Lämpömittarin kalibrointi jännite

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Ihan erikseen topiccia tuosta kalibrointi jännitteestä. Mittarille syötetty +12V-xx.xV kun vaikuttaa suoraan tuohon näyttämään mitä saadaan 4.5V:n anturijännitteellä.

Onko kukaan kokeillut ja löytänyt sitä oikeaa jännitettä tai mitannut mittarin taakse syötettyä jännitettä. Tuleeko se suoraan akulta -> normaali olosuhteissa 13.8 - 14.5V

Niin ja sitten samalla kun kojelauta oli auki niin korjailin vilkkurelettä ja kun mittaristo oli irti..... lopun varmaan arvaatte, kyllä käytin virtoja päällä. Eipä tuota mittaristoa ole vielä tullut laitettua paikalleen kun lamppuja oli muutama kärähtänyt mutta SRS keikkaa pukkaa kenties??? Saa onnitella käyrä on tapissa.

Edellämainitun johdosta ei oikein huvita tehdä R&D hommia tuolla kajuutassa vaan äkkiä kasaan ja nollaukseen molemmat mies sekä auto.
Viimeksi muokannut oh6hfj, Ke Syys 29, 2010 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lämpömittarin kalibtointi jännite

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei nyt ei kyllä arvata
kerro miten kojetaulun kansi auki virtojen käyttö päällä vaikuttaa ja mihin?

R&D hommia ... mitäs hommia noi on?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämpömittarin kalibtointi jännite

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ihan erikseen topiccia tuosta kalibrointi jännitteestä. Mittarille syötetty +12V-xx.xV kun vaikuttaa suoraan tuohon näyttämään mitä saadaan 4.5V:n anturijännitteellä.

Onko kukaan kokeillut ja löytänyt sitä oikeaa jännitettä tai mitannut mittarin taakse syötettyä jännitettä. Tuleeko se suoraan akulta -> normaali olosuhteissa 13.8 - 14.5V
1-9V asteikko mittarissa, voi vastuksen kanssa myös kikkailla sinnepäin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... alibrointi
ei nyt ei kyllä arvata
kerro miten kojetaulun kansi auki virtojen käyttö päällä vaikuttaa ja mihin?
Ei mitään, mutta mittaristo irti virtojen käyttö päällä herättää SRS valon...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Lämpömittarin kalibtointi jännite

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

R&D = Research und Development :)
Vapaammin Tutkimusta ja Kehitystä...... Tuhoamista..... Kehitystä....Tuho...
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lämpömittarin kalibtointi jännite

Viesti Kirjoittaja mestari »

jaa olin täysin ulkona nyt siis tiedän. ogito ergo sum
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Syötin sähköä noihin mittarien käyttöjännite nastoihin laboratoorio olosuhteissa mittarit irrallaan kompleksista. Siinä havaitsin että tietenkin jännite vaikuttaa suoraan tuohon viisariin kun anturijännite oli 4.5V.
Tuolla 12V:n käyttiksellä ja 4.5V anturijännitteellä viisari oli pikkasen yli puolenvälin elikkäs kuumempi. Kun jännitettä nosti 12.8V:iin niin viisari asettui tuonne kuuluisaan 8:30 maastoon.

Kuinka paljon on tuon mittariston reguloitu jännite joka menee noille mittareille? Sitä ei tullut mitattua.

Jätin viisarin orig asentoon ja paikallaan näyttää järkeviä lukemia n. 21:30 ajon aikana SRS valon loisteessa. Jänniteen heilahtelut autossa ei vaikuta näyttämään jotenka regulaattori on kunnossa. Toinen kerta kun näen auton 10v käytön aikana mittarin noikin ylhäällä. Viimeksi kuin todistin tuota oli öljyt ja vedet sekaisin :)

Liekö alkuperäinen syy tuohon mittarien roikkumiseen noiden jousiprikkojen väsyminen vai mikä sitten.....

Noh jotain postiivistakin, kyselin siitä bensapumpun pyörimään jäämisestä kun kääntää virrat päälle. Räpeltelin kaikkia releitä tarjottimella ja kappas vika poistui ainakin toistaiseksi ja kone käynnistyy kuin ennen muinoin. Tästähän alkaa tulla pikkuhiljaa harraste auto......
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja mestari »

Liekö alkuperäinen syy tuohon mittarien roikkumiseen noiden jousiprikkojen väsyminen vai mikä sitten.....

onko siellä mittärin takana joitakin jousiprikkoja ja mitä niille teit sitten?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Juu tuosta topicista viewtopic.php?f=12&t=75024 sivulla 2 kuvasta näkyy nuo mutterit ja niiden alla aika hengettömät jousiprikat. Meikäläisen mittaristossa ne kyllä suoritti lähinnä kosmeettista virkaa. Rannemomentilla sopivaan kireyteen väänsin.

Meinasin juottaa nuo ruuvit piirilevyyn "mummotinalla" ( juotosmetalli jolla saat melkeimpä silakan tinattua rautamalmiin kolvin kanssa) Mutta sitten tuo SRS juttu synkensi fiilikset ja totesin että kyllä tuo mulle kelepaa ja jos ei toimi niin ei se oo toiminnu tähänkään asti.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Ei vanhaa lojaalia paaliin laiteta. Pikkasen vain jurppi tuo SRS hommeli kun muuten meni aika mallikkaasti.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mimmi kirjoitti:SRS valon saa kuitattua TECHlla, sen takia ei kannata paalata autoa.
Onnistuikos se nykyään myös MY95 autossa? Muistaakseni sanoit että TECHiin tuli joku päivitys jonka vuoksi ISATia ei enää tarvita?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämpömittarin kalibrointi jännite

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mimmi kirjoitti:Ainakin minä onnistun. Kokemusta on my-93-> tontuista.
Ok, hyvä tietää :wink:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin