et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.t.t.j kirjoitti:Milläs logiikalla pienemmän et:n vanne vaatii spacerin mutta isomman et:n ei?cealdyn kirjoitti:Kävinpä kyselemässä noita vanteita varsin monestakin paikasta ja tosi vähän tuntuisi olevan valinnanvaraa 4x108 jaolla 16-17" kokoluokassaMitenkäs tuo ET, käsittääkseni 33-35 sopii vuorenvarmasti mutta mites vähän suuremmat tai pienemmät vai onko se ihan vannekohtaista? Edellä olikin sanottu että ainakin 25 ei mene ilman spacereita. Onkos noiden spacerien käytöstä mitään haittaa?
Tämän listan mukaan myös jotkin vanteet ET 25-27:llä pitäisi mennä suoraan mutta onko tuohon nyt luottaminen: http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... e_k_12.pdf
http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... 2_norm.pdf
Vanteeet ja alusta?
Re: Vanteeet ja alusta?
Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Re: Vanteeet ja alusta?
Tuo tarkoittaisi negatiivista offsettiä tai "outsettiä" 10mm.exclusive kirjoitti:
et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.
Re: Vanteeet ja alusta?
niinpä tietysti tarkottaakinMinuteman kirjoitti:Tuo tarkoittaisi negatiivista offsettiä tai "outsettiä" 10mm.exclusive kirjoitti:
et:hän määräytyy vanteen kiinnityksen tasopinnan kohdasta (et0=tasopinta puolessa välissä) jos vanne on 10" leveä ja et0 niin silloinhan tasopinnan ja sisäreunan väli on 5" eli 12.5cm ja jos tuohon laitetaan esim. 10mm spacer niin silloinhan tasopinta muuttuu 11.5cm eli periaatteessa ET muuttuu kymppiin..noin sen käsitän..korjatkaa jos olen väärässä.

Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Re: Vanteeet ja alusta?
Joo siis tottakai asia riippuu vanteen leveydestä, mutta ymmärsin cealdynin kysymyksestä että puhutaan samankokoisista vanteista eri et:llä. Jos siis vanne on vaikka 8" leveä, pienempi et tarkoittaa että vanne tulee ulommas kuin vastaavankokoinen vanne isommalla et:llä. Eli isommalla et:llä oleva vanne sitä spaceria ennemmin vaatii.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Vanteeet ja alusta?
Ahaa noniin, kiitokset selvennyksestä
Eli 7" leveällä vanteella on 27 ET ihan ok? Eiköhän tuolta sitten joku löydy... ikinä en ole aikaisemmin vanteita ostanut, peltivanteilla ja auton mukana tulleilla aluilla on menty joten uutta asiaa on tämäkin...

9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Vanteeet ja alusta?
Vastaan nyt nimenomaan nämä vaatimukset huomioonottaen. Tonnari on 80-luvun auto jota alettiin suunnittelemaan jo 70-luvun puolella. Siinä on vanhanaikaisia alustaratkaisuja ja sen aikakauden peruja olevaa ajodynamiikkaa jolloin mm. mukavuustekijöitä ja tämänkin edellyttämää sivuttaisjoustoa sälytettiin vielä enimmässä määrin korkeaprofiilisille renkaille, ja jolloin alustan kumipuslat ovat verrattain pieniä, harvalukuisia ja tiukkoja, siis aivan toisinpäin kuin nykyautoissa.cealdyn kirjoitti:mukavuudesta ja hiljaisuudesta en halua paljoa nykyiseen tinkiä... hieman saa matalampi olla mutta mökkiteitä pitää päästä ajamaan.
Tontusta ei saa 2000-luvun autoa rengasprofiilia, leveyttä- ja vannekokoa muodinmukaistamalla. Pahimmillaan siitä saa paljon ajavalle oikeasti pitemmän päälle väsyttävän ja uraherkän paukkulaudan.
Nurkissa pyöriteltävät potkijaisautot ovat ulkonäköpainoitteisine seikkoineen asia erikseen, eikä kukaan tottakai omaansa hauku ajoltansakaan, mutta paljon ajavalle ja oikeata käyttöautoa tarvitsevalle edellinen on vain tyly fakta.
Re: Vanteeet ja alusta?
tuo on totta. Toki jos alustaan/ajomukavuuteen haluaa perehtyä ja panostaa, jonkin verran pystyy nykyosilla ajomukavuutta parantamaan.Minuteman kirjoitti:Vastaan nyt nimenomaan nämä vaatimukset huomioonottaen. Tonnari on 80-luvun auto jota alettiin suunnittelemaan jo 70-luvun puolella. Siinä on vanhanaikaisia alustaratkaisuja ja sen aikakauden peruja olevaa ajodynamiikkaa jolloin mm. mukavuustekijöitä ja tämänkin edellyttämää sivuttaisjoustoa sälytettiin vielä enimmässä määrin korkeaprofiilisille renkaille, ja jolloin alustan kumipuslat ovat verrattain pieniä, harvalukuisia ja tiukkoja, siis aivan toisinpäin kuin nykyautoissa.cealdyn kirjoitti:mukavuudesta ja hiljaisuudesta en halua paljoa nykyiseen tinkiä... hieman saa matalampi olla mutta mökkiteitä pitää päästä ajamaan.
Tontusta ei saa 2000-luvun autoa rengasprofiilia, leveyttä- ja vannekokoa muodinmukaistamalla. Pahimmillaan siitä saa paljon ajavalle oikeasti pitemmän päälle väsyttävän ja uraherkän paukkulaudan.
Nurkissa pyöriteltävät potkijaisautot ovat ulkonäköpainoitteisine seikkoineen asia erikseen, eikä kukaan tottakai omaansa hauku ajoltansakaan, mutta paljon ajavalle ja oikeata käyttöautoa tarvitsevalle edellinen on vain tyly fakta.
Omassa tonnarissa nyt paikalla -40mm jouset, 9"x17 vanteet ja powerflexit+huonot vakio iskarit..ajomukavuudet ovat pysyneet kutakuinkin samana kun vakio jousilla ja renkailla, hieman jämäkämpi ajaa (joka ainakin minun mielestäni on pelkkää plussaa). Alustaan on vielä tulossa keltaiset konit, uudet vakaajat ja black diamond jarrut+tarvittavat uudet kulutusosat.
Tietysti on otettava huomioon että jokainen haluaa alustaltaan eri ominaisuuksia, ja itse tykkään ajaa autolla joka kääntyy kun käännetään (kovemmassakin vauhdissa) eikä turhia niiaile (niinkuin vakio alustalla ja vakio 195/65/15 renkailla).
Mercedes benz s211 320cdi -käyttis-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-
Mercedes benz 190 2.5 20V superturbo -harrasteauto-