No nyt lykkäsi taas vetelät housuun, ihankuin tekemistä ei olisi ollut muutenkin tarpeeksi, alkoi tuo 2.3T -96 jurisemaan pahanenteisesti tuossa 2500 kierroksen paikkeilla.
Yksin on hankala tutkia vikaa ja pitää samanaikaisesti kierrosaluetta sopivana, mutta ensitutkimuksen jälkeen vaikutaisi että ääni tulee jostain koneen moniurahihnan puoleisesta päästä.
Pitänee kokeilla ekaksi ilman moniurahihnaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Omassa autossa 3000 kierroksen kohdalla olevan jurinan aiheutti löystynyt ilmastoinnin kompressori. Huomasi siitä kun satuin nojailemaan kompuraan kun kaveri piti kiekkoja sopivina ja etsin jyrinän lähdettä.
DIggItaLLr kirjoitti:Sopiva resonanssi joka kantautuu rikkinäisten moottorikiinnekiden kautta koriin??
Tuonne kiinnikkeiden suuntaan alan minäkin kallistua. Ääni tuntuu tulevan pakoputken jousto-osasta.
Viittaa siihen että alkuputken asento olisi muuttunut.
Olisiko tuo vaihdelaatikon kiinnike ensimmäinen vaihdettava, vai mitä mieltä raati on?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Powerflex laatikon kupeeseen on erittäin kustannustehokas ratkaisu suhteessa paketin tukevoitumiseen. Ihan suositeltavaa vaihtaa, ei mene ainakaan huonommaksi.
Tosin jos epäilykset kohdistuvat tekniikkapaketin asennon muuttumiseen, ei uskoisi väsähtäneenkään laatikon tuen ihan yllättäen sentään sellaista aiheuttavan...?
Jos esiintyy koriin asti kantautuvaa jurinaa ja moottori/vaihteistopaketin asento on havaittavasti muuttunut, kannattaa ryhtyä kurkistelemaan niitä moottorin alapuolisia hydraulitukikumeja, 2kpl moottorin jakopään puoleisessa päädyssä.
Ylhäältäkäsin konehuoneesta kurkistelemalla juuri ja juuri näkee että onko ympäristöissään märkää, ts. ovatko silikoniöljyt ulostautuneet, ja repsikan puoleisen sisälokarin etupuoliskon irrottamalla näkee sivustakäsin ovatko tyynyt vajonneet vaiko ei. Tyynyistä sivuuntyöntyvien rajoitinrautojen kuuluisi ehjillä tyynyillä olla noin liikeratansa puolivälissä apurungon puolella vastaavissa lenkeissään, ja ehjillä tyynyillä konehuoneesta käsin moottoria painellessa moottorin tuenta joustaa tuntuvasti, rikkinäisillä ei.
Minuteman kirjoitti:Jos esiintyy koriin asti kantautuvaa jurinaa ja moottori/vaihteistopaketin asento on havaittavasti muuttunut, kannattaa ryhtyä kurkistelemaan niitä moottorin alapuolisia hydraulitukikumeja, 2kpl moottorin jakopään puoleisessa päädyssä.
Moottorin asento ei ole minun silmäni mukaan muuttunut, tietysti silmä tottuu hitaaseen kallistumiseen.
Minuteman kirjoitti:
Ylhäältäkäsin konehuoneesta kurkistelemalla juuri ja juuri näkee että onko ympäristöissään märkää, ts. ovatko silikoniöljyt ulostautuneet, ja repsikan puoleisen sisälokarin etupuoliskon irrottamalla näkee sivustakäsin ovatko tyynyt vajonneet vaiko ei. Tyynyistä sivuuntyöntyvien rajoitinrautojen kuuluisi ehjillä tyynyillä olla noin liikeratansa puolivälissä apurungon puolella vastaavissa lenkeissään, ja ehjillä tyynyillä konehuoneesta käsin moottoria painellessa moottorin tuenta joustaa tuntuvasti, rikkinäisillä ei.
Tuo oli hyvä, kiitos.
Jotain tuollaista apua odotinkin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Sitä vain funtsin aikaisemmin kirjoittamastasi että etuputken, mikäli sillä tarkoitit DP:tä, asento ei oikein voi muuttua moottorin asennon muuttumatta.
Onko jo kokeiltu ilman moniurahihnaa? Ei nyt mörköjä seinille mutta jos tuennat ovat kunnossa ja jurina tuntuu myös apulaitteiden ollessa poissa pelistä ei oikein jää muuta syytä kuin tasapainoakselisto ja sen ketjun hyppiminen sekä jakonsa sekoaminen..
Minuteman kirjoitti:Sitä vain funtsin aikaisemmin kirjoittamastasi että etuputken, mikäli sillä tarkoitit DP:tä, asento ei oikein voi muuttua moottorin asennon muuttumatta.
Onko jo kokeiltu ilman moniurahihnaa? Ei nyt mörköjä seinille mutta jos tuennat ovat kunnossa ja jurina tuntuu myös apulaitteiden ollessa poissa pelistä ei oikein jää muuta syytä kuin tasapainoakselisto ja sen ketjun hyppiminen sekä jakonsa sekoaminen..
Tuota asennon muuttumista juuri tarkoitin, mutta se ei ainakaan niin suuri että sen voisi silmällä sanoa ilman vertailukohtaa.
On kokeiltu ilman apulaitehihnaa, ja tasapainoakselisto ei aiheuttaja voi olla. Ketju on poistettu jo vuonna 2005.
Täytyy tutkia tuota tuentaa ihan ajatuksen kanssa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Eräs konsti on irrottaa ylämomenttituki, ja tarkkailla sitä irrotettaessa että haluaako moottori nyykähtää eteen- tai taaksepäin. Tietenkin jos molemmat hydraulityynyt ovat lauenneet, ei tästä kokeilusta tule juuri hullua hurskaammaksi.
Mulla on sama ongelma, koneen jurina oikeastaan koko käyntialueella. Ongelmat alko kun vaihdoin moottorin tukikumit repsikan puolelle sekä vaihteiston päähän. Aikaisemmin ei oikeastaan kuulunut moottorin ääntä ollenkaan mutta nyt jurisee kokoajan. Vauhdin ollessa 120km/h niin ei uskoisi istuvan saabissa kun äänisaastetta on niin paljon. On tässä odotellut että jos nuo uudet palikat ois vain uutuuden jäykkiä ja resonoisivat sen takia koneen äänet kabinettiin mutta nyt alkaa usko loppua... Ovatkohan remontissa menny joku vikaan vai mikä? Momenttitukia ei ole vaihdettu varmaan ikinä.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Vaikeata on kuvitella ainakin noiden hydraulitukityynyjen asennustöissä minkään menevän pieleen, eivät ne oikein asetu muuten kuin oikein päin ja molemmat omille paikoilleen. Mutta onko osien pakkauksia vielä tallessa, eli mitä merkkiä? Jos ei edellä mainittu ScanTech niin ei kai "Pro Parts Sweden" joka on ei yhtään mitään muuta kuin uudelleen nimettyä edellämainittua ScanShittiä? Aikaisemmin mm. Motonetin hydraulitukityynyjen nimellä myymissä ScanTech-kapistuksissa on tavattu vanhaan hydraulitukityynyn runkoon uudelleenrakennettuja umpikumijöötejä joilla tärinät sekä värinät ovat taattuja.
Vaihteiston päädyn kumipuslan vaikutus koriin tuntuvien jurinoiden osalta on melko olematon, ja sinne kyllä uskaltaa asentaa vaikkapa uretaanimuovipuslan, ja tällä uretaanisella on jonkinmoiset vaimennusominaisuudet jo itsessäänkin vaikkakin on lähes umpitavaraa. Toki jos alkuperäisen kaltaisen kumipuslan asentaa, on syytä asentaa se samoin päin kuin alunperinkin jolloin vaihteiston pääty siitä puslan keskipultistaan ikäänkuin roikkuu V:n muotoisessa kumiripustuksessa puslan kuoren sisällä, ei toisinpäin vaikka maalaisjärki asennustöissä antaisi muuta ymmärtää.