Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: TP-ketju

Viesti Kirjoittaja TD04 »

jerry kirjoitti:Tuli sit poistettua se ketju kun ei muka aiheuta ongelmia.Vähän rapisi mut rattaat ok(aj.171000mail.)Nyt kun on kierroksia 2500-3000 niin on kuin kone ottaisi runkoon kiinni ja ikävä "kurnutus"kuuluu ajaessa.Vai tietääkö viisaammat et onko öljypumpun "kohdistuspisteillä"jotain merkitystä,ei meinaan taida olla kohdallaan.Ja sit viel neuvoa.Auto -91 2.3T A.Motonetin mukaan pitäisi olla jakoketjussa 126 niveltä mut sopii vaan 130:nivelinen.Konetta tuskin vaihdettu.Tuleeko se ero kannesta vai jakopäästä?Ja mistähän runkonumerosta toi 130:nivelinen alkaa.Valmistettu Ruottisa. :cry:

Juuri tästä epämiellyttävästä tärinästä tai olkoon nyt sitten "kurnunutuksesta"
yritin tuolla aikasemmin varotella..
Kyseinen "kurnutus" ei ilmene tyhjäkäynnilla vaan vasta 1500 kierroksesta ylöspäin tietyillä kierros alueilla..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kun öljypumpun kotelo on kädessä niin sen ulomman rattaat merkki tulee ulospäin, sisempi ei mene paikalleen väärinpäin. Sitten taas isomman ja pienemmän rattaan keskinäisestä kohdistuksesta: pienemmässä ei ole kohdistusmerkkiä, eli jossei sellaista tee purkamisvaiheessa niin niitä ei saa alkuperäiseen asemaansa keskenään.
Toisaalta mittasin välyksiä monessa eri kohdassa, eikä missään ollut eroa, tai siis 0.05:n liuska ei mennyt sinne väliin. Kokeilin välyksen siis tosiaan tuolla 0.05mm:n rakotulkin liuskalla, enkä 0.10 kuten kirjoitin, tuon mun halpissatsin pienin on 0.05, anteeksi lapsukseni :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: TP-ketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jerry kirjoitti:Tuli sit poistettua se ketju kun ei muka aiheuta ongelmia.Vähän rapisi mut rattaat ok(aj.171000mail.)Nyt kun on kierroksia 2500-3000 niin on kuin kone ottaisi runkoon kiinni ja ikävä "kurnutus"kuuluu ajaessa.Vai tietääkö viisaammat et onko öljypumpun "kohdistuspisteillä"jotain merkitystä,ei meinaan taida olla kohdallaan.Ja sit viel neuvoa.Auto -91 2.3T A.Motonetin mukaan pitäisi olla jakoketjussa 126 niveltä mut sopii vaan 130:nivelinen.Konetta tuskin vaihdettu.Tuleeko se ero kannesta vai jakopäästä?Ja mistähän runkonumerosta toi 130:nivelinen alkaa.Valmistettu Ruottisa. :cry:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... nokkaketju
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Noniin, nyt olisi tasapainoakselin ketju pois, huomenna sitten vielä tavarat kasaan. Aika epätasaisesti kulunut tuo alaratas, toisella puolella hyvät hampaat ja toisella aivan pyöreät:

http://img370.imageshack.us/my.php?image=11414960qw.jpg

Nyt pitäis vielä päättää laittaakko paperitiiviste + tiivisteliima vaiko pelkkä liima (Wurth). Kumpikin löytyy. Vai pitääkö lähtä loctiten ostoon :wink: ? Ehdotuksia?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse laitoin Wurthin DB300:sta ja hyvin on ainakin vielä pitänyt öljyt sisällä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jos siihen on papru olemassa niin sitten se. ja ohut kerros liimaa molemmin puolin. Kyllä pitää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Liimalla pysyy hyvin, minulla on kokemusta ainoastaan Loctite 510:stä, joten muita liimoja en osaa suositella, en välttämättä laittaisi ainakaan mitään silikonipohjaista liimaa mihinkään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

V-M kirjoitti:Jos siihen on papru olemassa niin sitten se. ja ohut kerros liimaa molemmin puolin. Kyllä pitää.

V-M
Samaa mieltä!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Laitetaanpa sitten papru+liima :)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Itseäni lainaten:
Eikös nuo uudemmat rataskoneistot kuitenkin kestä paremmin? Elikkä roippeet ovat varmaankin karkaistu tällä kertaa kunnolla.
No ei prkl ole. :x

Tuossa voitte ihailla 1996-mallista tasapainokoneiston ketjunkiristintä ja imupuolen ratasta. Pakopuolen ratas on samanlainen.

Kuva

Hypoteesi rattaiden kuntoon on pettänyt ketjunkiristin jonka jälkeen ketju on rauhassa hyppinyt noiden akseleiden rattaiden päällä. Ketjun veto- ja ohjauspyörä ovat hyvät.

Kauhulla odottelen alakertaan asti pääsyä tuossa purkuhommassa... :cry:

Tästä alkoi tasapainoakseleiden lähtölaskenta. T-4kk.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuo on ihan kuin omasta perhealbumistani :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tuo on ihan kuin omasta perhealbumistani
Aika pervo oot jos tuollaisia perhealbumiisi laitat :D

Kerrottakoon tästä tapauksesta vielä sen verran että kyseessä on 178 tkm ajettu B234E.

Loput koneesta tuli just purettua ja havaintolista on seuraava:

- Jakoketjun ohjaimen alapää oli murskautunut velttona heiluvan tasapainoketjun toimesta.
- Jakopään kansi ja öljypumppu: Naarmua on, jakopään kansi on kuitenkin hyvä.
- Männät: Lievää leikkautumista havaittavissa, kuitenkin käyttökelpoiset.
- Kiertokangen laakerit: Parhaat mitä tähän asti olen nähnyt, ei suurempaa sanottavaa.
- Runkolaakerilinja: Paras mitä tähän asti olen nähnyt, erittäin hyvä/uuden veroinen siis.
- Kampiakseli: pientä kiilloitusta vailla mutta niinhän ne aina ovat käytetyissä koneissa.

Elikkä lopuilta osiltaan kone on siis säästynyt erittäin hyvin vaikka rattaista hampaat onkin lähteneet. Öljypumpusta päätellen ne ovat kyllä menneet kiertoon mutta jääneet suodattimeen.

Mitä tästä sitten opimme? Jokainen käyköön kirjoittamassa tonttunsa ohjekirjan huolto-ohjelmaan 110 tkm kohdalle tasapainoakseliston rojujen uusimisen, Saabilta tuo on näköjään unohtunut sinne laittaa. Vaihtoehtoisesti sinne voi kirjoittaa tasapainoakselin ketjun poistamisen.
paxte
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 18:07
Paikkakunta: Kouvola

ratas

Viesti Kirjoittaja paxte »

ecopower kirjoitti:Tässä 2,3:tbo -92 (aj:reipas 200tkm)ei kuulunut mainittavaa tasapaino ketjun ääniä,paitsi alapää hiukan kolisi!! :wink: Ala pyörä mielen kiintoisessa kunnossa,vaikka auto oli ajossa! :lol:

Mutta lohduton näky öljypohjan kautta,kuvat kertokoot puolestaan!!
Kuva
mulla oli tälläinen:

http://irc-galleria.net/view.php?nick=p ... d=20368568

PS. Toimiiko tuossa 2.3l vm.91:ssä 2.0:n (vm.94) hihnankiristin?
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli se siitä vm 1995 eteenpäin olevien rattaiden paremmasta karkaisusta :D
En ole vieläkään havainnut minkäänlaista tärinää tai "kurnutusta" millään kierrosalueella, mutta omassani on uudet koneen hydraulituet (alkuperäiset) ja jakopää on uusittu joten jako on kohdallaan ;)
Ilman tasapainoketjua alkaa B234 kuulostamaan oikealta moottorilta ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin