Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Vaihdoin siskolikan tonttuun kansipahvin. On muuten hyvät vinkit palstan tietäjillä, erikoiskiitokset minuuttimiehelle (+Alfamerin kaikille Saabisteille pakollisen opuksen tekijöille). Kaikki meni oikein hienosti ja yllättävän helposti
Samalla vaihdoin myös sitä sun tätä pellin alle, mm. termostaatin. Aiemmin lämpömittarin neula roikkui alhaalla, termostaatin vaihdon myötä neula nousi lähes puoleenväliin No, "koeajoin" tonttua muutaman kilometrin kun pakoputki hajosi takarenkaan kohdalta mutkasta Pörinä alkoi pikkuhiljaa raivostuttaan ja korjasin sen. Pörinä katosi, mutta lämpömittarin neula ei jaksakaan enää nousta, vaan jää sinne neljännekseen kuten ennen kansipahvin vaihtoa. Termostaatin/kansipahvin vaihdon jälkeen ajoa on n. 350 km. Voiko termostaatti todellakin olla näin huonolaatuinen vai mitä v..ua oikein tapahtui? Termostaatti on Motonetista, QH-merkkinen.
Move your mind eli käsittääkseni rikkinäisellä pakoputkella ei voi olla mitään tekemistä koneen lämpöjen kanssa Jäähdytysneste menee vielä vaihtoon, samoin öljyt suodattimen kera, kunhan nyt kiertävät vielä vähän aikaa (molemmat vaihdoin pahvin vaihdon yhteydessä). Yksi vaihtoehto voisi kai olla, että termostaattiin on mennyt joku "nööli" kanavista joka jumittaa sen. Vai voiko olla (lohkoon jäi nesteet pahvinvaihdossa ja kanavat oli ....hieman suttuiset)? Olen kyllä lukenut huonolaatuisista termareista, mutta ei kai ne nyt näin huonoja voi olla? Muuten kaikki tuntuu olevan kunnossa, vielä.
Samalla vaihdoin myös sitä sun tätä pellin alle, mm. termostaatin. Aiemmin lämpömittarin neula roikkui alhaalla, termostaatin vaihdon myötä neula nousi lähes puoleenväliin No, "koeajoin" tonttua muutaman kilometrin kun pakoputki hajosi takarenkaan kohdalta mutkasta Pörinä alkoi pikkuhiljaa raivostuttaan ja korjasin sen. Pörinä katosi, mutta lämpömittarin neula ei jaksakaan enää nousta, vaan jää sinne neljännekseen kuten ennen kansipahvin vaihtoa. Termostaatin/kansipahvin vaihdon jälkeen ajoa on n. 350 km. Voiko termostaatti todellakin olla näin huonolaatuinen vai mitä v..ua oikein tapahtui? Termostaatti on Motonetista, QH-merkkinen.
Move your mind eli käsittääkseni rikkinäisellä pakoputkella ei voi olla mitään tekemistä koneen lämpöjen kanssa Jäähdytysneste menee vielä vaihtoon, samoin öljyt suodattimen kera, kunhan nyt kiertävät vielä vähän aikaa (molemmat vaihdoin pahvin vaihdon yhteydessä). Yksi vaihtoehto voisi kai olla, että termostaattiin on mennyt joku "nööli" kanavista joka jumittaa sen. Vai voiko olla (lohkoon jäi nesteet pahvinvaihdossa ja kanavat oli ....hieman suttuiset)? Olen kyllä lukenut huonolaatuisista termareista, mutta ei kai ne nyt näin huonoja voi olla? Muuten kaikki tuntuu olevan kunnossa, vielä.
Viimeksi muokannut kekemakinen, To Syys 30, 2010 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Taitaa olla niin että tuo roikkuva lämpömittari on tonnariin kuuluva ominaisuus. Joku arvellut sen johtuvan vesikanavista tms. Tosin joillakin taitaa viisari ihan kirjaimellisesti myös roikkua. Itsellä myös lämmöt yleensä n. 1/4 kohdalla, kunnes liikennevaloissa seisomisen jälkeen päästään sinne puoleen väliin. Se että mikä termostaatti autossani on, niin en kyllä edes tiedä...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Lämpömittarin roikkuminen johtuu usein mittarin taustaruuvien löystymisestä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Kyllä siellä joku vika täytyy olla. Itsellä ollut kolme eri vuosimallien tonttua, eikä yhdessäkään vastaavaa ongelmaa roikkuvista mittareista.
Hanaa hillitysti!
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Jos en ihan väärin muista niin olen myös tältä foorumilta lukenut että se termari kannattaa tosiaan hakea marmorilta. Ei mahdottoman hintainen sielläkään eikä tarvitse montaa kertaa vaihtaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
8 euroa.KAPU2 kirjoitti:Jos en ihan väärin muista niin olen myös tältä foorumilta lukenut että se termari kannattaa tosiaan hakea marmorilta. Ei mahdottoman hintainen sielläkään eikä tarvitse montaa kertaa vaihtaa.
SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Jepjep. Termari oli ja on ok. Vaihdoin jäähdytysnesteet (oli jo aika sakeaa puuroa kun lohkon vanhat nesteet sekoittui uuteen liemeen ), jonka jälkeen lämpömittari on ollut taas ihan ok Missään tonnarissani (4kpl) ei ole ollut ongelmia sen mittarin neulan kanssa aiemmin, joten suhtaudun hieman skeptisesti noihin mittarivikoihin ja kalibrointeihin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Termostaatin huonolaatu vai jotain muuta?
Niin minäkin, kunnes mittari irtonaisena vaihdoin polttimot. Samalla ajattelin tutkia tuon lämpömittarin, ja kas humpsista kun saikin kiristellä muttereita.kekemakinen kirjoitti:..//suhtaudun hieman skeptisesti noihin mittarivikoihin ja kalibrointeihin