ainakin itsellä. Ongelmaa sitten tuottikin uusien vakaajanpuslien asennus, tai tarkemmin vakaajan irrotus tämän suorittamiseksi. Ja näin siispä juuri yllä mainitusta syystä.
Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Pitäs varmaan perustaa korjaamo joka on erikoistunut tonnarin takaiskareiden ja kytkimen ropaamiseen
Hmm...onhan mulla talli ja työkalut 

