Tonnarin tärinä käännyttäessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Tonnarin tärinä käännyttäessä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Vuoden 1988 Saab 9000 CC 2.0 T täristää kuskin puolelta ihan niin kuin jarrut laahaisivat tai laakeri olisi mennyt etupyörästä. Jarruista olen varma ettei se niistä johdu sillä palat ja jarrusatula on vaihdettu kuukausi sitten molemmille puolille. Tämä tärinä ilmenee kun kääntyy autolla vaikka risteyksestä, mutta myös samanlaista tärinää on havaittavissa joskus ajon aikana.

Onko etupyöränlaakeri mennyt? Kuinka helppo tuo laakeri on vaihtaa ja mitä tuollainen maksaa kappaleelta?

Noita laakereita varmaan saa Motonetistä ja samasta liikkeestä varmaan saa myös etupään alatukivarsien puslia, kun taitavat nekin jo olla entiset.

Kuinka helppoja nuo puslat on vaihtaa itse? Ei viitsisi autoa korjaamollekkaan viedä.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

moro katoppa että moottorin tuki tyynyt ovat ehjät itselläni on sama vika tärisee kuin kääntää ja tuki tyynyt on ihan palasina
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Täristääkö se pelkästään kääntäessä vai hetken vielä sen jälkeen, siis muutaman pyörän kierroksen ajan..?

Vika voi olla myös poskilaakerissa, se kannattaa vaihtaa ennenkuin oire pahenee, mikäli vika tosiaan on siinä. Se on meinaan ikävää hommaa kaivella kuulia laatikon pohjalta....
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Etutukivarren taaemmat puslat ovat helppo vaihtaa itse. Itse tilasin setin PCS:ltä, joka sisälsi puslien lisäksi myös alumiinisen holkin,
jonka sisällä puslat (PowerFlex) olivat valmiiksi. Ei tarvinnut harjoitella tuota vanhan puslan irrotusta.
Halvemmalla tietysti saat, jos ostat pelkät puslat esim:

http://www.superflex.co.uk/superflex_pr ... index.html (täältä olen myös tilannut ja homma on toiminut ihan hyvin)
http://www.sporttiauto.com/fin/index.php?cmd=39,xxxx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin tärinä käännyttäessä

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuha kirjoitti:Kuinka helppoja nuo puslat on vaihtaa itse? Ei viitsisi autoa korjaamollekkaan viedä.
Tuossa Hyrre jo kirjoittikin PowerFlex-puslista, mutta voi sinne laittaa ihan kumipuslatkin Motonetistä, PCS:ltä tai Saabilta. Takapuslan vaihdon hankalin vaihe on vanhan puslan irrotus tukivarren akselin päältä jos puslan holkki on juuttunut kiinni akseliin edellisen asentajan unohdettua asennusrasvaus. Etupuslien vaihto onkin vähän työläämää, mutta onnistuu sekin, vakaajatangon linkkivipu tosin kannattaa uusia samalla kun menee kuitenkin poikki mutteria avatessa, samoin alapallonivelen pultit.

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin