9000 etupään kolina

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Eipä ollutkaan pallonivelissä mitään vikaa. No, melko helppoa ja halpaa vianhakua tähän asti. Jos iskarin yläpään laakerissa olis väljää niin se varmaan tuntuisi ja kuuluisi myös paikallaan veivatessa? On kyllä mukavaa hommaa tämä alustan kolinoiden selvittely :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itse metsästin kolinaa alkukesän... joka sittemmin muuttui hitonmoiseksi ravistukseksi...ravistus poistui pallonivelillä...kolina jäi... noh seuraavaksi raidetangonpäät....ehkä hivenen väheni ,mutta ei poistunu... lopuksi ne takapuslat alatukivarsista..nyt 1000km kolinatonta ajelua...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ysikoo kirjoitti:Jos iskarin yläpään laakerissa olis väljää niin se varmaan tuntuisi ja kuuluisi myös paikallaan veivatessa?
Kannattaa sopivissa määrin keventää etupäätä sieltä etummaisesta nostopisteestä, kun Tonnari makaa painollaan niin esim. iskarin yläpään laakerista on vaikeata saada välystä esille ja kuuluviin etunurkkaa painelemalla/nostelemalla. Jos veivaamisella nyt tarkoitettiin em. kaltaista toimintaa.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Turhaan hötkyilin, etuvakaajan pään kiinnityshän se oli löystynyt. Piti niin metallista ääntä ja kaikki puslat oli silmämääräsesti ehjiä, niin ei tullu tsekattua niitä heti. Siellähän on keskellä holkki mitä vasten se kolahteli, ääni sitten kantautui vähän joka puolelle. Halpa oli korjaus :D
M97CSB234EFM57001 RE85
Devies
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Loka 23, 2011 19:16
Paikkakunta: Pori

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Devies »

Pistän tähän samaan.
Alkoi tänään aeron etupää kolisemaan....aina kun painaa kaasua niin kolina alkaa (Vetarit?)
Kun painaa kytkimen pohjaan ja veto loppuu niin loppuu myös kolina...aika kovaa pauketta pitää kyllä.
Mistähän vois johtua :(
Saab 9000 Aero -95 stage 3
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Tonnarissa löytyy seuraavanlainen kolina: epätasaisella alustalla, vaikkapa uraisella parkkipaikalla tai jäisellä tiellä kuskin puolelta kuuluu kolinaa. Ratin, jarrun tai kaasun asennolla ei tunnu olevan vaikutusta kolinan esiintyvyyteen. Aluksi esiintyi vain ihan pienissä epätasaisuuksissa, mutta nyt mielestäni kolahtaa myös vaikkapa hidastetöyssyssä. Kaikista parhaiten ja tasaisesti tuntuu kolisevan juuri sellaisella pinnalla, joka on vähän epätasainen, mutta jousitus vaimentaa sen niin ettei sitä tunne hytissä.

Seuraavat palikat on jo vaihdettu: alapallo, koiranluut ja vakaajan koripuslat. Tukivarren puslat näyttivät silmämääräisesti ehyiltä.

Itsellä seuraavaksi mieleen tulee iskarit tai kääntölaakerit. Olisiko muita ehdotuksia mikä moisen voisi aiheuttaa?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 etupään kolina

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Kolinat häipyi juurikin kääntölaakereiden ja iskareiden vaihdolla. Iskarit oli jo joskus vaihdettu, mutta kääntölaakerit aika surullisen näköiset.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Vastaa Viestiin