BY-Pass vaihdettu, mutta ahdot ei nouse

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

BY-Pass vaihdettu, mutta ahdot ei nouse

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Eli vaihdoin tänään tuohon turbo tonnariini uuden BY-Pass venttiilin ja ahdot ovat tyhjäkäynnillä alipaineilla niin kuin todennäköisesti kuuluu. Mutta eikös tuon ahtomittarin pitäisi nousta keltaisen ja punaisen rajamaille? Minulla tuo mittari pysyy samassa paikassa kuin ennen BY-Pass venttiili vaihtoa eli keltaisen alueen puolivälissä.

Missä vika?

Onko turbo jo entinen? Autossa 2.0 turbo kone ja ajettu 483500 km ilmaan minkäänlaista kone / turboremonttia.

Vaikuttaako tuollainen BY-Pass venttiili kulutukseen? Minusta auto käy tasaisemmin tuon vaihdon jälkeen.

Kulutus lukemat muuten n. 10.5 litraa / 100 km (keskikulutus) vaikka auto on automaattilaatikolla niin kyllä sillä pitäisi matka-ajossa päästä 9 litran tuntumaan (ainakin olen ennen päässyt). 8)

Millaisen kiihdytyksen auto vaatii että tuo mittari nousee punaisen alkuun?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: BY-Pass vaihdettu, mutta ahdot ei nouse

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tuha kirjoitti:Eli vaihdoin tänään tuohon turbo tonnariini uuden BY-Pass venttiilin ja ahdot ovat tyhjäkäynnillä alipaineilla niin kuin todennäköisesti kuuluu. Mutta eikös tuon ahtomittarin pitäisi nousta keltaisen ja punaisen rajamaille? Minulla tuo mittari pysyy samassa paikassa kuin ennen BY-Pass venttiili vaihtoa eli keltaisen alueen puolivälissä.

Missä vika?

Onko turbo jo entinen? Autossa 2.0 turbo kone ja ajettu 483500 km ilmaan minkäänlaista kone / turboremonttia.

Vaikuttaako tuollainen BY-Pass venttiili kulutukseen? Minusta auto käy tasaisemmin tuon vaihdon jälkeen.

Kulutus lukemat muuten n. 10.5 litraa / 100 km (keskikulutus) vaikka auto on automaattilaatikolla niin kyllä sillä pitäisi matka-ajossa päästä 9 litran tuntumaan (ainakin olen ennen päässyt). 8)

Millaisen kiihdytyksen auto vaatii että tuo mittari nousee punaisen alkuun?
Tarkastettavia mahdollisuuksia: APC-venttiili tai jarruvalokytkin rikki. Vaikuttaisi olevan peruspaineilla.
Katso, että jarruvalot ei pala koko ajan.
APC-venttiili on syyläripalkissa ja sen kuuluu naksahtaa, kun virrat laitetaan päälle.

Meneekö ahtomittari reilusti valkoisen puolelle tyhjäkäynnillä?
Ahtoputkien, alipaineletkujen ja välijäähdyttimen tiiveys kannattaa myös tarkistaa.

Ahdoista: Pidä kaasua pohjassa niin pitkään, kunnes ahtomittari lakkaa nousemasta. Puolikaasulla ahdot ei välttämättä nouse huippuunsa varsinkaan automaatissa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: BY-Pass vaihdettu, mutta ahdot ei nouse

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tuha kirjoitti:Eli vaihdoin tänään tuohon turbo tonnariini uuden BY-Pass venttiilin ja ahdot ovat tyhjäkäynnillä alipaineilla niin kuin todennäköisesti kuuluu. Mutta eikös tuon ahtomittarin pitäisi nousta keltaisen ja punaisen rajamaille? Minulla tuo mittari pysyy samassa paikassa kuin ennen BY-Pass venttiili vaihtoa eli keltaisen alueen puolivälissä.

Missä vika?

Onko turbo jo entinen? Autossa 2.0 turbo kone ja ajettu 483500 km ilmaan minkäänlaista kone / turboremonttia.

Vaikuttaako tuollainen BY-Pass venttiili kulutukseen? Minusta auto käy tasaisemmin tuon vaihdon jälkeen.

Kulutus lukemat muuten n. 10.5 litraa / 100 km (keskikulutus) vaikka auto on automaattilaatikolla niin kyllä sillä pitäisi matka-ajossa päästä 9 litran tuntumaan (ainakin olen ennen päässyt). 8)

Millaisen kiihdytyksen auto vaatii että tuo mittari nousee punaisen alkuun?
Kokeile ottaa mang.venttiilille tuleva keskimmäinen putki ( W ) irti sekä tee VAROVAINEN KIIHDYTYS, jos nyt ahtaa niin vika voipi olla rikkinäinen mang vent.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Muuta

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mistäs tuo mangneettiventtiili löytyy tonnarista? Mittari menee valkoiselle puoleen väliin asti. Jarruvalot eivät pala koko aikaa eli jarruvalokytkin on ainaskin ehjä.

Kaasu pohjassa kiihdytettäessä ahtomittari nousee keltaisen puoleen väliin eli samoille paikkeille kuin ennen BY-Pass venttiilin vaihtoa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Muuta

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tuha kirjoitti:Mistäs tuo mangneettiventtiili löytyy tonnarista? Mittari menee valkoiselle puoleen väliin asti. Jarruvalot eivät pala koko aikaa eli jarruvalokytkin on ainaskin ehjä.

Kaasu pohjassa kiihdytettäessä ahtomittari nousee keltaisen puoleen väliin eli samoille paikkeille kuin ennen BY-Pass venttiilin vaihtoa.
No se magneettiventtiili = APC-venttiili ja löytyy jäähdyttäjän päältä. Siinä on kolme letkua kyljessä ja päällä sähköliitin, jossa kaksi johtoa. Yleensä toimimattomuus paljastuu jo siinä, että se ei naksahda laitettaessa virtoja tai jää naputtamaan.
W-letkun irroittaminen on riski sinänsä, koska sen jälkeen turbosta tulee kaikki ulos mitä löytyy ja monesti se voi olla liikaa. Ole varovainen sen kanssa. :?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

naksahtaa

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kyllä se minusta naksahtaa kun virrat laittaa päälle meinaan toi magneettiventtiili (APC-venttiili)!

Paljonko uusi tollanen mankkuvena maksaa ja mistä kannattaa kysellä jos ihan vain varmuuden vuoksi vaihtais uuteen.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Jos en ihan väärin muista niin täällä on puhuttu lähemmä parista sadasta eurosta 8O, joten ehkä kannattaa kysellä käytettyä. Itse ostin kaverilta käytetyn kolmella kympillä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: naksahtaa

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tuha kirjoitti:Kyllä se minusta naksahtaa kun virrat laittaa päälle meinaan toi magneettiventtiili (APC-venttiili)!

Paljonko uusi tollanen mankkuvena maksaa ja mistä kannattaa kysellä jos ihan vain varmuuden vuoksi vaihtais uuteen.
Pyydä vaikka joltain lainaan. Ei kannata ostaa edes varmuudeksi, kun romiksellakin pyysivät 60 ekiä :evil:

Sytytysennakko vaikuttaa rajusti ahtoihin. Eihän jakajaan ole kukaan koskenut?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ei ole jakajaan koskettu!
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Mulla oli tonnarin ostaessa sama vika, eli ahdot ei noussu ku keltaisen puoleenväliin. Tarkista nyt vielä varmuudeksi että sähköliitin on kunnolla kiinni magneettivenassa. Mulla liitin oli irti, ja kun liittimen kytki kiinni niin ahdot kyllä nousivat, mutta perkeleellinen nykiminen ahtaessa alkoi. DI kasetti oli sökönä. Ei ihme että myyjä oli napannut liittimen irti koska se ei nykinyt peruspaineilla.
Vastaa Viestiin