No itse onnistuin teekkariaikana välttämään (mm.) metallurgian luennot, mutta sen verran olen nykyisissä työtehtävissä päässyt näkemään pienellä alueella vaikuttavien jännityspiikkien vaikutusta metallien väsymiskestävyyteen (mm. Halfen koteloiden pultit yms.), että aivan varmasti nuo tulppien rei'iltä lähtevät halkeamat johtuvat liian tiukalle jossain vaiheessa vedetyistä tulpista. Tähän kun lisätään vielä erittäin paljon vaihteleva lämpökuorma, ei ole mikään ihme, että halkeamat alkavat edetä. Mikä sitten on takana noissa pakoventtiilien halkeamissa, ja onko muilla kun Saabin turboahdetuilla koneilla samanlaisia ongelmia? Ainakin taannoisissa Talladegan ennätystesteissä Saabin insinöörien ainoa mittava harmaita hiuksia aiheuttava asia oli pakoventtiilien palaminen...petteri75 kirjoitti: Onko kansi sitten tehty niin ohuesti, että se ei kestä? Mitä se ei kestä, äkkinäisiä kovia lisäpaineita, lisälämpötiloja tms? Liian tiukalle vedettyjä sytytystulppia, huonoa jälkikäyttöä? Nyt moottori-, auto ja metallurgiaa lukeneet teekkarit voisivat jakaa viisauttaan. Ainiin, wappu.
Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Voi harmitus!
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mitä ero noissa 2.0 ja 2.3 kansissa on, ainakin kannentiivisteet ovat samoja? Onko palotiloissa tai venttiilien koossa jotain niin mittavia eroja ettei ole mahdollista vaihtaa 2.3 litraiseen 2.0-litraisen kantta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 628#146628
Edit: Koppsa tuossa jo tiesikin neuvoa että erona on lähinnä imukanavien koko, 2.0 -kannesta jyrsittävä samankokoisiksi. Jos on tietoa vielä eri vuosimallien kansien kestävyys -ym. ominaisuuksista niin kertokaa toki
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 628#146628
Edit: Koppsa tuossa jo tiesikin neuvoa että erona on lähinnä imukanavien koko, 2.0 -kannesta jyrsittävä samankokoisiksi. Jos on tietoa vielä eri vuosimallien kansien kestävyys -ym. ominaisuuksista niin kertokaa toki

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Moottorin irrotus
Mahtuuko kone tulemaan yläkautta pois, jos sen työntää kohti apparin lokasuojaa niinpaljon kuin mahtuu menemään??
Nyt olisi kaikki apulaitteet purettuna, eli vielä moottori irti vaihdelaatiokosta ja apurungosta niin pitäisi irrota, en kuitenkaan vielä napannut sitä irti jos pitääkin ottaa alakautta.
Aika peeveleitä tuon konehuoneen suunnittelijat ovat olleet, eihän tuota ole tarkoitettu huollettavaksi, kaikki apulaitteet jne ovat pahuksen hankalassa paikassa
Nyt olisi kaikki apulaitteet purettuna, eli vielä moottori irti vaihdelaatiokosta ja apurungosta niin pitäisi irrota, en kuitenkaan vielä napannut sitä irti jos pitääkin ottaa alakautta.
Aika peeveleitä tuon konehuoneen suunnittelijat ovat olleet, eihän tuota ole tarkoitettu huollettavaksi, kaikki apulaitteet jne ovat pahuksen hankalassa paikassa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
HienoaMimmi kirjoitti:Yläkautta tulee pois.

Entä mahtuuko tulemaan ilman että vaihdelaatikkoa tarvitsee työntää vasemmalle, alapallonivel irrotettuna?
Kuuluuko mäntien heilua sylintereissä


Outoa että tuon sylintereissä ei tunnu mitään pykälää yläreunassa mutta mäntien ja sylintereiden väliin voisi melkein työntää etusormen


Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Touko 02, 2005 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ainakaan -88 turbossa ei männät heilu sylintereissä, pieni välys on mutta ei ne "heilu"ng900aero kirjoitti:HienoaMimmi kirjoitti:Yläkautta tulee pois.
Entä mahtuuko tulemaan ilman että vaihdelaatikkoa tarvitsee työntää vasemmalle, alapallonivel irrotettuna?
Kuuluuko mäntien heilua sylintereissä![]()
![]()
Outoa että tuon sylintereissä ei tunnu mitään pykälää yläreunassa mutta mäntien ja sylintereiden väliin voisi melkein työntää etusormenOlisivatko männät kutistuneet liian kovassa ajossa

Onkohan ne kutistunut moottorinpesussa


"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Pistänpä tähän yhden kysymyksen koskien kampiakselin hihnapyörää. Eli tänään huomasin että on lähdössä kyseinen hihnapyörä irti ja joku edellisistä asentajista laittanut myös kyseisen osan väärinpäin kiinni autoon. Kun nyt joudun jokatapauksessa osan irroittamaan niin olisiko miten vaikea homma kurkata samalla jakopäähän jos ottaa jakopäänkopan pois?
Niin ja autohan on my97 ja b234E koneella
Niin ja autohan on my97 ja b234E koneella
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Eihän sitä hihnapyörää saa mitenkään väärinpäin kiinni, ainakaan ilman melkoista luovuutta ja väkivaltaa sopivasti yhdistelemällä. Eiköhän siellä ole hihnapyörän värinänvaimennuskumin vulkanointi pettänyt ja hihnapyörän ulkokehä ajautumassa pois sisäkehän linjalta.
Jakopäänkopan irrottaminen vaatii käytännössä joko kannen, tai öljypohjan irrottamisen, tai mieluummin molemmat niin että näiden tasopintaan vastaavat jakopäänkopan osat saadaan myös kunnolla tiivistettyä.
Jakopäänkopan irrottaminen vaatii käytännössä joko kannen, tai öljypohjan irrottamisen, tai mieluummin molemmat niin että näiden tasopintaan vastaavat jakopäänkopan osat saadaan myös kunnolla tiivistettyä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
No ei se nyt ihan pala kakkua ole. Ohjaustehostimen pumpun ja ehkä jotain muita apulaitteita saa purkaa pouis tieltä, että jakopään kotelon saa irti. Lisäksi pitää olla melko tarkkana koteloa irroittaessa ja paikalleen laittaessa, että ei kansipahvi vaurioidu. En lähtisi purkamaan jakopäätä esiin kampuran hihnapyörän irroittamisen ohessa jos ei ole oikeasti epäilyksiä sen kunnosta.saba90 kirjoitti:. Kun nyt joudun jokatapauksessa osan irroittamaan niin olisiko miten vaikea homma kurkata samalla jakopäähän jos ottaa jakopäänkopan pois?
Niin ja autohan on my97 ja b234E koneella
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Joo taidan jättää tuon jakopään katsomatta,täytyy vaan tuo hihnapyörä nyt kiristellä paikoilleen kunnolla
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
Onneksi olkoon, olet kääntänyt autoosi valot päälle.nalleolut kirjoitti:mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
Pitäisi siis syttyä kun ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä on ajovalot asetettu päälle.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2
blobbo kirjoitti:Onneksi olkoon, olet kääntänyt autoosi valot päälle.nalleolut kirjoitti:mikä helvetin merkkivalo syttyi kierroslukumittarin alapuolelle....vihreä niinku valotpäällä merkki.. omistajankäsikirja ei kerro..
Pitäisi siis syttyä kun ratin vasemmalla puolella olevasta kytkimestä on ajovalot asetettu päälle.
khih..en oo valokatkaisijaan koskenu omistusaikana...3kk....hih.. toiminnot palautuu pikkuhiljaa siis.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659