9000 aeroon madalus sarja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

No en mää taakse vielä vaihtanu niitä kun se on takaa muutenkin aika matala. Rullamitalla se vaan mittasi siittä vanteen keskeltä lokarin reunaan ja ei sillä mitään sanomista ollu.
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Ok. Paljos tuo mitta sulla oli? Itellä kanssa 60mm jouset edessä mutta en oo mittaillu mut ihmeen korkeella tuntuu olevan ku on keulaylempänä mitä perä vaikka takana 40mm jouset.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Jontse kirjoitti:Ok. Paljos tuo mitta sulla oli? Itellä kanssa 60mm jouset edessä mutta en oo mittaillu mut ihmeen korkeella tuntuu olevan ku on keulaylempänä mitä perä vaikka takana 40mm jouset.
On sitten varmaan pohjaanlyöntikumien varassa.
Muistakaa myös, että akseliston geometria tulee saattaa kuntoon madalluksen jälkeen. Vaatii vähintään alatukivarren säätämisen suhteessa napaan.
900C -86
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

ASTech kirjoitti:
Jontse kirjoitti:Ok. Paljos tuo mitta sulla oli? Itellä kanssa 60mm jouset edessä mutta en oo mittaillu mut ihmeen korkeella tuntuu olevan ku on keulaylempänä mitä perä vaikka takana 40mm jouset.
On sitten varmaan pohjaanlyöntikumien varassa.
Muistakaa myös, että akseliston geometria tulee saattaa kuntoon madalluksen jälkeen. Vaatii vähintään alatukivarren säätämisen suhteessa napaan.
Eikai tontussa voi säätää kun kiinteä taka-akseli.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mik4 kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
Jontse kirjoitti:Ok. Paljos tuo mitta sulla oli? Itellä kanssa 60mm jouset edessä mutta en oo mittaillu mut ihmeen korkeella tuntuu olevan ku on keulaylempänä mitä perä vaikka takana 40mm jouset.
On sitten varmaan pohjaanlyöntikumien varassa.
Muistakaa myös, että akseliston geometria tulee saattaa kuntoon madalluksen jälkeen. Vaatii vähintään alatukivarren säätämisen suhteessa napaan.
Eikai tontussa voi säätää kun kiinteä taka-akseli.
Voi säätää.

Etuakseliston geometria on kriittisempi.
900C -86
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Vois vissiin olla kummiskin hieman vähemmän joustoja jos olisi pohjaanlyöntikumien varassa? Auton asentoon syynä voi ilmeisesti olla se, että nuo 40mm jouset ovat käytetyt ja taas 60mm jouset uutena laitetut.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Tumpsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 16:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Tumpsa »

Mulla on joka nurkalla 34cm vanteen keskeltä lokarin reunaan ja sen se merkkasi rekisteriotteeseenkin. JR:n jouset on ne nitkä on eessä.
#3919
Saab 9000 Aero vm:95
Saab 9000 2.0 turbo
Saab 99 GL
Saab 90
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Laitanpa vähän kommenttia vanhaan aiheeseen kun oli itsellä airossa päinvastainen projekti, eli takapäätä piti saada ylöspäin :roll:

Alla oli jotkin mitkälie madallusjouset, jotka joskus uutena olivat olleet punaiset... Perse roikkui niillä kuin vanhalla mummolla eikä kestänny yhtään kuormaa. Etupäässä lokarin ja navan väli on 33,5cm ja vanhoilla jousilla takana oli karvan alle 30cm kun kontissa oli ehkä noin parinkymmenen kilon edestä tavaraa... :roll: Ei hyvä...

Rupesin siis vääntämään alle käytettyjä aeron orkkisjousia (jotka tosin oli päällepäin lähes kuin uudet! Kiitos myyjälle!) ja vasemmalla puolen totesin ettei se tapahtunu hetkeäkään liika aikaisten. Vanha jousi oli nimittäin alhaalta poikki 8O http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2025952.jpg

Vanhat jouset oli yhtäpitkät, mutta millin ohuemmat (13 vs. 14) kuin uudet, mutta en yhtään ihmettele, vaikka se milli olisi hävinny ruosteena maanteille...

No anyway, uusilla jousilla samalla kuormalla lokarin ja navan väliksi tuli aika tasan 34cm, eli mukavasti nousi ja nyt auto näyttää olevan mukavasti tasapainossa :) vai mitä raati sanoo? http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2025953.jpg

Tämän viestin annin on tarkoitus olla lähinnä noissa mitoissa madallusjousilla ja orkkiksilla. Voi joku epätietoinen arvuutella, että mitkä jouset on omassa...

Niin, ja jos joku haluaa TODELLA madaltavat jouset (toista ei tarvitse edes laikata :lol: ), niin voi tulla hakemaan ne tuolta metalliromulavalta :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kaikki jouset pukkaa ajan mittaan väsymään, itsellä oli allekirjoituksen autossa ongelmia 17" vanteilla orkkis alustalla (takarenkaat otti kiinni kaariin kuormalla) . Vaihdoin alle uuden 45mm/35mm laskevan alustan ja sen jälkeen ei ole kertaakaan raapaissut.
#3834
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Omatki -60 jr sais vähän väsyä, keulassa siis nuo -60jr ja takana -40hr ja keula sentin perää korkeammalla kaarista mitattuna. Tekis mieli näyttää jo laikkaa noille etujousille sais tuo keula sen 2-3cm tippua :wink:
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jatketaanpa vanhaa aihetta...

Tuntuu, että tuo keula on lässähtäny entisestään ja ajatuksena on muun remontin yhteydessä vaihtaa siihen paremmat jouset. Olen yrittäny etsiä alkuperäisiä aeron jousia, mutta alkuperäiset maksaa turhan paljon ja käytettyjä ei ole löytyny :( Takana olisi jo orkkis aeron jouset ja orkkikset olis myös eteen mieluisin vaihtoehto jos vain jostain löytyisi...

Katse on siis pitänyt suunnata madallusjousiin ja niissä lähinnä Kilenin settiin, joka lupaa vähiten madallusta. Jossain kuvassa niillä varustettu tonttu näytti tosin keulastakin pirun matalalta ja vähän alkoi epäilyttämään,että mikä se todellinen madallus oikein on... Löytyiskö joltain autosta noita jousia ja voisi ystävällisesti mitata vanteen keskiön ja lokasuojan kaaren välin?

Ja jos joltain löytyy alta Sachsin sporttialusta, niin senkin mitta kiinnostaisi. Voisi olla aika hyvä vaihtoehto, jos vain raaskin koko alustan uusia, enkä vain etupäätä.

Asiaan liittyen kysyn samalla, että onko kokemusta Sachsin iskareista, etenkin madallussarjalla? Ainakin og satkulla lesjön madallusjouset ja Sachsin Advantaget oli huono yhdistelmä. Liekö sama tonnarissa... Vai joutuuko investoimaan Bilsteiniin, joka ainakin satkussa on hyvä?

PS. Niitä hyväkuntoisia aeron jousia saa siis edelleen kaupata... :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ASTech kirjoitti: Voi säätää.

Etuakseliston geometria on kriittisempi.
Miten ja mistä ne geometriat säädetään? En tiennytkään, että tonnarissa olisi jotain muita säätöjä, kuin aurauskulmat edessä. Saako Casteriakaan edes mitenkään originaalisti säädettyä? Camberin saa säätöpulteilla sentäs kohilleen...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Eipä tunnu mittoja löytyvän näin äkkiseltään ja jotain piti saada aikaiseksi, joten tiukan nettisurfailun ja tutkailun jälkeen lähti parts for saabs:lta tilaus vetämään noista Kilenin jousista. Bilsteinin B6 iskareista ei löytyny kokemuksia netistä, mutta og satkun B4 kokemusten perusteella laitoin ne kuitenkin tilaukseen. PFS: n mukaan niiden pitäisi olla 10% jäykemmät kuin vakio iskareiden, joten luulisi toimivan paremmin mietojen madallusjousien kanssa ja lähes vastaavan alkuperäistä aeron sporttialustaa (tuolta löytyvän tiedon mukaan aluperäiset olisivat 30% jäykemmät http://webpages.charter.net/ralimi/aero/ ).

Jospa nuo ensikuussa saisi muun remontin yhteydessä laitettua paikoilleen ja kokemuksia. Suunta ei tosin voi olla kuin ylöspäin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onko kokemusta coilovereista.
Mikä noissa "kynätolpissa" on niin mullistavaa ja parempaa?
Takanahan on kuitenkin ihan "perus" tuenta.
Tuntuuko hintaero mutkatiellä perseessä?
esim
bilstein sport iskarit + H&R jouset.
vrt
H&R coiloverit

Vai pitääkö olla uretaanipuslitettua alustaa, pokkituke jne ennenkuin huomaa eron.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 aeroon madalus sarja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Coiloverien etu on lähinnä säädettävyys.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin