Moi, avasin kyllä kaikki runkolaakeripukit ja kiertokangen laakerit sekä tarkistin niitten kuntoa. Uudelta näyttivät joten vaihto turha, laakerivaihdon yhteydessä olisin joutunut sähläämään väljyksentarkastelulla jne. Eikä uutta ole aina sisäänajettua parempaakaan. Jos koneessa kaikki OK niin eihän ne laakerit kulu.Kaide kirjoitti:Laita siihen "uuteen" alakertaan uudet runko- ja kiertokangen laakerit ! Todella simmpeli homma kun vaan ottaa öljypohjan pois, ruuvaa uudet laakerit kiinni ja menoksi. Hintaa kaikille laakereille tulee vaivaiset 90e. Sitten kun se laakeri kilahtaa niin ei enää selviä pelkällä laakereiden vaihdolla vaan kampura näyttää ottavan pahasti itseensä . Itsekin ostin muuten hyväkuntoisen reilut 200tkm ajetun alakerran josta ei vielä kuulunut mitään ääniä. Siinäkin oli laakerit niin heikossa hapessa että olisivat kilahtaneet ihan just.
Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
9-5 -00, Aero
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Yesss... Onnittelut täältäkin.Kaide kirjoitti:nyt on taas tonttu kunnossa. Oli melkonen savotta, mutta nyt hymyilyttää. Meni sitten kertalaakista nappiin eikä yhtäkään korjattavaa kohtaa ilmennyt 300 kilsan testilenkin aikana ! Ainoastaan moniurahihnan kiristin on vielä vaihdettava, se väpättelee ja resonoi omia aikojaan.
Motto tässä hommassa : check,check,double check and re-check
Hienoa
Jälleen yksi osa sai uuden elämän.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Onneksi olkoon Kaide .
Nyt saimme tänne foorumille uuden "pulma- neuvojan".
Nyt saimme tänne foorumille uuden "pulma- neuvojan".
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Ken-1 kirjoitti: Vaikka saabin alakerrat kestäväksi väitetään niin kyl ne silti hajoo, näköjään...
Toivottavasti auto nyt taas kestää muutama kilometri.
/Kenneth
Et tosissas voi ihmetellä, että 300tkm ajettu alakerta hajoo, jos oot iskeny holsetin (joka todennäkösesti ei ole vakioturboa vastaava, korjaa jos olen väärässä ) + X-määrä muita virityksiä koneeseen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Omassa tonnarissa on kestänyt alakerta jo n.150tkm ainakin +100hv tehoja, joten en moittisi kauhean heikoksi.Coltti kirjoitti:Ken-1 kirjoitti: Vaikka saabin alakerrat kestäväksi väitetään niin kyl ne silti hajoo, näköjään...
Toivottavasti auto nyt taas kestää muutama kilometri.
/Kenneth
Et tosissas voi ihmetellä, että 300tkm ajettu alakerta hajoo, jos oot iskeny holsetin (joka todennäkösesti ei ole vakioturboa vastaava, korjaa jos olen väärässä ) + X-määrä muita virityksiä koneeseen.
Onneksi on jo toinen lohko, männät, 2.3 kampiakseli ja plaanattu kansi tallissa valmiina.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Pitäähän se kestää toi alakerta, ei kone ole kummoisesti viritetty. Ei edes tupla määrä hevosia vakiota verraten.Coltti kirjoitti:Ken-1 kirjoitti: Vaikka saabin alakerrat kestäväksi väitetään niin kyl ne silti hajoo, näköjään...
Toivottavasti auto nyt taas kestää muutama kilometri.
/Kenneth
Et tosissas voi ihmetellä, että 300tkm ajettu alakerta hajoo, jos oot iskeny holsetin (joka todennäkösesti ei ole vakioturboa vastaava, korjaa jos olen väärässä ) + X-määrä muita virityksiä koneeseen.
Voihan olla, että löydän vielä syyn laakerin hajoamiseen ehkä kampiakselin öljykanava on vähän tukossa tai jotain muuta. Tasapainoakseli-härveli oli ihan ok näköistä edelleen.
Onneksi saabin osat ovat suht edullisia ja niitä on tarjollakin.
9-5 -00, Aero
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Edelleen, en yhtään ihmettelisi, jos 300tkm ajettu kiertokangen/kampiakselin laakeri porsii viritetyssä vehkeessä. Useammasta koneesta, minkä olen avannut ja ajettu yli 300tkm, oli jo pronssia laakeriliuskoissa näkyvissä...
Etkä voi myöskään tietää koneen huoltohistoriaa, ellei ole tarkkaa huoltokirjaa tms. Mistä sitä tietää, vaikka ois ajettu king oilin öljyillä ja 15tkm vaihtoväleillä .
Etkä voi myöskään tietää koneen huoltohistoriaa, ellei ole tarkkaa huoltokirjaa tms. Mistä sitä tietää, vaikka ois ajettu king oilin öljyillä ja 15tkm vaihtoväleillä .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Coltti kirjoitti:
Etkä voi myöskään tietää koneen huoltohistoriaa, ellei ole tarkkaa huoltokirjaa tms. Mistä sitä tietää, vaikka ois ajettu king oilin öljyillä ja 15tkm vaihtoväleillä .
Kyllä jopa ne Kingin öljyt ( muistaakseni Motulin öljyä toisessa purkissa ) täyttää tolle moottorille asetetut speksit ja uudemman tontun virallinen öljynvaihtoväli on 20 tonnia -> ei kyllä tulis mieleenkään ajaa tollasta matkaa samoilla liemillä.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Kaide kirjoitti:Coltti kirjoitti:
Etkä voi myöskään tietää koneen huoltohistoriaa, ellei ole tarkkaa huoltokirjaa tms. Mistä sitä tietää, vaikka ois ajettu king oilin öljyillä ja 15tkm vaihtoväleillä .
Kyllä jopa ne Kingin öljyt ( muistaakseni Motulin öljyä toisessa purkissa ) täyttää tolle moottorille asetetut speksit ja uudemman tontun virallinen öljynvaihtoväli on 20 tonnia -> ei kyllä tulis mieleenkään ajaa tollasta matkaa samoilla liemillä.
On tuo oma 2.3t ajettu pääosin virallisilla 20 tkm vaihtoväleillä ja viimeiset 150 tkm pitkälti synteettisillä harakiriöljyillä.
Toistaiseksi on ainakin 410 tkm kestänyt... (kop-kop)
* Saab 9k 2.3t *
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
laitetaan nyt vaikka tänne niin ei tartte uutta topiccia aloittaa...
eli siis millanen homma noi kk-laakereitten vaihto ois alakautta...
ois edessä kytkimen ja työsylkän vaihto, ja käytössä ois nosturi.
samalla vois noi kk-lakrut vaihtaa, kun ei oo hinnalla pilattu...
1. vaihdanko runkolaakerit samalla?(jos on ehjät)
2.jos vaihdan vaan kk-laakerit tartteeko kampura ottaa irti, vai mahtuuko ujuttaan lakrut välistä?
niin ja auto on vm86 2.0t Tonttu
eli siis millanen homma noi kk-laakereitten vaihto ois alakautta...
ois edessä kytkimen ja työsylkän vaihto, ja käytössä ois nosturi.
samalla vois noi kk-lakrut vaihtaa, kun ei oo hinnalla pilattu...
1. vaihdanko runkolaakerit samalla?(jos on ehjät)
2.jos vaihdan vaan kk-laakerit tartteeko kampura ottaa irti, vai mahtuuko ujuttaan lakrut välistä?
niin ja auto on vm86 2.0t Tonttu
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
1. Vaihda samalla vaan
2. Mahtuu
Muista myös kampiakselin päittäislaakerit.
2. Mahtuu
Muista myös kampiakselin päittäislaakerit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Itsellä kilahti laakerit kovassa käytössä lentiksellä jokin aika sitten. Syynä luultavasti huono voitelu, laakereilla rullattu liikaa tuohon käyttöön ja tehoa liian vähän.
Laakerit lähti ö-pohjan irroituksen jälkeen, pari tuntia taisin siinä puuhastella kun olivat kaikki irti (okei yksi runkolaakeri ei lähtenyt, mutta mulla onkin porsinut niin se varmaan tekee oman mausteensa, lisäksi yksi mäntä piti hakata ylös kun oli kiertokangenlaakeri jumissa).
Uudet laakerit sain PCS:lta, löytyvät myös partsforsaab ja motonet jne. PCS:lta tuli myös pitkiksen männät renkaineen. Homma vaiheessa vielä, pitää kasailla tuohon NG:n lohkoon kun saan aikaiseksi.
Laakerit lähti ö-pohjan irroituksen jälkeen, pari tuntia taisin siinä puuhastella kun olivat kaikki irti (okei yksi runkolaakeri ei lähtenyt, mutta mulla onkin porsinut niin se varmaan tekee oman mausteensa, lisäksi yksi mäntä piti hakata ylös kun oli kiertokangenlaakeri jumissa).
Uudet laakerit sain PCS:lta, löytyvät myös partsforsaab ja motonet jne. PCS:lta tuli myös pitkiksen männät renkaineen. Homma vaiheessa vielä, pitää kasailla tuohon NG:n lohkoon kun saan aikaiseksi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
no mulla on kone ihan käyntikuntoinen ja kaikki aasit perstuntumalla tallella...
lakrut ääntää pikkasen tasakaasulla mut ei mitään hirveen häiritsevää, jos ois kyse vapaastihengittävästä hieman tehottomammasta käkättimestä niin noilla ajelis viel pitkään...
otti itteensä ku oli hippasen vanhat öljyt ja ajelin konetiellä 5:sella jonkun aikaa rajotinta vasten...
oiskohan noita päittäislakruja motonetissä? ja mitäköhän ne yleisesti kustantaa?
koitan tässä vaan kartottaa hieman hintoja ja vaivaa et vieläkö tosta "sedästä" jaksais auton tehdä..pari muutakin pikkujuttuu kaipais huomiota...
lakrut ääntää pikkasen tasakaasulla mut ei mitään hirveen häiritsevää, jos ois kyse vapaastihengittävästä hieman tehottomammasta käkättimestä niin noilla ajelis viel pitkään...
otti itteensä ku oli hippasen vanhat öljyt ja ajelin konetiellä 5:sella jonkun aikaa rajotinta vasten...
oiskohan noita päittäislakruja motonetissä? ja mitäköhän ne yleisesti kustantaa?
koitan tässä vaan kartottaa hieman hintoja ja vaivaa et vieläkö tosta "sedästä" jaksais auton tehdä..pari muutakin pikkujuttuu kaipais huomiota...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
On joo ja maksaa ehkä 5 euroa. Harvemmin ne kuluneet on mutta saattaa olla jos on pitkään ajeltu ja vanhoilla öljyillä. Tuohon hintaan vaan turha olla vaihtamattakaan.like_a_glove kirjoitti: oiskohan noita päittäislakruja motonetissä? ja mitäköhän ne yleisesti kustantaa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Moi, pitänee minunkin avata suuni, ettei jollekin tule käsitys, ettei Saabin koneet kestäisi. Talven aikana avasin yli 480 tkm ajetun B234L myllyn, koska kannentiiviste antautui vuotamaan lievästi reilun 18 vuoden jälkeen. Mainittakoon, että autossa on edelleen alkuperäinen turbo, eikä se ole koskaan hävittänyt tippaakaa öljyä vaihtovälillä (10tkm), siis öljypinta ei ole muuttunut milliäkään tikussa. Eikä sille nytkään tehty mitään.
Koneen sisällä ei ollut silmin havaittavissa minkäänlaista kulumaa, joten sylinterit hoonasin ja kampiakselin laakerikaulat kiilotin. Myös jakopää oli alkuperäinen ja tasapainosysteemin isomassa rattaassa oli kulumisen merkkejä muutamassa hampaassa. Studioraadin vastausten perusteella jätin ko rensselit pois ja tyytyväinen olen, kone käy tod. hiljaisesti. Tasapainoakselit käänsin siten, että öljyporaukset ovat "tukossa" ja lukitsin akselit keskenään, etteivät ne muuta enää asentoaan. Tämä oli erään ammattilaisen neuvo, jotta öljynpaine olisi mahdollisimman hyvä.
Ja kertauksena ne kaksi asiaa mitkä itse opin - aina öljypohja auki ja öljynsiivilän puhdistus + imuputkeen uudet alkuperäiset O-renkaat. Ja toiseksi aina alkuperäinen kampiakselin takapään stefa !
Tehoista ei tietoa, mutta ainakin kostealla asfaltilla sutii kolmosella, kun vaan polkasee, ei siis kytkimellä repäisten
Ari
Koneen sisällä ei ollut silmin havaittavissa minkäänlaista kulumaa, joten sylinterit hoonasin ja kampiakselin laakerikaulat kiilotin. Myös jakopää oli alkuperäinen ja tasapainosysteemin isomassa rattaassa oli kulumisen merkkejä muutamassa hampaassa. Studioraadin vastausten perusteella jätin ko rensselit pois ja tyytyväinen olen, kone käy tod. hiljaisesti. Tasapainoakselit käänsin siten, että öljyporaukset ovat "tukossa" ja lukitsin akselit keskenään, etteivät ne muuta enää asentoaan. Tämä oli erään ammattilaisen neuvo, jotta öljynpaine olisi mahdollisimman hyvä.
Ja kertauksena ne kaksi asiaa mitkä itse opin - aina öljypohja auki ja öljynsiivilän puhdistus + imuputkeen uudet alkuperäiset O-renkaat. Ja toiseksi aina alkuperäinen kampiakselin takapään stefa !
Tehoista ei tietoa, mutta ainakin kostealla asfaltilla sutii kolmosella, kun vaan polkasee, ei siis kytkimellä repäisten
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?