Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Potilas: vm 96, 9000CSE 200hv automaatti.

-40mm H&R satsin ja bilsteinin pumppujen allelaiton jälkeen on tonnari alkanut täristää kiihdytettäessä. Tämän huomaa selviten lähdettäessä hitaammista nopeuksista.

Tasakaasulla ajaessa tärinää tuskin huomaa. Nopeuden kasvaessa yli 140kmh tärisee jakuvasti.

Autoon vaihdettu:
Alapallot, jarrulevyt, iskarit/jouset, kallistuksen vakaajan pustal (PU), alatukivarren takapuslat (PU)

Mutterit ja pultit kävin ajatuksen kanssa uudelleen läpi, kaikki on kireällä.


Onko se nyt sitten vetari? Onko se yleensä ulompi nivel? eli tripodilla ja ulomman vetarin avulla korjaantuu? Eroaako tomaatin vetarit manuaalisesta?
Kokemuksia vinkkejä??
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sisemmät vetarit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Madalletussa tonnarissa pieni tärinä joskus vedossa johtuu siitä, että vetoakselien kulma muuttuu ja akselin päässä oleva tripodi ei ole enää alkuperäisessä kulmassaan laatikosta ulos tuleviin vetarin maljoihin. Ajan kanssa malja muuttaa muotoaan ja pahimmassa tapauksessa maljat joudutaan vaihtamaan. ~400€/kpl ja saatavuus vain merkkiliikkeestä. Tripodeja saa tarvikeliikkeistä. Vaihtoehto on tilata jenkeistä alkuperäiset, reiluun puoleen hintaan. Itse vaihdoin tripodeineen vähän varman päälle vaihtaessani manuaaliin.

Tämä niin automaateilla, kuin manuaaleilla. Molemmista kokemusta ja lähtökohta oli juurikin potilaan auto.

e: ja potilaan jousilla.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Olisko linkkiä tuonne jenkkilän maljakauppaan?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eli tämmönen x2?? eeuroparts
Ainakaan ei ole hinnalla pilattu.

Eikös toisella puolella ole pitempi vetoakseli kaikkine väliakseli tukilaakeri hässäköineen?
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

DIggItaLLr kirjoitti:Eli tämmönen x2?? eeuroparts
Ainakaan ei ole hinnalla pilattu.

Eikös toisella puolella ole pitempi vetoakseli kaikkine väliakseli tukilaakeri hässäköineen?
Ei vaan se malja, johon tuo kuvan vetarin päässä oleva tripodi menee. Maljat ovat erilaiset oikealla ja vasemmalla puolella.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Ei varmasti ole alkuperäinen osakokoonpano tuo setti, ei voi olla edes pelkän maljan osalta.
Muistan, että noita täysiä akselisettejä tuli itselläkin haussa vastaan, mutta mikään ei ollu alkuperäinen = alkuperäis laatuinen. Ja jos tulee vähänkään piristettyyn, saati enemmän virkistettyyn autoon, ei sinne pidä laittaa mitään muuta kuin alkuperäis laatua. Varsinkaan, kun puhutaan voiman siirrosta.

Lisäksi nuo maljat ovat muistaakseni vaihdon kannalta niin hankalassa paikassa, ettei senkään takia kannata laittaa kuin orkkista. Tulevat laatikosta ulos ja paikka muistuttaisi sellaista, että menee suoraan tasauspyörästön lukon sisään. Ja lukko taas on viimeinen osa, joka laatikon sisäisessä purussa irtoaa (jos sen vaati).


Jenkkilän maljakauppa (pystyy hakemaan osanumerolla):
http://www.thesaabsite.com
Ainakin omalla kohdalla (toissa kesänä), tuo oli ainoa vaihtoehto. Ellei liene vieläkin.
Keskustelua paikasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hesaabsite
.. viimeistä osaa en ole muistanut siihen päivittää. Mutta tilisiirto oli tuskaista ja tavaran tulossa meni kauan.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Oma auto on 2,3t (170hv), eli siinähän on silloin samanlainen malja kuin 2,0t:ssä? Eroaako vaparin malja jotenkin tuosta "pikkuturbojen" maljasta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

t.t.j kirjoitti:Oma auto on 2,3t (170hv), eli siinähän on silloin samanlainen malja kuin 2,0t:ssä? Eroaako vaparin malja jotenkin tuosta "pikkuturbojen" maljasta?
Ei. 2.3i ja 2.0i on sama malja kuin pikkuturboissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kappas, sittenhän tuolta saapasin linkin firmasta löytyisi edullisesti malja(t) omaan tonttuun.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tarviikos hommassa millaisia kellosepan taitoja?,
Oikea malja tulee tukilaakrista, mutta vasenhan menee suoraan laatikkoon/perään kiinni.

Onko tuolla jotain shimmejä välissä? vai pitääkö uusi malja aina jotenkin passata luiskamitalla paikalleen?

Kannattaako samalla varuiksi uusia maljan akselin stefoja yms. Kerran kaikki on jo "valmiiksi" auki?

EDIT
thesaabsiten tripodi on mallia AFT.
Eli "aftermarket", riskillä sama kuin mitä eeuroparts myy, eli scanshit... ko? kö?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja Coltti »

saapasi kirjoitti: Lisäksi nuo maljat ovat muistaakseni vaihdon kannalta niin hankalassa paikassa, ettei senkään takia kannata laittaa kuin orkkista. Tulevat laatikosta ulos ja paikka muistuttaisi sellaista, että menee suoraan tasauspyörästön lukon sisään. Ja lukko taas on viimeinen osa, joka laatikon sisäisessä purussa irtoaa (jos sen vaati).
Jospa nyt lopetaan mutuilu. Onhan se maljan vaihtaminenkin haastava homma, jos on tottunut käyttämään autoansa pajalla...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja saapasi »

DIggItaLLr kirjoitti:Kannattaako samalla varuiksi uusia maljan akselin stefoja yms.?

EDIT
thesaabsiten tripodi on mallia AFT.
Eli "aftermarket", riskillä sama kuin mitä eeuroparts myy, eli scanshit... ko? kö?
Järkevintä vaihtaa samalla kaikki pikkuosatkin, ellet osaa itse remppaa tehdä.

Älä osta sieltä mitään missä lukee AFT. Esim. laadukkaan tarvike tripodin (Löbrö tai joku) saa ihan hessumobiilista ja sai muutakin pikkuosaa kotosuomesta.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä mun mielestä tuo reilun 100 dollarin malja on kokeilemisen arvoinen, kun orkkis maksaa yli 400e Suomessa. Vaikka kuinka olis aftermarkettia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin