Jumittunut pultti & materiaalien laadusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"

Re: Jumittunut pultti & materiaalien laadusta

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun tuon puslien uusinnan tekee, on raivattava tietä rälläkälle. Parhaiten se onnistuu ottamalla takajouset pois, irroittamalla takatukivarren takimmainen pultti.
Tuon pultin reikien saaminen uudestaan oikealle kohdalleen oli pulmallista, kunnes huomasin pienen kuormansidontaliinan avulla tuo kävi helposti. Jousi paikalle ja pikkutunkilla nostaen ja liinalla vetämällä taka-akseli kohdalleen. :idea:

Vanhan holkin saa kallistuksenvakaajasta helposti vaikka lämmittämällä kuumailmapuhaltimella.

Kasaus onkin sitten ihan eri lukunsa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Firges9000 kirjoitti: Tuon pultin reikien saaminen uudestaan oikealle kohdalleen oli pulmallista, kunnes huomasin pienen kuormansidontaliinan avulla tuo kävi helposti.

Jatkojalostusta : Nuo reijät menevät helposti kohdalleen kun irrottaa taka-akselin poikittaisen tukitangon kahdesta pultista. Tämän jälkeen taka-akselia pääsee liikuttelemaan aika vapaasti ja reijät osuvat kohdalleen... :mrgreen:
Firges9000
"Saabisti"

Kaide kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Tuon pultin reikien saaminen uudestaan oikealle kohdalleen oli pulmallista, kunnes huomasin pienen kuormansidontaliinan avulla tuo kävi helposti.

Jatkojalostusta : Nuo reijät menevät helposti kohdalleen kun irrottaa taka-akselin poikittaisen tukitangon kahdesta pultista. Tämän jälkeen taka-akselia pääsee liikuttelemaan aika vapaasti ja reijät osuvat kohdalleen... :mrgreen:
Vaan kun laiskana en viitsi irroitella noita ruostuneita, sekä yksin alla maatessaan on vain kaksi kättä, eikä edes Black and dekkeriä käsillä.
:lol:
Jäsen 1124
hessu75
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joopa joo,

Mä päädyin viemään erään klubilaisen kehoituksesta yhdelle tonnari spesialistille tuon mun oman pommikalan.

Säästän henkisiä voimia ja rystysiä, kun annan ammattilaisen nuo jouset ja iskarit vaihtaa.
Samalla ne puslat kanssa menee vaihtoon.

Kiitos kaikille vinkeistä minun puolesta. Joku päivä kun oon iso ja rikas ja on se oma talli ja kaikki hilavitkuttimet siellä tallissa, niin ehkä voin tehdä tällaisenkin rempan itse... Ehkä.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Olipa sitten minun vuoro tehdä takaiskarien vaihto :D

Aikaa meni 7h, tosin välissä puuhattiin lasten kanssa, käytiin jätskiautolla, työkalukaupassa ja kaljakaupassa :oops:
Olisko jäänyt 5h "tehokasta puuhastelua".

Aloitin kuskinpuolelta, jossa pultti oli jumissa pelkästään vakaajassa ja iskari vaihtui taljaamalla mutta vänkäripuoilella meni rälläköinniksi.
Ja näinollen myös kasattu kuskinpuoli uudestaan purettavaksi :evil:

Samalla vaihtui vakaajan runkopuslat uretaanisiksi, näinköhän vaimoväen "kallistelut" jo loppuisi.

Mutta pari pointtia asian tiimoilta:
1. Jos et ole itse sitä kasannut edellisellä kerralla, käytä surutta rälläkkää. Homma nopeutuu puolella.
Iskarin saa pilkottua helposti pikkurälläkällä, kun irroittaa jarrusatulan pois tieltä.
Ensin iskarin varsi poikki mahdollisimman alhaalta, sitten taivuttaa iskaria taakse ja viiltää alapuslan pesän halki, taivutus eteen ja sama uudestaa => iskari on irti. Sitten vaan pultti holkkeineen poikki ja vot.

2. Jos olet nuuka (kuten minä) ja käytätä vanhat hyväkuntoiset iskarin, niin iskarin alapäähän käy sama pusla kuin vakaajaan.

3. Kasaa reilun rasvan kera.

4. Irroita vakaaja molemmista runkokiinnikkeistä, silloin asentaessa ei tarvitse "vängätä ja passailla" pultinreikiä kohdilleen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
sarka
"Hölösuu"

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Alihankkija kirjoitti:Tätä voi tehostaa esim. Würthiltä saatavalla Rost Off Icella. Kylmäspray ja ruosteenirroitin öljy samassa. Siihen lämpöä perään niin avot! Kyllä aukeaa. Moni mahdottomalta tuntunut on tuolla auennut. Pitää vaan olla rohkea ja reipas ja ensin puolipulloa kohteeseen ja sitten kuumaa...
Irtoaa toisin päin paremmin, eli ensin (kunhan rost off on muhinut) lämpöä päälle ja icea perään.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
Firges9000
"Saabisti"

Suurin pulman aiheuttaja on se, että pultti on kiristetty todella rajusti, jolloin puslan sisämetallihylsy krymppaa kasaan.
Jäsen 1124
Vastaa Viestiin