Marangoni Triot kokoa 195/65R15 vuodelta 2001, pintaa ainakin 4mm eli noilla ajelee ainakin 20tkm vielä. Tosin yksi meni rikki naulaan ajettuani, ja kun ei viitsinyt sateessa vaihtaa vararengasta niin piti ajaa tyhjällä renkaalla 10km kotiin, eli nyt sitten viimeiset 6tkm alla on ollut jokin 175/80R15 loppuunkulunut tontun vararengas, eikä sen ominaisuudetkaan ole huonot
Eli tuo yhdistelmä on erinomainen, hyvä ajettavuus ja jarrutusmatka lyhyt sateella ja kuivalla.
(Pitäisi tuplikseen ja cabbeen ostaa uudet kesärenkaat, Nankangit ovat vaan liian kalliit, pitää miettiä edullisempia vaihtoehtoja (uusista renkaista, Nankang kun on aivan liian kallis merkki ja brändistä en turhia maksa ).)
Kehukaa renkaitanne
Re: Kehukaa renkaitanne
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kehukaa renkaitanne
Mitä mahdat tällä tarkoittaa? Auton alla 15x5,5" orkkisvanteet ja isoimmat tallista löytyvätkin taitavat olla 15x7". Renkaina Nokian Nre:t ja talveksikin tulossa kyllä ihan kohtalaiset (ja uudet) kumit. Minullekin renkaat ovat todella iso ostos, mutta kuitenkin onneksi vielä mahdollinen. Monelle työttömälle tai pienituloiselle uudet renkaat vaan ovat auton arvoinen menoerä.Mimmi kirjoitti: Pitäisiköhän sitä sinunkin jättää ostamatta yksi bling-bling vanne tms. ja ostaa sillä rahalla mielummin kunnolliset renkaat (vaikka hieman normaalimman kokoiset, ettei viimeiset rahat mene niihin).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Kehukaa renkaitanne
Palatakseni kehumiseen/haukkumiseen, tässä kokemuksia.
900i:
Sekä kesä- että talvirenkaat Dunlopin 185/65/15, tulivat auton mukana. Talvirenkaissa pito nolla, lakipykäliin mahtui. Ikää vissiin "tarpeeksi".
9000T CC:
-Kesärenkaat:
*Falken FK451 205/45/16Z (tulivat vanteiden mukana): alimittaiset uratutkat jotka kuluivat nopeasti, mutta pitivät kuin tauti
*Hankook Optimo K406 205/55/16V (edellisten tilalle): Falkeneita mukavammat ajaa, mutta jo uutena märällä kelillä vaaralliset. Falken piti paremmin kovemmalla sateella, vaikka pinta oli jo lopussa, kuin nämä uutena.
-Talvirenkaat:
*Nokia Hakkapeliitta 1 185/65/15T. Vanhaa mallia, vanhaa sarjaa, mutta pitivät ja toimivat, ihan ok ajaa.
9000T CD:
-Kesärenkaat:
*Hankook Optimo K406 205/55/16V: sama käytös kuin CC:n alla, mutta ilmeisesti raskaampi kuorma toi edes sen vähäisen märkäpidon.
*Pirelli P6000 205/55/16W: parhaat kumit mitä mulla on ollu: mukavat (ei nöyristele, ei vetele, ei tutkaa uria) ja pitävät. Miinuksena kuluivat
*Marangoni Vanto 205/55/16V: Ei ihan yhtä kivat kuin Pirellit, mutta nämäkin pitivät kuin tauti. Enemmän kuin hintansa väärti.
*BF Goodrich Profiler2 205/55/16V: Parhaat sorarenkaat mitä mulla on tonnarin alla ollut, halvatun hyvät painaa hiekkatiellä (pitää ja seuraa tietä), asfaltilla häviävät hiukan Marangoneille.
-Talvirenkaat:
*Nokian Hakkapeliitta 1 195/65/15T: Sama kuin CC:ssä, aikansa oikea valinta tonnikeijun alle.
*Kleber Kapnor 4 185/65/15Q: Löysät, ikävät ajaa. Ok pito sivusuunnassa ja jarrutuksissa, vetopito nolla. Kaverin tallilta lähtiessä yllättivät kivasti, kun vauhti loppui ja laskettelimme Coltin kanssa mäkeä takaperin alas - kolme poljinta ylhäällä ja ykkönen silmässä.
*Ekoturbo pinnatut 195/65/15Q: Koska tahansa nämä mieluummin alle kuin Kleberit. Ei pärjää Hakkiksille, muttei ole ihan huonokaan. Pehmeärunkoinen kumi on toki ikävä ajaa.
900CD T8:
-Kesärenkaat:
*Nokian NRe 185/65/15: Näillä pärjäsi, mutta ei ihmeesti kannata kehua
*Goodyear Hydragrip 195/65/15H: Edellisten poisvaihto ei ole kaduttanut hetkeäkään - hiljaiset, mukavat ja pitävät kulkineet, herrasmiessatkuun täydelliset.
740 D24T:
-Kesärenkaat:
*Michelin Energy 205/65/15: Isot pallot, mutta ihan hyvät ajaa, pitivätkin. Kuluivat kuitenkin pois.
*Nokian NRe & Uniroyal (2+2), 185/65/15: Ikävät ajaa, ajoivat kuitenkin asiansa. Pitivät auton tiessä kiinni.
*BF Goodrich Profiler2 195/65/15V: Parhaat kumit, mitä Volvon alle ikinä olen eksyttänyt. Auto-/rengaskombinaatio toimi nätisti. Väärät aurauskulmat söivät eturenkaat vikkelästi.
*Nordman 195/65/15H: Edellisten eturenkaiden tilalle kuukauden tarvetta varten. Toimivat ok, kelvolliset ajaa, pitävät helvetillistä meteliä.
-Talvirenkaat:
*Nokian Hakkapeliitta4 195/65/15T: NYT ymmärrän, miksi Hakkista haukutaan äänekkääksi renkaaksi. Tonnareihin ei Hakkiksista ole sisälle pahemmin ääntä kuulunut. Vaan on ne kivat ajaa ja pitävät. Talvipinnat edelleen hakkiksille.
A4 TDI:
-Kesärenkaat:
*Michelin Pilot Primacy 205/55/16W: Hyvät renkaat, todella hyvät. Eivät valitettavasti ESPinkään kanssa pelasta tilannetta Audin alustalta, joka ei pyri pitämään renkaita tiessä kiinni.
-Talvirenkaat:
*Michelin X-Ice North 205/55/16: En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ensi talvena näistä tietää lisää.
Summa summarum: kannattaa hankkia parhaat (ei kalleimmat) renkaat mihin on varaa ja lisäksi pitää huolta siitä, että alusta (iskarit, jouset, puslat) on kunnossa. Mikään rengas ei pidä, ellei se ole tiessä kiinni - eikä tiessä kiinni oleminen auta, ellei renkaan ja tien välissä ole kitkaa. Pito ja auton käytös on monen palikan yhteispeliä...
900i:
Sekä kesä- että talvirenkaat Dunlopin 185/65/15, tulivat auton mukana. Talvirenkaissa pito nolla, lakipykäliin mahtui. Ikää vissiin "tarpeeksi".
9000T CC:
-Kesärenkaat:
*Falken FK451 205/45/16Z (tulivat vanteiden mukana): alimittaiset uratutkat jotka kuluivat nopeasti, mutta pitivät kuin tauti
*Hankook Optimo K406 205/55/16V (edellisten tilalle): Falkeneita mukavammat ajaa, mutta jo uutena märällä kelillä vaaralliset. Falken piti paremmin kovemmalla sateella, vaikka pinta oli jo lopussa, kuin nämä uutena.
-Talvirenkaat:
*Nokia Hakkapeliitta 1 185/65/15T. Vanhaa mallia, vanhaa sarjaa, mutta pitivät ja toimivat, ihan ok ajaa.
9000T CD:
-Kesärenkaat:
*Hankook Optimo K406 205/55/16V: sama käytös kuin CC:n alla, mutta ilmeisesti raskaampi kuorma toi edes sen vähäisen märkäpidon.
*Pirelli P6000 205/55/16W: parhaat kumit mitä mulla on ollu: mukavat (ei nöyristele, ei vetele, ei tutkaa uria) ja pitävät. Miinuksena kuluivat
*Marangoni Vanto 205/55/16V: Ei ihan yhtä kivat kuin Pirellit, mutta nämäkin pitivät kuin tauti. Enemmän kuin hintansa väärti.
*BF Goodrich Profiler2 205/55/16V: Parhaat sorarenkaat mitä mulla on tonnarin alla ollut, halvatun hyvät painaa hiekkatiellä (pitää ja seuraa tietä), asfaltilla häviävät hiukan Marangoneille.
-Talvirenkaat:
*Nokian Hakkapeliitta 1 195/65/15T: Sama kuin CC:ssä, aikansa oikea valinta tonnikeijun alle.
*Kleber Kapnor 4 185/65/15Q: Löysät, ikävät ajaa. Ok pito sivusuunnassa ja jarrutuksissa, vetopito nolla. Kaverin tallilta lähtiessä yllättivät kivasti, kun vauhti loppui ja laskettelimme Coltin kanssa mäkeä takaperin alas - kolme poljinta ylhäällä ja ykkönen silmässä.
*Ekoturbo pinnatut 195/65/15Q: Koska tahansa nämä mieluummin alle kuin Kleberit. Ei pärjää Hakkiksille, muttei ole ihan huonokaan. Pehmeärunkoinen kumi on toki ikävä ajaa.
900CD T8:
-Kesärenkaat:
*Nokian NRe 185/65/15: Näillä pärjäsi, mutta ei ihmeesti kannata kehua
*Goodyear Hydragrip 195/65/15H: Edellisten poisvaihto ei ole kaduttanut hetkeäkään - hiljaiset, mukavat ja pitävät kulkineet, herrasmiessatkuun täydelliset.
740 D24T:
-Kesärenkaat:
*Michelin Energy 205/65/15: Isot pallot, mutta ihan hyvät ajaa, pitivätkin. Kuluivat kuitenkin pois.
*Nokian NRe & Uniroyal (2+2), 185/65/15: Ikävät ajaa, ajoivat kuitenkin asiansa. Pitivät auton tiessä kiinni.
*BF Goodrich Profiler2 195/65/15V: Parhaat kumit, mitä Volvon alle ikinä olen eksyttänyt. Auto-/rengaskombinaatio toimi nätisti. Väärät aurauskulmat söivät eturenkaat vikkelästi.
*Nordman 195/65/15H: Edellisten eturenkaiden tilalle kuukauden tarvetta varten. Toimivat ok, kelvolliset ajaa, pitävät helvetillistä meteliä.
-Talvirenkaat:
*Nokian Hakkapeliitta4 195/65/15T: NYT ymmärrän, miksi Hakkista haukutaan äänekkääksi renkaaksi. Tonnareihin ei Hakkiksista ole sisälle pahemmin ääntä kuulunut. Vaan on ne kivat ajaa ja pitävät. Talvipinnat edelleen hakkiksille.
A4 TDI:
-Kesärenkaat:
*Michelin Pilot Primacy 205/55/16W: Hyvät renkaat, todella hyvät. Eivät valitettavasti ESPinkään kanssa pelasta tilannetta Audin alustalta, joka ei pyri pitämään renkaita tiessä kiinni.
-Talvirenkaat:
*Michelin X-Ice North 205/55/16: En ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta ensi talvena näistä tietää lisää.
Summa summarum: kannattaa hankkia parhaat (ei kalleimmat) renkaat mihin on varaa ja lisäksi pitää huolta siitä, että alusta (iskarit, jouset, puslat) on kunnossa. Mikään rengas ei pidä, ellei se ole tiessä kiinni - eikä tiessä kiinni oleminen auta, ellei renkaan ja tien välissä ole kitkaa. Pito ja auton käytös on monen palikan yhteispeliä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kehukaa renkaitanne
Sinäkö julistat KAIKKI edullisemmat renkaat huonoiksi YHDEN (1) halparengassarjan kokemuksen perusteella, renkaitahan on montaa merkkiä ja mallia, eikö tämä ole pahimmanlaatuista MuTua? Mitä merkkiä kyseiset renkaat olivat että osaa välttää? Pinnattuja en myöskään puolustele.Mimmi kirjoitti:Minäkään en viitsi maksaa ylimääräistä HYVISTÄ renkaista, mutta huonoista en maksa yhtään mitään.
Halpisrenkaita olen aikoinani kokeillut yhden (1) sarjan verran ja pinnattuja talvirenkaita samoin. Molemmat renkaat osoittautuivat ala-arvoisiksi ja äärettömän kalliiksi, koska jouduin vaihtamaan kunnollisiin hetimmiten.
Halpisrenkaat ajavat varmasti asiansa parkissa ja auton varusteluettelossa.
Minä en omalta kohdaltani suostu maksamaan vapaaehtoisesti esim. Nokian renkaille n.250€ ylimääräistä pelkästä mielikuvasta, koska tässä kohtaa hinta ei takaa laatua, enkä siksi että joku muu olisi tyytyväinen valintaani.
Kuinka yleensäkään voi olla varma että alla ovat nyt sitten ne parhaat renkaat, koska rengastesteissä saadaan kummallisen erilaisia tuloksia, niin että lähes järjestäen Suomessa voittavat Nokian, Ruotsissa Gislavedin, ja Saksassa Continentalin renkaat, etenkin talvirenkaissa?
Ja jos normaalissa liikenteessä normaaleilla laillisilla nopeuksilla auto suistuu metsään siksi, että ainoa seikka joka olisi enää pitänyt auton tiellä on marginaalinen pitoero eri renkaitten välillä, niin silloin kyllä ajotyylin täytyy olla vähintäänkin todella kummallinen, eikä syy ole renkaitten vaan kuljettajan.
Sohjossa ohittamisesta nyt puhumattakaan.
Re: Kehukaa renkaitanne
Onneksi myöskään 2 vuotta sitten ostamani 20 euron ahtopainemittari ei vaikuta rengashankintoihini. Kesärenkaani ovat vieläkin viime kesänä ostetut ja talvirenkaat uusin nyt. Mikä helvetti sinuakin vaivaa kun et pysty vastaamaan kysymykseeni vaan pitää lähteä henkilökohtaisuuksiin ja epäolennaisuuksiin. Pystyn ostamaan kohtuuhintaiset renkaat kerran parissa vuodessa mikä on ajomäärilleni täysin riittävästi. Pinnoitettuja tai hinnat alkaen -luokan renkaita en ole ostamassa nytkään.Mimmi kirjoitti:Olisit jättänyt ne bling-bling tuninkimittarit ostamatta.Jokke A kirjoitti:Minullekin renkaat ovat todella iso ostos, mutta kuitenkin onneksi vielä mahdollinen. Monelle työttömälle tai pienituloiselle uudet renkaat vaan ovat auton arvoinen menoerä.
Kysyin jo aikaisemmin, mutta yritetäänpä tällä kertaa vääntää rautalangasta. JOS SINUN OLISI PAKKO, ts. tilillä 300e rahaa, laittaisitko talveksi alle uudet edulliset renkaat vai vaikkapa 5v vanhat merkkirenkaat joissa pintaa on esim. 4mm? Uudet perusrenkaatkin pieksevät varmasti monet huonot ominaisuuksiltaan ja kysyntääkin tuntuu olevan reilusta tarjonnasta päätellen.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Kehukaa renkaitanne
Älkää jaksako vinoilla toisillenne.
Aikuisten miesten luulisi kykenevän keskusteluun ilman vittuilua.
Aikuisten miesten luulisi kykenevän keskusteluun ilman vittuilua.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)