Jalopuuta kojeslautaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

SEPA kirjoitti:Mitä muuten aattelit laittaa autoos kun vahvistat lootaa?Vai teetkö kaikki vaan varalta?
Molempia. Kivahan se olis kun varmuuttakin olis pitemmän päälle. Laittamisenhan sitten taas tietää mitä siitä tulee jos vahvistetun rajaksi tulisi vaikka 450-500Nm (ei tarkempaa käsitystä). Siihenhän sitä tulisi sitten ennen pitkää varmasti rakenneltua, aina kun hilloa jostain vapautuisi. Mutta tosiaan kyllä mä olen ihan tyytyväinen nyt tähän kokoonpanoon.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Hane_81 kirjoitti:kädet vaan paskaseks ja kokeileen..silleen oppiiki jotain. :wink:
Onhan tässä kaikenlaista jo tehtykin, mutta pientä ne on tietysti kun joku alkaa vaihtaa jotain raidetankoo tai toinen kannentiivistettä 8O
Hane_81 kirjoitti:Ja jos autosi on käyttis ja sen pitäisi olla varmatoiminen joka päivä niin suosittelen merkin vaihtoa
No nyt mentiin kyllä vähän metsään, sillä saabihan nyt on satakertaa laadukkaampi ja varmatoimisempi kuin joku riisikuppi tai vastaava nissan opeli härpätin. Kyllä mä oon nähny miten saabit kestää, faija on ihan saabisti ja kyllä se ois merkkiä vaihtanu ajat sitten jos jotain suurempia "ongelmia" ois näissä ollut. 9-5:sta on nyt vähän kiroillut että ihmeellisiä huoltoja tullut, kun silloin siinä öljysihdissäkin mistä kerran kirjoitin, niin piti LänsiAutossa irroittaa koko moottori. Ja autolla on vielä katsastusvapaa vuosi menossa.. 8O Noh, onneksi pojasta saabi parempi, tonnari rulez :D

Sanotaanko että jos haluat satavarmatoimisen auton, niin hommaat vanhan ladan jossa ei ole minkäänlaisia varusteita eikä sähkötoimisia järjestelmiä, jotka voisivat vikoja aiheuttaa :)


..ei helvata nyt muuten unta palloon huomenna vielä vika työpäivä ennen joulua. Taas tuli foorumilla kupattua :)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

saapasi kirjoitti: Ja mitä porsiva...iso Saabihan on laadukas auto joka nimenomaan kestää, kunhan se on oikein huollettu. Vai onko joku erimieltä...
Olen erimieltä... ;)
No nyt mentiin kyllä vähän metsään, sillä saabihan nyt on satakertaa laadukkaampi ja varmatoimisempi kuin joku riisikuppi
Ja varsinkin tähän olen erimieltä.

No, jalopuusta ollaan jo pudottu melko kauas.... Voitaisiin jatkaa vaikka jalopuiden huoltolakkauksesta. Milläs lakalla sitä tonnarimiehet jalopuut lakkaa? Kiiltävä vai puolikiiltävä?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saapasi kirjoitti: No nyt mentiin kyllä vähän metsään, sillä saabihan nyt on satakertaa laadukkaampi ja varmatoimisempi kuin joku riisikuppi tai vastaava nissan opeli härpätin.
Todisteeksi Saabin laadusta verrattuna japskeihin riittänee varmaan tuo juttu:
http://www.nyteknik.se/art/23343

Eipä siinä, itsekin ole ajanut Saabeilla viimeiset 15 vuotta, mutta on kyllä kädet olleet välillä mustinakin, ainoat jotka eivät ole porsineet ovat olleet noita kaasutinmalleja.
Suunnilleen 50/50 menee korjaus- ja ajoaika noiden kanssa :)

Laita Tevisu sävytettyä venelakkaa pensselillä jalopuihin niin kyllä kestää ja saat persoonallisen sävyn niihin :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

tevisu kirjoitti:
saapasi kirjoitti: Ja mitä porsiva...iso Saabihan on laadukas auto joka nimenomaan kestää, kunhan se on oikein huollettu. Vai onko joku erimieltä...
Olen erimieltä... ;)
No nyt mentiin kyllä vähän metsään, sillä saabihan nyt on satakertaa laadukkaampi ja varmatoimisempi kuin joku riisikuppi
Ja varsinkin tähän olen erimieltä.
Niin... tosiaan sitä huoltoa tarttee se auto, vai olisikohan nyt jäänyt jotain sattumalta väliin :wink: Tai vaihtoehtoisesti onko kyseessä jokin 500tkm ajettu auto, jossa ehkäpä saattaa jotain pientä laittoa jo olla... Muutenhan täällä tuntuu kyllä hyvin ihmisillä vanhemmatkin menopelit toimivan. Ja eihän siinä mitään jos ei toimi eikä jaksa laittaa, niin pitäs varmaan hankkia parempi auto sitten kai. Ihan en kuitenkaan lähtisi yleistämään saabin huonoa laatua, vai oletko vastapainoksi kuullut esim. Mercedes Benzin hyvästä laadusta viimevuosina :)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Puu pianolakattuna näyttää monesti muoville. Vois koittaa vaikka Danish Oilia ,helppo pyyhkiä rätillä pintaan ja antaa pyyhkimistavasta riippuen killonasteeksi puolihimmeastä puoli kiiltävään. Toinen vaihtoehto olis laittaa pari kerrosta pellavaölyä ( kevyttä välihiontaa unohtamatta) ja niitten päälle värillinen tai värinen huonekaluvaha. Aineiden käyttö efellyttää ,että pääsee laittaamaan ne aiemmin käsittelemättömälle puupinnalle.
Kyllähän tosi mies rakentaa itse puupanelin koje lautaan EIKÄ tarvitse liata käsiään.
Käsittelihan tämä thread kojelaudan jalopuita , jos ei ,niin tän varmaan joku siirtää oikeeseen paikkaan.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

ng900aero kirjoitti:Todisteeksi Saabin laadusta verrattuna japskeihin riittänee varmaan tuo juttu:
http://www.nyteknik.se/art/23343
..ei kyllä nyt täytyy lähteä riisikuppikauppaan, sen verran raskaan todisteen heitit :lol: Mutta eihän siinä mitään, oli tuo sen verran hauska diagrammi että kyllä se täytyy ihan tulostaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saapasi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Todisteeksi Saabin laadusta verrattuna japskeihin riittänee varmaan tuo juttu:
http://www.nyteknik.se/art/23343
..ei kyllä nyt täytyy lähteä riisikuppikauppaan, sen verran raskaan todisteen heitit :lol: Mutta eihän siinä mitään, oli tuo sen verran hauska diagrammi että kyllä se täytyy ihan tulostaa.
En minäkään osta japanilaista autoa koska itse olen eurooppalainen ;)
Mutta ei nämä Saabit oikeasti mitään kamalan viattomia ole.
Toivottavasti avo kestäisi tänään pohjanmaalle saakka ettei hyytyisi Ikaalisiin kuten aiempi ng900 :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

saapasi kirjoitti: Niin... tosiaan sitä huoltoa tarttee se auto, vai olisikohan nyt jäänyt jotain sattumalta väliin :wink: Tai vaihtoehtoisesti onko kyseessä jokin 500tkm ajettu auto, jossa ehkäpä saattaa jotain pientä laittoa jo olla... Muutenhan täällä tuntuu kyllä hyvin ihmisillä vanhemmatkin menopelit toimivan. Ja eihän siinä mitään jos ei toimi eikä jaksa laittaa, niin pitäs varmaan hankkia parempi auto sitten kai. Ihan en kuitenkaan lähtisi yleistämään saabin huonoa laatua, vai oletko vastapainoksi kuullut esim. Mercedes Benzin hyvästä laadusta viimevuosina :)
Vastaan - vaikka pitäisi olla vastaamatta...
Ensinnäkin, minä en yleistänyt "Saabin huonoa laatua". Totesin faktan, että japsit vaan ovat toimintavarmempia ja vähävikaisenpia kuin Saabit. Tämän olen tiennyt jo pitkään, mutta vielä en japsia ole ostanut - ja siihen on omat syynsä. -98-02 T7 moottoreilla varustettuja Saabeja pidän moottorin osalta huonoina - sen yleistyksen teen.
Omat kokemukseni Saabeista perustuvat perheeni ~6 saabiin + kahteen omaani - alkaen vuodesta -76. Tuolloin en tosin muuta tehnyt kuin konttasin...;) Ekasta omasta (-01) porsi kone 126 tkm ajettuna, ja huolloissa sen verran vikaa, että oli tehty tiheämmin kuin Saab edellyttää. Nyt tuossa tontussa 203 tkm ja täydellinen huoltohistoria - valitettavasti. Huollot on tehty nimittäin 150tkm asti merkkiliikkeessä eli todennäköisesti huonosti. Merkkiliikkeen tietämyksen tason voi jokainen asiaan paneutunut todeta. Viime huollot olen vastoin tehtaan suositusta tehnyt/teettänyt tiheämmin ja ilman Laakkosen/Länkkärin taskulampulla suoritettavaa rahastusta - jota joku saattaa jostain käsittämättömästä syystä arvostaa. Käytän mieluiten esim. PCS:n palveluita. Pikkuvikoja DI-kasetteineen ja muine tyypillisine vikakohteineen on ollut normaalisti eli melko paljon. Bensapumpun tosin vaihdoin ennenkuin jättää tielle, vaikka ei oireillutkaan. Kaikki tämä on selvää tonnarin omistajalle, jolla ei ole Saab-lasit silmillään ja aivotoiminnan sumentava saabismi-niminen sairaus akuuttina tilana... ;) (=hjumor)
Ja eihän siinä mitään jos ei toimi eikä jaksa laittaa
Huolloksi lasket ilmeisesti sellaistenkin osien vaihtamisen, mitkä eivät ole ns. kuluvia osia? Kerrohan, miten huollat DI-kasetin tai bensapumpun? Vai mitä tuolla lainauksella tarkoitit? Huippulaadukas ja varmatoiminen autohan "ei toimi" vaatii "laittoa"?

Summa summarum, olenko oikeassa siinä, että väität Saabia "kestäväksi, laadukkaaksi autoksi"? Itse - ja joku muukin käsitti tuon siten, että mielestäsi Saabilla on erityisen hyvä toiminatavarmuuden laatu. Mersuviittausta tässä yhteydessä en ymmärrä? Itse en koskaan ole Mersuja japanilaisten veroisina (toimintavarmuus) pitänyt.

--OFF topicia pukkaa... sorry modet... :oops:

EDIT: Ja tämä saa osaltani riittää tähän "jalopuu" -viestiketjuun.
Viimeksi muokannut tevisu, La Joulu 23, 2006 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jatketaanpa hieman OT linjalla:
JouniCSE kirjoitti:Käsittääkseni sitä on jotkut kyselleet ZF:tä asti että voiko tolle tomaatille jotain tehdä ja vastaus on ollut negatiivinen.
saapasi kirjoitti:Väärin. Katajan Aerossa on vahvistettu automaattiloota, tais olla -98. Se on mun hyvä tuttu ja sano mulle kesällä, et joku sen kaveri tekee mulle n. 500€:lla vahvistuksen jos joskus tartten.
Hane_81 kirjoitti:öööh...eli sulla ei ookkaan sitä 4000e lootaa joka autto auton kulussa? Ja kerros tosiaan kuka noit automaagilootia vahvistelee niin monen innokkaan tomaattivirittäjän päivät ovat pelastettuja. Ja toi 500e vahvistuksesta...no enpä sano mitään ku en tiiä..
Joopa joo. Jokainen ZF:n lootan moottoriakselia ja manuskalootan ulosmenevää akselia käsissään pitäneet tietää että tolle ZF:n lootalle ei ole tehtävissä yhtään mitään. Sen on just niin vahva kuin sen heikoin lenkki eli just tuo E-kytkimen tienoo on. Kaikki neljän tonnin "vahvistetut" legendat ovat täyttä paskapuhetta. Vaikka rahaa siihen saakin kulumaan niin kestävää siitä ei saa tehtyä - mutta mikäs siinä, uskoo saa kukin mitä tahtoo ja rahansa työntää sinne mistä parhaat luulot saa.

Mitä tuon laatikon perusrempaan tulee niin pelkästään siihen saa kulahtamaan tuon 500 egee ilman ongelmia. Tuollainen on tullut tehtyä ja omakustannehinta osille ilman töitä oli 2 euroo vajaa 600.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

tevisu kirjoitti:Vastaan - vaikka pitäisi olla vastaamatta...
Samoin, mutta en viitsi enää koko viestin mitalta. Yrititetään nyt edes vähän kunnioittaa tuota alkuperäistä topikkia :oops: Minä en myöskään viitsi enää montaa viestiä tähän kirjoittaa.
tevisu kirjoitti:minä en yleistänyt "Saabin huonoa laatua"
Enhän minä sanonut että yleistäisit. Sanoin ettet lähtisi siihen. Feel The Difference :D
tevisu kirjoitti:-98-02 T7 moottoreilla varustettuja Saabeja pidän moottorin osalta huonoina - sen yleistyksen teen.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä.
tevisu kirjoitti:Laakkosen/Länkkärin taskulampulla suoritettavaa rahastusta - jota joku saattaa jostain käsittämättömästä syystä arvostaa. Käytän mieluiten esim. PCS:n palveluita.
Minun osuuteni Länäristä on tasan yksi kappale magneettiventtiilejä ja yksi kappale Bypass-venttiilejä. 2 entistä omistajaa ovat käyneet siellä useammin.
En minäkään Länärin toimintaa sillä tavalla arvosta että autoani siellä huoltaisin, mutta onhan se ylitsepääsemätön tosiasia, että käytetyn auton myymisessä on hyvin paljon merkitystä sillä, missä se on huollettu. Toki PCS on myös erittäin hyvä paikka, kuten moni muukin.
tevisu kirjoitti:olenko oikeassa siinä, että väität Saabia "kestäväksi, laadukkaaksi autoksi?"
En väitä mitään, olen vain sitä mieltä. Omaani pidän ainakin kestävänä ja laadukkaana, se on siinä kunnossa ollut alusta asti ja pyrin myös pitämään sen siinä.
tevisu kirjoitti:Itse - ja joku muukin käsitti tuon siten, että mielestäsi Saabilla on erityisen hyvä toiminatavarmuuden laatu.
No ei ole, enkä ole mitään tuollaista sanonut. Olkoon Saab on ihan hyvä auto.


Edit: Ja nyt kaikille HOU HOU Hyvää Joulua, jaloisia puita ja janoisia suita :D
PS. Syökää Sikaa!
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

AnttiR kirjoitti:Puu pianolakattuna näyttää monesti muoville. Vois koittaa vaikka Danish Oilia ,helppo pyyhkiä rätillä pintaan ja antaa pyyhkimistavasta riippuen killonasteeksi puolihimmeastä puoli kiiltävään. Toinen vaihtoehto olis laittaa pari kerrosta pellavaölyä ( kevyttä välihiontaa unohtamatta) ja niitten päälle värillinen tai värinen huonekaluvaha. Aineiden käyttö efellyttää ,että pääsee laittaamaan ne aiemmin käsittelemättömälle puupinnalle.
Kyllähän tosi mies rakentaa itse puupanelin koje lautaan EIKÄ tarvitse liata käsiään.
Käsittelihan tämä thread kojelaudan jalopuita , jos ei ,niin tän varmaan joku siirtää oikeeseen paikkaan.
Siis, palataan taas asiaan...

Ymmärsinkö nyt väärin, pitääkö noita jalopuita jotenkin "huoltaa". Omat on ainakin vielä ihan timmissä kunnossa, eikä halkeamiakaan taida olla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

tevisu kirjoitti:No, jalopuusta ollaan jo pudottu melko kauas.... Voitaisiin jatkaa vaikka jalopuiden huoltolakkauksesta. Milläs lakalla sitä tonnarimiehet jalopuut lakkaa? Kiiltävä vai puolikiiltävä?

Edellinen viestini oli mun vastaus noin laajemminkin puun ( ei ainostaan jalopuun ) käsittelyyn. Samalla menetelmällä oon käsitellyt vadeista tuoleihin ja pöytiin.
Mitään huoltolakkausta ei ole syytä suorittaa , jos kojelaudan lakka ei ole hilseillyt.

Edelleenkin pianolakattu ( eli tosi kiiltävä ) on minusta muovin näköistä.
Itse esim . viiluttamalla saa persoonallisen ja mieleisen pinnan .Onko joku kokeillut?
Viimeksi muokannut AnttiR, La Joulu 23, 2006 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

AnttiR kirjoitti:Itse esim. viiluttamalla saa persoonallisen ja mieleisen pinnan. Onko joku kokeillut?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5987#65987
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

MacTurbo kirjoitti:
Siis, palataan taas asiaan...

Ymmärsinkö nyt väärin, pitääkö noita jalopuita jotenkin "huoltaa". Omat on ainakin vielä ihan timmissä kunnossa, eikä halkeamiakaan taida olla.
Eli ymmärsin siis oikein (tai väärin, riippuu miten katsoo). Eli noita ei tarvitse huoltaa. Tuosta muovimaisuudesta olen kyllä samaa mieltä, itsekkin pidin niitä alussa muovijäljitelminä. :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin