"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

V-M kirjoitti:Tuota paine hommaa mietin ja muuta en keksinyt kuin että pitäisi kouluttaa tuo boksi uudestaan. Kun mitään muuta en ole muuttanut tuohon sen viime syksyn jälkeen, laitoin jopa vanhan mankkuvenan paikalleen. Kattelin ohjeita tuohon poksin opetukseen mutta en oikeen ymmärtänyt niitä? Varsinkaan sitä oikosulkemis juttua kaasuläppä anturilta :?:

V-M
Hmmm... itselläni on myöskin pientä painevajausta ja syytä mietitään edelleen. Jos autossasi on Trionic, niin sitä oikosulkemista ei tartte tehdä kaasuläppäanturille, näin minun annettiin ymmärtää. Keppi kolmoselle ja vetoja kierrosalueelta 2000 -> 4000 täyskaasulla ilman, että menee kickdownille. Toki tuon vedon pitäis kestää jollain tietyllä kierroslukuvälillä 3 sekuntia, joten jos löydät jostakin sopivan mäen, niin siihen niitä vetoja. Täällä Pohojammaan lakeuksilla ei löydy mäkiä, kun kasaamalla persk.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Madallus sarjan asennus kuvat lisätty eli ennen ja jälkeen asennuksen.

Ovat tuolla Saab osiossa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hyvän näköset.


Alkaa se kevät siellä Oulussakin etenemään kun olet nostanut patterin pihalle. Syy vai seuraus? :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tyyppi (minä) alan käymään kuumana kun on liikaa projekteja vaiheessa ja kesä lähestyy :wink: Ei tarvi lisä lämpöä :oops:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyselin noita iskareita ja tuossapa yksi tarjous:

Prostreetiltä... Ainakin jouset vaikuttaa kalliilta jos Lesljötä saa
alle 200e:n

Saab 9000/9000 Turbo

H&R 40mm (tehdasmadalletut n 25mm) madallusjouset
hinn 4-2004
h 290e

Elit 35mm (tehdasmadalletut n 25mm) madallusjouset
hinn 1-2003
h 190e

Koni sport kaasuiskarit ulosvaimennussäädöllä
hinn 1-2005
(eteen alkup. sachs tolpan sisään rakennettava patruuna, vaim. pikasäädöllä
taakse koko iskari, vaim.säätö autosta irrotettuna)
h 534,- srj

Bilstein sport kaasuiskarit
hinn 1-2005
h 619,- srj

Saatavana Powerflex polyuretaanipuslia alustaan sekä moottorin ja vaihteiston tukeen
Tuohon pomppimiseen sain vinkkinä että ottaisi toisen? pohjaan lyöntikumin pois? Olikos siellä kaksi niitä? En ainakaan huomannut kuin sen yläpään tötterön?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Laitetaanpas kesän kunniaksi päivitystä tilanteeseen:

Eli hokasin että mullahan on edelleen ne vanhat NGK:t paikallaan jotka tuli tuon "vaihto" koneen mukana eli ei mitään tietoa kilsoista. ei sill että olis tuntunut vikaa mutta... olihan nuo dynossakin paikallaan. No nyt on uusittu nekin. Mutta nollasin poksin kuitenkin ja opetin uusiksi. Ja kyllä jotenkin tuntui kulku paremmalta kun sellaiseta 50:n vauhdista survasee kickdownin niin pito karkaa rinkuloilta 8)

Iskarit on laitettu ja paikalleen tuli laitettua Sachin advantaget eli nähtävästi samat kuin ne orkkiksetkin olivat (vaikka olivat saabin numerolla). Nyökkiminen rauhottu mutta kyllä ne pitäis olla jäykemmät nesteiskarit että olis hyvät.

Tommosta testasin: http://www.gtechpro.com/rr.html

Tuon pitäisi antaa hieman alempia lukemia kuin dynossa koska tuossa on mukana tuo ilmanvastus jota dynossa ei huomioida. Ihan pätevän oloinen laite. Kyllä tuolla saa ihan mukavasti vertailtua tehtyjä muutoksia.

Tuosta onnistuneesta eli vihreellä olevasta nuo väli nopeudet:

km/h
40-80 -> 2.355s
60-100 -> 2.717s
80-120 -> 3.014s
100-140 -> 3.318s

ja 0-200 16.071s

Ja tämmösiä se pukkasi ulos:
Kuva

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itse suhtaudun melkoisella varauksella pelkkään g-anturiin perustuvaan mittaukseen. 250hv ja yli 180kmh loppunopeus vartilla 1500kg painavalta autolta on mahdoton yhdistelmä. Esimerkkinä kaverin Cossu-Sierra: paino alta 1300kg, takaveto lukolla, n. 400hp. Aika 12,9s/188kmh.

Jos meinaa saada suht luotettavia tuloksia, on mittarissa oltava lisäksi kalibroitava nopeustunnistus, esim. A´PEXin Rev/SpeedMeter tai AVC-R. Ensimmäisellä noista leikin jonkin aikaa viime kesänä, auto oli tuolloin n. 250hv manuaali CC ja painoa otteen mukaan 1340kg. Paras aika 14,66s/155kmh. Oikein kalibroituna antoi tasan samaa aikaa/loppunopeutta vartilla, mitä kunnon ajanottovälineillä mitattunakin. Automaatilla aika olisi ollut luultavasti hitusen huonompi, ainakin CC:n tomaatti on pirun hidas reagoimaan lähdössä.
Foxbody turbo
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu... lähinnä tuo on ihan pätevä muutoksin vertailuun kun tuon ajaa dynon jälkeen ja korreloi suhteessa siihen. Näkee muutoksen vaikutuksen ilman dynoa ja onhan se pers dynoa parempi. Tietty tuossakin vaikuttaa ilman lämpö ja tuuli mutta tuota tuulta voi kompensoida ajamalla aina saman pätkän molempiin suuntiin. Ja näkyypä vaikuttavan melkoisesti tuloksiin tuo vedon onnistuminen kuten kuvasta näkyy 8) Tuossa vihreessä vedossa vaikka onnistuikin kysessä oli ramppi jossa alamäkeä jonkin verran mutta myös mutkaa. Pitää parantaa toistettavuutta...

Pitää vielä ottaa video pätkä josta voi laskea ja vertailla...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No nyt pääsin mäkin Bypässin rikkoneiden joukkoon eli ihmettelin kun pöristi paineet ihmeesti mäkeen (hauskaa ääntä piti). Oli sellainen "vanhan" mallinen muovi sisustainen. Pitänee hakee se metalli sisustalla oleva tilalle. En kyllä huomannut mitään muuta vaikutusta tuolla pässin reijällä moottorin käytökseen, oli kalvo reilusti repeytynyt (aukasin tuon purkin).

Tilasin nuo takavakaajan PU puslat ja iskarin päihin tulevat puslat (sarja jossa puslat, mutterit ja pultit). PCS:ltä tietysti.

Mulla olis tuo 136tkm ajettu 2.3 kansi jonka voisin myydä ja siihen nippuun voisin myydä siihen kuuluvan imusarja ja pakosarjan. Sopivasta summast voisin siihen vaikka tehdä nuo samat "hienosäädöt" kuin tein tuohon paikallaan olevaankin (myös pakosarjaan). Kuvathan noista hienosäädöistä löytyy tuolta mun sivuilta. Luultavasti eivat ole ainakaan haitanneet noita mun dyno tuloksia. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

V-M kirjoitti:No nyt pääsin mäkin Bypässin rikkoneiden joukkoon eli ihmettelin kun pöristi paineet ihmeesti mäkeen (hauskaa ääntä piti). Oli sellainen "vanhan" mallinen muovi sisustainen. Pitänee hakee se metalli sisustalla oleva tilalle. En kyllä huomannut mitään muuta vaikutusta tuolla pässin reijällä moottorin käytökseen, oli kalvo reilusti repeytynyt (aukasin tuon purkin).

Tilasin nuo takavakaajan PU puslat ja iskarin päihin tulevat puslat (sarja jossa puslat, mutterit ja pultit). PCS:ltä tietysti.

Mulla olis tuo 136tkm ajettu 2.3 kansi jonka voisin myydä ja siihen nippuun voisin myydä siihen kuuluvan imusarja ja pakosarjan. Sopivasta summast voisin siihen vaikka tehdä nuo samat "hienosäädöt" kuin tein tuohon paikallaan olevaankin (myös pakosarjaan). Kuvathan noista hienosäädöistä löytyy tuolta mun sivuilta. Luultavasti eivat ole ainakaan haitanneet noita mun dyno tuloksia. :wink:

V-M
Eli paljonko sulla nyt on moottoritehot+väännöt ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuonne laitoin tiedot viime keskiviikkona -> http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=105

Laskennallinenhan se on mutta eiköhän se aika hyvin pidä paikaansa kun noita vertailee.

Käytiin penkittään tuota ahdettua TransAmia Oulun tekun nelipyörä penkissä ja pois tullessa sitten kaveri polki sitä hieman ja ei se ihan köykäsesti karannut edestä vaikka on "hieman" eri lukemissa nuo tehot ja väännöt siinä. Kuskikin totesi että harvoin on saappi perässä tuohon tahtiin pysynyt. 8) Kyseessä siis -95 5.7 LS1 manuaali josta edellisen kerran dyno käyrä tuolla mun sivuilla dyno osastossa.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ma Heinä 04, 2005 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

V-M kirjoitti:Koitin etiskellä tietoa tuosta väännön välityksestä mutta eipä ole oikeen löytynyt pitänee käydä hakeen muutama opus opiskelua varten... nelonenhan tuossa pitäisi olla suora joten...?
V-M
Tonnarin automaatin kolmonen lukkiutuu suhteessa 40/60. Nelonen on täysin lukittu.

Tuosta väännön välityksestä oon hiffanut, että ainakin paikaltaan lähtiessä momentinmuunnin muistaakseni tuplaa väännön...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

V-M kirjoitti:No nyt pääsin mäkin Bypässin rikkoneiden joukkoon eli ihmettelin kun pöristi paineet ihmeesti mäkeen (hauskaa ääntä piti). Oli sellainen "vanhan" mallinen muovi sisustainen. Pitänee hakee se metalli sisustalla oleva tilalle. En kyllä huomannut mitään muuta vaikutusta tuolla pässin reijällä moottorin käytökseen, oli kalvo reilusti repeytynyt (aukasin tuon purkin).
Täytyy hieman korjata höpötyksia... Jaa ei vaikutusta 8) Kävinpä sitten ajeleen tuon pässin vaihdon jälkeen. Ahtomittari näyttää ihan eri lukemia sekä tyhjäkäynnillä että paineella. Nyt se menee sinne vihreelle reilusti moottorijarrulla kun se aiemmin oli vain vähän vihreen puolella. Eli pässi on vuotanut siitä asti kun kulkine on mulla ollut, tai ainakin viime talvesta asti. Eli se syykin siis selkes miksi ei bleedulla saanut noita paineita nostettua yli sen 0.9bar, nyt oli beedu samassa asennossa ja ei kärsinyt paljoa painaa kun fuelcutti iski (eli 1.4bar). Nyt sitten asetellaan paineet tuohon 1.1-1.2bar kohille ja katellaan uus dyno aika... piirretään käppyrät uusiksi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vettä on virranut (ja verta on vuodatettu). Kyllä nuo G-tech lukemat on jotensakin mitä sattuu kun vertaa käsi ajalla (videolta laskettuna) otettuja.
Syytä en tiedä, mutta pitää tuo kalibrointi asia tutkia vielä kunhan tuo oma rr saapuu ison veden takaa.

Vaihdoin etupäähän kaikki kumipuslat, tukivarsiin eteen ja taakse ja vakaajaan. Myös koiranluun tukivarren pään uudet kumit tuli myös laitettua. Kyllä kiihdytys vetely rauhottui ihan huomattavasti, myös tien pinnan urat ei tunnu häiritsevästi enään. Yllättävän kivuton operaatio oli tuo vaihto.

Peruutus valot laitoin samalla noihin kirkkaisiin vilkkuihin, dremelillä reikä ja lamppu orkkis kannan kanssa reikään. Liitin kiinni ja se oli siinä.

Urahihna alkoi pitämää tyhjäkäynnillä sellaista pärinää ja sehän tulee siitä että se kiristin "iskari" on antautunut. Uusi hihna ja tuosta orkkis koneesta kiristin käytöön, ja taas toimii kuten pitääkin.

Lämmöt näyttivät heiluvan mittarin mukaan aika levottomasti, ensin luulin että se johtui tuosta pienestä reijästä joko oli ilmestynyt kannesta lähtevään lämppärin letkuun josta pääsi vedet karkaamaan. Mutta heittely jatkui korjauksen jälkeenkin. Uusin tuon termostaatin (Wahler) ja flektin anturin ja nyt pysyy nätisti vaakatasossa koko ajan ajaessa ja flekti käynnistyy täsmällisemmin samassa kohtaa.

Etupäähän laitoin nuo Zimmermanin levyt ja EPC:n palat, eka asennuksen jälkeen tärisytti rattia ja purin ja kasasin pariin otteeseen nuo pois. Vasta kun käänsin tuota oik. puolimmasta 180 ast. sain tuon ratin vapinan lähes poistumaan. Mutta vielä tuntuu tuollainen aaltomainen jarrutus voima ja kovemmasta vauhdista tykyttää polkimeen sen verran että sen tuntee. Ei ole ihan tehokkainta jarruttamista, mutta on kuitenkin paremmat kuin ne alkuperäiset.

Viri osastossa ei juurikaan uutta, olis tuollainen nissan 200sx:n t25:nen odottamassa tutkiskelua josko siitä saisi vara ahtimen kasattua johon laitan tuon 99 turbon imupyörän joka on jonkun verran isompi kuin tuo orkkis. Ja korjaus kelpoista t28:a talven metsästän jos sellaisesta tekisi kevyen upgraden.

Hyvän automaattilaatikon metsästys myös alkaa, ei sen takia että tuossa olis mitään vikaa vaan että siitä tekisi vahvistetun mallin niin voisi paukuttaa noilla samoilla tehoilla kuin manuaaleja :wink:

Nyt sitten Zainot pintaan ja talvea odottelemaan 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Asiasta kolmanteen...Mistä kannattaa kysyä tehokkaampaa bensapumppua tuohon kulkineeseen kun nykyinen on käynyt riittämättömäksi?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Vastaa Viestiin