Automaattivaihteisto rikki!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

TommiP kirjoitti:Voivoi kotelon pultteihin tyssäsi, niin ovat tiukassa ja heikentyneet että nirhautuivat. Neljää vaille ois ollut auki. Noh ens viikolla pitää ajaa tallille, eihän tuo tuosta enää pahene? Että ei haittaa jos ajaa (paitsi että hermot menee sen laatikon käyttäytymiseen)? Niin ja enhän minä nyt saa öljyjä syliini kun lopulta sen kotelon kannen saan auki?
'

Mulla oli kanssa ne pultit tiukassa. Lähtivät helposti, kun löi tuurnalla vekin ruuvin kantaan ja sen avulla alkoi pyöräyttää auki.
Taas eräs paikka jossa torxit ovat typeriä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Henkka #2283 kirjoitti: Mulla oli kanssa ne pultit tiukassa. Lähtivät helposti, kun löi tuurnalla vekin ruuvin kantaan ja sen avulla alkoi pyöräyttää auki.
Taas eräs paikka jossa torxit ovat typeriä.
Omakohtaisia kokemuksia torxeista, ei välttämättä tähän aiheeseen liittyvää. Eli torx-kantaiset ruuvit on todella tarkkoja oikean kokoisesta vääntimen päästä. Esim. 27 torx-ruuviin kantaan näyttää 20-torx avain käyvän "ihan OK", mutta tuloksena on usein nylpätty ruuvin kanta. Eli siis, kannattaa aina varmistaa, että yrittää oikean kokisella torx-palalla vääntää oikean kokoista kantaa! Eli mieluusti kokeilee ylisuurta asettaa enisin kantaan, ja siirtyy siitä sitten pienempään päin...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Mulla oli kanssa ne pultit tiukassa. Lähtivät helposti, kun löi tuurnalla vekin ruuvin kantaan ja sen avulla alkoi pyöräyttää auki.
Taas eräs paikka jossa torxit ovat typeriä.
Omakohtaisia kokemuksia torxeista, ei välttämättä tähän aiheeseen liittyvää. Eli torx-kantaiset ruuvit on todella tarkkoja oikean kokoisesta vääntimen päästä. Esim. 27 torx-ruuviin kantaan näyttää 20-torx avain käyvän "ihan OK", mutta tuloksena on usein nylpätty ruuvin kanta. Eli siis, kannattaa aina varmistaa, että yrittää oikean kokisella torx-palalla vääntää oikean kokoista kantaa! Eli mieluusti kokeilee ylisuurta asettaa enisin kantaan, ja siirtyy siitä sitten pienempään päin...
Saman huomasin myös itse.
Ja syyllistyin moiseen huolimattomuuteen kun ei T27 avainta löytynyt.
:oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Mulla oli kanssa ne pultit tiukassa. Lähtivät helposti, kun löi tuurnalla vekin ruuvin kantaan ja sen avulla alkoi pyöräyttää auki.
Taas eräs paikka jossa torxit ovat typeriä.
Omakohtaisia kokemuksia torxeista, ei välttämättä tähän aiheeseen liittyvää. Eli torx-kantaiset ruuvit on todella tarkkoja oikean kokoisesta vääntimen päästä. Esim. 27 torx-ruuviin kantaan näyttää 20-torx avain käyvän "ihan OK", mutta tuloksena on usein nylpätty ruuvin kanta. Eli siis, kannattaa aina varmistaa, että yrittää oikean kokisella torx-palalla vääntää oikean kokoista kantaa! Eli mieluusti kokeilee ylisuurta asettaa enisin kantaan, ja siirtyy siitä sitten pienempään päin...
Saman huomasin myös itse.
Ja syyllistyin moiseen huolimattomuuteen kun ei T27 avainta löytynyt.
:oops:
Jepulis, juuri niin :!: Tuossa laatikossa tuntui tuo T-27 käyvän moneen paikkaan. Sen hommasin oikeen istukkamallina, toimi hiukan paremmin kuin nämä irtokärjet. Mutta juuri tuo ko. kansi oli pirullinen avata, ilmeisesti vuosien pinttynyt tahma kanitti sitä tehokkaasti.
Ja tuli vielä mieleen, että jollain piikillä on hyvä putsata ruuvien kolot, ennenku avainta sinne ujuttaa.
8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Itselläni löytyy juurikin tuo T-27 mutta silti, sai vääntää ihan tosissaan ja sitten kävikin niin että hyppäsi se avain ja nypläsi samalla :?

Sekään ei auta että tilaa ei liikoja ole.
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Nyt on koppa auki. ja seuraava päänvaiva. Ei meinaa millään aueta se iso pultti. Eihän siinä vaan ole mitkään käänteiset kierteet tms.?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Normaalit kierteet on.
Minä laitoin pienen ruuvimeisselin sinne hampaitten väliin ja sitten väänsin
pultin auki, ei se nyt niin mahdottoman kovassa ollut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Juu lujaa se on kiinni!
Ilmapyssyllä sai hakata useemman minuutin, ennenkuin lähti aukeemaan. Eihän siinä muuta kuin jollain piikillä/ruuvarilla vääntää lukitukset auki ja alkaa hakata joko paineella tai pitkällä varrella. Laatikon ollessa kiinni autossa kannattaa olla varovainen, ettei kauheesti likaa pääse vaihteistoon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jostain syystä tuolla huoltotiedotteessa neuvottiin välttämään (=kiellettiin) pulttipyssyn käyttöä tuon pultin avaamisessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Jostain syystä tuolla huoltotiedotteessa neuvottiin välttämään (=kiellettiin) pulttipyssyn käyttöä tuon pultin avaamisessa.
Se taitaa johtua siitä, et parkkilukkoa koitetaan suojella...? Pyssyllähän sykäysiskut ovat aika voimakkaita.
Oman laatikon kanssa ei ollut ilmalla mitään ongelmia ja lukko piti, mut varaosalaatikossa sai hakata paljon kauemmin, koska parkkilukko alkoi luistamaan. Lopulta sekin aukes.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Henkka #2283 kirjoitti: Oman laatikon kanssa ei ollut ilmalla mitään ongelmia ja lukko piti, mut varaosalaatikossa sai hakata paljon kauemmin, koska parkkilukko alkoi luistamaan. Lopulta sekin aukes.

Voipi olla tyhmä kysymys mutta mistäs se parkkilukko voi luistaa ja uskaltaakos sen pitävyyteen sitten luottaa ollenkaan.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Janza kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Oman laatikon kanssa ei ollut ilmalla mitään ongelmia ja lukko piti, mut varaosalaatikossa sai hakata paljon kauemmin, koska parkkilukko alkoi luistamaan. Lopulta sekin aukes.

Voipi olla tyhmä kysymys mutta mistäs se parkkilukko voi luistaa ja uskaltaakos sen pitävyyteen sitten luottaa ollenkaan.
Parkkilukko paljastuu, kun ottaa irti tuon tässä irrotuksen alla olevan hammaspyörän. Parkkilukko on hammastettu keskipakosäätimen "kartioon", laatikon rungossa on kiinni tappi, mikä sitten ottaa kiinni tuohon hammastukseen. Kannattaahan sitä ilmalla mun mielestä koittaa, jos alkaa lipsumaan niin sitten muulla konstilla, eipä tuo nyt rikki mene parista luiskahduksesta, luulisin ma.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Janza taisi tarkoitta uskaltaako pysäköidä pelkällä parkkilukolla kaltevalle alustalle vai pitääkö laittaa käsijarru. Itse en käytä käsijarrua, on toistaiseksi aina pysynyt :-)

Janza, laitoitkos ne vääränmerkkiset säätimen tiivisteet, toimiko?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Janza taisi tarkoitta uskaltaako pysäköidä pelkällä parkkilukolla kaltevalle alustalle vai pitääkö laittaa käsijarru. Itse en käytä käsijarrua, on toistaiseksi aina pysynyt :-)

Janza, laitoitkos ne vääränmerkkiset säätimen tiivisteet, toimiko?
Ahh, joo, lukasin liian nopeasti :idea: :?:
Kyllähän tuon parkkilukon pitäisi auto pitää paikallaan, ja jos lähtisikin lipsumaan, niin tappi hyppää seuraavaan hammasväliin ja pitäisi pysähtyä/helpottaa auton kiinnisaamista 8)
Korjaamokirja tosin sanoo, että parkkilukon seurana tulisi käyttää käkkäriä rasitusten välttämiseksi...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Ja jatkoa seuraa...

Viimeinkin pultti auki ja kyllä, keskimmäinen O-rengas poikki ja toinen kovettunut. Noh uudet O-renkaat sisään ja innoissaan kokeilamaan. Mitä videota, samat oireet mutta vielä pahempana. Eikun loota auki uusiksi ja sama keskimmäinen rengas taas poikki! Voi elämä sentään. Mikä ihme sitä rikkoo nyt? Mitään silmin/sormin havaittavaa ei löytynyt joka sen olisi rikkonut.

Toinen kysymys on että voiko siihen tilalle laittaa tavallisen O-renkaan joka on samankokoinen kuin alkup. laattarenkaat(?) jotka maksavat 19 euroa kipale 8O

Hydrauliliikkeestä normaaleja O-renkaita ostin 80 senttiä kipale ja niillä olisi taas huomenna tarkoitus kokeilla. Mutta jos se vaan rikkoo heti sen renkaan niin kyllä itku tulee :cry:
Vastaa Viestiin