Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Voi harmitus!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

petteri75 kirjoitti: Onko kansi sitten tehty niin ohuesti, että se ei kestä? Mitä se ei kestä, äkkinäisiä kovia lisäpaineita, lisälämpötiloja tms? Liian tiukalle vedettyjä sytytystulppia, huonoa jälkikäyttöä? Nyt moottori-, auto ja metallurgiaa lukeneet teekkarit voisivat jakaa viisauttaan. Ainiin, wappu.
No itse onnistuin teekkariaikana välttämään (mm.) metallurgian luennot, mutta sen verran olen nykyisissä työtehtävissä päässyt näkemään pienellä alueella vaikuttavien jännityspiikkien vaikutusta metallien väsymiskestävyyteen (mm. Halfen koteloiden pultit yms.), että aivan varmasti nuo tulppien rei'iltä lähtevät halkeamat johtuvat liian tiukalle jossain vaiheessa vedetyistä tulpista. Tähän kun lisätään vielä erittäin paljon vaihteleva lämpökuorma, ei ole mikään ihme, että halkeamat alkavat edetä. Mikä sitten on takana noissa pakoventtiilien halkeamissa, ja onko muilla kun Saabin turboahdetuilla koneilla samanlaisia ongelmia? Ainakin taannoisissa Talladegan ennätystesteissä Saabin insinöörien ainoa mittava harmaita hiuksia aiheuttava asia oli pakoventtiilien palaminen...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitä ero noissa 2.0 ja 2.3 kansissa on, ainakin kannentiivisteet ovat samoja? Onko palotiloissa tai venttiilien koossa jotain niin mittavia eroja ettei ole mahdollista vaihtaa 2.3 litraiseen 2.0-litraisen kantta?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 628#146628

Edit: Koppsa tuossa jo tiesikin neuvoa että erona on lähinnä imukanavien koko, 2.0 -kannesta jyrsittävä samankokoisiksi. Jos on tietoa vielä eri vuosimallien kansien kestävyys -ym. ominaisuuksista niin kertokaa toki ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Moottorin irrotus

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mahtuuko kone tulemaan yläkautta pois, jos sen työntää kohti apparin lokasuojaa niinpaljon kuin mahtuu menemään??
Nyt olisi kaikki apulaitteet purettuna, eli vielä moottori irti vaihdelaatiokosta ja apurungosta niin pitäisi irrota, en kuitenkaan vielä napannut sitä irti jos pitääkin ottaa alakautta.

Aika peeveleitä tuon konehuoneen suunnittelijat ovat olleet, eihän tuota ole tarkoitettu huollettavaksi, kaikki apulaitteet jne ovat pahuksen hankalassa paikassa :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Yläkautta tulee pois.
Hienoa :)
Entä mahtuuko tulemaan ilman että vaihdelaatikkoa tarvitsee työntää vasemmalle, alapallonivel irrotettuna?

Kuuluuko mäntien heilua sylintereissä :?: :D
Outoa että tuon sylintereissä ei tunnu mitään pykälää yläreunassa mutta mäntien ja sylintereiden väliin voisi melkein työntää etusormen 8O Olisivatko männät kutistuneet liian kovassa ajossa :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Touko 02, 2005 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ng900aero kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Yläkautta tulee pois.
Hienoa :)
Entä mahtuuko tulemaan ilman että vaihdelaatikkoa tarvitsee työntää vasemmalle, alapallonivel irrotettuna?

Kuuluuko mäntien heilua sylintereissä :?: :D
Outoa että tuon sylintereissä ei tunnu mitään pykälää yläreunassa mutta mäntien ja sylintereiden väliin voisi melkein työntää etusormen 8O Olisivatko männät kutistuneet liian kovassa ajossa :D
Ainakaan -88 turbossa ei männät heilu sylintereissä, pieni välys on mutta ei ne "heilu" :)

Onkohan ne kutistunut moottorinpesussa :lol: :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Pistänpä tähän yhden kysymyksen koskien kampiakselin hihnapyörää. Eli tänään huomasin että on lähdössä kyseinen hihnapyörä irti ja joku edellisistä asentajista laittanut myös kyseisen osan väärinpäin kiinni autoon. Kun nyt joudun jokatapauksessa osan irroittamaan niin olisiko miten vaikea homma kurkata samalla jakopäähän jos ottaa jakopäänkopan pois?

Niin ja autohan on my97 ja b234E koneella
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eihän sitä hihnapyörää saa mitenkään väärinpäin kiinni, ainakaan ilman melkoista luovuutta ja väkivaltaa sopivasti yhdistelemällä. Eiköhän siellä ole hihnapyörän värinänvaimennuskumin vulkanointi pettänyt ja hihnapyörän ulkokehä ajautumassa pois sisäkehän linjalta.

Jakopäänkopan irrottaminen vaatii käytännössä joko kannen, tai öljypohjan irrottamisen, tai mieluummin molemmat niin että näiden tasopintaan vastaavat jakopäänkopan osat saadaan myös kunnolla tiivistettyä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saba90 kirjoitti:. Kun nyt joudun jokatapauksessa osan irroittamaan niin olisiko miten vaikea homma kurkata samalla jakopäähän jos ottaa jakopäänkopan pois?

Niin ja autohan on my97 ja b234E koneella
No ei se nyt ihan pala kakkua ole. Ohjaustehostimen pumpun ja ehkä jotain muita apulaitteita saa purkaa pouis tieltä, että jakopään kotelon saa irti. Lisäksi pitää olla melko tarkkana koteloa irroittaessa ja paikalleen laittaessa, että ei kansipahvi vaurioidu. En lähtisi purkamaan jakopäätä esiin kampuran hihnapyörän irroittamisen ohessa jos ei ole oikeasti epäilyksiä sen kunnosta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Joo taidan jättää tuon jakopään katsomatta,täytyy vaan tuo hihnapyörä nyt kiristellä paikoilleen kunnolla
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja blobbo »

nalleolut kirjoitti:mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
Onneksi olkoon, olet kääntänyt autoosi valot päälle.

Pitäisi siis syttyä kun ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä on ajovalot asetettu päälle.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

blobbo kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
Onneksi olkoon, olet kääntänyt autoosi valot päälle.

Pitäisi siis syttyä kun ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä on ajovalot asetettu päälle.

khih..en oo valokatkaisijaan koskenu omistusaikana...3kk....hih.. toiminnot palautuu pikkuhiljaa siis.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin