ilmastoinnin letkut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja jamppav »

tai ne o renkaat, onko ne ihan "normaalit" o renkaat?
saab 9000 cd aut -89
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ei ole tavan materiaalia ne o-renkaat. Pitää olla nimenomaan ilmastoinnille tarkoitettuja tiivisteitä. Itse olen parin ilmastointirempan yhteydessä noita tiivisteitä hankkinut. Eka kerralla hain Saabin tiskiltä ja toisella kerralla Oulun Tarviketorilta. Tarviketorilla oli laatikollinen Hellan valmistamia tiivisteitä ilmastointijärjestelmiin, joista itse valkkasin mallia vastaan sopivat. Tiivisteitä löytyy varmasti myös ilmastointihuoltoja/-täyttöjä tekevistä puljuista kun käy kyselemässä.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja jamppav »

ok. meni sitten 4e hukkaan ku ostin oikein lajitelman :lol:
no meneehän niitä sillon tällön johonki muuallekki.
saab 9000 cd aut -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eteenipropeenikumit (EPM, EPDM)
http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/40/70/

Eteenipropeenikumit (EPM, EPDM)
Eteenipropeenikumit voidaan jakaa kahteen ryhmään: eteenipropeenikumeihin (EPM), jotka ovat siis eteenin ja propeenin kopolymeereja, sekä eteenipropeenidieenikumeihin (EPDM), jotka ovat vastaavasti eteenin, propeenin ja jonkin dieenin terpolymeereja.

Eteenipropeenikumien ominaisuuksia:

* erittäin hyvä hapen, otsonin ja UV-valon kesto
* erinomaiset sähköiset ominaisuudet
* hyvä lämmön- ja pakkasenkestävyys
* mahdollisuus käyttää suuria pitoisuuksia täyteaineita
* huono öljyjen ja hiilivetyjen kestävyys
* huono tarttuvuus


Eteenipropeenikumien käyttökohteita:

* autoteollisuuden tuotteet, mm. ikkuna- ja ovitiivisteet sekä lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien letkut
* rakennusteollisuuden sekä kotitalouskoneiden tiivisteet ja vesiletkut
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mexin
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 20:20

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja mexin »

Nykyisten kylmäaineiden kanssa suositellaan FPM(viton) tiivisteitä. Saatavilla mm. Tiivistekeskuksen jälleenmyylitä, Helsingin Laakerilla on myös luettelo O-renkaista. Itse tilasin HL:n luettelosta varaosaliikkeen välityksellä kaikki illmastointi systeemin tiivisteet, hinnaksi tuli n. 30 €
Mexin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mexin kirjoitti:Nykyisten kylmäaineiden kanssa suositellaan FPM(viton)
FPM ja VITON on kaksi eri asiaa...
tarkoitetaan varmaan fluorikumia.. tiivisteitä. Saatavilla mm. Tiivistekeskuksen jälleenmyylitä, Helsingin Laakerilla on myös luettelo O-renkaista. Itse tilasin HL:n luettelosta varaosaliikkeen välityksellä kaikki illmastointi systeemin tiivisteet, hinnaksi tuli n. 30 €
Mexin
En kylläkään menisi laittamaan viton tiivisteitä auton ilmastointi järjestelmään.
Viton pakkasenkestävyys on lähestulkoon olematon.

FLUORIKUMIT

Fluorikumi (FPM)
Kestää hyvin mm. mineraaliöljyjä, alifaattisia ja aromaattisia hiilivetyjä, laimennettuja happoja, otsonia, polttoaineita ja muita liottimia. Erinomainen lämmönkestävyys ( jopa + 200 °C) ja kylmänkesto -25°C / -40 °C asti riippuen käytetystä FPM- tyypistä. Hyvät mekaaniset ominaisuudet ja poikkeuksellisen hyvä vastus ikääntymiselle tekee FPM kumista varteenotettavan vaihtoehdon muihin synteettisiin kumeihin verrattuna.

Viton®Extreme – ETP (FEPM)
Viton Extreme ylittää jopa fluorikumin erinomaisen kestävyyden kemiallisten aineiden kanssa. Muokattu polymeerinen rakenne on mahdollistanut sen että laajeneminen erilaisissa liottimissa ja emäksisissä nesteissä on alentunut huomattavasti. Lämmönkestävyys ja joustavuus kylmässä on samaa tasoa -15°C - +200°C. Tätä materiaalia käytetään kun on kyse erittäin aggressiivisista kemikaaleista jotka vaativat erinomaisia kestävyysominaisuuksia.

Etyleeni-propeeni-dieeni kumi (EPDM)
Tämän kumin käyttöä suositellaan kun kysytään hyvää kestävyyttä kuumassa vedessä sekä höyryssä. EPDM kestää hyvin myös ikääntymistä ja otsonia. Verrattuna tavallisiin synteettisiin kumeihin EPDM:llä on myös hyvä kylmänkestävyys. Sen käyttäytyminen öljyissä, voiteluaineissa ja liuottimissa on hyvin samanlaista kuin butadieeni-styreenikumilla (SBR). EPDM kestää hyvin myös kemikaaleja sekä hapettavia aineita. Lämpötilan kestävyys -50°C - +150°C riippuen käytetystä EPDM tyypistä
EPDM-kumin huonoja puolia ovat heikohko tarttuvuus metalleihin ja
tekstiileihin sekä huono öljynkestävyys. EPDM-kumia käytetään mm. moottorien
kumiosissa, jäähdytysletkuissa ja muotonauhoissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

R134 aineen kanssa tulisi käyttää noita HNBR tiivisteitä, mutta tiivistekeskukselta en niitä ainakaan löytänyt, onneksi kompuran tiivistesarjan kukana tuli sopivat

http://www.darcoid.com/includes/hydroge ... trile.html
jamppav
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2010 23:42
Paikkakunta: merijärvi

Re: ilmastoinnin letkut

Viesti Kirjoittaja jamppav »

nyt saan taas vähän ilmastointi remppaa eteenpäin :lol: oulaisten ponsselta kävin kysymässä täytön hintoja, arvio oli 40e-100e, jos menee kaksi kiloa ainetta se maksaa 100e. tiivisteet se myyjä anto matkaan että saan nyt illalla vaihella ne paikalleen. semmoset vihreät tiivisteet. niistä ei velottanu mitään (ainakaan vielä),
kun hintaa oli kuulema n. 1 cent/tiiviste
saab 9000 cd aut -89
Vastaa Viestiin