Mesedesi kirjoitti:Tuolla kysyttiin, että paljonko tuli kustantamaan tuo pumpettimen vaihto, no itkumuurilla käytiin hoosiannaa huutamassa 230 euron edestä.
Itse pääsin vasta tähän pumpun vaihdattajien kerhoon, kun omat taidot(+työkalut, varaosat) eivät tien päällä riittäneet.
Hinta töineen oli 130€, ja pumppu on omaa sukua Biltema.
Marmoritiski on mainettaan parempi, mutta siltikin kannattaa kysellä varaosia Motonetistä, ja etenkin Biltemasta, eteen voi tulla miellyttäviä yllätyksiä.
Hesmobiilia mitenkään väheksymättä, sieltäkin saa Saabiin kulutus-osaa.
(Muuten Biltemasta saa Saabiin jarrusatuloita eteen 59€/kpl, ja taakse 69€/kpl, tai päinvastoin, muistaakseni)
Olen tuolla CS 9000 -97 2.0i ajokilla ajellut suunnilleen välin 190.000-275.000, ja "päässyt" juuri siihen väliin missä kulutus-osia vaihdetaan kaiketi eniten.
Tyytyväinen olen kuitenkin ollut, sillä vanhaa käytettäessä merkistä riippumatta aina "pääsee" tutustumaan vara-osien kauppaan.
Tätä klubin palstaa jokseenkin tunnollisesti lukeneena, ei kumpikaan totaalipysähdys tullut yllätyksenä, tai sitten oli "tuuria" matkassa.
Suunnilleen 220.000 kohdalla Saabi kieltäytyi käynnistymästä, ja kun mitään muuta ei ollut tehtävissä, niin haistoinpa edes sieltä takaa pakoputken päätä, ja bensahan siellä haiskahti, joten noilla kilometreillä ja palstan tiedoilla, soitin marmoritiskille ja varasin heidän silloisen ainoan punaisen sytkäkasettinsa.
Uusi kasetti Autoon, ja matka jatkui.
Nyt sitten 273.000 kohdalla tein matkan päällä välipysähdyksen, joka muodostui yllättävän pitkäksi, sillä ennen pysähdystä moitteettomasti(!!) toiminut ajokki ei enää halunnut taipaleelle lähteä.
Kun muutakaan ei ollut tehtävissä, niin starttaus-yritysten jälkeen tein taas sen saman, eli kävin haistelemassa sitä pakoputken päätä taas, ja kun siellä ei bensa haiskahtanut laisinkaan, niin päättelin kilometrien tulleen bensapumpulle täyteen, ja kuten kävi ilmi, olin jälleen(!!) oikeassa.
Kaikki kiitos palstalle kirjoitteleville !!
Muuten tuohon on päässyt vaihtamaan:
-Ohjaustehostin (Olin silloin ulkomailla, joten tarkkaan en tiedä rempan laajuutta)
-Kytkimen pääsylinteri (Motonet, tai Hesmobiili)
-Jarrulevyt+palat (Hesmobiili, nämä kaiketi ovat kulutus-osia siinä missä tulpatkin)
-Bensatankin sulkijamoottori (Marmoritiskiltä, mikä oli virhe, sillä Ooppelin osa kuulemma kävisi, ja olisi 1/3 hintainen)
-Ohjaajan puoleinen ajovalon pesijän moottori (Marmoritiski)
-Pakoputken molemmat takajatkeet (Korjaamo)
-Jarruletkut eteen (Korjaamo)
-Kallistuksenvakaajan tukikumi (Motonet, 4-euroa)
-Akku (mikä taas lienee tulppiin verrattavaa)
Muuten ovat riittäneet normaalit huollot, ja ajoneuvo on ollut hallussani yli 4-vuotta, joiden aikana olen ollut hankintaan erittäin tyytyväinen.
Ohjelmassa kuitenkin seuraa ohjaustehostimen vuodon löytäminen, joku kumiletku on nähtävästi tullut matkansa päähän.
SRS valon kuittaaminen, sillä pumpun rikkoutumisen yhteydessä pääsivät jännitteet notkahtamaan sallitun alapuolelle, eikä käyttämässäni pajassa ollut Tekkiä(?) sen kuittaamiseen.
Kulutus on viime aikoina ollut vaihtelevassa seka-ajossa noin 8-litraa/100km, joka ei ole paljoa saatuun mukavuuteen ja turvallisuuden tunteeseen nähden.
Ajoneuvo hankittiin käyttö-ajoneuvoksi, eli sillä on ajeltu sumeilematta huonoillakin teillä, eikä sitä ole liikoja kiilloiteltu, vuosittain se toki on huollettu.
Vaikka 2.0i on mallin kaikkein tehottomin moottori, niin kyllä sillä on tähän mennessä kaikkialle ehditty, ja nykyisten ylinopeus-kampanjoiden aikana se omalla tavallaan suojaa hieman huolimatontakin ohjaajaa.
2.3i kone tosin kuluttaisi vähemmän, turboista puhumattakaan, mutta kun niitä ei ole päässyt kokeilemaan, niin niitä ei osaa kaivata.
Aiempaa kokemusta merkistä oli Saab 900 -88 2.0i, ja sekin oli talvi-autona erinomainen, lumisateiden jälkeen oli mukava ajella auraamattomia teitä, riisipussien työntäjiä lämpimästä ohjaamosta tarkkaillen.
Matka jatkuu, ja toivottavasti se jatkuu Saabilla automerkkinäkin.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.