Vanteeet ja alusta?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja exclusive »

t.t.j kirjoitti:
cealdyn kirjoitti:Kävinpä kyselemässä noita vanteita varsin monestakin paikasta ja tosi vähän tuntuisi olevan valinnanvaraa 4x108 jaolla 16-17" kokoluokassa :( Mitenkäs tuo ET, käsittääkseni 33-35 sopii vuorenvarmasti mutta mites vähän suuremmat tai pienemmät vai onko se ihan vannekohtaista? Edellä olikin sanottu että ainakin 25 ei mene ilman spacereita. Onkos noiden spacerien käytöstä mitään haittaa?

Tämän listan mukaan myös jotkin vanteet ET 25-27:llä pitäisi mennä suoraan mutta onko tuohon nyt luottaminen: http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... e_k_12.pdf

http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... 2_norm.pdf
Milläs logiikalla pienemmän et:n vanne vaatii spacerin mutta isomman et:n ei?
et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.
Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

exclusive kirjoitti:
et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.
Tuo tarkoittaisi negatiivista offsettiä tai "outsettiä" 10mm.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Minuteman kirjoitti:
exclusive kirjoitti:
et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.
Tuo tarkoittaisi negatiivista offsettiä tai "outsettiä" 10mm.
niinpä tietysti tarkottaakin :)
Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Joo siis tottakai asia riippuu vanteen leveydestä, mutta ymmärsin cealdynin kysymyksestä että puhutaan samankokoisista vanteista eri et:llä. Jos siis vanne on vaikka 8" leveä, pienempi et tarkoittaa että vanne tulee ulommas kuin vastaavankokoinen vanne isommalla et:llä. Eli isommalla et:llä oleva vanne sitä spaceria ennemmin vaatii.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Ahaa noniin, kiitokset selvennyksestä :lol: Eli 7" leveällä vanteella on 27 ET ihan ok? Eiköhän tuolta sitten joku löydy... ikinä en ole aikaisemmin vanteita ostanut, peltivanteilla ja auton mukana tulleilla aluilla on menty joten uutta asiaa on tämäkin...
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

cealdyn kirjoitti:mukavuudesta ja hiljaisuudesta en halua paljoa nykyiseen tinkiä... hieman saa matalampi olla mutta mökkiteitä pitää päästä ajamaan.
Vastaan nyt nimenomaan nämä vaatimukset huomioonottaen. Tonnari on 80-luvun auto jota alettiin suunnittelemaan jo 70-luvun puolella. Siinä on vanhanaikaisia alustaratkaisuja ja sen aikakauden peruja olevaa ajodynamiikkaa jolloin mm. mukavuustekijöitä ja tämänkin edellyttämää sivuttaisjoustoa sälytettiin vielä enimmässä määrin korkeaprofiilisille renkaille, ja jolloin alustan kumipuslat ovat verrattain pieniä, harvalukuisia ja tiukkoja, siis aivan toisinpäin kuin nykyautoissa.

Tontusta ei saa 2000-luvun autoa rengasprofiilia, leveyttä- ja vannekokoa muodinmukaistamalla. Pahimmillaan siitä saa paljon ajavalle oikeasti pitemmän päälle väsyttävän ja uraherkän paukkulaudan.

Nurkissa pyöriteltävät potkijaisautot ovat ulkonäköpainoitteisine seikkoineen asia erikseen, eikä kukaan tottakai omaansa hauku ajoltansakaan, mutta paljon ajavalle ja oikeata käyttöautoa tarvitsevalle edellinen on vain tyly fakta.
exclusive
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Su Heinä 17, 2011 11:56
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vanteeet ja alusta?

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Minuteman kirjoitti:
cealdyn kirjoitti:mukavuudesta ja hiljaisuudesta en halua paljoa nykyiseen tinkiä... hieman saa matalampi olla mutta mökkiteitä pitää päästä ajamaan.
Vastaan nyt nimenomaan nämä vaatimukset huomioonottaen. Tonnari on 80-luvun auto jota alettiin suunnittelemaan jo 70-luvun puolella. Siinä on vanhanaikaisia alustaratkaisuja ja sen aikakauden peruja olevaa ajodynamiikkaa jolloin mm. mukavuustekijöitä ja tämänkin edellyttämää sivuttaisjoustoa sälytettiin vielä enimmässä määrin korkeaprofiilisille renkaille, ja jolloin alustan kumipuslat ovat verrattain pieniä, harvalukuisia ja tiukkoja, siis aivan toisinpäin kuin nykyautoissa.

Tontusta ei saa 2000-luvun autoa rengasprofiilia, leveyttä- ja vannekokoa muodinmukaistamalla. Pahimmillaan siitä saa paljon ajavalle oikeasti pitemmän päälle väsyttävän ja uraherkän paukkulaudan.

Nurkissa pyöriteltävät potkijaisautot ovat ulkonäköpainoitteisine seikkoineen asia erikseen, eikä kukaan tottakai omaansa hauku ajoltansakaan, mutta paljon ajavalle ja oikeata käyttöautoa tarvitsevalle edellinen on vain tyly fakta.
tuo on totta. Toki jos alustaan/ajomukavuuteen haluaa perehtyä ja panostaa, jonkin verran pystyy nykyosilla ajomukavuutta parantamaan.

Omassa tonnarissa nyt paikalla -40mm jouset, 9"x17 vanteet ja powerflexit+huonot vakio iskarit..ajomukavuudet ovat pysyneet kutakuinkin samana kun vakio jousilla ja renkailla, hieman jämäkämpi ajaa (joka ainakin minun mielestäni on pelkkää plussaa). Alustaan on vielä tulossa keltaiset konit, uudet vakaajat ja black diamond jarrut+tarvittavat uudet kulutusosat.
Tietysti on otettava huomioon että jokainen haluaa alustaltaan eri ominaisuuksia, ja itse tykkään ajaa autolla joka kääntyy kun käännetään (kovemmassakin vauhdissa) eikä turhia niiaile (niinkuin vakio alustalla ja vakio 195/65/15 renkailla).
Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Vastaa Viestiin