...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Aloitan veikkaamisen helposta päästä:

Ruiskun maadoitukset kunnossa?
Pakoputki tukossa? (kuulostaa naurettavalta, mutta viimeaikoina oon törmännyt useasti tähän :) )
Ahtoputket ja välijäähdytin ehjiä?

Kaasuläppäanturin voi testata yksinkertaisesti vetämällä siitä johdon irti. Auto on tällöin hankalampi käynnistää ja menettää hieman huipputehoa mutta normaaliajossa toimii täydellisesti, siis jos vika on siinä. Mahdollista, jos se on jumittunut tyhjäkäyntiasentoon..

Ilmamäärämittariin pätee sama homma, johto irti ja kone käymään. Tosin silloin kone menee varmuustilaan, käy huonosti eikä ajaminen oikein onnistu, mutta voi koittaa kaasuttaa paikallaan, kierrokset nousee kyllä yli 4000, jos vika oli siinä.

Bensapumpun vikaan en usko, koska se oireilisi aina vain pahemmin, mitä isompi vaihde on silmässä ja todennäköisesti toimisi paikallaan normaalisti.

Veikkailkaas muut lisää!
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:twisted: törmäsin samaan vikaan aikanaan pojan autossa(HAHHAH) elikkä Escortissa, joka oli myös turbovarusteltu, nyki, paukkui, välikaasulla kulki ja ei kulkenut, parani, kun pistin koneen käymään, löysäsin virranjakajaa, käänsin sinne suuntaan, että kone kävi hyvin ja helposti, sen jälkeen himppa verran takaisinpäin ja jakaja kiinni, en tiedä toimiiko Saabissa, mutta aina kannattaa yrittää. Ei meinaan ainakaan maksa mitään. Vikakuvauksesta olisin tunnistavinani klassiset sytytysennakon puutteen emmeet...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Diagnoosia

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti:Kytkin ahtimen paineletkun suoraan hukkaportille, mutta ei sekään menoa miksikään muuttanut, aika olematon paine sieltä tuli, enkä tiedä jaksaako se kääntää hukkaporttia kunnolla vasta kuin yläkierroksilla. Kuinka kova puhallus tuosta letkusta kuuluisi tulla?
Siis kytkit 'C' letkun suoraan 'W' paikkaan? Jos teit näin (compressor to wastegate) niin silloin teit autosta matalapaineturbon :roll: . Eli jos otat sen 'W' letkun koknaan irti ja varovasti koitat kiihdyttää. Jos silloin hyökkää eteen päin niin turbo itessään on luultavasti kunnossa, vika on sillon niissä härpättimissä siinä ympärillä
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tyhjensin pullollisen ruiskunpuhdistusainetta 10 litraan bensaa, jolla oli suotuisa vaikutus, nyt auto kulkee taas sen saman 140km/h kuin ennen bensanloppumista (jolloin luultavasti imaisi jotain töhnää tankinpohjalta).
Hmm. Bensapumpussahan on sihti. Jospa se on tosiaan imaissut jotain töhnää tankista niin, että se sihti on tukossa.

Bensanpaineen mittaukseen tarvitsee yksinkertaisen paikallisesta hydrauliikka tms. liikkeestä painemittarin, joka kytketään t-haaralla suutintukin ja bensanpaineen säätimen väliin. Sitten irroitetaan säätimen letku, auto tyhjäkäynnille ja pitäisi näyttää sen 2.8 kiloa, jos siis autossa on 2.8 kilon säädin. Säätimen toiminnan voi testata puhaltamalla siihen letkuliitäntään ilmaa esim. polkupyörän pumpulla. Paineen tulisi tällöin nousta.

Myös tuo edellä mainittu sytytysennakko kannattaa tarkistaa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tukkoinen bensansuodatin oireilee vastaavalla tavalla.
Foxbody turbo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

...

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tulee mieleen ainoastaan viallinen ilmamäärän mittari (IMM) Lainaa joltakin varmasti toimivaa ja kokeile.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Käsittääkseni bensapumppu tuottaa 6.0 barin paineen, jonka tuo säädin sitten tasaa 2.8 bariin?
Tarkemmin ottaen pumppu kierrättää bensaa meno-ja paluuletkuissa koneen kautta ja paineensäädin kuristaa paluuputkea niin, että saavutetaan haluttu paine. (pilkunviilaaja) :D
Tarkoitus olisi kiinnittää painemittari, helpoiten sen saisi kiinni suutintukin alkupäähän, eli kuskinpuolelle, suodattimesta tulevan putken ja suutintukin väliin, eikös siinäkin kohtaa paineen tulisi olla sama 2.8 baria? Toiselle puolelle, eli suutintukin ja painesäätimen väliin sitä on hankalampi kiinnittää, koska säädin on kiinnitetty painamalla, ja tiivistys hoidettu o-renkaalla.
Aivan. Muistelin OG900:n liitoksia.. Tonnarissa se kannattaa liittää juuri kuvailemallasi tavalla.
Eli eli.. jos painemittari näyttää kaikilla kierrosalueilla (jos painesäätimen alipaineletku on irti) tuon 2.8 baria, ja alipaineletkun ollessa kiinni, kovilla kierroksilla noin 3.0 bar, niin silloinhan bensansyötön tulisi olla kunnossa?
Eli jos mittari näyttää letku irrallaan 2.8, niin sitten kun tökkäät letkun kiinni, niin imusarjassa vallitseva alipaine pienentää bensanpainetta. Bensanpaine on aina tuo 2.8kiloa + imusarjassa vallitseva paine. Joten kevyessä rasituksessa se on alle 2.8 ja ahtopaineilla yli sen.
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jatkoa..

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:bensapumpun molemmat moottorit toimivat hyvin (eivät metelöi, ja bensa lensi tuloputkesta kunnon kaaressa naapurin pensasaitaan).
Minullakin bensapumppujen käyntiääni oli aluksi ihan normaali. Siirtopumppu oli ihan hiljaa, satunnaisesti jopa käynnistymättä. Painepumppu alkoi pitää meteliä vasta kun oli kyllästynyt siirtopumpun laiskotteluun.

Paineenmittausta yksinkertaisempi järjestelyiltään saattaisi olla pumpun virtauskapasiteetin tarkastus, ei tarvita kuin sopiva letku ja litran mitta.
Paineensäätimeltä paluuletku irti ja oma letku tilalle, pumppu käyntiin 30 sekunniksi ja katsotaan paljonko tavaraa saatiin. Bosch-pumpuilla 9 desilitraa, Wallbrolla 7 desiä.

Virallisesti sitten tuossa virtausmittauksen aikana pitäisi myös olla paineenmittauskamppeet kytkettynä että saa seurattua painetta maksimivirtauksen aikana, 0,1 - 0,2 bar notkahdukset sallitaan, isommilla notkahduksilla käsketään vaihtamaan paineensäädin. Mutta paineensäätimenhän jo vaihdoit joten paineet kai pitäisi olla kunnossa mittaamattakin.

Korjaamokäsikirja neuvoo liittämään painemittarin bensansuodattimen alapuolella olevaan banjoliittimeen, eli käytännössä ihan siihen väliin mihin suunnittelitkin. Tarvitaan vaan tuohon paikkaan sopiva banjoliitin (ja pidempi pultti?).

Näitä ja muita bensajuttuja voi lukea tarkemmin
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip

Jos olet Helsingissa ja haluaisit lisäapuja vianhakuun, tule vaikka Konalaan potkijaisiin - vai oliko niin että autolla ei saa ajaa ennen leimaa?

BTW: Onko siinä autossa virranjakajassa Hall-anturi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Jatkoa..

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

ng900aero kirjoitti:Niin bensansuodatin on vaihdettu.
Vika liittyy ilmeisesti bensansaantiin, kun painoin kompurasta ilmaa bensanpaineensäätimen imuilmaliitäntään niin silloin kone kiersi iloisesti. Vaihdoin uuden painesäätimen, mutta siitä ei ollut apua.
Tankin tulo-ja poistoputket ovat puhtaat, bensapumpun molemmat moottorit toimivat hyvin (eivät metelöi, ja bensa lensi tuloputkesta kunnon kaaressa naapurin pensasaitaan). Käsittääkseni bensapumppu tuottaa 6.0 barin paineen, jonka tuo säädin sitten tasaa 2.8 bariin? Tarkoitus olisi kiinnittää painemittari, helpoiten sen saisi kiinni suutintukin alkupäähän, eli kuskinpuolelle, suodattimesta tulevan putken ja suutintukin väliin, eikös siinäkin kohtaa paineen tulisi olla sama 2.8 baria? Toiselle puolelle, eli suutintukin ja painesäätimen väliin sitä on hankalampi kiinnittää, koska säädin on kiinnitetty painamalla, ja tiivistys hoidettu o-renkaalla.

Eli eli.. jos painemittari näyttää kaikilla kierrosalueilla (jos painesäätimen alipaineletku on irti) tuon 2.8 baria, ja alipaineletkun ollessa kiinni, kovilla kierroksilla noin 3.0 bar, niin silloinhan bensansyötön tulisi olla kunnossa?

Sytytysennakko oli muuten kohdallaan, ja sytytyksenohjainyksikkö on uusi.

Mikähän tätä halavatun saabia oikein vaivaa kun liikkeellelähtö on edelleen niin kamalan tuskaista, auto örveltää ja moomottaa kunnes vauhtia on 40km/h, jolloin kiihtyvyys vastaa jotain vanhaa iivari-ysisatkua, ja meno paranee mitä lujemman vauhdin saa päälle, mitään kummempaa turboefektiä ei vieläkään ole esiintynyt, vaikkakin nyt turbo on todettu täysin toimivaksi???
Kohta viikko tuota on ihmetelty eikä tunnu tokenevan millään, olisikohan kone jo niin loppu ettei jaksa enää kolista eikä savuttaa vaan käy yhtä nätisti ja tasaisesti kuin 120tkm ajettu 9-5 joka tuossa pihassa makaa veropäätöstä odotellen?
Onko bensasuodain asennettu oikein päin ? Vaikka sitä onkin vaikea asentaa väärinpäin johtuen orikokoisista päistä. Entä oletteko todenneet ettei vika ole moottorin ohjausyksikössä ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuli muuten vielä yksi juttu mieleen:
Noista vanhoista ruiskunbokseista on kerrottu joskus syystä tai toisesta kärähtävän yksi vastus, joka sitten tyypillisesti aiheuttaa alaväännön puutetta. Omissa vianselvittelyissäni tulin senkin viime vuonna tarkistaneeksi, oli kunnossa.

Vastus on ruiskunboksissa piirilevyllä heti johtoliittimen vieressä, oheisen linkin kuvassa punaisten konkkien ja transistorin oikealla puolella, tuo ruskeakuorinen jossa on keltainen ja violetti raita näkyvissä. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/LH/lh22omaliitin.jpg

Yleiskuva piirilevystä http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/LH/lh22oma.jpg, tämän kuvan keltainen nuoli osoittaa väärään paikkaan.

Voisi olla kätevää kokeilla vianselvitysmielessä jollain toisella ruiskunboksilla tai kurkata tuonne boksiinkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin