Ostinpa tonnarin. Taas.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tattista vaan. Näköjään alatittelikin muuttunut hankinnan myötä. Kauankos täytyy odotella, että voi tehoja nostaa tontussa ja titteli seuraa mukana?
Mites tuo käynnistyksen hieman normaalia pitempi pyöritys? Uskaltaako lähteä Pieksämäelle, ennekuin vaihtaa syt.kassun ja pa-pumpun? Pumppu hurisi yllättävän kauan eilen ja sehän voisi kieliä, ettei nosta kunnolla paineita? Tähän hätään ei ehdi varmaan vaihtaa uutta.
Nämä varmaan kannattaa ennakoivasti uusia, koska sitten hommalle tulee hintaa kun hinuria tarvitaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jus »

Pumpun käyntiaika virrat päälle kytkettäessä ei riipu bensanpaineista. Liekö ollut vaan kylmä, Trionic-boksi kohmeessa ja siksi pyöräytti pidempään?

Käyttöönottokunnostussuunnitelmastasi puuttuu bensansuodattimen vaihto.

Onko akku ja latauspuoli kunnossa? Syy ajotietokoneen pätkimiseen voi olla myös liian matala tai liian korkea akkujännite.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No suodattimien vaihto kuuluu aina ohjelmaan, mutta nämä kalliimmat osat harkinnan mukaan. Se pumpun pitkä käynti tuli tallissa tai siinä vaan satui sitä kuuntelemaan.

Akku on edelliselle omistajalle tullessa tyhjä, mutta elvytetty. Lataus ainakin näyttää 14,4 v , mutta akkua en ole testerillä mitannut. Pitää mitata ja tehdä myös kuormitustesti, akku on Saabin 60 Ah.
Ihmettelen, mutta en kiistä tuon akun osuutta mittareiden ja ajotieturin temppuiluun. Alkuun ne pelasi hyvin, mutta Humppilasta lähdettäessä hetken pimeänä ja pari kertaa sen jälkeen ajossa pätkässyt. Voisi kuvitella, että liitin olisi huonolla kosketuksella, jops vaikka vaihdeltu mittarivaloja.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Voi olla myös virtalukon pohjassa vikaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuo virtalukon pohja voi tietysti olla viallinen, sitä on liikkeellä.
No tänään puuhastelin lähinnä ulkopintojen kanssa ja vaihdoin bensansuodattimen, sekä ilmansuodattimen. Huomena uudet tulpat ja kasetti paikoilleen, kun on musta kasetti laitettu, niin samalla on vaihdettu johtosarja, joten jatkossa vain mustia kasetteja, näin opasti Laakkosen varaosamyyjä, kait tiesi mitä puhui.
Tehostinöljyä ostin purkin ja tilasin suodattimen, sekä takaroiskeläpät. Toista kakea ei tullut mukana, joten tilasin sellaisen ja nyt odotellaan.
Mittasin akun mittarilla, jossa on vastus kuormitukseen, hyvin pysyi 11 voltissa minuutin, jonka jälkeen lopetin. Mikäli akku on huono niin heti kuormittaessa viisari menee punaiselle.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos virtalukon pohja pätkisi +15 -jännitettä, joka hoitelee jännittenjakopisteen 159 kautta ajotietokoneelle ja bensa/lämpömittarille+EDUlle jännitteen, se pätkisi samalla mm. bensapumpun releen ja trionicin jännitteensyöttöä. Sellaisen pätkimisen sattuessa ajon aikana huomio ehkä kiinnityisi muuhunkin kuin mittarien heilumiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ensi viikolla täytyy ottaa kojetaulun kansi auki ja tarkistaa liittimet. Ainakin toinen ajotietokoneen valaistuspolttimo oli pimeänä, mutta alkoi toimimaan myöhemmin, joten se ainakin oli polttimon/langan katkos. Toimivia mittaristojahan luulisi löytyvän.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään tuli vaihdettua tulpat, jotka olivat BCP5ES, jos oikein muistan ja aika kulunut sivuelektrodi. Nyt on BCPR7ES 11 ja uusi sytkäkasetti. Sisäilmansuodatin myös tuli vaihdettuan ja katseltua sisäilmankierron läppää, mutta en saanut tolkkua oliko kokonaan ulkoilmanotossa. Kokeilin virrat päällä nappia, mutta ei tapahtunut mitään. Näinköhän on jumissa, kun tuppaa vähän hikeentymään ikkunat, ainakin tallilta kotiin tullessa.
Mittaristo katkoo virtoja, mutta on herännyt kun reilummin kopauttaa kojelaudan kanteen.
Vakionopeussäädin jäi vielä asentamatta.
Akku muuten oli tyhjä kun yritin startata parin päivän seisonnan jälkeen, vaikka kenkä oli irti kokoajan. No otin Alfasta sitten akun ja hyvin lähti tulille.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään illalla tutkiskelin tuota lohkolämmitintä, joka taitaa olla rikki. Epäilys heräsi Lauantaina kun lähdin Pieksämäelle, niin tuntui ettei olisi lämmittänyt, eikä siitä mitään narinaa kuulu vaikka piuha on kiinni ja sähkö päällä. Johdot täytyy vielä tutkia, mutta kaikki näytti olleen paikoillaan. Onko tässä kiristettävä malli, kun näkyy sellainen 10 mm ruuvintapainen tappi lämmittimen keskellä, vaiko lyötävä. Harmi, että ei kierrettävää sellainen olisi uusi varastossa.
Nyt vasta huomasin, että joskus ajettu spoileri niin voimakkaasti kiinni, että on painanut myös ilmastoinnin kennoakin hieman lyttyyn alareunasta, vuodosta en osaa sanoa, mutta ehjältä ainakin päälisin puoli näyttää.
Sitten tarkkaan kuunnellen apulaitehihnan suunnasta kuuluu sellaista kahnutusta ja olisiko mahdollisesti ilmast. kompressorin hihnapyörän laakeri viallinen, pieni tärinä tulee letkuun samalla kun kahnaus kuuluu. Millainen mahtaa olla hihnan kulku sellaisissa missä ei ilmastointia ole? Vaikuttaisi, ettei voi laittaa hihnaa ohittamaan kompuraa ilman jotain lisäpyörää, koska hihna hankaisi kiristimen ylärautaan. Onko kellään parempaa tietoa?
Viimeksi muokannut VMTD, Su Helmi 12, 2012 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se 10mm kannalla oleva vastus on levitinkappaleella varustettu kiristettävä malli, ja suosittelen sellaista uudeksikin, tontun konehuoneessa ei oikein ole tilaa lyödä riittävällä voimalla. Ihan vain asennuksen helppouden vuoksi siis, sillä ei ole sinänsä auton kannalta merkitystä että onko vastus lyötävä vai kiristimellinen.

Kompuran voi ohittaa ilmastoimattoman mallin hihnalla, ja vaikka remmi tässä tapauksessa kulkeekin varsin läheltä kiristimen jalkaa tai sen yläpulttia niin se ei osu, onhan se myös normaali ilmastoimattoman mallin remmin reitti.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Okra. Katselin vaan ylhäältäpäin ja ajattelin ettei mahdu kulkemaan, mutta hyvä näin.
Onkos tuo kiristettävä malli sellainen, mikä lähtee helposti pois kun ruuvin löysää, elikä tiivistys tapahtuu o-renkaalla. Lyötävähän on varsin tiukassa tai näin kuvittelen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ainakin Defan kiristettävän mallin viimeisimmän version irrotus vaatii sekin hieman voimaa, ei paljon eikä O-renkaansa puolesta mutta enemmänkin siksi että se kerran levitetty kiristinkappale täytyy saada reikää pienemmäksi vastuksen kokonaan ulosvetämiseksi.

Vanhemmissa versioissa taisi olla pelkkä T-kappale joka pujotettiin reikään ja siitä ulos, uudemmissa on reijän halkaisijaa pienempi T-kappale joka levittää erillisiä kiristyssiipiä. Nämä siivet tulee siis saada myötäelämään ulosvetoansa, riittävä kiristysruuvin löysäys ja määrätietoinen riuhtaisu tehnee temput. Itse ruuvista kiskominen vain levittää siipiä lisää.
jliias
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 23:04
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja jliias »

Minuteman kirjoitti:Ainakin Defan kiristettävän mallin viimeisimmän version irrotus vaatii sekin hieman voimaa, ei paljon eikä O-renkaansa puolesta mutta enemmänkin siksi että se kerran levitetty kiristinkappale täytyy saada reikää pienemmäksi vastuksen kokonaan ulosvetämiseksi.

Vanhemmissa versioissa taisi olla pelkkä T-kappale joka pujotettiin reikään ja siitä ulos, uudemmissa on reijän halkaisijaa pienempi T-kappale joka levittää erillisiä kiristyssiipiä. Nämä siivet tulee siis saada myötäelämään ulosvetoansa, riittävä kiristysruuvin löysäys ja määrätietoinen riuhtaisu tehnee temput. Itse ruuvista kiskominen vain levittää siipiä lisää.
Meikäläisen tonnarin n. 10-15v vanha Calixin kiristettävä lohkolämppäri meinasi olla hiukan tiukassa, kun 8mm mutteri oli hapettunut T-kappaleen ruuviin kiinni. Aikani ährättyäni irroitusöljyn ja lämmittelyn kanssa päätin jyrsiä mutterin dremelillä halki (oli muuten vähän ahdas paikka). Mutterinpalasten kopistelun jälkeen sain huomata että itse lohkolämppärikin oli kohtuullisen tiukasti kiinni, mutta vasaralla varovasti koputtelemalla se sieltä sitten irtosi. T-kappalekin tuli siististi mukana, vaikka pahalta näytti jossain vaiheessa. Kannattaa viritellä ruuvin päähän vaikka pienet lukkopihdit, rautalankaa, tms. estämään ruuvin putoaminen vesitilaan. Sitä voi olla aika ikävä onkia pois, jos sattuu käymään lipsahdus. :roll:

Uusi lämmitin menikin paikoilleen ns. heittämällä, eli ei muuta kuin elementti paikoilleen ja ruuvin kiristys sopivaan momenttiin.

-Juha
#2906
Nykyiset: Saab 9-5 Aero Wagon -04, Saab 9-5 Aero Wagon -05
Ex-Saabit: 900i -86, T8APC -84, T8IC -86, 900i -85, 9000 2.3TA -91, 9000 Aero -96
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mites nuo tonnarin pultit, kuika paljon on eroa alkuperäisten aluvanteiden ja peltivanteiden pulttien pituudessa? Mistä mahtaa löytyä aluvannepultteja, onko porukalla tietoa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostinpa tonnarin. Taas.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samoilla pulteilla orggis vanteet pysyy mukana..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin