Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Paineilmaa ei kylläkään suositella paineen testaukseen, menee kosteutta mukana aika lailla :roll: Itse on tullut aikoinaan koepaineistettua typellä!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Joensuusta en ole löytänyt lafkaa joka saisi typpeä laitettua. Ja vakuumiinhan se imetään ennen täyttöä.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mimmi kirjoitti:UV-valossa loistava ainekin tulee pois vakuumiin imettäessä.
Mitenhän sitten minun kohdalla on jäänyt sitä ainetta sinne, eli tuskin on ollut tyhjiössä? Mittarin mukaan kuitenkin menee tyhjiön puolelle, ja pysyy samassa lukemassa (testattu 5min.)
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mitenkäs vakuumi eroaa alipaineesta?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

jani03 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Taitaa olla jo valmiiksi karanneet, ettei yhtään jäänyt jäljelle UV:ta saamaan :wink:
Kun järjestelmä imetään vakuumiin, niin pitäisikö myös uv-aineenkin tulla pois? On pari kertaa tyhjennetty, ja täytetty ilman väriainetta, mutta kyllä vieläkin aine hohtaa uv-valossa.

Kokeilin laittaa paineilmaa järjestelmään, ja etsiä vuotoa spraylla, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Testaan samalla kuinka kauan kestää paineet sisällä. Jos kestää hyvin niin yhdellä täytöllä kesän pärjäisi, tulee. Vai onko jotain pomminvarmaa tapaa etsiä vuoto?
Koeponnistukseen ainoastaan typpeä ja paineilman kanssa leikittäessä järjestelmä menee "takuuvarmasti" tukkoon kylmäainetta lisättäessä ja ilmastoinnin koekäytön yhteydessä, koska paisuntaventtiilin alentamana höyrystimen pintalämpö menee hiukan pakkasen puolelle, jolloin tunnetusti vesi jäätyy...Kas kun ei kokeiltu vesijohtovedellä koeponnistaa :roll: :roll:
Nimittäin tippa vettä riittää saamaan järjestelmän tukkoon...

Tyhjiöintiin tarvitaan siihen tarkoitukseen oleva pumppu....jota käytetään enemmän kuin pari minsaa....


Vuotojen etsimiseen tarvii noin 12 barin typpipaineen, jolloin saippuavaahdolla alkaa ne löytymään...
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Onko jollain tietoa missä olisi Joensuuta lähin liike joka huoltaa ilmastointeja, kyseessähän on r12 järjestelmä?

(Joensuusta en ole sellaista löytänyt)
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mitä kaikkea tulisi vaihtaa jos muuttaa järjestelmän r134a:lla toimivaksi?

Kuivain
kaikki o-renkaat
venttiilit

Onko vielä muuta? Syynä tähän olisi se, että voisi viedä ilmastointihuoltoon huollettavaksi.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

On, mutta joutuu täyttämään pari kertaa kesässä. Typellä ei onnistu testata, ainakaan sen 1 firman puolesta, joka on myös ainoa joka täytää vanhempia järjestelmiä.

Huoltoon ei voi viedä koska ei ole r134a:lla toimiva järjestelmä. Sen takia tuossa ylempänä kyselin onko jollain tietoa jns:ta lähellä olevaa firmaa joka vanhempaa järjestelmää voisi testata.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Ei onnistu jns koska ei ole firmaa joka tuota typellä rupeaisi täyttämään.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Huomenna eräs kylmäasentaja tarkastaa vuodot, jollain kaasuilmaisimella.

Kysyin saabin huoltomieheltä tuota järjestelmän päivittämistä hän kertoi että voi joutua vaihtamaan myös letkustot, sanoi että vanhan aineen letkut eivät välttämättä kestä uutta ainetta onko näin?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Järjestelmä täytettiin ja toimii, kaasuilmaisimella tutkittiin eikä mistään näyttänyt vuotavan.
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Pistetään nyt tää viesti tänne kun sivuaa kuitenkin aihetta. Eli onko normaalia , että ilmastoinnin ollessa auto-asennossa niin lämpimällä laittaa kiertoilman päälle? Kalibrointi antaa yhden vikailmoituksen.
Tuntuu myös, että ei puhalla tarpeeksi kylmää ilmaa, jos vaikka vertaa uudempiin autoihin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Julkku kirjoitti:onko normaalia , että ilmastoinnin ollessa auto-asennossa niin lämpimällä laittaa kiertoilman päälle?
Juu, jos ulkoilma-anturi havaitsee yli 27 asteen ulkolämpötilan (etuspoilerissa), minuutin kuluttua startista menee sisäilman kierrätys päälle.
Kalibrointi antaa yhden vikailmoituksen.
Testeri osaa kertoa missä vika. Jos on kylmäaineet vähissä, kylmäntuottokyky on alentunut, mutta se ei liity tuohon vikakoodiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Viesti Kirjoittaja Julkku »

jus kirjoitti:
Julkku kirjoitti:onko normaalia , että ilmastoinnin ollessa auto-asennossa niin lämpimällä laittaa kiertoilman päälle?
Juu, jos ulkoilma-anturi havaitsee yli 27 asteen ulkolämpötilan (etuspoilerissa), minuutin kuluttua startista menee sisäilman kierrätys päälle.
Tuntuu laittavan sisäilman kierrätyksen päälle kun mennään yli 17 asteen. Tietenkin jos aurinko on paistanut spoileriin niin tuohan voisi johtua siitä, mutta tekee tuon oikeastaan aina. Olisiko anturi mahdollisesti viallinen/väärässä paikassa?
Testeri osaa kertoa missä vika. Jos on kylmäaineet vähissä, kylmäntuottokyky on alentunut, mutta se ei liity tuohon vikakoodiin.
Juu en uskonutkaan, että tuo tuohon vikaan liittyisi, mutta miten muilla tuo ilmastoinnin "kylmyysaste"? Meinaan kun duunissa joutuu ajelemaan muilla autoilla kuin tonnarilla (esim. corolla) niin noissa kun pistää tuon lämpötilan minimiin niin autoon todellakin tulee kylmä. Varmaan voisi uusien kylmäaineiden vaihto olla edessä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Julkku kirjoitti:Olisiko anturi mahdollisesti viallinen/väärässä paikassa?
Lienee aika tyypillistä, että spoilerissa on lämpimämpää kuin ulkoilma todellisuudessa on, ainakin auringossa pysäköidessä. Hitaassa ajossa taas moottorin lämpöä voi välittyä anturille.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 484#432484

Kylmäkoneen jäähdytystehon arvioinnista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#142837
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin