Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ng900aero kirjoitti:Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm :evil: :(
No huhhuh. Hieno yleistää yhden paskasti kohdellun koneen vuoksi kaikkia romuiksi.

Kyllähän niillä mennään kevyesti puol miljoonaa, jos ei ehdoin tahdoin rikota ja muistetaan huoltaa säännöllisesti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm :evil: :(
Oisko noin?
Ainakin mulla on ollut niin uskomattoman huono säkä noiden kanssa, ainoat jotka ovat kestäneet ovat olleet joko v4, b tai h-koneisia, ahtamattomia, 8v-turbokoneestakin meni kansi halki ja jakopää oli sökö, jne jne, plus tuolla tallissa makaa b205 jonka kone oli täynnä skeidaa.

Kuvastaa hyvin merkin luotettavuutta kun minullakin on 4 saabia joista ainoastaan yksi on ajokuntoinen, ja se on ng900 aero jota olen kaupannut yli puoli vuotta ja jota haukutaan epäluotettavaksi opeliksi, pirskatti vieköön, on kaikista luotettavin saabi jota meillä on ikinä ollut, toimii paremmin kuin pendolinon vessa.

Veetutuksen määrää en halua edes yrittää arvioida vaan teen kuten tälläisissä tapauksissa kuuluukin: sauna lämpimäksi ja pari olutta naamariin ja ankaraa tuumailua.
Halkeamia on nyttemmin paljastunut olevan neljä kappaletta, eli kone oli susi jo ostettaessa. Ihmettelinkin kun työnsin paineilmaa sylintereihin niin ainoastaan yhdessä oli potkua sen verran että jaksoi tuon ilman voimin pyörittää konetta.

Toki saabissa pysytään mutta siltikin harmittaa ettei tullut ostettua 90tkm ajettua biimeriä joko oli uudenveroisessa kunnossa ja jonka huoltohistoria oli aukoton.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ottamatta kantaa Saabin yleisesti hyvin kestäviin koneisiin, Bmw ei todellakaan ole minkäänlainen esimerkki kun yleisesti puhutaan kestävistä autoista...

Tietysti tässä yksittäisessä tapauksessa nuoremmalla ja vähemmän ajetulla bemarilla olisi ehkä todennäköisesti kehrännyt pitempään ilman murheita.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuolla on pari kuvaa tuosta murheenkryynistä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=2
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=3

tuo msn näyttää kuvat niin pieninä ettei noista oikein ota selvää.
Muuten olisi oikein kiva tonnari, mukava ajaa, upeasti toimiva alusta, vaihdelaatikko jne, ainoastaan kone sökö ja pari moottorin kumityynyä ynnä apparin penkin vaijerin vaihto niin olisi siinä, haluaako kukaan ostaa pois?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Mihin hintaan saa tulla hakemaan?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

ng900aero kirjoitti:...siltikin harmittaa ettei tullut ostettua 90tkm ajettua biimeriä joko oli uudenveroisessa kunnossa ja jonka huoltohistoria oli aukoton.
...ja joka olisi huonolla tuurilla Suomessa paljastunut kansivikaiseksi kolariautoksi :wink:

Toivotaan, että saat autosi kuntoon ja tuon jälkeen se myös toimii ja kestää 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Melko tutun näköinen kansi, muistuttaa erehdyttävästi omaa vesilinnunheittovälineeksi päätynyttä... :roll: Kaikissa tulpanrei'issä hiushalkeama, parhaissa kaksi, kahden pakoventtiilin tietämillä halkeamat, joista toinen falskasi jo läpi painekokeessa...Ettei sittenkin olisi nuo autobahnit liikaa Saabin koneille, kun nämä saksantuonnit korkkaavat tuossa kahden-kolmensadantuhannen kilometrin tietämillä...tai sitten on germaanien ölynvaihtovälit hieman venyneet, tiedä häntä. Omassa tontussa sylinterit näyttäisivät olevan kyllä vielä hyvässä iskussa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

V.J.S kirjoitti: Melko tutun näköinen kansi, muistuttaa erehdyttävästi omaa vesilinnunheittovälineeksi päätynyttä... :roll: Kaikissa tulpanrei'issä hiushalkeama, parhaissa kaksi, kahden pakoventtiilin tietämillä halkeamat, joista toinen falskasi jo läpi painekokeessa...Ettei sittenkin olisi nuo autobahnit liikaa Saabin koneille, kun nämä saksantuonnit korkkaavat tuossa kahden-kolmensadantuhannen kilometrin tietämillä...tai sitten on germaanien ölynvaihtovälit hieman venyneet, tiedä häntä. Omassa tontussa sylinterit näyttäisivät olevan kyllä vielä hyvässä iskussa.
Äläs ny ala pelotteleen... just 210tkm tullu täyteen... Koneen kanssa ei erityisempiä ongelmia, mitä nyt DI-kasetti meni. Laatikko vaati sitten vähän jumppaamista. Öljyt on ny vaihdettu 10tkm välein. Laatikkoon 20tkm. Ja heti kättelyssä tuli tehtyä fortehoito.
Ite ajettuja kilometrejä takana on noin 40tkm.

Eilen päätti pissapoika tyhjätä ittensä parkkipaikalle, kai sieltä joku liitin tai letku kyrvähti. 8O

Vaikka kone korkkais niin en vieläkään kirvestä kaivoon heittäs, sen nyt saa rahalla kuntoon mutta ruoste kun tulee kylään niin se on menoo sit.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No periaatteessahan nuokin sylinterit olisivat kaiketi vielä käyttökelpoiset, kaikiss näkyy sentään hoonausjäljet, nuo pikkunaarmut menevät luultavammin uudelleenhoonaamalla, tai sitten ei, luoja tietää, tuntuvat juuri ja juuri sormenpäällä.

Niin ja jos joku haluaisi tämän ostaa minulta niin sanottakoon että auto tuli Suomeen toimitettuna maksamaan kaikinkaikkiaan 4450 euroa (ilman syömisiä, juomia ynnä muita elämiseen liittyviä kuluja). Veroja tuosta tulee maks about 2100e, sillä ex-tonnaristani joka oli -94 tuli 2350 ja siinä oli vielä paremmat varusteet ja vähemmän ajettu.
Eli ehjä kone tonni + verot = 3100 + sitten paljonko haluatte tuosta tarjota.
Tarjota saa vapaasti, mutta tosi hävyttömät ehdotukset otan henkilökohtaisesti, oli pirunmoinen homma muutenkin hakea tuota, reissu meni ihan persiilleen, jne..
Olisin saanut halvemmalla pari-kolmekin vuotta uudempia ja vähemmän ajettuja mutta halusin ehdottomasti mustan cse:n jossa 2.3TA, kattoluukku, ja sähkönahat ynnä muut "normaalit" varusteet.

Ja ei pliis mitään v****ilua tähän perään, ei ole pakko ostaa jos ei kiinnosta, ajattelin vaan jos jollakulla olisi esim. ehjä kone tuohon tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jope kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm :evil: :(
No huhhuh. Hieno yleistää yhden paskasti kohdellun koneen vuoksi kaikkia romuiksi.

Kyllähän niillä mennään kevyesti puol miljoonaa, jos ei ehdoin tahdoin rikota ja muistetaan huoltaa säännöllisesti.
Paskasti kohdellunko?? Voin lähettää sinulle täydellisen sarjan huoltomerkinnöistä ja 1cm:n pakusisen pinon korjauksista SAAB-korjaamolta, yhdeltä ja ainoalta, autoa on todellakin huollettu KUNNOLLA, 24K euroa mennyt huoltoihin ja korjauksiin. Jos vielä 220tkm:n huoltokin tehdään merkkiliikkeessä niin eikö se jo kerro jotain, normaalistihan merkkihuollot lopetetaan heti kun takuu loppuu.
Miksi on vaikea myöntää että saabien koneiden laatu on vaihteleva?? Joillakin näytetään ajettavan 6-700tkm ja joillakin 150.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ng900aero kirjoitti:Miksi on vaikea myöntää että saabien koneiden laatu on vaihteleva?? Joillakin näytetään ajettavan 6-700tkm ja joillakin 150.
Sitä sen on sitten oltava.

Onko 90-luvun lamavuosina rakennetut sitten huonompaa metallia, vai mikä tässä lienee ongelmana..

Itselläni kokemusta kahdesta tonnarista tähän mennessä. Edellisestä luovuin 311tkm ajettuna (ja on edelleen ajossa jossain päin lounais-suomessa) ja nykyiselle tuli just 200tkm täyteen viime kuussa. Edellisessä ei ollut koneessa mitään ongelmia ja nykyisessä ei myöskään.

Molemmat turbokoneella, tosin pienpaine ja Suomessa ajettuja.

Vaikka huollot onkin tässä sinun autosi tapauksessa tehty ajallaan, miten on moottorin muun kohtelun laita ollut? Niistä kuiteista ei ilmene, että miten sitä on rääkätty. Ehkä edellinen omistaja on kaahannut aina autobaanaa ihan reikä päässä ja sammutellut kuumaa konetta suoraan ajosta jälkikäyttämättä sen kummemmin lämpöjen tasaamiseksi..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

ng900aero kirjoitti: Hitto kun en ostanut sitä BMW 528 -99 jonka meinasin, olisi säästynyt monelta murheelta, näköjään Saab ei osaa valmistaa moottoreita jotka kestävät yli 200tkm :evil: :(
Mitenkä on M sarjn bmwitten jakopään kestävyys? ym M koneitten kestävyys, voin vaan sanoa yhdellä sanalla niitten laadusta PERSEESTÄ!!!
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Samanlaisia paskoja nuo on kaikki kalliimmat eurooppalaiset ja halvemmat eurooppalaiset vielä paskempia, mutta minkäs teet...

Niinkuin eräs Alfalla ajava työkaveri totesi: "Ennemmin kärsin viikottain sähkövioista kuin ajamisesta joka päivä". Jos viattoman auton haluaa niin parempi ostaa Toyota tai Nissan.

Käytetyissä ei yksilöiden perusteella kannata kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä, huonolla pidolla ja polkemisella auton saa hajoamaan ennen aikojaan vaikka ulkokuori pysyisikin kuosissa. Yksi asia mikä kielii tulevista ongelmista on se että autoon on vaihdettu kulutusosia selkeästi liian aikaisin... ja aika useinhan näkee esim juuri tonnareita, 500-sarjan bemareita ja turbo volvoja joita mainostetaan sillä että kulutusosia on vaihdettu jo vino pino vaikka kilometrien perusteella ei pitäisi olla ollut tarvetta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hmm!

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2868

Saksa-autosta kori ja Suomi-autosta moottori, niin tulee hyvä käytetty kokonaisuus. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

andelin kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:
andelin kirjoitti:Ei muuta kuin kansi kuntoon ja auto ajoon. Kyllä noi puristuspaineet vielä mukavasti autoa kuljettaa.

Tietenkin kannen ollessa irti olisi männänrenkaat ja kiertokangen laakerit melko helppo vaihtaa, mutta samalla sitten vois olla runkolaakereiden uusiminenkin ja tasapainoakselin ketjun poisto aiheellista suorittaa yms. Ja tällöin remontti sitten räjähtääkin laajuudessaan käsiin...
Nyt taisi mennä termit sekaisin :P
Eipä tainnut mennä sekaisin :wink: . Niin sitä tarkoitin, että kannen ollessa irti on männät helppo poistaa yläkautta (tietenkin öljypohja irroitettuna ja sieltä kanget irti) ja samalla vaihtaa männänrenkaat ja kiertokangen laakerit. Eli silloin on männät helppo poistaa, eikä tarvitse olla kone pöydällä. Näin on tehty, MacTurbo. :roll: Ja voihan näppärä kaveri vaihtaa samalla alakautta myös runkolaakeritkin... :wink:
No joo, jos purkaa myös öljypohjan niin sitten.... :oops:
Ei saa kääntää veistä haavassa, oma tonnari seisoo J:kylässä odottamassa uusia alakerran laakereita :evil: :evil: :evil:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin