Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Potilas: vm 96, 9000CSE 200hv automaatti.
-40mm H&R satsin ja bilsteinin pumppujen allelaiton jälkeen on tonnari alkanut täristää kiihdytettäessä. Tämän huomaa selviten lähdettäessä hitaammista nopeuksista.
Tasakaasulla ajaessa tärinää tuskin huomaa. Nopeuden kasvaessa yli 140kmh tärisee jakuvasti.
Autoon vaihdettu:
Alapallot, jarrulevyt, iskarit/jouset, kallistuksen vakaajan pustal (PU), alatukivarren takapuslat (PU)
Mutterit ja pultit kävin ajatuksen kanssa uudelleen läpi, kaikki on kireällä.
Onko se nyt sitten vetari? Onko se yleensä ulompi nivel? eli tripodilla ja ulomman vetarin avulla korjaantuu? Eroaako tomaatin vetarit manuaalisesta?
Kokemuksia vinkkejä??
-40mm H&R satsin ja bilsteinin pumppujen allelaiton jälkeen on tonnari alkanut täristää kiihdytettäessä. Tämän huomaa selviten lähdettäessä hitaammista nopeuksista.
Tasakaasulla ajaessa tärinää tuskin huomaa. Nopeuden kasvaessa yli 140kmh tärisee jakuvasti.
Autoon vaihdettu:
Alapallot, jarrulevyt, iskarit/jouset, kallistuksen vakaajan pustal (PU), alatukivarren takapuslat (PU)
Mutterit ja pultit kävin ajatuksen kanssa uudelleen läpi, kaikki on kireällä.
Onko se nyt sitten vetari? Onko se yleensä ulompi nivel? eli tripodilla ja ulomman vetarin avulla korjaantuu? Eroaako tomaatin vetarit manuaalisesta?
Kokemuksia vinkkejä??
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Sisemmät vetarit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Madalletussa tonnarissa pieni tärinä joskus vedossa johtuu siitä, että vetoakselien kulma muuttuu ja akselin päässä oleva tripodi ei ole enää alkuperäisessä kulmassaan laatikosta ulos tuleviin vetarin maljoihin. Ajan kanssa malja muuttaa muotoaan ja pahimmassa tapauksessa maljat joudutaan vaihtamaan. ~400€/kpl ja saatavuus vain merkkiliikkeestä. Tripodeja saa tarvikeliikkeistä. Vaihtoehto on tilata jenkeistä alkuperäiset, reiluun puoleen hintaan. Itse vaihdoin tripodeineen vähän varman päälle vaihtaessani manuaaliin.
Tämä niin automaateilla, kuin manuaaleilla. Molemmista kokemusta ja lähtökohta oli juurikin potilaan auto.
e: ja potilaan jousilla.
Tämä niin automaateilla, kuin manuaaleilla. Molemmista kokemusta ja lähtökohta oli juurikin potilaan auto.
e: ja potilaan jousilla.
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Olisko linkkiä tuonne jenkkilän maljakauppaan?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Eli tämmönen x2?? eeuroparts
Ainakaan ei ole hinnalla pilattu.
Eikös toisella puolella ole pitempi vetoakseli kaikkine väliakseli tukilaakeri hässäköineen?
Ainakaan ei ole hinnalla pilattu.
Eikös toisella puolella ole pitempi vetoakseli kaikkine väliakseli tukilaakeri hässäköineen?
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Ei vaan se malja, johon tuo kuvan vetarin päässä oleva tripodi menee. Maljat ovat erilaiset oikealla ja vasemmalla puolella.DIggItaLLr kirjoitti:Eli tämmönen x2?? eeuroparts
Ainakaan ei ole hinnalla pilattu.
Eikös toisella puolella ole pitempi vetoakseli kaikkine väliakseli tukilaakeri hässäköineen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Ei varmasti ole alkuperäinen osakokoonpano tuo setti, ei voi olla edes pelkän maljan osalta.
Muistan, että noita täysiä akselisettejä tuli itselläkin haussa vastaan, mutta mikään ei ollu alkuperäinen = alkuperäis laatuinen. Ja jos tulee vähänkään piristettyyn, saati enemmän virkistettyyn autoon, ei sinne pidä laittaa mitään muuta kuin alkuperäis laatua. Varsinkaan, kun puhutaan voiman siirrosta.
Lisäksi nuo maljat ovat muistaakseni vaihdon kannalta niin hankalassa paikassa, ettei senkään takia kannata laittaa kuin orkkista. Tulevat laatikosta ulos ja paikka muistuttaisi sellaista, että menee suoraan tasauspyörästön lukon sisään. Ja lukko taas on viimeinen osa, joka laatikon sisäisessä purussa irtoaa (jos sen vaati).
Jenkkilän maljakauppa (pystyy hakemaan osanumerolla):
http://www.thesaabsite.com
Ainakin omalla kohdalla (toissa kesänä), tuo oli ainoa vaihtoehto. Ellei liene vieläkin.
Keskustelua paikasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hesaabsite
.. viimeistä osaa en ole muistanut siihen päivittää. Mutta tilisiirto oli tuskaista ja tavaran tulossa meni kauan.
Muistan, että noita täysiä akselisettejä tuli itselläkin haussa vastaan, mutta mikään ei ollu alkuperäinen = alkuperäis laatuinen. Ja jos tulee vähänkään piristettyyn, saati enemmän virkistettyyn autoon, ei sinne pidä laittaa mitään muuta kuin alkuperäis laatua. Varsinkaan, kun puhutaan voiman siirrosta.
Lisäksi nuo maljat ovat muistaakseni vaihdon kannalta niin hankalassa paikassa, ettei senkään takia kannata laittaa kuin orkkista. Tulevat laatikosta ulos ja paikka muistuttaisi sellaista, että menee suoraan tasauspyörästön lukon sisään. Ja lukko taas on viimeinen osa, joka laatikon sisäisessä purussa irtoaa (jos sen vaati).
Jenkkilän maljakauppa (pystyy hakemaan osanumerolla):
http://www.thesaabsite.com
Ainakin omalla kohdalla (toissa kesänä), tuo oli ainoa vaihtoehto. Ellei liene vieläkin.
Keskustelua paikasta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hesaabsite
.. viimeistä osaa en ole muistanut siihen päivittää. Mutta tilisiirto oli tuskaista ja tavaran tulossa meni kauan.
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Oma auto on 2,3t (170hv), eli siinähän on silloin samanlainen malja kuin 2,0t:ssä? Eroaako vaparin malja jotenkin tuosta "pikkuturbojen" maljasta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Ei. 2.3i ja 2.0i on sama malja kuin pikkuturboissa.t.t.j kirjoitti:Oma auto on 2,3t (170hv), eli siinähän on silloin samanlainen malja kuin 2,0t:ssä? Eroaako vaparin malja jotenkin tuosta "pikkuturbojen" maljasta?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Kappas, sittenhän tuolta saapasin linkin firmasta löytyisi edullisesti malja(t) omaan tonttuun.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Tarviikos hommassa millaisia kellosepan taitoja?,
Oikea malja tulee tukilaakrista, mutta vasenhan menee suoraan laatikkoon/perään kiinni.
Onko tuolla jotain shimmejä välissä? vai pitääkö uusi malja aina jotenkin passata luiskamitalla paikalleen?
Kannattaako samalla varuiksi uusia maljan akselin stefoja yms. Kerran kaikki on jo "valmiiksi" auki?
EDIT
thesaabsiten tripodi on mallia AFT.
Eli "aftermarket", riskillä sama kuin mitä eeuroparts myy, eli scanshit... ko? kö?
Oikea malja tulee tukilaakrista, mutta vasenhan menee suoraan laatikkoon/perään kiinni.
Onko tuolla jotain shimmejä välissä? vai pitääkö uusi malja aina jotenkin passata luiskamitalla paikalleen?
Kannattaako samalla varuiksi uusia maljan akselin stefoja yms. Kerran kaikki on jo "valmiiksi" auki?
EDIT
thesaabsiten tripodi on mallia AFT.
Eli "aftermarket", riskillä sama kuin mitä eeuroparts myy, eli scanshit... ko? kö?
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Jospa nyt lopetaan mutuilu. Onhan se maljan vaihtaminenkin haastava homma, jos on tottunut käyttämään autoansa pajalla...saapasi kirjoitti: Lisäksi nuo maljat ovat muistaakseni vaihdon kannalta niin hankalassa paikassa, ettei senkään takia kannata laittaa kuin orkkista. Tulevat laatikosta ulos ja paikka muistuttaisi sellaista, että menee suoraan tasauspyörästön lukon sisään. Ja lukko taas on viimeinen osa, joka laatikon sisäisessä purussa irtoaa (jos sen vaati).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Järkevintä vaihtaa samalla kaikki pikkuosatkin, ellet osaa itse remppaa tehdä.DIggItaLLr kirjoitti:Kannattaako samalla varuiksi uusia maljan akselin stefoja yms.?
EDIT
thesaabsiten tripodi on mallia AFT.
Eli "aftermarket", riskillä sama kuin mitä eeuroparts myy, eli scanshit... ko? kö?
Älä osta sieltä mitään missä lukee AFT. Esim. laadukkaan tarvike tripodin (Löbrö tai joku) saa ihan hessumobiilista ja sai muutakin pikkuosaa kotosuomesta.
Re: Madallus -> tärisee kovemmalla vedolla
Kyllä mun mielestä tuo reilun 100 dollarin malja on kokeilemisen arvoinen, kun orkkis maksaa yli 400e Suomessa. Vaikka kuinka olis aftermarkettia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977