Trionicin sielunelämästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

No kappas.

Tuo userport näytti jopa toimivan, tosin ajoituksista ei ole vielä hajua kun täytyy tökätä ensin skooppi kiinni tuohon.

Vähän kökkömäistä touhua tuo kuitenkin on, oliskohan kellään hyviä ehdotuksia wintoosa kehitysympäristöksi? Tähän asti kaikki pikku työkalut on tullut tehtyä TurboC:llä ja sen jatkumolla (eli BorlandC:llä) dossin päälle - vuodesta about 1986. Basic tuhoaa aivot joten visual basicia ei tarvitse ehdottaa.

Harmittaa vaan kun esimerkiksi tuosta trionikistä tietäisi miten siihen pitäisi tehdä editori mutta ei ole taitoa sitä tehdä. Mokoma vaatii vielä hieman tietokantaosaamista sillä noista purkin kartoista ym muuttujista pitäisi rakentaa tietokanta ROMmi-osoitteineen (osoite, kartan nimi, karttadata etc) jota sitten voisi editorissa roplata. Ja sitten tietenkin uusi T5-softa pitäisi tuosta roplatusta tietokannasta koostaa takaisin ROM-koodiksi ja laskea päälle kelvollinen tarkistussumma.

Wintoosaa ilmeisesti ohjelmoidaan pelkästään C++:lla vai? Jos näin on niin taitaa taas päästä "technicolour yawn". :(
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

vtp9k kirjoitti:No kappas.

Tuo userport näytti jopa toimivan, tosin ajoituksista ei ole vielä hajua kun täytyy tökätä ensin skooppi kiinni tuohon.

Vähän kökkömäistä touhua tuo kuitenkin on, oliskohan kellään hyviä ehdotuksia wintoosa kehitysympäristöksi? Tähän asti kaikki pikku työkalut on tullut tehtyä TurboC:llä ja sen jatkumolla (eli BorlandC:llä) dossin päälle - vuodesta about 1986. Basic tuhoaa aivot joten visual basicia ei tarvitse ehdottaa.

Harmittaa vaan kun esimerkiksi tuosta trionikistä tietäisi miten siihen pitäisi tehdä editori mutta ei ole taitoa sitä tehdä. Mokoma vaatii vielä hieman tietokantaosaamista sillä noista purkin kartoista ym muuttujista pitäisi rakentaa tietokanta ROMmi-osoitteineen (osoite, kartan nimi, karttadata etc) jota sitten voisi editorissa roplata. Ja sitten tietenkin uusi T5-softa pitäisi tuosta roplatusta tietokannasta koostaa takaisin ROM-koodiksi ja laskea päälle kelvollinen tarkistussumma.

Wintoosaa ilmeisesti ohjelmoidaan pelkästään C++:lla vai? Jos näin on niin taitaa taas päästä "technicolour yawn". :(
Yks mahis on Cygwin, voit wintoosassa koodata gcc c-kääntäjällä ja sarjaportitkin saa käyttöön. Plussana vielä se että tuotos on helposti portattavissa linukkaan.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Avasin tuommosen T5.2 B234R TCS boxin kun kerta tuli tänään haettua matkahuollosta.
http://koti.mbnet.fi/stress/T5.2/

Prossu on sama kuin T5.5 mutta tosiaan ne flashit on eri.
Muuta ei tämä maalaistollo tuosta tajunnu.
On viimeiakoina mielenkiinnosta tutkinu lh 2.4.2 korvaamista tuolla ja se pitäs onnistua kohtuu helposti.
Anturit ovat samat, muuta kuin lisää map anturin joka mulla kans on.
Johtosarja vaihtoon "vain"
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Stressfläkt kirjoitti:Avasin tuommosen T5.2 B234R TCS boxin kun kerta tuli tänään haettua matkahuollosta.
http://koti.mbnet.fi/stress/T5.2/

Prossu on sama kuin T5.5 mutta tosiaan ne flashit on eri.
Muuta ei tämä maalaistollo tuosta tajunnu.
On viimeiakoina mielenkiinnosta tutkinu lh 2.4.2 korvaamista tuolla ja se pitäs onnistua kohtuu helposti.
Anturit ovat samat, muuta kuin lisää map anturin joka mulla kans on.
Johtosarja vaihtoon "vain"
512 piirit 8O mites tuon on mahollista? ja tuon piti olla vaihto kelpoinen 5.5 kanssa vai onko niin että on kun vaihtaa nuo piirit? (No niitä mulla on) :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Semmonen asia vois tähän vielä lisätä että tuossa T5.2 aerossa on ne matalaoohmi suuttimet ja se kampiakselin asentoanturi on eri kohassa.
Kun verrataan uudempiin.
Onko TCS täysin ohjelmallisesti toteutettu etti ite purkin hw puolessa ole eroa.
Luulis ettei noita kovin suurella variaatiolla ole tehty.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Stressfläkt kirjoitti:Semmonen asia vois tähän vielä lisätä että tuossa T5.2 aerossa on ne matalaoohmi suuttimet ja se kampiakselin asentoanturi on eri kohassa.
Kun verrataan uudempiin.
Onko TCS täysin ohjelmallisesti toteutettu etti ite purkin hw puolessa ole eroa.
Luulis ettei noita kovin suurella variaatiolla ole tehty.
Mulla oli TCS 5.2:en tehty viripurkki -96 lpt:stä, tai ainakin kuoret :oops:
Jos kampiakselin asentotunnistin on eri kohdassa, niin sitten on varmaan kampiakselin hihnapyörän sisällä oleva levykin eri asennossa. Eli yläkuolokohtaa ne varmaan mittaa kummassakin? Asentoanturihan on kuitenkin käsittääkseni sama pitkälohkoissa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Stressfläkt kirjoitti:Semmonen asia vois tähän vielä lisätä että tuossa T5.2 aerossa on ne matalaoohmi suuttimet ja se kampiakselin asentoanturi on eri kohassa.
Kun verrataan uudempiin.
Onko TCS täysin ohjelmallisesti toteutettu etti ite purkin hw puolessa ole eroa.
Luulis ettei noita kovin suurella variaatiolla ole tehty.
Siinä T5.2:ssa lienee vastus "pankki" suuttimien ja poksin välillä eli sama asia kuin olis korkea ohmiset suuttimet (siis boksin kannalta). Eikös tuosta saa TCS:n pois kun vaihtaa nuo piirit TCS:ttömän piireihin niin ei tarvinne sitä väsäillä? Eikös siinä ollut eroja vain johtosarjoissa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Joo hieman epäselvästi tuli tuo sanottua eli tuota asentoanturin eroa T5.2 ja T5.5 välillä halusin tuoda esille.
Samaa kohtaa ne mittaa mutta onko siinä signaalissa eroa?
Mietin että onko boxin päässä eroa jos anturi on kerta eri tyyppiä.

Johtosarjaa en ole saannu käsiini vielä, mutta siinähän se ero tulee tosiaan.
Joko siinä on vastukset tai sitte on vahvemmat ne suuttimenohjaus fetit?
Mutta tuohon voi ainaki suoraan nakata kiinni korkeaoohmiset ilman että toimintasavut tulee pihalle, kuinka tämä sitten vaikuttaa suuttimien aukioloaikaan on toinen asia.


Jostain pitäs saada nuo korjaamokäsikirjat että vois tarkemmin noita johtosarjojen ja komponenttien eroja tutkia.

lisäys: mahdollisesti tässä illan mittaan tulee sitten kuvia ja vertailua T5.5 purkki vs T5.2
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Stressfläkt kirjoitti:Joo hieman epäselvästi tuli tuo sanottua eli tuota asentoanturin eroa T5.2 ja T5.5 välillä halusin tuoda esille.
Samaa kohtaa ne mittaa mutta onko siinä signaalissa eroa?
Mietin että onko boxin päässä eroa jos anturi on kerta eri tyyppiä.
Asentoanturi on erilainen. T5.2:ssa käytetään kampiakselin hihnapyörässä olevaa rakolevyä ja anturina on HALL-elementti.

T5.5 mittaa kampuran asentoa induktiivisella (reluktanssi) anturilla.

Sekä T5.5 että T5.2 purkeissa ON tuo reluktanssianturin piiri eli LM1815. Erona lienee ainoastaan muistien koko ja softa tietenkin sillä antureiden tiedot kaivetaan prosessorin ajastinyksiköiden avulla joissa on oma pikkusoftansa. Ajastimelta tulee muulle prossun koodille sitten tietona rpm ja kampuran paikka (ns nollakohta tai tietty asteluku ennen sitä).

Ja uusimmassa T5.5 purkissa erona on myös prosessorin ja muistien nopeus (20 MHz ja 90 ns).
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

VTP9K kiitos tuosta tiedosta, mietin että koska tuolle anturille on paikka lohkon toisen päähän koneistettu lyhytkoneessa että onko se anturiki ihan eri.

Mutta siltä se sitte alkaa enemmän ja enemmän vaikuttamaan että noissa purkeissa ei ole suuremmin eroa.
Pyydän anteeksi kuvien huonosta laadusta mutta tässä on tuo aiempi T5.2 purkki vs. 96vm ng900 purkki http://koti.mbnet.fi/stress/T5.5vsT5.2/
Muutama komponentti on lisätty.
Prossut on samat, flashit on isommat. Mutta jos tuo softa kuitenki mahtuu tuolle vanhemmalle piirille niin aivan sama.
Muutokset kai johtuvat tuosta että mitä komponenttia on silloin saannut halvimmalla.
Jotain sähkökaavioita vm97 tonnarista ja satkusta tutkin niin ihmettelin että millä tavalla vss purkki on erinlainen.
Kuitenki se on erillinen purkki mihin keskuslukituksen antenni tulee ja se ihtesään katkoo bensapumpun virran.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hieman tätä aihetta "viistäen" satuin olemaan puheissa paikallisen http://www.digituning.fi henkilön kanssa ja hän sanoi jotta he voisivat tehdä ohjelman jos vain saavat alkuperäisen vaikka sähköpostilla.

Lupasi tänää soitella tarkempia tietoja, kunhan Saksan pään softa nikkari on katellut ohjelmaa ja arvioinut tuota kustannusta.

Laitoin tarkennukset noista automaatin vääntörajoista yms... joten katsellaan ja kuulostellaan.

Noilla näkyy olevan noiden T7 ja 9-5 kiisseleiden ohjelmia näköjään ennestään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pitääpäs taas udella onko tilanne kehittynyt trionicin "kotisäädöstä" suuntaan taikka toiseen?

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hiljaiseloa tuntuu olevan?

Kasvatetaanpa aihetta uudella kyssärillä... onko 2L ohjelmassa eroja 2.3L ohjelmaan? Eli onko joku laitetellut bokseja tai ohjelmia ristiin? Muistelen että MT:n boksit olis käyneet ristiin ainakin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

V-M kirjoitti:Hiljaiseloa tuntuu olevan?
Joo, laiskuus ja muut puuhapisteet (CS:n kesäremontti) ovat voitolla tällä hetkellä. Tosin purkkien ohjelmointilaitten pistiin tiluuseen jenkkilästä tänä aamuna katsellaan sitten kuinka pelaa...

Jos tarkoitit onko 2.0 ja 2.3 purkkien välillä rautaeroja niin ei ole. Softa tietenkin on hieman erilainen mutta tuskin sielläkään muuta eroa on kuin kartat ja muutama muu vakio.

PS. CS:n kesäremontti = koko voimansiirto, kone sillä edellytyksellä että laakerit näyttävät kuppasilta, ohjaus, penkkien lämmittimet, korin siistiminen muutamin osin sekä muuta pikku mukavaa. Elikkä on hieman muuta hommaa tällä hetkellä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
V-M kirjoitti:Hiljaiseloa tuntuu olevan?
Joo, laiskuus ja muut puuhapisteet (CS:n kesäremontti) ovat voitolla tällä hetkellä. Tosin purkkien ohjelmointilaitten pistiin tiluuseen jenkkilästä tänä aamuna katsellaan sitten kuinka pelaa...

Jos tarkoitit onko 2.0 ja 2.3 purkkien välillä rautaeroja niin ei ole. Softa tietenkin on hieman erilainen mutta tuskin sielläkään muuta eroa on kuin kartat ja muutama muu vakio.

PS. CS:n kesäremontti = koko voimansiirto, kone sillä edellytyksellä että laakerit näyttävät kuppasilta, ohjaus, penkkien lämmittimet, korin siistiminen muutamin osin sekä muuta pikku mukavaa. Elikkä on hieman muuta hommaa tällä hetkellä.
Juu... aattelinkin näin yleisesti hiljaiseloa :wink:

Noista softa eroja lähinnä kyselinkin josko laittaa 2L poksiin tuon täyspaine ohjelman tai aeron niin onko isompaa haittaa? Mielestäni ei ole.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin