1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Tervehdys,

Piti aloittaa uusi topiikki, kun en oikein haulla löytänyt vastaavaa keissiä. Melko suurella todennäköisyydellä tätäkin asiaa on kyllä puitu, mutta onko hakusanat sitten väärin vai mikä siinä maksaa. Suomen kieli sanamuotoineen on joskus haasteellinen. Joku voisi ehkä kirjoitella tuonne haku-osioon esimerkki-topiikin siitä miten tehdään tehokkaita hakuja. Kun laittoi esim. kolme eri hakusanaa ja niihin kaikkiin tähden perään, niin lievästi kesti haku kauan.

Auto: Saab 9000 CD 2,3T Griffin, vm.1994. Hain vasta ruottalaisilta pois kuleksimasta.

Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan oltaessa aika nopeasti keskikohdan ja punaisen puoleen väliin. Sitten vasta lähtee flekti päälle, ja flekti sammuu taas puolen välin kohdalla ja kohta ollaan taas lähempänä punarajaa.

Mahtaako tuo olla normaalia käytöstä, onko vika flektin toiminnassa, vai olisiko termostaatissa jotakin häikkää. Tai jossain muulla. Ei minulla satkussa tuollaista surffailua koskaan ollut.

Tyhjäkäyntilukema jotain 900rpm. Pientä nikottelua tyhjäkäynnissä on, mutta vaikuttaa kierroksiin max 100rpm.

Ajossa lämmöt on luotettavasti puolen välin alapuolella.

Jotakin tuolle pitäisi ehkä tehdä kuitenkin. Järkevintä ratkaisua tulin sitten foorumille metsästämään.

Tv. Sami
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei tule termarin vaihto kalliiksi, ja osta vain alkuperäislaatua
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Omien kokemusten sekä erään klubilaisen suoman johtosarjojen mittaus, pengonta- sekä pohdintahetken perusteella, veikkaan että kuskinpukilta katsoen jäähdyttimen oikassa alalaidassa sijaitsevan kaksinopeuksisen termostaattikytkimen ykkösnopeus on poissa pelistä.

Nämä "Yhdeksästä yhteentoista" -oireet eivät ainakaan omien kokemusteni mukaan yleensä liity itse moottorin jäähdytysjärjestelmään, sen tehokkuuteen tai sylinterikannessa sijaitsevaan varsinaiseen jäähdytysnestejärjestelmän termostaattiin millään tavalla, enemmänkin kertovat siitä että kysyjällä on nykymittapuun eli termostaattien keskimäärin surkean laadun huomioonottaen melkoisen laadukas termostaatti nyt käytössä.

:!: Tämä on vain asiaatuntemattoman sivustaseuraajan muisteloa, ei kirjaimelliseksi ohjeeksi kenellekään: Sieltä jäähdyttimen oikeasta alalaidasta termostaattikytkimeltä löytyi johtosarja niinkuin kuuluukin, sitä seuraamalla auton alle ja oikean etukulman alamuovit purkaen löytyi nelinapainen liitin josta kolme napaa oli käytössä johtoineen. Näitä johtoja yhdistelemällä ja maadoittelemalla saatiin jäähdytinpuhallin puhaltamaan sekä hitaalla että nopealla, sekä saatiin molemmat konehuoneessa sijaitsevassa releboksissa olevat "Fan- low-speed, sekä High-speed napsumaan niin että vika kohdistui jäähdyttimen termostaattikytkimeen. :!:

Uusi kolminapainen termostaattikytkin jäähdyttimeen vaikkapa parjatusta Motonetistä, n. 20 €uvostoruplaa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ja lisäksi tonnarissa tuo flekti lähtee suht myöhään päälle, uudemmissa tonnareissa (> vm.94) 100C asteessa. vm.94 tais olla joku välimalli tuon flekti käyttäytymisen suhteen, tais lähtee siinä vähän aikaisemmin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Kuulostaa järkeenkäyvältä tuo ykkösnopeuden toimimattomuus. Siihen viittaisi sekin, että kun flekti päälle lähtee niin lämmöt kyllä laskee nopeasti takaisin kello yhdeksään, mutta ei sen alla. Ajossa lämmöt on siinä puoli yhdeksän maissa.

Laitan puhallinanturin vaihtoon ja ilmoittelen miten käy.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Hommassa kävi niin, että kaveri sanoi pajalla laittaneensa siihen kaksinapaisen anturin, kun kolminapainen ei kuulemma käynyt ja liitinkin olisi ollut kaksinapainen. Paha mennä sanomaan, kun en itse ollut paikalla. Vaikutti äkkiä siltä, että edelleen seilasi ylöspäin. Ei ihan niin paljon, kuin viimeksi - vaan silloin olikin lämpimämpi ulkoilma.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Vaihdoin ko. tonnariin uuden termostaatin (MotoRad). Lämmöt seilaa kuitenkin edelleen. Nyt toimii niin, että nousee klo 22, josta laskee nopeasti klo 21 (mikä vaikuttaisi uudella termostaatilla olevan normaali taso). Sitten taas hiilautuu pikkuhiljaa klo 22 ja taas nopeasti alas. Tuollaista huopaamista se nyt on koko ajan. Paikoillaan olo ei vaikuta enää samalla tavalla kuten vanhan termostaatin aikana, eli en ole huomannut että lämmöt lähtee paikoilaan ollessa nousuun.

Edelleenkin minulla on siinä se kaksinapainen jäähdytinpuhalitimen anturi (tarvikeosa). Tutkin asiaa sen verran, että sieltä jäähdyttimen oikean alalaidan alta löytyy todellakin nelinapainen liitin, kuten Minuteman aiemmin kirjoitti.

Voiko vika vielä olla anturissa, kun kelit on jo näin kylmät?

Foorumilla näytti olevan sellaistakin näkemystä, että lämpöjen seilaaminen on ihan normaalia.

Soitin paikalliselle Saabin edustajalle `kysellen puhaltimenanturista ja kaveri oli vahvasti sitä mieltä, että mulla vuotaa kannentiiviste. Ihan turha kuulemma vaihdella puhaltimen antureita.

En ole huomannut, että nesteitä häviäisi.

Tv. Sami
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Melkein voisi sanoa että normaalia tonnarin lämpöviisarin toimintaa tuollainen seilailu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla teki tossa '89 tonnarissa tuommoista kun termari jumitti. Meni loppujen lopuksi täysin jumiin ja poltti kansipahvin.

En muista että ilmiötä olisi esiintynyt enää rempan jälkeen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Omasta mielestäni tuo osoittaa termarin toimimisen täydellisesti.. Lämmöt nousee -> termari aukeaa ja lämmöt putoaa.. Itsellä juuri remontoitu kansi uusilla tiivisteillä ja uudella termarilla toimii juurikin noin..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Niin mulla se seilaa koko ajan. 21 ja 22 välillä siten, että nousee n. 3 min aikaikkunassa klo 22:een ja tippuu noin 10 sekunnissa takaisin 21:een.

Aika ärsyttävää tuollainen seilailu. Ehkä siihen tottuu.

Ei tullut siinä termostaatin vaihdon yhteydessä mitenkään ilmattua järjestelmää. Laitoin vain paisuntasäiliöön nestettä ja pistin korkin kiinni ja auton käyntiin.

Pitäisikö tehdä ilmaustoimenpiteitä, ja miten se tapahtuu jos on tarpeen?
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ärsyttävää mutta termarin normaalia toimintaa ja riippuu mittarin asteikosta. Uudemmissa autoissa on "deadband" mittarissa jolloin se on nakutettuna 90 asteen kohdalla niin kauan kun lämpötila on esim. välillä 80-100C. Moottorinohjauksen datasta voi seurata että ihan ehjässä autossa ehjällä termarilla jne. lämpötila seilaa esimerkiksi 83-90 väliä jatkuvasti. Normaali ilmiö kun kyseessä on hidas mekaaninen säädin, uusissa autoissa alkaakin muuten vähitellen olla sähköisesti ohjattuja termareita joilla lämmöt saa nousemaan nopeammin ja lämpötilan pysymään stabiilimpana.

Riippuu sitten miten tonnarissa tuo mittarin kalibrointi on että millaisia ne todelliset lämpötilat on kun tekee tuota liikettä. Huomasin saman ilmiön myös 1994 2.3t tonnarissa johon olin juuri tehnyt kansirempan ja samalla uusinut termarin, eli autossa ei kyllä mitään vikaa ollut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Joo alan pikkuhiljaa uskomaan, että se voi olla normaaliakin. Uuden termostaatin myötä lämmöt nousee ajossa korkemmalle kuin vanhalla ja eivät enää paikoillaan nouse sen enempää kuin liikkeessä. Sikäli vaikuttas paremmalta.

Aikaisemmat Saabit (99 ja 900) ei mulla kyllä ole moista seilaamista tehneet. Onko tämä joku tonnarin erityisominaisuus...?vielä jos löytyisi aiheesta maininta manuaalista, niin voisi hyvillä mielin ajella :) paikallisesta merkkihuollosta kun sai sellaisen käsityksen että vaihtavat kyselemättä kannentiivisteen jos moista esiintyy.
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taitaa olla nykyisten termostaattien "ominaisuus", jotenkin on tullut muutaman viime vuoden aikana sellainen näppituntuma että termostaateista 1/3 on kummallisia seilaajia, mukaanluettuina merkkitiskin tuotteet.

Tällä hetkellä kotelossaan majaileva 89c Biltematermari pysyy melko tarkkaan kello yhdeksässä, tosin lämpenemisvaiheessa käy sen yhden kerran kello kymmenessä josta laskee yhdeksään pysyen siinä.

Suosittelisin silti sen termostaattianturin korvaamista oikeanlaisella eli kolmenapaisella, ainakin kevään tullen.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Re: 1994 2,3T - Lämmöt nousee tyhjäkäynnillä/paikoillaan

Viesti Kirjoittaja illias »

Vaikuttaisi vähän, että heiluntasektori on jonkin verran kaventunut muutama päivä termostaatin vaihdon jälkeen. Nyt seilataan pääsääntöisesti klo 21:00-21:30 välimaastossa. Tosin joku kolmosella suoritettu nopeampi ohitus nosti taas sinne klo 22:een.

Pitää tosiaan se 3-napainen termostaattianturi vaihtaa jossain vaiheessa. Jos vaikka suostuisivat merkkiliikkeestä sen minulle myymään ilman että tarvii kannentiivisteet vaihtaa ensin :)
#3540
9000 2.3T Griffin -94 | 9000 CC 2.3T Carlsson -91| 900 Aero T16 - 87 | 900 Cabriolet T16 - 87 | 99 Combi-coupe -75 | 96 V4 1976
Vastaa Viestiin