automaattiloota (?) jurisee tai kone resonoi *KORJATTU?*

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:No jos se moottorin kumityyny on ihan finaalissa, niin kiihdyttäessä
se saattaa ottaa metalliin kiinni ja tästä voi kuulua inhoittava
ääni kabiiniin.

Eikä se moottorin liika liikkuminen tee hyvää pakoputkelle vaikkakin siellä
se metallinen joustinputki on.
Se vaihdelaatikon puoleinen kiinnike oli ainakin omassa tonnarissa aivan
lopussa, sekä molemmat ylimmäiset olivat halki.
Ja etummainen hydraulikumi oli myös rikki.

Nämä + hiukan nykäisevä automaatti laatikko = mieletön rykäisy.
( edelleen toistan itseäni...tämä vaurioitti neljä vetoakselia )

Jurinasta vielä..voihan se olla laakerivikakin, esim oikeanpuoleisen
vetoakselin sisimmäisen akselin laakeri on hyvinkin kuluvaa tavaraa.
( vakiolaakeri löytyy melkein joka kaupan hyllystä )
Pitääpä aluksi ainakin silnämääräisesti tarkistaa nuo tukikumit. Joku asiantuntijahan varmasti osaisi paikallistaa äänen jos pääsisi ajamaan autoa.. Tulee mieleen...merkkihuolto...:roll: :roll:
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Itsellä ulahtaa automaatti suunnilleen samoilla paikkeilla. Ensimmäisen ajosuorituksen vasta tehnyt joten vaihteista ei ole niinkään tarkkaa selvyyttä :) Mutta 80% varmuudella 2->3 vaihdossa kuuluu hiukan omituinen ulahdus. Ei kyllä nyki ja laatikossa on liikaa öljyä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Rafu kirjoitti:Itsellä ulahtaa automaatti suunnilleen samoilla paikkeilla. Ensimmäisen ajosuorituksen vasta tehnyt joten vaihteista ei ole niinkään tarkkaa selvyyttä :) Mutta 80% varmuudella 2->3 vaihdossa kuuluu hiukan omituinen ulahdus. Ei kyllä nyki ja laatikossa on liikaa öljyä.

Mulla ei kyllä vaihtamisien kanssa ole ongelmia. Vähän alkais tuntua siltä, että kone resonoisi siinä 3000 paikkeilla ja ylöspäin, varsinkin luistatettaessa. TIETTY kaihan se vetoakselikin voisi olla, mutta mielestäni en ympyrää ajaessa kuule mitään. Jos osaisin noi tukikumit nyt silmämääräisesti tarkistaa ensin..

Olisikohan Heinolan/Lahden suunnalla asiantuntijoita joka haluaisi katsoa/koeajaa..? Oikeasta diagnoosista palkkioksi pullakahvit! :lol: :wink:
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Mitenkäs helpoiten lasken osan öljyistä ulos laatikosta? Vai pitäisikö vasta vaihdettu öljy suosiolla vaihtaa uudestaan ja suositetuun? Pitää tarkistaa mitä sinne on laitettu.

Mitenkäs niitten öljyjen sotkeminen keskenään jos siellä nyt on jotain muuta ja laitan tuota mitä on suositeltu? Eikös sinne jää jonkin verran sitä vanhaa?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
MP kirjoitti:Mistäs muten tuosta löytyy öljyn lisäys ja poistoreiät? Tarkoitus olis homma suorittaa, mutta esivalmistelut ja tiedot on vähän niin ja näin. Onko suodin helppo vaihtaa itse ja missä se on??
Tässä vielä kuva laatikon alta, vasemmalla tyhjennysproppu, josta lasket ensin enimmät öljyt pois. Sitten avaat suodattimen kannen, ensin kolme ruuvia pois, minkä jälkeen kansi jää vielä tiivisteen varassa paikalleen, pitäisi lähteä sormilla vetämällä. Tästäkin tulee jälleen vähän öljyä, eli astia alle. Kuvassa oikealla suodattimen kannen paikka kansi avattuna. Suodatin on tiivisteensä varassa kolossaan, tapista kiinni pihdillä ja vedät ulos.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... vaihto.jpg

Tässä kuvassa näkyy suodatin ja sen kansi. Kannen keskellä magneetti, joka pitää pyyhkiä puhtaaksi. Toivottavasti siinä ei ole tuonkaan vertaa hituja kuin kuvassa näkyy.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/ZF_suodatin.jpg

Uuden suodattimen mukana tulee kaksi O-rengasta, toinen suodattimeen, toinen suodattimen kanteen. Jotkut pesee noita suodattimia, mutta varman päälle pelattaessa 25 eur uusi suodatin on aika halpa.
Täällä jo aiemmin keskusteltiin aiheesta.... 8O
( pst..kyllä ne öljyt siellä sotkeutuvat )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Remonttiin menee. Nyt tuo laatikko luistaa ja moottorijarrutuksessa nytkähtelee n. 70km nopeudessa.. Myyjä vakuutti olevan kunnossa pienestä ulahduksesta huolimatta. Kahdessa huollossa oli käyttänyt ja oli ok niiden mielestä.. Joopa joo.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1-2-3 alueilla sen kuuluukin luistaa.
Mutta tuo ulahdus ei kuulu asiaan.
Ja nuo nytkähdykset liittynee näihin väljiin gummeihin.
Tai välyksiin voimansiirrossa.

Kun laitat D:n tai R:n päälle niin paukahtaako silloin..?

Mutta laittakaa ne moottorin kumityynyt kuntoon, kaikki kerralla ennenkuin rupeatte laatikkoa vaihtamaan.
Se nimittäin nyökkää hiukan myös aivan uudella laatikolla ja uusilla kumeilla.
Vaihtamista ei saa sellaiseksi etteikö sitä jollakin kierrosalueella huomaisi.
Mutta liian usein syytetään vaihdelaatikkoa kun gummit ovat rikki.
.............. :oops:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ei pauku paikoillaan. Luistaa sillälailla ettei kaasua painamalla nopeus kasva kuin nätisti painamalla.

Toissapäivänä pelasi ihan hyvin, eli selvä ero on kyttäytymisessä. Jotain taisi rikkoontua sisuksissa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Rafu kirjoitti:Ei pauku paikoillaan. Luistaa sillälailla ettei kaasua painamalla nopeus kasva kuin nätisti painamalla.

Toissapäivänä pelasi ihan hyvin, eli selvä ero on kyttäytymisessä. Jotain taisi rikkoontua sisuksissa.
Ja sitä öljyä on siellä riittävästi..!!
Ja imusiivilä ( suodatin ) ei ole tukossa...!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Pitää tarkistella illan päälle. Tosiaan itselle uudesta pelistä on kyse. ABS:ää testasin jottei katsastuksessa tule ongelmaa ja vaihteet hävis kokonaan... Sammutus ja uusi startti toi vedon takaisin.

Katselin öljyjä äsken eikä siitä öljystä selvää rajaa tikun matkalla näkynyt. Eli näyttää olevan reilusti liikaa. Merkkihuollon kuitti on 15tkm sitten jossa on vaihdettu öljyt ja suodatin. Oli tosin toinenkin kuitti, hiukan myöhemmin, jossa oli tarkistettu ja lisätty. Olsiko joku siellä kämmännyt tarkistuksen ja laittanut liikaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Katsoitko öljymäärää moottori sammuksissa vai niin kuin kuuluu kone käynnissä käytettyäsi ensin 10 sekuntia kepin asennoilla D, R ja P?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Kyselin öljynvaihtoa ja siellä ehdotettiin synteettistä tai mineraaliöljyä? Kumpi parempi ja mitä kumpaa tuo 220 on?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Öljyn pitää olla DEXTRON 2 laatuluokituksen täyttävää
AUTOMAATTIVAIHTEISTO ÖLJYÄ.

Esim
Teboil Fluid D Dexron II, Allison C3/C4, ZF
ATF Type A Suffix A, Ford M2C-138-CJ,
Ford M2C-166-H, Cat TO-2, MB 236.2.

Tai
NESTE ATF-S
Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy

Tai
Tuotekuvaus
Mobil ATF 220 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka on tarkoitettu vanhempiin, Dexron IID -luokituksen mukaista öljyä vaativiin autoihin. Lisäksi öljy sopii tiettyjen järjestelmien hydrauliikkaöljyksi.
Edut ja ominaisuudet
Mobil ATF 220 valmistetaan erittäin laadukkaista tavanomaisista perusöljyistä ja erityisistä lisäaineista, jotka parantavat viskositeetti-indeksiä ja hapettumiskestävyyttä ja vähentävät vaahdonmuodostusta. Tämän ansiosta öljyllä on juuri sopivat kitka- ja kulumisenesto-ominaisuudet. Ennen vuotta 1994 valmistettuihin autoihin tarkoitettu öljy varmistaa ongelmattoman ajon vaihtelevissakin käyttöolosuhteissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Onko joku huollattanut automaattia ja vaihdattanut keskipakosäätimen tiivisteitä Tampereen seudulla?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Vaihdoin nyt ne kumitynyt ja ongelma tuntuisi ratkenneen, mutta uusi tuli, ja auto tuntuu traktorilta -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26518
Vastaa Viestiin