Yks vatipää lisää.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

V.J.S kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: Laitoimma toisen pumpun, ja lähti käyntiin. Jäljet kertoivat, että on siellä polttoainepumpun luona vierailtu ennenkin, kun suojaluukun kiinnikkeet puuttui ja samoiten letkujen muovikiinnikkeet olivat pumpun kansilevystä poikki.
Kyllä pitää ihmetellä Saabin huonoa laatua, kun ei edes edellisen omistajan/omistajien 18 vuoden ajalta kertyneitä laiminlyöntejä, ranetuksia ja rikkomisia osaa itsekseen korjata.
Jaa. En tiennytkään, että on olemassa automerkkejä jotka korjaantuu itsekseen.

Mutta minulle nuo jäljet kielivät sitä tyypillistä kieltään, mitä alunperin kalliinpuoleisista "edustusautoista" useimmiten löytyy.

Joku voi nipinnapin saada rahat kasaan hankkiakseen sellaisen, mutta asialliseen ylläpitoon ei enää löydykään maksuvaraa.

Itselleni ainankin on tärkeätä, että jos autoa käytetään, se myös pystytään hoitamaan niinkuin se kuuluukin.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
9000 CD 2.0
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2007 20:21

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja 9000 CD 2.0 »

Paljonko muuten maksoi tuon bensapumpun vaihto?? Itsellä tuli maksamaan muualla nyrkkipajalla pumppu ja osa 285 euroa!! Pakko oli saada liikenteeseen.... :cry:
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

onneks olkoon tonnarin hankkimisesta! pitää vielä vähän kiusata näitä vannoutuneita saappimiehiä ;) itsekkään en ole koskaan pitänyt meseistä mutta kun tollanen väyrynen sattui halvalla eteen niin ostin sen sitten pois. vanhahan toi mun mesekin on ja ennenkaikkea bensa (sanovat mersumiehetkin ettei se ole mersu jos se on bensa) mutta en sano muuta negatiivista kuin tylsä sisältä ja laiska. nämäkin ovat tosiaan makuasioita. mutta renaulttia ja japskeja en kyllä ottais. pelto/jäärata autoina ovat mainioita. mutta tervetuloa meidän saabistien joukkoon ja toivottavasti saat ajaa ilman suurempia ongelmia jatkossa. paljonkos saabilla muuten menty?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja puu »

Mawerick kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:
Sulakkeita tarkistelin jo paikan päällä, niissä ei ollut vikaa. Ainankaan niissä, jotka pitää pesäänsä siinä akun takana olevassa pienessä muovirasiassa. Samoiten samassa laatikossa olevien releiden liitinpinnat ainankin näyttivät ihan puhtaille.

Mites ne hansikaslokerossa olevat sulakkeet?
Joo. Käy läpi kaikki sulakkeet kontaktisprayn kanssa ja pyörittele niitä kannassaan, sillä korjaantuu puolet sähkövioista... Eikun anteeksi. Saabissa onkin näitä kummallisia uudenaikaisia hömpötyksiä eli lattasulakkeita. Komento takaisin.

(Omistan siis itse 250TD:n ja 300TE 4MATICin)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuolla kysyttiin, että paljonko tuli kustantamaan tuo pumpettimen vaihto, no itkumuurilla käytiin hoosiannaa huutamassa 230 euron edestä.

Ja tähän hankintani lopputulokseen vielä itse kertoen, että saappi on ollut yhden kerran aiemminkin kiikarissa, silloinkin oli 9000 kyseessä, joka oli huutokaupan kohteena. Silloin hinta kimpos mielestäni niin tähtitieteellisiin, ettei järkeä näkynytkään.

Ja mersuahan minä olen pitkän aikaa katsellut, mutta kun olen niittenkin autojen kohdalta niin fakkiintuneiden mielipiteideni jäärä, niin ei tahtonut oikein mieleistä löytyä siinä hintaluokassa, johon olin valmistunut.

Ihanne olisi ollut, kun jostain olisi vastaan tullut finaledition S124 korinen 300 turbodieselautomaatti kaikilla mahdollisilla himmeleillä, joita lapsi osaisi pyytää, mutta sellaisia ei vaan näkynyt.

Sitten katselin myös W140 korisarjan ässämersuja, mutta kaikki yksilöt joita eteen sattui, oli olleet niin huonolla pidolla että niitten kuntoon laittamisessa ei olisi enää puhuttu korjaamisesta, vaan entisöinnistä. W210 ei minua sytytä jostainsyystä pätkääkään. Se on mielestäni aika huono-onninen auto, johtuen monestakin tehtaan tekemästä ratkaisusta siihenaikaan. Onneksi W211 on jo huomattavasti laadukkaammin väsätty, joten ehkä siirryn tulevaisuudessa suoraan semmoiseen.

Tällähetkellä tuon saapin virka meikäläiselle on vaan todellakin kuljettaa meikäläistä talven ajan. Senjälkeen vaikka unohdan sen johonkin kadunvarteen luovarit penkille ja avaimet virtalukkoon jätettynä.

Tai sitten opettelen sillä alkusammutusta... :lol:

Sori vaan vannoutuneet saappimiehet. Suhtaudun tuohon kikottimeen vielä sangen kriittisellä silmällä, vailla tunteen paloa.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Mesedesi kirjoitti:
Sitte Onneksi W211 on jo huomattavasti laadukkaammin väsätty, joten ehkä siirryn tulevaisuudessa suoraan semmoiseen.
Ajellut aika paljon taksia tuollaisella W211. Ei minua säväyttänyt millään tasolla.
Kokemukseni perustuu tosin vaan kahteen yksilöön, joista toinen oli yli 350tkm ajettu (täys pommi) ja toinen facelift tuliterä yksilö. Kyllä 9000 penkki aina tuntui yhtä hyvälle yön ajon jälkeen.

Noh, katsotaan mitä mieltä olet sitten talven jälkeen. Joko susta on kasvanut Saabisti, tai vaihtoehtoisesti sinussa on jotain vikaa. :lol: :)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Mesedesi kirjoitti: Tällähetkellä tuon saapin virka meikäläiselle on vaan todellakin kuljettaa meikäläistä talven ajan. Senjälkeen vaikka unohdan sen johonkin kadunvarteen luovarit penkille ja avaimet virtalukkoon jätettynä.
Noinko hyviä on ne "marsut" ettei niillä voi talvella ajaa :lol:
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Itselleni ainankin on tärkeätä, että jos autoa käytetään, se myös pystytään hoitamaan niinkuin se kuuluukin.
oikeaa puhetta!
Mesedesi kirjoitti: Suhtaudun tuohon kikottimeen vielä sangen kriittisellä silmällä, vailla tunteen paloa.
Huom, paino sanalla VIELÄ.. mieli kun voi muuttua, eiks niin? :wink:

hyvä et sait saabin kuntoon.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Onhan monella saapistillakin saabbi talviautona, kun toisella saabilla ei voi ajaa talvella. :) Toiset hurjat taasen ovat laitelleet saapit talviteloille ja ajavat takatuuppareilla liukkailla. Syitä on monia :o :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

juhaz_619 kirjoitti:Noinko hyviä on ne "marsut" ettei niillä voi talvella ajaa :lol:
Kyllä niillä voi talvellakin ajaa. Mutta epäilen, että kesää kohti mentäessä - ja uuden verotustyylin tulossa käyttöön - tarjonta sellaisista finaledition S124:sista kasvaa jonkinverran, jolloin minullekin löytyy mieluisa kyyti.

Ja niinkuin tuossa joku puhui siitä W211:sen mitäänsanomattomuudesta - makuasioita makuasioita.

Tänään otin uusiksi sen saman grillireissun. Nyt tultiin omin voimin takasinkin. :lol:

Ja kuten tuossa aiemmin jo hohhailin, niin kuuluuko tuolla puskurin alla olla jotkut sumarit?
Samoiten missähän hinnoissa pyörii tuollasen vekottimen alkuperäiset pölykapselit uutena tai käytettynä.
Tuossa on jotkut hönttilän kapselit, joitten olemassaolosta olen yhtä ylpeä kuin keskivaikeasta sukupuolitaudista.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

scorpio_88 kirjoitti:Paljonkos saabilla muuten menty?
Puntarissa on 300 tuhatta, paljonko sitten puuttunee...?
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mesedesi kirjoitti:
scorpio_88 kirjoitti:Paljonkos saabilla muuten menty?
Puntarissa on 300 tuhatta, paljonko sitten puuttunee...?
Käsittääkseni mittarissa pitäisi olla kaikki mitä sinne kuuluukin. Autoon on tosin vaihdettu paljon osia tehtaalta lähtemisen jälkeen. Sumarit siinä kuuluisi olla, mutta ne ovat jääneet jonnekin matkan varrelle.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
ämpee
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Loka 01, 2005 12:55
Paikkakunta: VANTAA

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja ämpee »

Mesedesi kirjoitti:Tuolla kysyttiin, että paljonko tuli kustantamaan tuo pumpettimen vaihto, no itkumuurilla käytiin hoosiannaa huutamassa 230 euron edestä.
Itse pääsin vasta tähän pumpun vaihdattajien kerhoon, kun omat taidot(+työkalut, varaosat) eivät tien päällä riittäneet.

Hinta töineen oli 130€, ja pumppu on omaa sukua Biltema.

Marmoritiski on mainettaan parempi, mutta siltikin kannattaa kysellä varaosia Motonetistä, ja etenkin Biltemasta, eteen voi tulla miellyttäviä yllätyksiä.
Hesmobiilia mitenkään väheksymättä, sieltäkin saa Saabiin kulutus-osaa.
(Muuten Biltemasta saa Saabiin jarrusatuloita eteen 59€/kpl, ja taakse 69€/kpl, tai päinvastoin, muistaakseni)

Olen tuolla CS 9000 -97 2.0i ajokilla ajellut suunnilleen välin 190.000-275.000, ja "päässyt" juuri siihen väliin missä kulutus-osia vaihdetaan kaiketi eniten.
Tyytyväinen olen kuitenkin ollut, sillä vanhaa käytettäessä merkistä riippumatta aina "pääsee" tutustumaan vara-osien kauppaan.

Tätä klubin palstaa jokseenkin tunnollisesti lukeneena, ei kumpikaan totaalipysähdys tullut yllätyksenä, tai sitten oli "tuuria" matkassa.

Suunnilleen 220.000 kohdalla Saabi kieltäytyi käynnistymästä, ja kun mitään muuta ei ollut tehtävissä, niin haistoinpa edes sieltä takaa pakoputken päätä, ja bensahan siellä haiskahti, joten noilla kilometreillä ja palstan tiedoilla, soitin marmoritiskille ja varasin heidän silloisen ainoan punaisen sytkäkasettinsa.
Uusi kasetti Autoon, ja matka jatkui.

Nyt sitten 273.000 kohdalla tein matkan päällä välipysähdyksen, joka muodostui yllättävän pitkäksi, sillä ennen pysähdystä moitteettomasti(!!) toiminut ajokki ei enää halunnut taipaleelle lähteä.
Kun muutakaan ei ollut tehtävissä, niin starttaus-yritysten jälkeen tein taas sen saman, eli kävin haistelemassa sitä pakoputken päätä taas, ja kun siellä ei bensa haiskahtanut laisinkaan, niin päättelin kilometrien tulleen bensapumpulle täyteen, ja kuten kävi ilmi, olin jälleen(!!) oikeassa.
Kaikki kiitos palstalle kirjoitteleville !!

Muuten tuohon on päässyt vaihtamaan:
-Ohjaustehostin (Olin silloin ulkomailla, joten tarkkaan en tiedä rempan laajuutta)
-Kytkimen pääsylinteri (Motonet, tai Hesmobiili)
-Jarrulevyt+palat (Hesmobiili, nämä kaiketi ovat kulutus-osia siinä missä tulpatkin)
-Bensatankin sulkijamoottori (Marmoritiskiltä, mikä oli virhe, sillä Ooppelin osa kuulemma kävisi, ja olisi 1/3 hintainen)
-Ohjaajan puoleinen ajovalon pesijän moottori (Marmoritiski)
-Pakoputken molemmat takajatkeet (Korjaamo)
-Jarruletkut eteen (Korjaamo)
-Kallistuksenvakaajan tukikumi (Motonet, 4-euroa)
-Akku (mikä taas lienee tulppiin verrattavaa)

Muuten ovat riittäneet normaalit huollot, ja ajoneuvo on ollut hallussani yli 4-vuotta, joiden aikana olen ollut hankintaan erittäin tyytyväinen.

Ohjelmassa kuitenkin seuraa ohjaustehostimen vuodon löytäminen, joku kumiletku on nähtävästi tullut matkansa päähän.
SRS valon kuittaaminen, sillä pumpun rikkoutumisen yhteydessä pääsivät jännitteet notkahtamaan sallitun alapuolelle, eikä käyttämässäni pajassa ollut Tekkiä(?) sen kuittaamiseen.

Kulutus on viime aikoina ollut vaihtelevassa seka-ajossa noin 8-litraa/100km, joka ei ole paljoa saatuun mukavuuteen ja turvallisuuden tunteeseen nähden.
Ajoneuvo hankittiin käyttö-ajoneuvoksi, eli sillä on ajeltu sumeilematta huonoillakin teillä, eikä sitä ole liikoja kiilloiteltu, vuosittain se toki on huollettu.

Vaikka 2.0i on mallin kaikkein tehottomin moottori, niin kyllä sillä on tähän mennessä kaikkialle ehditty, ja nykyisten ylinopeus-kampanjoiden aikana se omalla tavallaan suojaa hieman huolimatontakin ohjaajaa.
2.3i kone tosin kuluttaisi vähemmän, turboista puhumattakaan, mutta kun niitä ei ole päässyt kokeilemaan, niin niitä ei osaa kaivata.

Aiempaa kokemusta merkistä oli Saab 900 -88 2.0i, ja sekin oli talvi-autona erinomainen, lumisateiden jälkeen oli mukava ajella auraamattomia teitä, riisipussien työntäjiä lämpimästä ohjaamosta tarkkaillen.

Matka jatkuu, ja toivottavasti se jatkuu Saabilla automerkkinäkin.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

joo oli mullakin kilometrejä kasetin rikkoutumiselle 216 000 et sillei ne osat hajoilee kilometrien mukaan ,osaa aina vähän ennakoida mitä remppaa ois tulossa kun on seuraillut foorumin keskusteluja , pysyy ajan tasalla :D
Mesedesi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yks vatipää lisää.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tässä kyseessäolevassa yksilössä on kiinni tuollainen punaisenvärinen syttypaketti ja takakontista löytyi musta. Mikä näiden ero on?

Tämä asentaja haisteli sitä mustaa "kasettia" ja oli sitämieltä, että ilmesesti on ehjä.

Tuon edellisen pitemmän listauksen perusteella tuli ajatus, että haistelemallako näitä saappeja korjataan? :lol:

Mutta täytyy mainita, että harvinaisen asiallinen myyjä sattui tuolle autolle.
Kysyin kuluttaja-asiamiehelle, että mikä hänen mielestään olisi hyvä ratkaisu tuolle episodille myyjän ja asiakkaan välille. KA suositteli myyjän maksavan koko korjauksen, tai purkavan kaupan ja palauttamaan rahat plus korjaus.

Soitin hänelle eilen, ja kertoilin tapahtumia. En halunnut kuitenkaan niin tiukille lähteä vetämään, vaan tarjosin että tankkaa auto täyteen, niin ollaan sitten sujut.

Hän lupasi osallistua talkoisiin tankkaamalla auton täyteen, ja näin myös tapahtui.
Mercedes-Benzejä X 3
Muunmerkkisiä X 2
Saab 9000 oli ja meni.
Vastaa Viestiin