vakionopeudensäädin reistailee
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Ei vaikuta vikaan, mutta omassa tontussa kaasupoljin liikkuu cruisen ohjaamana. Jos painaa esim. res, niin poljin katoaa jalan alta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Mutta liikkuuko poljin jos jalka tai kenkä tai yleensäkään mikään paino ei ole polkimen päällä? Ei liiku jos polkimen palautusjousi on hengissä ja paikallaan.Naxu kirjoitti:Jos painaa esim. res, niin poljin katoaa jalan alta.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
jus, kyllä testasimm että virta kulkee sieltä ohjausboxillle tulevasta liittimestä. Mistä kohti naksahdus pitäisi kuulua....siitä en ole varma.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Releen pitäisi naksahtaa kun aktivoi cruisen SET-napilla.
Kokeilitko kytkeä boksissa releen käämille jännitteen ja mittasitteko että virta kulkee releen kärkien läpi kun rele vetää? Ja jos virta kulkee, kestääkö tehoa, vai kyykkääkö isommalla virralla kun esim releen kärjet on palaneet?
Kokeilitko kytkeä boksissa releen käämille jännitteen ja mittasitteko että virta kulkee releen kärkien läpi kun rele vetää? Ja jos virta kulkee, kestääkö tehoa, vai kyykkääkö isommalla virralla kun esim releen kärjet on palaneet?
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Joo ainoa pieni naksahdus kuuluu viiksestä, kun sitä painaa. Boksilta ei kyllä kuulu naksumista. Ei kokeiltu noin kuten ohjeistit. Sitä relettäkin tutki yksi spesialisti ja meinasi että pitäisi toimia. Vaan ehkäpä se on nyt kuitenkin kokeiltava uudestaan.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: vakionopeudensäädin reistailee
En ole mitään ehtinyt asialle tehdä ja tänään sitten moottoritiellä(kylmästartista 3 min ajon jälkeen) kokeilin hetken mielijohteesta cruisea. Sehän nappasi nopeudesta kiinni, piti nopeuden noin minuutin verran kunnes löysäsi ja sen jälkeen ei taas toiminut.
Ajattelin vain raportoida, jos joku osaa tuon perusteella vetää uusia johtopäätöksiä.
Ajattelin vain raportoida, jos joku osaa tuon perusteella vetää uusia johtopäätöksiä.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Toimii just niinkin pitää, ihan samanlainen on toi aironkin kruiseri.illias kirjoitti:En ole mitään ehtinyt asialle tehdä ja tänään sitten moottoritiellä(kylmästartista 3 min ajon jälkeen) kokeilin hetken mielijohteesta cruisea. Sehän nappasi nopeudesta kiinni, piti nopeuden noin minuutin verran kunnes löysäsi ja sen jälkeen ei taas toiminut.
Ajattelin vain raportoida, jos joku osaa tuon perusteella vetää uusia johtopäätöksiä.

Vanhanmallinen boksi on ostettu, jaksais vaan tinaila johtosarjan ja vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Tervehdys!
Viaksi osoittautui todellakin viallinen ohjausboxi. Tehtiin siihen foorumilta löytyvien ohjeiden (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=15) perusteella kytkentä käyttäen osanumerolla 8587016 kulkevaa vanhaa boxia.
Nyt cruise pelaa, mutta en ole siihen kovin tyytyväinen. Aktivointi toimii siten, että nopeus tippuu n. 3km/h siitä mihin aktivoiti painettiin. Pahinta on kuitenkin nopeuden seilaaminen. Esim 120km/h, niin seilaus on jatkuvaa 118-122km/h välillä. Mahtaako tuo olla polttoainetaloudellisesti kovin hyvä homma ja muutenkin ärsyttää.
Minulla kuitenkin alkuperäisellä boksilla toimi (silloin harvoin kuin se ylipäätään pelasi) tasaisesti. Ei turhaa seilaamista ja aktivointi oli naps siinä ja sille nopeudelle, kuin se painettiin.
Onko muilla tätä ohjetta toteuttaneilla samantyyppisiä kokemuksia?
Mulla käytetyn vaihtoboxin osanumero 8587016 oli tosin eri, kuin foorumin ohjeessa, jossa on osanumero 9526757. Mahtaako toimia paremmin tuolla toisella boxilla?
Viaksi osoittautui todellakin viallinen ohjausboxi. Tehtiin siihen foorumilta löytyvien ohjeiden (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=15) perusteella kytkentä käyttäen osanumerolla 8587016 kulkevaa vanhaa boxia.
Nyt cruise pelaa, mutta en ole siihen kovin tyytyväinen. Aktivointi toimii siten, että nopeus tippuu n. 3km/h siitä mihin aktivoiti painettiin. Pahinta on kuitenkin nopeuden seilaaminen. Esim 120km/h, niin seilaus on jatkuvaa 118-122km/h välillä. Mahtaako tuo olla polttoainetaloudellisesti kovin hyvä homma ja muutenkin ärsyttää.
Minulla kuitenkin alkuperäisellä boksilla toimi (silloin harvoin kuin se ylipäätään pelasi) tasaisesti. Ei turhaa seilaamista ja aktivointi oli naps siinä ja sille nopeudelle, kuin se painettiin.
Onko muilla tätä ohjetta toteuttaneilla samantyyppisiä kokemuksia?
Mulla käytetyn vaihtoboxin osanumero 8587016 oli tosin eri, kuin foorumin ohjeessa, jossa on osanumero 9526757. Mahtaako toimia paremmin tuolla toisella boxilla?
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Ei se nopeuden häiritsevä seilaaminen kuulu minkään boksiversion ominaisuuksiin. Paitsi ehkä turhan isoille perusahtopaineille tuunatussa turboautossa.
Olisiko tällä välin voinut alipainejärjestelmään tulla vuotoa? Sulkeutuuko poljinkytkimet ilman suhteen tiiviisti, onko letkut ehjät? Aika helppo testi on tarjota irtojohdoilla cruisen pumpulle jännitettä ja imaista kaasuläppä auki. Kun jättää pysäyttää pumpun ja jättää pitoventtiilin jännitteiseksi, kaasuläpän pitäisi pysyä kutakuinkin paikallaan. Jos läppä kääntyy kiinni, järjestelmässä on vuoto. Ohjetta tähän testiin linkitin jo edellisellä sivulla.
Olisiko tällä välin voinut alipainejärjestelmään tulla vuotoa? Sulkeutuuko poljinkytkimet ilman suhteen tiiviisti, onko letkut ehjät? Aika helppo testi on tarjota irtojohdoilla cruisen pumpulle jännitettä ja imaista kaasuläppä auki. Kun jättää pysäyttää pumpun ja jättää pitoventtiilin jännitteiseksi, kaasuläpän pitäisi pysyä kutakuinkin paikallaan. Jos läppä kääntyy kiinni, järjestelmässä on vuoto. Ohjetta tähän testiin linkitin jo edellisellä sivulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: vakionopeudensäädin reistailee
En oikein usko, että vuotoa olisi tullut tässä välissä. Siinä oli arviolta 2 vuorokautta välissä, kun alkuperäinen boksi sattui toimimaan ja piti nopeuden siihen hetkeen, kun vaihdettiin boksi ja sen jälkeen seilaa.
Kokeilin vielä eilen vaihtaa alipainepumpun, kun tuli sellainenkin toinen hommattua jossain vaiheessa. Se ei vaikuttanut mitään. Siinä samalla imeskelin letkusta, eikä kyllä tullut vuotoilmaa suuhun.
Oisko jollain Oulussa tai lähimaastossa antaa toimivaa boxia hetkeksi lainaan, niin vois kokeilla onko vika siinä?
Kokeilin vielä eilen vaihtaa alipainepumpun, kun tuli sellainenkin toinen hommattua jossain vaiheessa. Se ei vaikuttanut mitään. Siinä samalla imeskelin letkusta, eikä kyllä tullut vuotoilmaa suuhun.
Oisko jollain Oulussa tai lähimaastossa antaa toimivaa boxia hetkeksi lainaan, niin vois kokeilla onko vika siinä?
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Itellä seilasi väärän kokoisella rengastuksella 185/65/15. Heijaamiset loppui kun vaihdoin kesärenkaisiin 205/50/17.
Suosittelen palaamaan asiaan oikean kokoiset renkaat auton alla, koska tuo boksi kyllä oli 100% varmasti toimiva, eikä nopeus seilannut, kun sen päivää ennen sulle lähettämistä omasta autostani irrotin
.
Mun autossa 195/65/15 talvirenkaat alla.
Suosittelen palaamaan asiaan oikean kokoiset renkaat auton alla, koska tuo boksi kyllä oli 100% varmasti toimiva, eikä nopeus seilannut, kun sen päivää ennen sulle lähettämistä omasta autostani irrotin

Mun autossa 195/65/15 talvirenkaat alla.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Mulla on 3 tonnaria vielä,89,92,95 ja 3 srj renkaita 2055515 ja 1856515 ja 2254517 kaikki autot toimii moitteetta näillä kaikilla renkailla,mutta kiihtyy parhaiten noilla pienillä
.navigaattori paljastaa,että auto ei tiedä rengaskokoa,mittari/ajotieturi näyttää väärin.Cruiset ei silti ikinä seilannu,yhdestä meni mykäksi,mutta ei liene renkaiden vika?Ettei vaan olis pulssianturissa vikaa,tai tip-piuha räpsii...

-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Mulla '87 tontussa seilasi cruise kun nopeusmittarin anturi veteli viimeisiään. Noin muuten kyllä ovat pelanneet tasaisesti kaikissa. Tosin tää sähköinen cruise on hieman hitaampi reagoimaan nopeuden laskiessa äkkiä, esim. jyrkän alamäen (moottorijarrulla) jälkeen alkaa heti ylämäki, jolloin vauhti saattaa pudota melkein kympin verran asetetusta ennen kuin cruise herää kiihdyttämään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Moro! Vaihdoin 195 kesärenkaat alle, mutta seilaaminen jatkuu täysin samanlaisin kujein. Miten se tuo nopeusmittarin anturi....mistä sellainen löytyy ja mitä maksaa? Edelleenkin olisi tosin mukava kokeilla, jos jollakin Oulun lähimaastoissa löytyisi toimiva varmuudella seilaamaton cruiseboksi, että toimiiko sillä.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Re: vakionopeudensäädin reistailee
Jos ajat itse tasavauhtia niin vaihteleeko nopeusmittarin näyttämä silti? Siitähän sen anturin ongelmat paljastuvat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366