Outoja sähköongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Tänään allekirjoitukseni mukaisella tonnarilla noin 30 kilometrin ajelun jälkeen muutama sata metriä ennen kotiin pääsyä lievässä alamäessä piktogrammi näytti hetken ajan takaparkkien olleen sammuneen.
Noin satametriä ennen kotia melkein tasaisella tiellä piktogrammissa paloi taas kerran takavalot, radio vilkkui päälle pois ja moottori nyki kakkosvaihteella kierrosten ollessa noin 1500 hetken ajan.
Pihalle peruuttaessa syttyi piktogrammissa taas kerran takavalot, radio vilkkui, mutta moottori kävi tasaisesti.
Justiinsa autotallin edessä sammui yhtäkkiä moottori ja ei halunnut enään uudestaan käynnistyä.

Tarkistin jäähdytysnesteen määrän ja sitä oli vielä sopivasti, öljy oli karvan verran alle minimin ja flektin termostaattianturiin ei mene virtaa. Uskon flektin käyneen ajaessa, sillä moottori olisi taatusti kiehunut jo ajon alkuvaiheessa. Tarkistin konetilan ja sisustan sulakkeet ja kaikki tuntuivat olevan kunnossa.


Olisko kellään aavistusta mikä ihmeen sähkövika iski mulle ajaessa, olisko mahdollista että ecu sammutti moottorin vähäisen öljynmäärän vuoksi ja osaisko ketään kertoa millainen kytkentäkaavio on flektillä, elikäs millä tavoin kannattaisi tutkia kokonaisuudessa flektin toimintaa?

Edit:

Unohdin sanoa että ahtimeni savuttaa hiukan, ahtimen öljytiivisteet vuotaa todella vähän, öljyntarkastustikun pohja vuotaa myös todella vähän. Lämmittelyn jälkeen tein aika paljon suuria kiihdytyksiä. Joten öljyä mahdollisesti kului turhankin paljon :(

Yleismittarilla mittailin flektin termostaattianturille menevät plus- ja maakaapeli ovat pimeinä, johdot poikki jostain välist?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei oo tuon auton ECU vielä ihan niin älykäs, että öljynpuutteesta sammuttaisi. Jos akussa riittää potkua pyöritellä starttia (=laturi lataa oikein), lähtisin varmaan ekana käymään maapisteitä läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Öljypohjassa mulla on öljymääräanturi ainakin Haynesin kirjan mukaan se on öljymääräanturi. Johtoja sille ei ole tosiaankaan vedetty :?

En sit tiedä onko öljypohja 2.3:sta pitkälohkosta tai satkusta, ainakin koko mun ajan sillainen mulla on ollut.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, on siellä öljymääräanturi. EDU tsekkaa sen startatessa (olikohan niin että tsekataan jos auto on ollut 5min käymättä) ja tarpeen vaatiessa huutaa mittariston alareunassa "Check oil level". Satkun öljypohja ei käy tonnariin, joten sellaisesta ei ainakaan ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

aero kirjoitti:Juu, on siellä öljymääräanturi. EDU tsekkaa sen startatessa (olikohan niin että tsekataan jos auto on ollut 5min käymättä) ja tarpeen vaatiessa huutaa mittariston alareunassa "Check oil level". Satkun öljypohja ei käy tonnariin, joten sellaisesta ei ainakaan ole.
Meneekö sulla omassa -89:ssä anturiin johtoja?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

DJHasis kirjoitti:Meneekö sulla omassa -89:ssä anturiin johtoja?
Menee ja käyttäytyy just niinkuin kuvasin. Ikinä ei ole jättänyt lähtemättä sillä verukkeella, että öljymäärän varoitus olisi taulussa palanut, vaikka moista muistan kyllä nähneeni liiankin paljon (nyt kun pohdin, niin tuolle autolle ainoa syy käynnistymättömyyteen on mullaolovuosina ollut sähkönpuute, ts. startti ei ole jaksanut pyörähtää tyhjän tai kuolleen akun vuoksi). Edelleen luulen, että tuo vikakuvauksesi on lähinnä ns. mystinen sähköongelma, jollaisia maadoitusviat ovat omiaan generoimaan.

Niinjoo, flektin termostaattikytkimelle ei muistaakseni mene maajohtoa, vaan yksi karva jatkuvalta sähköltä ja toinen eteenpäin flektille. En vanno, enkä nyt lähde tutkimaankaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Moottorilla on onneksi vain kaksi maadoitusjohtoa, joten niiden testaus tapahtuu varsin nopeasti.

Mutta mitä maadoitusjohtoja kannattaisi tutkailla, kun piktogrammissa vilahteli takavalot ja jossain vaiheessa cd-soitin myös vilkkuili?

En sit tiedä sammuiko takavalotkin myös sillä keskellä ajoa en vilkuillut taaksepäin.

Edit:

Vilkaisin hetki sitten moottorin molempia maadoitusjohtoja, kireesti ovat kiinni, eivät ole hapettuneet eivätkä johdot muutenkaan olleet kärsineet. En tarkistanut yleismittarilla niiden johtokykyä, mutta luotan niiden edelleen olevan hyvät.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Kävin juuri katsomassa tonnariani, flektissä ei ollutkaan mitään ongelmaa. Pimeässä pihalla olinkin syylärissä olevan anturin johtoja tutkinut enkä johtosarjan johtoja. Anturi kun ei päästä virtaa läpi, kun vain silloin kun syylärissä on jäähdytysneste tarpeeksi kuumaa ja termostaatissa olevan jäähdytysnesteanturin mukaan neste ei ollut enää järin kuumaa mittausvaiheessa :oops:

Mutten ymmärrä noita muita sähköongelmia enkä vieläkään miksi moottori sammus. Ooppelisti ystäväni veikkas sähköongelmat johtuneen viallisesta laturista, laturin kunnostin keväällä ja on toiminut pitkään. Tarkistin johdot ja hyväthän ne oli.

Mittasin äsken akun jännitteen ja se oli 11,8 volttia. Autoa olin eilen useamman kerran kokeillut käynnistää ja virrat ovat olleet päällä muunlaisen testauksen vuoksi pitkään niin veikkaisin laturin kuitenkin lataavan.

Olisko kellään ehdotuksia, miksi moottori sammus mulla? Tai mikä sai piktogrammissa takavalot pimeäksi ja cd-soittimen sammuilemaan ja käynnistyilemään sekunnin välein hetken verran kahdesti?

Autoa en ole vielä tänään kokeillut käynnistää, joten en tiedä käynnistyykö.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaihda akku kokeeksi tahi koekuormita se akkuliikkeessä voipi olla kisko irti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

mestari kirjoitti:vaihda akku kokeeksi tahi koekuormita se akkuliikkeessä voipi olla kisko irti
Akku tuli testattua tammi-helmikuussa, muistaakseeni Boschin battestesterin mukaan se oli kunnolltaan 72 prosenttinen. Talven yli se oli lämpimässä tallissa ja keväällä otin akun käyttöön ja olen melko vähän käyttänyt tonnariani. Oisko melkein 500 kilometriä yhteensä kevään jälkeen kulkenut. Voi olla mahdollista, että olen akkua rasittanut kovasti.

Eikai heikko akku kuitenkaan saa piktogrammia ja cd-soitinta sekoilemaan tai peräti moottoria sammumaan kesken ajoa?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Olette oikeilla jäljillä, mutta vika ei välttämättä ole akku. Jokin isompi nippu pätkii virtaa, akusta häviäisi kaikki virrat. Joko maapiste, tai isompi kaapeli nippu. Jos jossain näkyy tummuneita eristeitä, niin sinnepäin. Heiluttelu, liittimien varmistus, ym. Konehuoneesta sisään tulevat johdot, koska kone käy hyvin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Päivällä miettisin, että vian täytyy olla jossakin johdossa joka liittyy sekä piktogrammiin että cd-soittimeen, sillä ensiksi piktogrammi rupesi ongelmaa tuottamaan, sitten cd-soitin ja lopulta moottori sammui. Joten mahdollisesti sama johto liittyy joko polttoainepumppuun, sytytykseen tai ecuun.

Pitäis melkein saada jostain repäistyä sähkökaaviot, jotta olis helpompaa päätellä mitä johtoja voisi alkaa epäillä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Risto »

jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Itse kirjoitin hieman vastaavista ongelmista jokin aika sitten.. Tullu itse asiassa jo parikin kertaa vastaan. Ekalla kerralla syypääksi osoittautui ajovalokatkaisin (releet+sulakkeet irti niin johan pääsi ajamaan taas), toisella kerralla laturin (merkkivalon) irrallinen d+ -johto joka heilui konehuoneessa.

Oireita oli piktogrammin sekä mittariston pimeneminen, mm. mankka sammui kun jarrua painoi, ACC sekoili ... Kyllähän sitä itsekin tielle jäätiin, kun ylimääräistä meni maihin :?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Outoja sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Risto kirjoitti:Jokos tuon olet katsonut?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=45
Sulaketaulussa 13. sulakkeen kohdalla lukee: Instruments, EDU, Injection system

Joten todennäköisesti jokin kyseisen sulakkeen johdoista on syyllinen, sillä ensiksi piktogrammi sekoili ja lopuksi moottori sammui (ruiskutusjärjestelmä ei saanut virtaa?)

Tuossa viestissä henkilöllä oli johto hinkautunut ratin alla olevaan apurunkoon, niin omassa apurunko oli täysin harmaa ja johtoniput olivat vielä ehjiä. Sekä johtojen läheisyydessä oli osa johdoista suojattu jonkin sortin kangassukilla ja läheisyydessä oli muovipaloja, joten ei johdot ainakaan samasta kohtaa voineet mulla kuoriutua ja mennä oikosulkuun.

Täytyy sitten jossain vaiheessa käydä läpi kaikki 13 sulakkeen johdot, sillä jokin niistä ilmeisesti täytyy olla syyllinen :(
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Vastaa Viestiin