Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Auto Saab 9000 i 16 v cc b202 1990 malli (ajettu 251 000 km).

Auto on nyt alkanut yht´äkkiä pitämään jonkinlaista suhteellisen matalaa ulinaa ja mitä kovempaa ajaa, sitä kovempi ääni kuuluu. Kuuluu sekä vaihde päällä että vapaalla. Lähiöajossa ääntä ei kuuluu, mutta 80-100:n vauhdissa todella selvästi. Ääni kuuluu kun ajaa suoraa ja samoin kuin, jos rattia kääntää.

Ajattelin, että olisi pyöränlaakeri. Ok, kaikki renkaat kävin läpi ja pyörittelin ja jousessa ei kyllä tuntunut yhtään mitään.

Ainoa missä kuului jotain (mutta ei tuntunut mitäään) oli kuljettajan puolen rengas. Kuului pientä rahinaa, kun jarrulevy vähän rahisi jarrukilpeen ja palat pikkaisen laahasi. Vetonivelen suojakumi oli kuitenkin rikki ja öljyä jonkin verran karannut.

Näinköhän tosta selvii vain vetonivelen puhdistamisella, uusilla vaseliineilla ja suojakumilla vai pitääkö vetonivel uusia ja vielä joku pyöränlaakerikin tai jotain muutakin?

Hitaassa ajossa ja rattia mihin tahansa ääriasentoonkin kääntämällä ei kuulu kyllä mitään ylimääräistä ääntä, eikä vedätettäessa tunnu mitään ihmeellistä.
Viimeksi muokannut Joni.Komulainen, Ke Syys 15, 2010 15:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Ääni pyöränlaakerille.. Itsellä oli samanlaisilla oireilla vänkärin puolen etupyöränlaakeri tullut tiensä päähän. Rengasta heiluttelemalla ei välystä tuntunut mutta ääni hävisi laakerin vaihdolla..

Isot pojat puhuu että kun joutuu vaihtamaan toisen puolen niin toinen hajoaa kohta perässä..
Biltema/motonet/tarviketori/muut ei merkkiliikkeet tarjoavat kuulemma kanssa paskaa laatua laakereissa. Omaani vaihdoin muistaakseni bilteman laakerin ja on se siellä kohta 3 vuotta ja 45000km pyörinyt eikä ole hajonnut vielä eikä toinen puoli ole antanut periksi..

Motonetin hinta:
Etup laakeris Saab9000 89-> 21-1175 9000 8.89->98 [1989 - 1998] 99.50 €

Uuden alkuperäisen hintaa en edes uskalla ajatella :).

Autona minulla -89 2.3T CC ja rapiat 300000 oli mittarissa...
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
9-tonni
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Kesä 20, 2010 09:50
Paikkakunta: paimio

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja 9-tonni »

kuin myös äänet pyörälaakerille,tosiaan itse en klappia huomannu.korjaamon kaveri löysi minimivälyksen ja laakeri vaihtoon ja ulina hävis...
kerran jo pääsin eroon saabista ja taas mulla on sellanen....
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Ja mekaanikon tuomio oli, että ääni mahdollisesti tulee vaihteisto/vetopyörästöstä. Pyöränlaakereissa ei havaittu vikaa...Ääni kuuluu selvästi 80-100 km/h vauhdissa ja kaikilla vaihteilla ja myös vapaalla. Vaihteet ei rusahda vaan vaihtuu todella pehmeesti ja muutenkin loota toimii ihan ideaalisti, joten "perän" laakereista varmaan kyse? Laatikon öljytkin on vaihdatettu vuosi sitten, tosin "täyttö-öljyillä" eli mineraali 10w30.

Eli saturainen meni turhaan pyöränlaakeriin (plus korjauskustannukset: vetarin uusi Löbro suojakumi, vian paikallistaminen, olin myös pyytänyt vaihtamaan Mobil 1 "new life" öljyt ja GM long life suodattimen) ja nyt pitäisi sitten metsästää pääkaupunkiseudulta joku joka ton laatikon pistäisi kuntoon tai vaihtoehtoisesti laittaisi jostain mahdollisesti ostamani käytetyn askin tilalle.

Onko tietoa pääkaupunkiseudun laatikkoexperteistä, joka ton pistäisi kuntoon?

Tietenkin vaihtaisin heti uudempaan, mutta tähän on laitettu uutta osaa varmaan tuhansien arvosta (esim. koko pakoputkisto ja katti hiljattain uusittu, kuten myös toiselta puolelta lokasuojan kaaret laitattu ammattimaisesti jne.) ja ajattelin ajaa tällä ainakin 500 000 km ja kuka tätä nyt tällaisena ostaisi.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

No, katsastan tän auton vielä ja sitten seisontavakuutukseen ja ajan kanssa selvitän missä voisi lootan korjauttaa tai vaihdattaa käytetty aski tilalle. On meinaan sen verran hienossa kunnossa toi pirssi muuten.

Tuli juuri haettua 1998 mallin matalapaineturbo "uudeksi" autoksi.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Ji-huu!

Uusi käyttämätön vaihdeloota, kytkinpaketti ja stefa vaihdatettu.

Auto on "kuin uusi" nyt!

Johtui vika mistä johtui, mutta noiden vaihtamisen jälkeen eipä kuulu mitään ulinoita!
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tonnarin päivitys kymmenen vuotta uudempaan on melko hyvä "suurempi huolto". :lol: (Nimim. kokemusta on). Onnea uudelle autolle!

Laatikon vaihto puolestaan on myös hyvä tapa päästä ulinoista eroon, mutta jos sillä nyt enää väliä on, niin perän poskilaakereilta alkuperäinen ulina kuvauksen perusteella vaikuttaisi. Epäilyä vahvistaa auton vuosikerta ja sitä kautta laatikon malli; tyyppivika jossain vaiheessa. Yleensä noista ehtii korkata vitosen ratas ensin, mutta 2.0i:llä se riski on hiukan pienempi kuin turboissa... :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

itellä rohisi myös rattia kääntäessä ja vika oli mulla liukutapissa (oli vähän vaseliniini puute). Uudet kerkesin tilata ja nii ajattelin samoten laittaa paikoilleen. Samalta puoleta vetarin suoja kumin vaihdoin.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

No voi prkl!

Ajelin vain nurkka-ajoa sen jälkeen kun hain auton huolllosta.

Iloisesti luulin, että vika tuli korjattua. Tuli juuri motarilla ajettua ja piti kyllä sellaista ääntä, että voi hyvä sylvi! 80-100 km/h nopeudessa (ääni kovenee 50 tasaisesti 105 kilsaan tunnissa ja rengasmelun takia tms. ei kuulu enää 120 nopeudessa.

Pyöränlaakeri siis?!?!?!

"Onneksi" en ole kuin siis hankkinut uudemman auton, vaihdattanut vanhaan uuden laatikon, kytkinsarjan ja stefan....

Vanhassa laatikossa ei siis ollutkaan mitään vikaa. Vaihteetkin vaihtuivat todella pehmeästi. ENpä enää luota merkkiliikkeen arvioihin....
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Vetonivelen suojakumi, vetonivel vai jotakin muuta?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Ja kuljettajan puolen pyöränlaakeri vaihdettiin ja siinä se vika siis oli.

Harmittaa, kun heti vian ilmettyä auto vietiin korjattavaksi ja mukana oli uusi pyöränlaakeri, mutta huoltoliike sanoi, että perän laakerit tai vetopyörästö se on.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin