Ketjunkiristin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
riisipussi
"Aero"

Ketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Mikäs ihme pystyi tulemaan nokkaketjun kiristimeen, käytin sen irti ja laitoin liiman kanssa kiinni kun vuoti. Nyt kuuluu vinkuva ääni joka voimistui kun lämpesi, käyntikin on vaikean tuntuista.
Siis tuo kuvassa näkyvä mutteri härdelli kannessa.

Kuva
9000 CD 2.3 -90
riisipussi
"Aero"

Tarkemmin kun muistelee niin oli muuten tiukempi kiristäessä kun avatessa. Paikka on ihanan ahdas, näkemään ei pääse :?
Muistelkaapa kansirempan tehneet, onko tuo vain laahauspalaa vasten vai jossakin kolossa laahaimessa. Prkl saa nyt sitä edes irti kun ei löydy kotoa 26 lenkkiä, ainut millä tuon sai irti duunissa irroittamatta koneen korvaketta.

Kuva
9000 CD 2.3 -90
YKÄ
"Hirsch"

11 mm

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Tästä kiristin jutusta löytyy lisää tietoo tuolta satkujen puolelta.
Käytä hakua,minä sinne joskus kirjotin näistä ja sinne tuli pitkä ketju tarinaa.
Se kiristin ei sais olla kuin 11mm ulkona sitten pitäs ketju vaihtaa,mutta mulla on n14mm ulkona ja hyvin toimii.Minä kiristin manuaalisesti sen siihen 14mm,ja hävis helinät on nyt ajettu noin 6000km sen jälkeen.
Työnnä se kiristin sisään ja kierrä paikalleen,sitten asenna se jousi ja pikku tulppa.
Sen jousen pitäs kiristää se sopivan kireelle,mutta jos se helisee niin naksu lisää ja hävii helinät,niin siis minä tein??.
Onkohan sulla sattunut siinä asennuksessa joko härdelli ja ketju on ihan liian kiree,ota uusiksi.
Japso
"Hölösuu"

Re: 11 mm

Viesti Kirjoittaja Japso »

YKÄ kirjoitti:Tästä kiristin jutusta löytyy lisää tietoo tuolta satkujen puolelta.
Käytä hakua,minä sinne joskus kirjotin näistä ja sinne tuli pitkä ketju tarinaa.
Se kiristin ei sais olla kuin 11mm ulkona sitten pitäs ketju vaihtaa,mutta mulla on n14mm ulkona ja hyvin toimii.Minä kiristin manuaalisesti sen siihen 14mm,ja hävis helinät on nyt ajettu noin 6000km sen jälkeen.
Työnnä se kiristin sisään ja kierrä paikalleen,sitten asenna se jousi ja pikku tulppa.
Sen jousen pitäs kiristää se sopivan kireelle,mutta jos se helisee niin naksu lisää ja hävii helinät,niin siis minä tein??.
Onkohan sulla sattunut siinä asennuksessa joko härdelli ja ketju on ihan liian kiree,ota uusiksi.
Eli ilmeisesti jousen oma työntövoima ei riitä kuin tuohon 11mm asti? Pitääkin kokeilla omassa tontussa tuota kiristyskeinoa:).
Foxbody turbo
riisipussi
"Aero"

Ei tuossa kyllä mitään säätöä tuntus olevan, joko jousen mutteri löysällä tai kiinni. Koitin ottaa pois, mutta ei tunnu löytyvän 26 avainta koko pitäjästä 8O Kaikki mahdolliset tuumat jne. koitettu.
Pitää ajaa huomenna töihin ja koittaa siellä, jos kestää perille :(

Edit. joo se jousi panttaa nyt varmaan johonkin muuhun kuin omaan mutteriinsa.
9000 CD 2.3 -90
Japso
"Hölösuu"

riisipussi kirjoitti:Tarkemmin kun muistelee niin oli muuten tiukempi kiristäessä kun avatessa. Paikka on ihanan ahdas, näkemään ei pääse :?
Muistelkaapa kansirempan tehneet, onko tuo vain laahauspalaa vasten vai jossakin kolossa laahaimessa. Prkl saa nyt sitä edes irti kun ei löydy kotoa 26 lenkkiä, ainut millä tuon sai irti duunissa irroittamatta koneen korvaketta.
Irroita venakoppa, jos se kiristin olisi hyvällä säkällä oikeassa asennossa, niin voit painaa ruuvimeisselillä lukituksen auki ja siten löysätä ketjua. Jos on sattunut menemään liian tiukalle jostakin syystä. Muistaakseni sillä kiristimellä ei ollut mitään hahloa hankaimessa.
Foxbody turbo
YKÄ
"Hirsch"

lisäys

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Vielä kiristemestä,jos sinä asensit sen paikalleen jousen ja tulpan kanssa
ja jos se on päässy tuleen jostain syystä liikaa ulos,niin siinähän on ainekset isoonkin vahinkoon.
Laahain poikki?? no se sitten teetättää jäkopää remontin ja on työläs
toivotaan että ei nyt näin oo käyny.
Sis periaattessa se kiristimen talla ei siis sais olla yli 11mm ulkona.
riisipussi
"Aero"

Joo, sehän tässä vituttaakin...
Todennäkösesti ketju on nyt tiukalla kun viulun kieli ja ei vaan löydy avainta, 25,27,28 jne. mut ei tottakai kellään 26 :roll:
Pitää jatkaa ettimistä.
9000 CD 2.3 -90
YKÄ
"Hirsch"

ei

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Älä täytä sitä konetta enään ennen kun saat sen ketjun löysälle.
Kun sen kiristimen ottaa ulos oli hyvä mitata miten ulkona se talla on voi päätellä missä kunnossa ketju on.
Siis se 11mm on saabin antama enimmäis mitta,mutta minä naksautin sen siihen 14mm siksi kun ketju vähän helisi kylmänä,mutta näin ei saisi siis tehä virallisen ohjeen mukaan.Saabin ohjeen mukaan ketju pitäs vaihtaa.
Siis se kiristin ei mene sisään päin jos se on tullu kerran ulos
Japso
"Hölösuu"

Re: ei

YKÄ kirjoitti:Siis se kiristin ei mene sisään päin jos se on tullu kerran ulos
Ainakin -87 tonnarissa kiristimen saa painumaan takaisin, kun painaa meisselillä lukitusnippaa ja samanaikaisesti vartta sisäänpäin. Itse jouduin kertaalleen turvautumaan tuohon konstiin, kun meni liian kireälle ekana.

Edit: Tarkoitit tietysti, että se kiristin ei pysty löystymään itsekseen :oops: .
Foxbody turbo
YKÄ
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Minä tarkotin sitä että jos se talla on ihan liikaa ulkona jostain syystä ja sen kiristimen kiertää kiinni niin se ei painu"kasaan" ja voi tulla vahinkoa.
riisipussi
"Aero"

Jep, melkein arvaa että turha avata venttiilikoppaakaan, tällä tuurilla se lukitus on alaspäin.
On tiukassa avain :evil:
9000 CD 2.3 -90
riisipussi
"Aero"

Noo, käytin sitten venakopan auki...
On niin tiukalla ketju että ei aukea lukituskynsi hyvällä eikä pahalla :?
Huomenna toivottavasti löytyy 26 lenkki jostainpäin suomea ja ropleema ratkeaa :?:
Näyttäisi että ei ole mitään hajonnut, vitu**aa kuin pientä oravaa, on niin uuden näköistä ja kulumatonta joka rensseli ja piti kiireessä ja sateessa mennä mokaamaan tuolleen :evil:
Venttiilikopan pultitkin on nyt sit aukastu, varmaan eka kerta pulteista päätellen. Nyt tiedän ainakin tuon kiristimen asennuksen :lol:
9000 CD 2.3 -90
saab_9000_t
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja saab_9000_t »

viilaa isäntä siihen 23,24,25 avopäästä avain, jos sen oikean koon metsästys osoittautuu liian työlääksi..
riisipussi
"Aero"

saab_9000_t kirjoitti:viilaa isäntä siihen 23,24,25 avopäästä avain, jos sen oikean koon metsästys osoittautuu liian työlääksi..
Katoppa isäntä tota koloa uudelleen :roll: Tiheellä ja ohutrakenteisella lenkillä saa käännettyä hampaan kerrallaan.
Huomenna löytyy avain, jos ei muuten niin poltan levystä plasmalla tai ajan jyrsimellä. Ei tää muuten niin kiiruttais, mut harmittaa kun ketju on tosiaan tiukalla tuolla autossa, sama ääni lähti avaimella kilauttaessa kun rattaastakin 8)
9000 CD 2.3 -90
Vastaa Viestiin