2.3 T:n kulutuksista.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

LR kirjoitti:Itsellä näyttää manuaali 2.3T lastutettu 12.1 keskikulutukseksi... Sulla on ihan ok lukemat, joten no hätä!! :twisted:
Älä Late pole koko aikaa kaasupohjassa, eihän ees miun mopo kuluta noin paljoa :lol:

"Pikkasen" enemmän viritetyllä tontulla kulutus ollut nyt näin pakkasilla sekalaisessa ajossa 10,5 pinnassa :)
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mullakin ajotieturi näytti välillä että ajaisin muka 977km vielä. 8O :D
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Just äsken tankkasin ja 10km täytön jälkeen näyttää et pääsen 471km tankilla, pitänee paikkansa, jos ajan varpaankärjellä niin just ja just sen 600km.
Jossain mättää ja pahasti, joko minä en osaa ajaa automaatilla (tuli 8kk ajettua vastaavalla cs2.3TA:lla vm -92 jossa ei ollut trioniccia, ja joka vei selvästi vähemmän, siltikin aivan liikaa sekin), tai sitten varmaan painan jarrua yhtä aikaa kaasun kanssa, muuta selitystä en keksi.
Olen aika 100% varma että vika ei ole kuskissa koska muijani sai tuon vimeään jopa minua enemmän, mikä on hämmästyttävää koska hänen käytössään esim. ng900 vie tosi vähän polttoainetta. Auttaisko ne mäntien palautusjouset :?: :D
Kuinka automaatilla ajetaan säästäväisesti, pitäis kait kytkeä alamäessä vapaalle vastoin ohjekirjan neuvoa :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Milli kirjoitti:Mullakin ajotieturi näytti välillä että ajaisin muka 977km vielä. 8O :D
Jos tonnariin olisi WIS niin se neuvoisi vaihtamaan ajotieturiyksikön :D lTieturi on uultavasti rikki, sen kuuluisi näyttää alle 600km, normaaliajossa alle 500km :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Just äsken tankkasin ja 10km täytön jälkeen näyttää et pääsen 471km tankilla, pitänee paikkansa, jos ajan varpaankärjellä niin just ja just sen 600km.
Kokeilisit nyt vielä ajaa tankillisen tai pari maantietä kohtuutalvinopeuksilla, alle satasta. Kyllä silloin pitäisi päästä paljon pidemmälle kuin 471 km. Oma 2-litrainen automaattiturbotonttu ilmastoinnilla menee kesät/talvet alta 8 litran sadalla, jos todellinen matkanopeus on max 90 km/h eikä tankkausvälille satu yhtään pääkaupunkiseudun liikennevalonyhjäystä.

Kaupunkiajo nostaa keskikulutusta todella nopeasti. Nyt EDU näyttää keskikulutukseksi 15,2 l/100km ja DCC keskinopeudeksi 24 km/h. Laskenta alkoi loppiaisesta, jolloin putsasin akunnapoja ja maadoituksia, noin tuhat kilometriä sitten. Ensi viikolla ajetaan sitten talvilomareissulla reilut tuhat maantiekilometriä lisää mittariin.

Kolmen vuoden tankkauskirjanpidon mukaan (53tkm) keskikulutus minulla on 10,73 l / 100 km.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ng900aero kirjoitti:Jos tonnariin olisi WIS niin se neuvoisi vaihtamaan ajotieturiyksikön :D lTieturi on uultavasti rikki, sen kuuluisi näyttää alle 600km, normaaliajossa alle 500km :lol:
Jos tankkaa pitkän matkan varrella, niin tieturi ennustaa pitkään 999km lukemia. :-)

Pitäis katsoa noista ajopäiväkirjoista, että mikä on pisin tankkausten väli.. Muistelisin, että jotain 770km oon päästelly..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No edelleenkään tolla ei pääse normaaliajossa kuin sen ~500km, kait jos tolla tosiaan ajais ilman cruisea (joka ei tod. säästä bensaa) max 90km/h niin vois ehkä päästä vähän pidemmälle, jopa 650-680km, mutta mitäs iloa tuosta 200 heposesta sitten on jos jos ei saa koskea kertaakaan kaasuun :?:
Olisko kertakaikkisen susi kombinaatio tuo 2.3TA?
Eli pitäis kait vaihtaa tilalle tasapainoketjuhuoleton, nätisti käyvä ja kokonaistaloudellinen b204 manuaaliaskilla :?:
Edit: tai mieluiten b205 ecopower, tuntuu olevan nimensä veroinen.
edit2: tai vaihtaa kuski :D jos en vaan osaa ajaa automaatilla jossa on T5 taloudellisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Automaatilla on kyllä paljon vaikeampi ajaa taloudellisesti.. Se kolmos-nelosen väli on just paha, tuppaa usein vaihtamaan kolmoselle se looda.

Mä ajan cruisella kans aika paljon.. Ihan ehdoton matka-ajossa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:No edelleenkään tolla ei pääse normaaliajossa kuin sen ~500km, kait jos tolla tosiaan ajais ilman cruisea (joka ei tod. säästä bensaa) max 90km/h niin vois ehkä päästä vähän pidemmälle, jopa 650-680km, mutta mitäs iloa tuosta 200 heposesta sitten on jos jos ei saa koskea kertaakaan kaasuun :?:
Olisko kertakaikkisen susi kombinaatio tuo 2.3TA?
Eli pitäis kait vaihtaa tilalle tasapainoketjuhuoleton, nätisti käyvä ja kokonaistaloudellinen b204 manuaaliaskilla :?:
Edit: tai mieluiten b205 ecopower, tuntuu olevan nimensä veroinen.
edit2: tai vaihtaa kuski :D jos en vaan osaa ajaa automaatilla jossa on T5 taloudellisesti.
Luulis ton tasapainokettingin poiston vähentävän löpön kulutusta muutenkin. Jotenkin mielessä kummittelee sen poisto vaikkei välttämättä akuuttia tarvetta olisikaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti: Luulis ton tasapainokettingin poiston vähentävän löpön kulutusta muutenkin. Jotenkin mielessä kummittelee sen poisto vaikkei välttämättä akuuttia tarvetta olisikaan.
No jotain tarttis tehdä, tuommoisenaan kulutus täysin sietämätön, taitaa olla halvempi ajella Hummelilla kuin tonnarilla. Onko muilla havaintoa tasapainosysteemin vaikutuksesta löpön kulutukseen?

Entä onko kukaan asentanut dieselkonetta tonnariin, saako lupia jne, paras olisi jokin ahdettu 1.2- 1.4 -litrainen :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tasapainoketjun poistolla ei ollut mitään vaikutusta kulutukseen. Ainakaan mun osalta.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hakuba2 kirjoitti:Jälleen tuttu aihe... Tossa nyt pari linkkiä mihin ainakin itse olen ottanut kantaa..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kulutus
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kulutus
Hakuba2, et tässä kommentoinut saitko viime syksynä kulutukset DI-kasetin, ilmamassamittarin ja lambdan vaihdolla kuriin, vai tuntuuko vieläkin että autossa on vikaa? Oliko lambdan vaihdolla lopulta vaikutusta muuhun kuin satunnaisen CE-valon palamiseen - jos siihenkään?

Tehtiinkö bensanpaineensäätimelle mitään?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=#72321

Toisella samanlaisella ilmamassamittarilla ilmeisesti kokeilit, ei vaikutusta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11207

Lokakuussa lambdanvaihdon jälkeen kehuit että hyvin toimii ja kulutus pieneni. Onko mieli muuttunut, ainakaan auto ei uhkailusta huolimatta lähtenyt vaihtoon?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5694#75694

Olikohan lamdavika syynä korkeaan kulutukseen koko ajan, mutta vasta kun valo syttyi, vianhaku ohjautui oikeaan suuntaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ei automaatil oo ollenkaan paha ajaa taloudellisesti mun mielestä.

kun seuraa hetkellistä kulutusta niin siin oppii äkkii miten sil pääsee pienel kulutuksel.

ja jos ajaa 50:iä niin kiihdyttää sen vert et se vaihtaa nelosel, sit hidastaa taas 50:iin ja ajelee sitä sit 4:n kans.

pari kertaa oikeen koittanu miten pieneks sen saan ni sekaajol kevyesti tuli pariin otteeseen 8.9-9.2 mutta normaali kulutus mun kaasujalal on 10-12 ja täl hetkel on 15 :oops:
BMW 525iA Touring Executive
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaa, mulla taitaa tomaatti tiputtaa kolmoselle, kun nopeus laskee alle 59km/t. Onko tuo vaihteisto jotenkin oppivaa sorttia vai olenkohan itse... ainakin ohitukset ovat alkaneet mennä enemmän väännöllä, kuin kierroksilla :lol: Minkäslaisia kierroslukuja teillä on esim 80 tai 100? 80 on jossain 2000 ja 100 jotain 2400-2500 ja nämä lukemat tomaatin nelosella. Mihinkä asettuu manuaalin vastaavat viitosella?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mul vaihtaa 3>4 60km/h mutta alaspäin vaihtaa 1500kierroksessa joka on jossain 49km/h...siin jos erehtyy liikaa kaasuu painaa ni on heti kolmosel..kaupungis ajan aina 3asennos ettei rupee nykii 4:s 3:s välii turhaan.

80kierroksia en muista mut satasessa mulla on ollu 3300 (veikkailtu et ois i:n laatikko) mutta mutta, viime viikonloppuna putsasin tyhjäkäyntimoottorin (jonka huomenna vaihdan uuteen) ja mitään muuta en tehny..jollain ihme taikurin käsilläni kuitenkin sain sen aikaan että nyt satasessa kierrokset on 2600 8O
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin